והרי התחזית: משבר הדיור רק יחריף בשנים הקרובות

צחי אגסי, מנכ"ל משותף בחטיבת הנדל"ן של אלוני האפט הפועלת בפרויקטים של התחדשות עירונית, על בעיות הדיור במדינה, שלא משנה מה יחליטו בקבינט הדיור - הן רק יחריפו
צחי אגסי | (10)

מבול של הצהרות ושכנועים שוטף את הציבור הרחב מאז שנת 2010 וטוען כי משבר הדיור כבר זוכה לפתרון אמיתי בשטח. אותן הצהרות של ראשי קבינט הדיור וגורמים ממשלתיים מתמקדות אך ורק בשאלת המחירים, שהיא בפועל הבעיה המשנית. הבעיה האמתית שהביאה למשבר הדיור היא היעדר תכנון לטווח ארוך וללא מבט ארוך טווח על תהליכי התכנון, בעיקר באזור המרכז. נראה שבעיות הדיור במדינת ישראל רק ילכו ויחריפו ולא מדובר רק בבעיות הנוגעות למחירים.

לב בעיית מחירי הדיור נעוצה באותה החלטה ממשלתית משנת 2009, שמטרתה הייתה לעצור את התכנון באזור המרכז כדי ליישב את הפריפריה. אותה החלטה יצרה צוואר בקבוק תכנוני ענק שהממשלה הנוכחית מבקשת להגדילו ולהרחיב את הפער, ובכך להעמיק את הבעיה. למעלה מ-90% מיחידות הדיור המשווקות על ידי יחידות התכנון לא נמצאות כלל בלב ליבו של אזור הביקוש, כלומר, במעגלים הראשון והשני של תל אביב, ולכן הן מגדילות את צוואר הבקבוק. בעיה נוספת היא שהרחבת הבנייה בפריפריה דורשת בפועל השקעה אדירה בתשתיות תחבורה.

הבעיה הכי גדולה היא שהאופן שבו בחרה הממשלה לטפל בבעיות הקיימות בענף הנדל"ן רק יחמיר את הבעיות למקבלי ההחלטות שיגיעו בקדנציה הבאה, כפי שהיה גם בעת כהונת הממשלה הקודמת. כך לדוגמה, מחיר למשתכן שהיא תכנית הדגל של הממשלה הנוכחית, מתקדמת בטווח הקצר ויוצרת בעיות רבות לטווח המאוד ארוך. המיקוד של המתכננים במחיר למשתכן גורם להזנחת הצורך בהתחדשות עירונית בהיקפים גדולים.

הצורך לספק מלאי מהיר מאוד של דירות על כל קרקע פנויה לבנייה הזמינה בטווח הזמן המידי לא מלווה בהשקעה מקבילה בתשתיות כמו תחבורה, כבישים, רכבות שמקלות את ההגעה לפריפריה, וכמובן תשתיות שלהן קשר ישיר לאזורי המגורים כגון חשמל, מים ועוד. הרשויות המקומיות שזקוקות לתקציבים ממשלתיים שיוכלו לתמוך בתשתיות לא רק שלא מקבלות אותו, אלא שהתקציבים הבסיסיים שלהם חסרים מאוד, כך שצוואר הבקבוק של הגידול הצפוי בהתחלות הבנייה עלול להיגמר במשבר חמור מאוד של עיכובים באכלוסן של אותן הדירות שאמורות לכאורה לפתור את משבר הדיור. 

 

אולי בממשלה הזאת יהיה אחרת?

כבר כיום ניתן להיווכח בבעיות התכנון הקיימות שיצרו הממשלות הקודמות. שר השיכון, יואב גלנט, התבטא באחרונה בנושא וציין כי כיום נבנות 8,000 יחידות דיור חדשות בראש העין ובעיות תשתיות חמורות של חשמל ומים מביאות לעיכובים חמורים ופגיעה בתושבים. למרות שכל ממשלה מבטיחה ומציינת שאצלה זה יהיה אחרת, נראה שהשכונות הנבנות כיום במסגרת פרויקטי מחיר למשתכן יהיו בשלבי בנייה מתקדמים בעוד 3 שנים, כאשר אלה שקיבלו את ההחלטות בממשלה הנוכחית כנראה יתחלפו לאחר קיום של בחירות לכנסת. שרים חדשים יבואו עם תכניות חדשות וכך הבעיות הישנות שלא זוכות למענה מוחרפות.

מיותר לומר כי קניית הקרקעות מצד היזמים בפריפריה נמצאת כרגע בקיפאון, לאחר שיזמים מצאו עצמם ''תקועים עם קרקעות יקרות'' לאחר שהמינהל שחרר קרקעות סמוכות לאלפי יחידות באותם אזורים. נראה שאף יזם בר דעת לא ימשיך לקנות קרקעות כאשר המדינה "תתחרה" בו בקרקעות בחצי מחיר שיש להן קשר ישיר למחירי הדירות. ככה עושים עסקים בישראל 2016? המדינה מוכרת ביוקר ודקותיים אח''כ מוכרת בזול?

טרם בניית יחידות דיור והפשרת קרקעות, על הממשלה להפנות תקציבים ייעודיים לאותן ערים ורשויות מקומיות שבהן צפויה בנייה מאסיבית. נראה כי השקעה כזו בתשתיות לא תתבצע מאחר שהיא לא נראית בעיני משרד האוצר כחיונית לפתרון הבעיות בשטח, כל זאת בשעה שהמחסור בתשתיות ובהשקעה בתכנון היא צורך ממשי.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

בישראל ישנן שכונות שלמות וגדולות שנבנו לפני למעלה מ-30 שנה ומשוועות להתחדשות, בין אם במודל של פינוי בינוי או במודל של עיבוי בינוי. מי שנותן לאותן הדירות את המענה הם יזמים וקבלנים שרואים לנגד עיניהם את פוטנציאל ההתחדשות העירונית, אולם ללא תכנית והסברה ממשלתית היכולת של אותם יזמים לפעול גם ברמת המאקרו ולהשפיע על כל האזור והשכונה היא פחותה.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    חיימון 05/04/2016 09:53
    הגב לתגובה זו
    ובנוסף המשך בניית דירות בכמות גדולה יחד עם תשתיות מתאימות
  • 7.
    יצחק 05/04/2016 09:41
    הגב לתגובה זו
    בשום פנים ואופן לא להעמיס עוד דירות על המרכז...יש לחזק את הפרפקיה למורת רוחם של היזמים (כדוגמת הכותב)שיסתפקו ברווח יותר קטן
  • 6.
    רפי 04/04/2016 20:16
    הגב לתגובה זו
    ואז כל הלחוצים יתקעו תנסו כולם בעחד לא לקנות בתים עש שהמחיר ירד בחצי כמו ברכבים המשומשים
  • 5.
    אנונימי 04/04/2016 09:46
    הגב לתגובה זו
    הכול שטויות ,יגידלו את ההיצע והבועה תתנפץ.תנו זמן ...כחלון החל לעבוד ביולי 2015 ,מאז רק התקפות ,נגידת בנק ישראל משמשת תפאורה של הבנקים ,הקבלנים ,השמאים ,המתווכים םמנהלי הפרוייקטים , הרשויות כולם מושחתים,ממה כול ההתרגשות ,מאז שכחלון לקח לידיו את כול הסמכויות , תנו זמן יפנו שטחים , יביאו חברות נדל"ן מחו"ל ,עובדים זרים מיקצועיים , ההיצע יגדל כך בכלכלה והמחירים ירדו חדות ,מה אנחנו נמצאים ברברייה הצרפתית ,דירה ממוצעת בלב ברלין 4 חדרים שהיא העיר השלישית בטיבה בעולם עולה 580,000 ש"ח ,כאן כול היום שטיפות מוח ,נגידה ששומרת על הבנקים ולא עושה כלום בתחום המונאטרי שזה תפקידה ,כול היום מבקרת ,תתני פיתרונות זה כשל של 11 שנים ,תנו הזדמנות ,כול היום שטיפות מוח והפחדות , מה אתם לא חושבים על דור העתיד , רובם עוזבים את הארץ ,הגענו למצב שביבי ראש הממשלה מבקש לייבא עובדי היי-טק לארץ ,הצעירים עוזבים את המדינה ,מי עולה לארץ ,אנשים ברמה סציו אוקונמי נמוך ,הצרפתים מוכרים כאן את הדירות ולא מוצאים עבודה מהגרים לקנדה ,אוסטרליה ,איפה אתם חיים לקחת משכנתא ממוצעת של 900,000 אלף ש"ח , זוגות צעירים נמצאים בשבר , בושה.
  • 4.
    יורם 03/04/2016 23:13
    הגב לתגובה זו
    כתבה מגמתית...הכותב הינו יזם בכובע של לוביסט המעוניין להנביט את התנאים להתעשרותו האישית.
  • תן לחתול לשמור על השננת (ל"ת)
    כל מילה בסלע 03/04/2016 23:46
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מחירי הנדל״ן עומדים בפני קריסה השוק כבר מוצף (ל"ת)
    הוא אינטרסנט בנושא 03/04/2016 22:09
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    האמת 03/04/2016 17:26
    הגב לתגובה זו
    הנסיון לבנות מהר יותר לא יעזור. יש לשנות יחס מוכרים/קונים כדי להוזיל!! לתת תמריצים לאנשים לחכות עם רכישת הדירה, ולהפעיל לחץ גדול על אחרים למכור נכסים
  • ישראלי 04/04/2016 09:59
    הגב לתגובה זו
    אז אולי הפתרון שלא יעשו ילדים וכך בדור הבא לא יצטרכו דירות? הפתרון זה שיווק קרקעות מאסיבי ללא ספסרות של המדינה אלא שלמדינה אין די קרקעות מתוכננות, בירוקרטיה ישראלית וחוסר יעילות אופייני לנו.
  • 1.
    8 03/04/2016 16:55
    הגב לתגובה זו
    כבר ניכרים בשטח, אנשים קורסים מנטלית כדי להחזיר משכנתא...משבר הדיור יהפך למשבר כלכלי מערכתי , השעון מתקתק.
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.