טסלה נתקלת בקשיים בהשתלטות על שוק הרכבים החשמליים- ונופלת במסחר ב-8%
בעיניהם של לא מעט משקיעים, טסלה TESLA INC (TSLA) כמניה וכחברה, מסמלת את העתיד של עולם הרכבים, לא רק בשל היתרון התחרותי היחסי שיצרה שנובע מקדימותה בשוק. יש בה מגוון רחב של אספקטים, בהן סוללות חדישות שמניעות את הרכבים החשמליים (EV) האוטונומיים, שלבדן מהוות קניין רוחני בעל ערך רב. טסלה, טוענים השוריים, היא הרבה מעבר לחברת הרכבים – היא מפעל של ידע.
המציאות עם זאת, קצת יותר מורכבת. טסלה חיה בעולם שהולך ונהייה יותר צפוף. כל ענקיות הרכב מפנות את מיטב המשאבים שלהן לכיוון ומדובר בסכומים לא מבוטלים. פולקסוואגן VOLKSWAGEN AG ADR REPSTG 1/10TH SH (VWAGY), שגם לה יש מאגר ידע לא קטן המבוסס על למעלה מ-100 שנות ייצור, משקיעה מיליארדים כדי להדביק את הפער. גם פורד FORD MOTOR CO (F) שם, כשהציבה לעצמה יעדים שאפתניים לרכבים חשמליים באירופה, כולל בנייה והסבה של מפעלים. גם ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS (GM) בדרך, כשרק היום הודיעה כי היא בונה מפעל לסוללות לרכבים חשמליים כחלק ממפעל שעלות בנייתו נאמדת ב-2.3 מיליארד דולר באוהיו. ויש עוד עשרות מתחרות קטנות שנכנסות לשוק כמו פיסקר, לוסיד ועוד רבות וטובות - כאלה יותר וכאלה פחות.
גם בשוק הסיני, השוק הכי רווחי של אילון מאסק עד כה, יש קשיים. מאסק מגלה שהסינים אולי אוהבים לשבח, אבל הנתונים האחרונים מראים שהוא מאבד לקוחות ל-NIO (NIO), לי (LI) ואקספנג (XPEV), בין היתר בבעיות שהתגלו בייצור המכוניות במפעלים של החברה בסין, אבל גם בשל תחושת הגאווה הסינית הלאומית, שלרוב יעדיפו "אחד משלהם" על פניו של הזר - ולא משנה כמה הוא נחמד.
מאסק נאלץ גם לסגור מפעלים בשל מחסור בחלקים, מה שמעיב על הייצור. יתר על כן, ביום הסוללות האחרון של החברה, היא לא הצליחה להראות פריצות דרך בתחום. אז אם בהתחלה טסלה הייתה הדבר הכי מגניב בשכונה, לתוך השכונה הזו התגלגלו עוד כמה קנדידטים ששווים את דמיונם של הצרכנים והמשקיעים. אפילו סטיב ווסטלי, שכיהן בדירקטוריון החברה אמר ביום שלישי כי החברה "לא תישאר מלכת הגבעה לנצח".
- מאסק משנה כיוון: הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של טסלה
- טסלה נגד טראמפ? מכתב לא חתום מטעם החברה: מלחמת הסחר פוגעת בנו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק ההשקעות מורגן סטנלי (MS) אומרים שמכירות המוסטאנג מאך E בארה"ב נוגסות במכירות של טסלה, כשבשל עלייה של 40% בשוק ה-EV, % המכירות של טסלה ירד מ-81% מכלל הרכבים החשמליים שנמכרו בפברואר 2020, ל-69% בחודש שעבר – בעיקר הודות לרכב הספורט החשמלי. ירידה של 15%. יתר על כן, הם חוזים שחלקה של טסלה בשוק ילך ויקטן כשב-2022 החלק של החברה צפוי לרדת מתחת ל-50%.
- 17.אביהו 05/03/2021 21:10הגב לתגובה זוכל מכונית שהיא מייצרת היא מוכרת. בשנה האחרונה פורד הצטרפה לשוק ומכרה כ10000 כלי רכב, אז שוק כלי הרכב החשמליים גדל ב10000 ולכן באחוזים טסלה ירדה. אבל לא איבדה שום נתח שוק.
- אנונימי 07/03/2021 00:14הגב לתגובה זובאור שהיא איבדה נתח שוק. היית מצפה שחברה כזו תמכור כמות גדולה יותר בשנה החולפת אם היא רוצה לשמור על המוניטין שלה בשוק
- 16.עליות יפות היום (ל"ת)יעקב אלחמלך 05/03/2021 15:10הגב לתגובה זו
- 15.קנו לונג דקס ולונג הסדק תרוויחו (ל"ת)יעקב דהן 05/03/2021 15:10הגב לתגובה זו
- 14.רמי 05/03/2021 15:10הגב לתגובה זוואקנה היום נצחק עוד חודש גג חודשיים
- 13.ציון 05/03/2021 14:32הגב לתגובה זוהשבוע התפרסם מחירה של DS3 חשמלית 200,000 ש"ח , מחירו של הרכב באירופה 23,000 יורו בערך 40% פחות ממחיר הטסלה ,באירופה , היתה אמורה להמכר ב 130,000 שח לכל היותר , לא פלא שיש שפע של כתבות מגמתיות
- 12.שגב 05/03/2021 13:20הגב לתגובה זוהמון התלהבות עם אפס יכולות !
- 11.שלומי 05/03/2021 11:41הגב לתגובה זובגלל המצב במניות של הרכבים הסניות אמורת לעלות בגלל המצב
- 10.ארי 05/03/2021 08:26הגב לתגובה זואחת אחרי השניה...
- 9.קו הייצור נסגר? 05/03/2021 07:14הגב לתגובה זולפורד אין יכולת למכור יותר מכמה עשרות אלפי מכוניות חשמליות. אין להם תשתית לייצור סוללות. כנ"ל כל יצרני הרכב האירופאיות. פולקסווגן סוחבת חובות אדירים ונאלצת להוציא לחופשה עשרות אלפי עובדים.
- 8.הזוי ומוטעה 05/03/2021 07:06הגב לתגובה זובמכוניות חשמליות הידע שלהם אפסי. כדי להיות רווחיים הם צריכים להסב את המפעלים ולשלוח את המהנדסים שלהם בחזרה לאקדמיה ללמוד על טכנולוגיית הסוללות ועוד.
- עמי 06/03/2021 09:36הגב לתגובה זוכך שכל יצרני המכוניות הרגילות יאכלו בלי מלח את טסלה אם יחליטו ללכת על חשמליות כמיין סטרים...אבל כנראה זה יקח עודשנים כי רכב חשמלי לא עדיין כלכלי וחסרות תשתיות
- 7.הזוי ומוטעה 05/03/2021 07:04הגב לתגובה זו.
- 6.צביה רוטמן 05/03/2021 05:10הגב לתגובה זויתכןו שאילון גאון אך בבצוע הרבה יותר חלש. פגמים רבים במכוניות בסין. השבתת קו יצור דגם 3. כנראה מתפשט יותר מדי קופץ מטילים דמתפוצצים לבאלגאן ביצור ובשיווק.וכמבן התחרות העצומה. ביצור מאסק הוא כבר לא מאסט. לא מזמן קראתי שהפיץ.מכתב לעובדיו שאם לא יחסכו בהוצאות המפעל יפשוט את הרגל לכאורה.
- 5.רונן 05/03/2021 00:45הגב לתגובה זוהדבר החשוב הייחידי עבור טסלה שהיא מוכרת כל רכב שהיא מצליחה לייצר, כל השאר טראש טוק, ההצלחה של טסלה פוגעת בשוק הרכב ולכן יהיו עוד מאמרים ודעות כאלו, שמלוות את טסלה כבר מספר שנים. המציאות היא שטסלה תגדיל השנה את מכירות הרכבים למעל 800 אלף ובשנת 2022 ל 1.4 מיליון.
- 4.עמי 04/03/2021 23:31הגב לתגובה זומזכיר את חברת בטר פלייס ואגסי הנוכל, רק בקנה מידה אמריקאי. הבלון מתפוצץ...
- אהוד 05/03/2021 09:15הגב לתגובה זויש לי אותו 9 שנים
- 3.כן בגלל זה המניה יורדת או כי כל השוק יורד (ל"ת)משקיע 04/03/2021 22:33הגב לתגובה זו
- טסלה היא העתיד 05/03/2021 14:22הגב לתגובה זוטסלה תואכל אותכם! די לרכיבים מזהמים ! השינוי הזה היה צריך להיות לפני 30 שנה
- ארז ליבנה 05/03/2021 11:24הגב לתגובה זוהרבה לפני שהחלו הירידות האחרונות
- 2.טסלאי 04/03/2021 21:41הגב לתגובה זווארז ליבנה ממשיך לרשום שטויות בביזפורטל
- 1.דובון 04/03/2021 21:26הגב לתגובה זוהוא גם אמר שב-2030 טסלה תייצר 20 מיליון רכבים. הוא גם אמר שב-2030 עסקי האנרגיה של טסלה יהיו גדולים יותר מעסקי הרכב שלה. הוא גם אמר שטסלה תקים צי של 10 מיליון אוטונומיות שירוויחו מאות מליארדי דולרים לטסלה בכל שנה. אז אם אתה כבר מצטט את מאסק, כדאי שתביא את כל הציטוטים שלו.
- ארז ליבנה 05/03/2021 11:21הגב לתגובה זובוא ניתן ספקולציות ל-2050?

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
מאנדיי מנכליםמאנדיי צונחת ב-19% - התחזית להמשך חלשה
החברה עמדה ביעדי הרבעון, אבל סיפקה תחזית נמוכה לרבעון הבא; החשש הגדול של מאנדיי וחברות התוכנה - ה-AI מחליף את המוצר שלהם בהשקעה מאוד נמוכה
מאנדיי monday.com 4.73% דיווחה על הכנסות של 316.9 מיליון דולר ברבעון השלישי, גידול של 26% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ומעל הציפיות שעמדו על 312.5 מיליון דולר. גם הרווח למניה שעמד על 1.16 דולר למניה היה חזק מהתחזיות של הקונסנזוס שעמדו על כ-0.9 דולר למניה ובכל זאת - המניה מאבדת כעת 19%. הסיב ההיא התחזית קדימה. התחזית היא ל-328 מיליון עד 330 מיליון דולר, בעוד שהאנליסטים ציפו לכ-333 מיליון דולר. הצמיחה היא חזות הכל בוול סטריט, וכל פיפס חשוב. עם זאת, צריך להסתכל על התמונה המלאה - אחרי הירידה בטרום, מאנדיי נסחרת במכפיל רווח של 33-34, וזאת פעם ראשונה שהיא מגיעה לרמת מכפילים יחסית נורמלית, כשעד כה המכפיל שלה היה 50-60 וצפונה.
כלומר, אולי בהדרגה החברה מצמצמת צמיחה והופכת לחברת ערך שמרוויחה ונסחרת בתמחור ערך שהוא בהגדרה נמוך יותר. אך השאלה הבאמת חשובה בקשר למאנדיי היא איך ה-AI משפיע עליה? חברות התוכנה סובלות מהסרת חסמי הכניסה של מתחרות. אפשר להרים בזכות ה-AI מערכות מתחרות בעלויות נמוכות דרמטיות. התוכנה היא כבר לא הסיפור הגדול, וזה אומר שהתחרות עשויה לגדול ושחברה בלי ייחודיות תתקשה להתחרות.
מאנדיי עם תפעול רחב, מוצר ומותג חזקים ויכולת שיווק ומכירה, ועדיין, האיום של ה-AI מאיים מאוד ולא רק עליה - על כל חברות התוכנה שרובן מאבדות ערך בוול סטריט בחודשים האחרונים בניגוד למגמה הכללית. מאנדיי גם סובלת מכך שגוגל מעצימה את החיפוש הצ'אטי שלה במנוע חיפוש על חשבון התוצאות המקודמות והאורגניות. היא מפרסמת בסכומים גדולים כדי להגיע ללקוחות והיא ככל הנראה נאלצת לפרסם בסכומים גדולים עוד יותר אחרי השינוי שעשתה גוגל. זה השפיע מאוד ברבעון הקודם, אז הנמיכה החברה תחזית קדימה וקרסה ב-30%, ונראה שזה נמשך.
"תוצאות הרבעון הזה משקפות את רמת הביצועים הגבוהה שלנו ואת היישום המוצלח של האסטרטגיה שלנו להמשיך ולהתרחב ללקוחות וארגונים גדולים יותר (upmarket motion) בשילוב עם הגדלת היצע המוצרים שלנו", אמרו המייסדים והמנכ"לים המשותפים של מאנדיי, רועי מן וערן זינמן. "אנחנו רואים ביקוש גובר מצד לקוחות גדולים יותר שמשתמשים במספר מוצרים במקביל כדי לייעל את תהליכי העבודה החשובים ביותר שלהם. היכולת שלנו לשלב חדשנות עם צמיחה מתמשכת מסייעת לנו להבטיח המשך הצלחה לטווח ארוך".
- מאנדיי משיקה: סוכני AI חדשים ומוצר לניהול קמפיינים כחלק מ-CRM
- מאנדיי גייסה 10 מיליון דולר לבלוקס הישראלית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"ברבעון הנוכחי השגנו את הרווח התפעולי Non-GAAP הגבוה ביותר אי-פעם, מה שמדגיש את המיקוד שלנו בצמיחה יעילה ורווחית", אמר אלירן גלזר, סמנכ"ל הכספים של מאנדיי. "אנחנו ממשיכים להגדיל את הפעילות שלנו באופן אחראי, באמצעות איזון בין השקעה בחדשנות והרחבת אסטרטגיית ה- go-to-market שלנו לבין משמעת תפעולית חזקה. גישה זו מאפשרת לנו לשמור על הרווחיות שלנו במקביל לצמיחה יציבה וארוכת טווח".
