עטרה בילר
צילום: צילום מסך
ניתוח קמפיין

"תגיד תודה שאתה גבר" - זה שובניסטי? מה קורה כשבירה מאדירה גבריות ללא התנצלות

"לגיטימי או לא לגיטימי להתגאות שאתה גבר? כי להתגאות שאת אשה זו מצווה. ולכן אני שואלת". אסטרטגית המיתוג ומבקרת הבית של אייס על הבדלי מינים וגבולות הגזרה לשובניזם. ועוד משהו - הפליק פלאק החינני של Supherb 
עטרה בילר | (20)

אפתח בהירהור. לגיטימי או לא לגיטימי להתגאות שאתה גבר? כי להתגאות שאת אשה זו מצווה. ולכן אני שואלת.

הדיון יעבור כמובן, בהקדם, לשלט החוצות של בירה גולדסטאר "תגיד תודה שאתה גבר". אבל לפני כן חשוב להבין. האם בשבטיות הגברית יש משום מידור וגזענות או שאולי לא? הרי ברור שהמשפט של גולדסטאר שמודה כי עשני גבר, מקפל בתוכו את הפסוק שמודה כי לא עשני אשה. ברור, עוד יותר, שבמשך עשרות שנים נלחמות הנשים נגד האפליה נגדן ונגד ההווייה השובניסטית הגברית. אבל עוד יותר ברור שכדי למחות על הנידוי והאפליה, נשים עושות אותו דבר. הן יוצרות קליקה נשית, תנועה לשחרור ושיוויון זכויות וכמובן שזה מחייב ביקורת על הגברים אם לא הוקעתם.

זה אולי לא יפה לצחוק על נשים שהן רגשניות וקטנוניות. למשל כמו בסרטון "אני לבד" בו השוערת פורצת בבכי כשהיא מתוודעת לכך שהיא לבד.

 

או למשל כמו במודעת צבעי השיער שמציגה את הנשים כחבורה שהיא אובססיבית לניואנסים ששום גבר לא יבין. אבל מצד שני, בואו נודה בכך שכדורגל, אחרי ככלות הכל, הוא טיפ טיפה יותר טריטוריה גברית מאשר נשית.

בנוסף, זה גם לא יפה לצחוק על גברים והיי, הנרטיב של גולדסטאר לא חוסך מהם את שבטו, אפילו שהם עצמם אלה שצוחקים על עצמם. על פי גולדסטאר, הגבר הוא איש מערות שלא מבין חצי ממה שנשים מבינות, הוא גס, מחוספס ועושה קיצורי דרך רדודים. כל עוד אין אשה בסביבה, העולם נראה פשוט והגיוני. כשהאשה נכנסת לפריים - דברים יוצאים מכלל שליטה.

אנחנו הנשים יכולות לבחור להיעלב עמוקות מהגישה זו או לצחוק יחד עם הגברים על הגברים, בלי להיעלב מזה שאנחנו יכולות לעסוק שעות בהבדל בין בלונד דבש לבלונד ash. זה המקום להזכיר שגם הפמיניסטיות בונות גאוות יחידה שנשען בחלקו הניכר זלזול בגברים. לולא היו שובניסטים, ולולא היתה אפליה נגד נשים, הרי לא היתה התנועה הפמיניסטית.

למשל, בפרסומת ל'עונות' המובלת בידי מיכאלה ברקו, אחת המסקנות האפשריות היא כי אלוהים הוא אשה. הנשיות, על פי 'עונות', גוברת על הדעות הקדומות שגברים מכתיבים לנשים לגבי איך הן אמורות להיראות ולהיות. עונות מגדירה מחדש את האשה תוך התעלמות מוצהרת מהסטטוס קוו הגברי, ובונה אשה גדולה, עוצמתית וכזו שכל העולם סובב סביב צירה.

 

 הדיון "מי שווה יותר, נשים או גברים, ניזון מהעובדה שמרבית הנשים הן עדיין הקורבן המזוהה. הן עדיין מקבלות משכורות נמוכות יותר, וממוצבות נמוך יותר, הן מתלבשות כדי למצוא חן בעיני גברים והן לא נלחמות לשנות את זה.

בזכות קרבנות זו הן מרשות לעצמן לבוז לגברים כמו בפרסומת למסטיק עלמה בה מוצג הגבר כקוף נאנדרטל והאשה  - כמתוחכמת, רגישה ומבחינה בניואנסים. אז אם לגיטימי שנשים תצחקנה על גברים, למה לא לגיטימי שגברים יצחקו על נשים ועל עצמם? הרי הקוף במסטיק עלמה, והגבר של גולדסטאר דומים זה לזה וההבדל היחידי הוא שבגולדסטאר הגבר הוא זה שצוחק על עצמו בעוד שבמסטיק עלמה האשה היא היוזמת.

 

אם נסתכל בעיניים לא מתוסבכות וללא רגשי נחיתות, יש הרבה אמת בחלוקה הבוטה הזו בין המינים. ולא, כל עוד השובניזם מוחצן ולא מחרחר או צבוע, הוא יותר מלגיטימי.

שובניזם איננו לגיטימי כשהוא חבוי ומסתתר מאחורי עלה תאנה. שובניזם זה לאסור על בנות ללבוש מכנסיים קצרות ולהרשות לבנים ללבוש אותם. שובניזם זה תירוץ מוסרי ומתחסד לגבי לבוש והתנהגות של נשים שכביכול בא להגן עליהן אך למעשה מתנשא עליהן. שובניזם זה כשאת הרופא בפרסומת ישחק גבר והאחות בפרסומת תהיה אישה. שובניזם זה כשפרסומת לרכבי שטח תציג רק גברים ליד ההגה בעוד שפרסומות לנוזל כביסה או ניקוי רצפות תמקמנה אשה עם המגב ביד או עם החולצה הלבנה עם הכתם. אבל כשבירה מחליטה להאדיר את הגבריות ללא שום התנצלות, גם נשים עם חוש הומור ישתו אותה.

'תגיד תודה שאתה גבר' מתייחס לרגע שבו הגבר מרשה לעצמו להשתחרר מהסד האופנתי שתובע ממנו להיות רגיש, מחובר לצד הנשי שלו, אמפטי לרגשות שלה ובמובן מסוים, לעשות בדיוק, אבל בדיוק, מה שאנחנו הנשים עשינו מאות שנים כדי להתקבל בקרב הגברים.

אז נכון שהמצב לא מאוזן ונכון שהעולם התחיל ממקום שבו הגברים ניהלו אותו וקבעו את נוהליו. אבל גברים שרוצים לעשות הפסקה ממסע העיצוב מחדש של גבריותם, לדעתי, רשאים.

 

ועוד משהו: ביננו זה לא כוחות

בפליק פלק חינני ודל תקציב מצליח Supherb ('צטערת, אי אפשר לאיית את זה בעברית בלי להתבלבל) גם לטפס על הכתפיים החסונות והבנויות לתלפיות של אקטיביה ושאר הקטגוריה של יוגורט פרוביוטי, וגם לערער עליה. מצד אחד - שימוש בתנועה הצרובה בזכרוננו של האשה שנוגעת לעצמה בבטן כי היא נפוחה (1:1 אקטיביה אבל לאף אחד אין בעלות על לגעת בבטן של עצמו), אך מצד שני - הבאת עובדה שכנראה איש לא ידע: בכמוסה יש פי 2 ויותר יותר זנים פרוביוטיים מאשר ביוגורט.

 

הססמא "בינינו זה לא כוחות" נועצת את המסמר האחרון. יש פה הפתעה כי כמוסה קטנה שמחליטה להיכנס ראש בראש בענקיות החלב זה בדיוק דוד מול גוליית, ולכן המשפט בינינו זה לא כוחות הוא דו משמעי ועל כן גורם לנו להשתהות ולהרהר וכנראה גם להפנים את המסר. השאר הסטוריה. כלומר - עתיד.

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    ואז בא קרלסברג.. כל מה שצריך מפרסומת בירה (ל"ת)
    אוהבת בירה קרה 08/07/2015 09:26
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    אחלה בירה! בכלל לא פרסומת מעליבה (ל"ת)
    לי 06/07/2015 23:14
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    ממש לא מעליב, אחלה פרסומת (ל"ת)
    עדן וקסלר 06/07/2015 20:29
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    אחלההה בירה !!! הפרסומת ממש מגניבה :) (ל"ת)
    שיר ד 06/07/2015 20:28
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    אחלה פרסומת (ל"ת)
    טל 06/07/2015 20:27
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    אחלה בירה ואחלה פרסומת! (ל"ת)
    לין אוחיון 06/07/2015 20:05
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    דווקא אחלה בירה:) (ל"ת)
    דנה 06/07/2015 20:03
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    אדיר! (ל"ת)
    אביב גשמה 06/07/2015 20:01
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    מירה 06/07/2015 20:00
    הגב לתגובה זו
    אני דווקא אהבתי את הפירסומת
  • 11.
    אחלה פרסומת (ל"ת)
    שוש 06/07/2015 19:52
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אחלה בירה! (ל"ת)
    עדי 06/07/2015 19:50
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אחלה בירה! (ל"ת)
    אביבה קרישפין 06/07/2015 19:47
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אני אהבתי את הפרסומת (ל"ת)
    אלינה לוין 06/07/2015 19:36
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    בכלל לא מעליב. (ל"ת)
    אופיר בן אשר 06/07/2015 18:39
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אני אהבתי את הפרסומת (ל"ת)
    רלי צין 06/07/2015 17:54
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אני אהבתי את הפרסומת (ל"ת)
    חן קרישפין 06/07/2015 17:45
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ל. שונאי 30/06/2015 10:03
    הגב לתגובה זו
    כאן נשברתי
  • 3.
    פיהוקקק (ל"ת)
    ישנוני 30/06/2015 07:42
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רק אומר 29/06/2015 14:25
    הגב לתגובה זו
    היית יכולה לשלוח מייל לעורכ/ת שאין לך על מה לכתוב השבוע. זה עדיף מאשר לכתוב טור משמים עם דוגמאות ישנות בנושא שכבר נטחן עד דק.
  • 1.
    אבל למה כל הדוגמאות מלפני עשר שנים לפחות? (ל"ת)
    תוהה 29/06/2015 12:20
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.