והרי התחזית: משבר הדיור רק יחריף בשנים הקרובות
מבול של הצהרות ושכנועים שוטף את הציבור הרחב מאז שנת 2010 וטוען כי משבר הדיור כבר זוכה לפתרון אמיתי בשטח. אותן הצהרות של ראשי קבינט הדיור וגורמים ממשלתיים מתמקדות אך ורק בשאלת המחירים, שהיא בפועל הבעיה המשנית. הבעיה האמתית שהביאה למשבר הדיור היא היעדר תכנון לטווח ארוך וללא מבט ארוך טווח על תהליכי התכנון, בעיקר באזור המרכז. נראה שבעיות הדיור במדינת ישראל רק ילכו ויחריפו ולא מדובר רק בבעיות הנוגעות למחירים.
לב בעיית מחירי הדיור נעוצה באותה החלטה ממשלתית משנת 2009, שמטרתה הייתה לעצור את התכנון באזור המרכז כדי ליישב את הפריפריה. אותה החלטה יצרה צוואר בקבוק תכנוני ענק שהממשלה הנוכחית מבקשת להגדילו ולהרחיב את הפער, ובכך להעמיק את הבעיה. למעלה מ-90% מיחידות הדיור המשווקות על ידי יחידות התכנון לא נמצאות כלל בלב ליבו של אזור הביקוש, כלומר, במעגלים הראשון והשני של תל אביב, ולכן הן מגדילות את צוואר הבקבוק. בעיה נוספת היא שהרחבת הבנייה בפריפריה דורשת בפועל השקעה אדירה בתשתיות תחבורה.
הבעיה הכי גדולה היא שהאופן שבו בחרה הממשלה לטפל בבעיות הקיימות בענף הנדל"ן רק יחמיר את הבעיות למקבלי ההחלטות שיגיעו בקדנציה הבאה, כפי שהיה גם בעת כהונת הממשלה הקודמת. כך לדוגמה, מחיר למשתכן שהיא תכנית הדגל של הממשלה הנוכחית, מתקדמת בטווח הקצר ויוצרת בעיות רבות לטווח המאוד ארוך. המיקוד של המתכננים במחיר למשתכן גורם להזנחת הצורך בהתחדשות עירונית בהיקפים גדולים.
הצורך לספק מלאי מהיר מאוד של דירות על כל קרקע פנויה לבנייה הזמינה בטווח הזמן המידי לא מלווה בהשקעה מקבילה בתשתיות כמו תחבורה, כבישים, רכבות שמקלות את ההגעה לפריפריה, וכמובן תשתיות שלהן קשר ישיר לאזורי המגורים כגון חשמל, מים ועוד. הרשויות המקומיות שזקוקות לתקציבים ממשלתיים שיוכלו לתמוך בתשתיות לא רק שלא מקבלות אותו, אלא שהתקציבים הבסיסיים שלהם חסרים מאוד, כך שצוואר הבקבוק של הגידול הצפוי בהתחלות הבנייה עלול להיגמר במשבר חמור מאוד של עיכובים באכלוסן של אותן הדירות שאמורות לכאורה לפתור את משבר הדיור.
- היצע דירות גדול בדרך - סיום תקופת החסימה מתקרב
- ראשון לציון: מאות דירות "מחיר למשתכן" משתחררות לשוק - והמחירים בירידה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אולי בממשלה הזאת יהיה אחרת?
כבר כיום ניתן להיווכח בבעיות התכנון הקיימות שיצרו הממשלות הקודמות. שר השיכון, יואב גלנט, התבטא באחרונה בנושא וציין כי כיום נבנות 8,000 יחידות דיור חדשות בראש העין ובעיות תשתיות חמורות של חשמל ומים מביאות לעיכובים חמורים ופגיעה בתושבים. למרות שכל ממשלה מבטיחה ומציינת שאצלה זה יהיה אחרת, נראה שהשכונות הנבנות כיום במסגרת פרויקטי מחיר למשתכן יהיו בשלבי בנייה מתקדמים בעוד 3 שנים, כאשר אלה שקיבלו את ההחלטות בממשלה הנוכחית כנראה יתחלפו לאחר קיום של בחירות לכנסת. שרים חדשים יבואו עם תכניות חדשות וכך הבעיות הישנות שלא זוכות למענה מוחרפות.
מיותר לומר כי קניית הקרקעות מצד היזמים בפריפריה נמצאת כרגע בקיפאון, לאחר שיזמים מצאו עצמם ''תקועים עם קרקעות יקרות'' לאחר שהמינהל שחרר קרקעות סמוכות לאלפי יחידות באותם אזורים. נראה שאף יזם בר דעת לא ימשיך לקנות קרקעות כאשר המדינה "תתחרה" בו בקרקעות בחצי מחיר שיש להן קשר ישיר למחירי הדירות. ככה עושים עסקים בישראל 2016? המדינה מוכרת ביוקר ודקותיים אח''כ מוכרת בזול?
טרם בניית יחידות דיור והפשרת קרקעות, על הממשלה להפנות תקציבים ייעודיים לאותן ערים ורשויות מקומיות שבהן צפויה בנייה מאסיבית. נראה כי השקעה כזו בתשתיות לא תתבצע מאחר שהיא לא נראית בעיני משרד האוצר כחיונית לפתרון הבעיות בשטח, כל זאת בשעה שהמחסור בתשתיות ובהשקעה בתכנון היא צורך ממשי.
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- הגענו לרגע המכריע בוול סטריט?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
בישראל ישנן שכונות שלמות וגדולות שנבנו לפני למעלה מ-30 שנה ומשוועות להתחדשות, בין אם במודל של פינוי בינוי או במודל של עיבוי בינוי. מי שנותן לאותן הדירות את המענה הם יזמים וקבלנים שרואים לנגד עיניהם את פוטנציאל ההתחדשות העירונית, אולם ללא תכנית והסברה ממשלתית היכולת של אותם יזמים לפעול גם ברמת המאקרו ולהשפיע על כל האזור והשכונה היא פחותה.
- 8.חיימון 05/04/2016 09:53הגב לתגובה זוובנוסף המשך בניית דירות בכמות גדולה יחד עם תשתיות מתאימות
- 7.יצחק 05/04/2016 09:41הגב לתגובה זובשום פנים ואופן לא להעמיס עוד דירות על המרכז...יש לחזק את הפרפקיה למורת רוחם של היזמים (כדוגמת הכותב)שיסתפקו ברווח יותר קטן
- 6.רפי 04/04/2016 20:16הגב לתגובה זוואז כל הלחוצים יתקעו תנסו כולם בעחד לא לקנות בתים עש שהמחיר ירד בחצי כמו ברכבים המשומשים
- 5.אנונימי 04/04/2016 09:46הגב לתגובה זוהכול שטויות ,יגידלו את ההיצע והבועה תתנפץ.תנו זמן ...כחלון החל לעבוד ביולי 2015 ,מאז רק התקפות ,נגידת בנק ישראל משמשת תפאורה של הבנקים ,הקבלנים ,השמאים ,המתווכים םמנהלי הפרוייקטים , הרשויות כולם מושחתים,ממה כול ההתרגשות ,מאז שכחלון לקח לידיו את כול הסמכויות , תנו זמן יפנו שטחים , יביאו חברות נדל"ן מחו"ל ,עובדים זרים מיקצועיים , ההיצע יגדל כך בכלכלה והמחירים ירדו חדות ,מה אנחנו נמצאים ברברייה הצרפתית ,דירה ממוצעת בלב ברלין 4 חדרים שהיא העיר השלישית בטיבה בעולם עולה 580,000 ש"ח ,כאן כול היום שטיפות מוח ,נגידה ששומרת על הבנקים ולא עושה כלום בתחום המונאטרי שזה תפקידה ,כול היום מבקרת ,תתני פיתרונות זה כשל של 11 שנים ,תנו הזדמנות ,כול היום שטיפות מוח והפחדות , מה אתם לא חושבים על דור העתיד , רובם עוזבים את הארץ ,הגענו למצב שביבי ראש הממשלה מבקש לייבא עובדי היי-טק לארץ ,הצעירים עוזבים את המדינה ,מי עולה לארץ ,אנשים ברמה סציו אוקונמי נמוך ,הצרפתים מוכרים כאן את הדירות ולא מוצאים עבודה מהגרים לקנדה ,אוסטרליה ,איפה אתם חיים לקחת משכנתא ממוצעת של 900,000 אלף ש"ח , זוגות צעירים נמצאים בשבר , בושה.
- 4.יורם 03/04/2016 23:13הגב לתגובה זוכתבה מגמתית...הכותב הינו יזם בכובע של לוביסט המעוניין להנביט את התנאים להתעשרותו האישית.
- תן לחתול לשמור על השננת (ל"ת)כל מילה בסלע 03/04/2016 23:46הגב לתגובה זו
- 3.מחירי הנדל״ן עומדים בפני קריסה השוק כבר מוצף (ל"ת)הוא אינטרסנט בנושא 03/04/2016 22:09הגב לתגובה זו
- 2.האמת 03/04/2016 17:26הגב לתגובה זוהנסיון לבנות מהר יותר לא יעזור. יש לשנות יחס מוכרים/קונים כדי להוזיל!! לתת תמריצים לאנשים לחכות עם רכישת הדירה, ולהפעיל לחץ גדול על אחרים למכור נכסים
- ישראלי 04/04/2016 09:59הגב לתגובה זואז אולי הפתרון שלא יעשו ילדים וכך בדור הבא לא יצטרכו דירות? הפתרון זה שיווק קרקעות מאסיבי ללא ספסרות של המדינה אלא שלמדינה אין די קרקעות מתוכננות, בירוקרטיה ישראלית וחוסר יעילות אופייני לנו.
- 1.8 03/04/2016 16:55הגב לתגובה זוכבר ניכרים בשטח, אנשים קורסים מנטלית כדי להחזיר משכנתא...משבר הדיור יהפך למשבר כלכלי מערכתי , השעון מתקתק.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
