תחיית המתים: 5 הזדמנויות השקעה בגוש האירו המשתקם - צפו ברשימה

מתיו לין, מנכ"ל חברת ייעוץ לונדונית מתייחס ליציאה של גוש האירו מהמשבר ומביא הזדמנויות השקעה שזיהה. "התחזית היא שזה ילך וישתפר"
סהר אביב | (1)

נראה כי כלכלת אירופה מתאוששת אט אט. תשואות האג"ח נמצאות תחת שליטה, האבטלה התייצבה ואפילו איטליה הצליחה להרכיב ממשל שנראה הגיוני למדיי. זה הזמן להגיד שלום למשבר בגוש האירו?

"יש עדיין פגמים מבניים עמוקים בגוש האירו שלא קרובים לבוא לידי תיקון. אין רגולטור בנקאות יחיד, קיים חוסר איזון גדול בין גרמניה המשגשגת ובין הפריפריה השוקעת וכן יכולתו של הבנק המרכזי (ה-ECB) להשפיע חיובית על השוק לנוכח הבטחותיו להתערבות בשוק האג"ח עדיין צריכה להיבדק".

את כל זה אומר מתיו לין (Matthew Lynn), מנכ"ל חברת הייעוץ הלונדונית Strategy Economics פירסם היום בטור שלו באתר מרקטווץ' כמה פירצות שהמשקיעים יכולים לנצל במטרה להרוויח מהמצב הקיים באירופה. "אין להכחיש שגוש האירו נמצא במצב הרבה יותר טוב - זה כבר ברור במשך כמה שבועות" אומר לין, "לעת עתה התחזית היא שזה יילך וישתפר".

הנה 5 ההזדמנויות שמזהה לין עבור המשקיעים:

1. שוק המניות הבריטי. בריטניה היא הכלכלה האירופית הגדולה ביותר מחוץ לגוש האירו, והייצוא שלה מופנה ברובו לאירופה. כל זמן שגוש האירו סבל ממשבר - היצואנים סבלו. ככל שאירופה מתחזקת ומשתקמת, כך גם בריטניה, ולכן יש למשקיעים הזדמנות לקנות את המניות בסיכון מזערי יחסית.

2. נכסים באירלנד. שוק הנדל"ן האירי התמוטט באופן דרמטי יותר מכל סקטור אחר במדינה שפשטה את הרגל ב-2009. במונחים ריאליים, המחירים ירדו ביותר מ-50% מאז השיא ב-2008. באירלנד, המחירים הגיעו כעת לשווים ההוגן ויתאוששו באופן מואץ לנוכח התאוששות הכלכלה.

3. אג"ח של ממשלת יוון. התשואה על אגרות החוב ל-10 שנים ביוון כבר ירדה באופן משמעותי בשנה זו, מ-20% בקירוב בתחילת השנה ל-10% כיום. אולם, למרות שנטל החוב עדיין בלתי נסבל ועומד על 150% מהתמ"ג התשואה יכולה לרדת עוד יותר לנוכח הסיכוי לצמיחה מהירה שתחזיר את ההשקעה.

4. חברות רב לאומיות בגוש האירו. למרות הבעיות, גוש האירו תמיד היה בית לשורה של חברות גלובליות ענקיות שסוחרות בהצלחה ברחבי העולם. דוגמא לאחדות מהן היא פולקסווגן, רשת מלונות אקור, או אינדיטקס (הבעלים של זארה). ברגע שהשווקים המקומיים יחזרו לחיים רוב החברות הרב לאומיות הגדולות באירופה יתחילו להפגין ביצועים הרבה יותר טובים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    צבי 04/09/2013 17:56
    הגב לתגובה זו
    עולם השבבים יפרח. זה העתיד.
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.