סקר אקסנצ'ר: ירידת מחירי הדלק לא עוצרת את מגמת התפעול הירוק בארגונים

"למרות הירידה בעלויות הדלק, קיימת הצדקה עסקית לעודד אחריות סביבתית. לוגיסטיקה והובלה תורמות 5% לרמת פליטת הפחמן השנתית של המין האנושי", אומר יובל הוד, מנהל בכיר באקסנצ'ר ישראל
קובי ישעיהו |

סקר שפורסם בפברואר השנה על ידי חברת הייעוץ ושירותי ה-IT העולמית, אקסנצ'ר, מעלה קשר בין יוזמות להפחתת פליטת הפחמן לבין חסכון בעלויות, בארגונים המייעלים את פעילויות התפעול שלהם, ובעיקר את שרשרת האספקה.

הסקר נערך בקרב 245 מנהלי שרשרת אספקה ב- 10 תעשיות ב-21 מדינות, ובדק את מחויבותם לטיפול בנושאי הפחתת פליטת הפחמן וגזי החממה בתחומים שבאחריותם (לוגיסטיקה, אחסנה, תובלה). 86% ממשתתפי הסקר נקטו לפחות ביוזמה ירוקה אחת במרכזי האחסון וההפצה - בעיקר בתחומי המיחזור, שימוש בתאורה טבעית או בנורות בעלות יעילות צריכת אנרגיה גבוהה.

כ- 40% מהנשאלים בצעו לפחות יוזמה ירוקה אחת בתחומי התובלה וניהול ציי הרכב, אם ע"י האחדת הרכבים, שימוש בדלק 'ירוק' או מעבר לרכבים היברידיים, המשלבים הנעה חשמלית ודלק.

מאידך מראה הסקר כי רק אחד מתוך 10 נשאלים (9%) ביצע מדידה של כמות פליטת הפחמן בארגון, וכי ל-37% כלל אין מודעות לנושא ולהיקף פעילות פליטת הפחמן בארגון שלו. יובל הוד, מנהל בכיר באקסנצ'ר ישראל, מציין על רקע ממצאים אלה כי "מדובר בחדשות מעודדות, לפיהן למרות הירידה הנרשמת בביקושים והירידה בעלויות האנרגיה והדלקים, קיימת עדיין הצדקה עסקית לעודד בפעילויות הנובעות מאחריות לסביבה. היחס בין המצטיינים לנחשלים הוא 1 ל-2 (9% מול 20%). כלומר, יש עדיין מקום לשיפור. פעילויות לוגיסטיקה והובלה תורמות בממוצע כ-5% מכלל רמת פליטת הפחמן השנתית של המין האנושי, המוערכת ב-50 אלף מגה טונות פחמן דו חמצני".

לדבריו "חברות רבות במשק הישראלי החלו בפורומים פנימיים לדון ולנקוט ביוזמות ירוקות. הדגש הוא על תחומי תכנון המוצר, הרכש, ופעילות הייצור. מספר חברות אף יודעות לכמת את כמות הפחמן הדו חמצני הנפלט במהלך תהליכי הייצור. "מאידך הוא מדגיש כי "אסטרטגיית הפחתת פליטת פחמן, מדידת כלל התהליכים הארגוניים, הגדרת יעד ארגוני, ובניית תוכנית רב שנתית חוצת ארגון להשגתו ? אלה עדיין אינם מחזות שכיחים בישראל". אקסנצ'ר היא חברה ציבורית גלובלית,המעניקה ייעוץ ניהולי, שירותי טכנולוגיה ומיקור-חוץ. החברה מסייעת ללקוחותיה, עסקים וממשלות, להשיג ביצועים גבוהים. עם מומחיות עמוקה בתהליכים תעשייתיים ועסקיים, משאבים גלובליים רחבים ומוניטין מוכח, אקסנצ'ר מניידת את כוח האדם, הטכנולוגיות והכישורים הנחוצים, כדי לסייע ללקוחותיה לשפר את ביצועיהם.

אקסנצ'ר מעסיקה יותר מ-186 אלף איש ב-200 ערים ב-52 מדינות ברחבי העולם. לקוחותיה פזורים ב-120 מדינות, והכנסותיה נטו בשנה הפיסקאלית שהסתיימה ב-31 באוגוסט 2008, הסתכמו ב- 23.39 מיליארד דולר. אקסנצ'ר ישראל הוקמה בשנת 2001 ועובדת עם הארגונים המובילים בארץ במגוון מגזרי תעשייה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה