המל"טים יגנבו את ההצגה השנה בסלון האווירי בפריס

מל"ט ההרמס 450 שזכה להכרה עולמית והפך למותג מוביל- יוצג בשלושה ביתנים שונים - באלביט מערכות, בתאלס ובדאסו
שי פאוזנר |

קבוצת אלביט מערכות חשפה היום במסיבת עיתונאים בת"א חלק מהנושאםי שתציג בסלון האווירי בפאריס. מדובר במגוון מערכות מתקדמות מבוססות טכנולוגיות חדשניות הנחשבות לפורצות דרך בתחומן.

החברה מסרה, כי מיצגים וירטואליים מתחלפים ימחישו לצופים את הסינרגיה הקיימת בין חברות הקבוצה ואת הערך המוסף הנוצר לתועלת הלקוחות, תוך תאור חי של תרחישי קרב ופעילות מבצעית אפקטיבית. המיצג ימחיש את האיטגרציה הקיימת בין מוצרים ומערכות באותה פלטפורמה, קישוריות בין פלטפורמות שונות וקישוריות בין זרועית – אוויר, ים ויבשה, ליצירת עליונות טקטית בשדה הקרב העתידי.

בשטח התצוגה החיצוני תציג אלביט מערכות מספר דגמים של מטוסים ללא טייס, המבססים את מעמדה כמובילה עולמית בתחום זה, וכן תחשוף מטעדים אלקטרו - אופטיים מתקדמים. מל"ט הרמס 450 - מל"ט טקטי מתקדם המשמש כציר המרכזי של פעילות צה"ל במלחמה בטרור וכן המל"ט הראשון בישראל שהשלים תהליך רישוי וזכה במספר טיסה אזרחית. ההרמס 450 יוצג גם בביתן ת'אלס וגם אצל היצרנית הצרפתית דאסו.

בסוף השבוע החולף הודיעה אלביט מערכות כי חברת הבת שלה באנגליה זכתה בחוזה של משרד הבטחון הבריטי לאספקה מהירה של מל"טים מסוג הרמס 450 בהיקף כספי של 110 מליון דולר.

לצד אלה היא תיג את מל"ט ההרמס 1500 – מל"ט לגובה בינוני, בעל עמידות גבוהה ויכולת רב-משימתית. המל"ט הינו דו מנועי, מסוגל לטוס לגובה מירבי של 30,000 רגל למשך זמן של עד 24 שעות טיסה למשימות יום ולילה, ולשאת משקל מרבי של עד 400 ק"ג. עוד יוצג בתערוכה המיני מל"ט סקיילארק I - מערכת קומפקטית הנישאת על גב לוחמי כוחות היבשה, ואשר מיועדת לתצפית "מעבר לגבעה". הסקיילרק ניתן לשימושים שונים, כולל אבטחה, בקרת גבולות, לוחמה נגד טרור ולשימוש כוחות אכיפת חוק. הסקיילרק נבחר על ידי משרד הביטחון הישראלי להצטיידות ראשונית עבור כוחות היבשה של צה"ל.עד עתה נמכר הסקאילרק לכ-15 לקוחות ברחבי העולם.

דגם מיני מל"ט נוסף שיוצג בפריס הוא הסיילארק II - התוספת החדשה למשפחת מל"טי הסקיילארק, בעלת שהייה ממושכת באוויר. מזל"ט טקטי, קומפקטי וקל לפריסה בשטח, מיועד לטווח קצר של עד 50 ק"מ. המזל"ט מסוגל לפעול ביום ובלילה, במשימות של איסוף מודיעין, תצפית וסימון מטרות גם בתנאי מזג אוויר קשים. המערכת מתופעלת מרכב שטח הכולל משגר ותחנת שליטה ובקרה כפולה ובעלת יכולות מודיעין חזותי מתקדמות למשימות צבאיות ובטחון פנים.

בצמוד לתצוגת המל"טים תוצג משפחת מטעדים פרי פיתוח וייצור מקוריים של אלאופ מקבוצת אלביט מערכות, המביאים לידי ביטוי מגוון יכולות וביצועים העונים לצרכים השונים של המשתמשים. בתערוכה יחשפו המטעדים החדשים המצטרפים למשפחת ה-CoMPASS. יהיו שם מערכת קומפקטית וקלת משקל במיוחד המשלבת טכנולוגיות אופטיות חדשניות ומספקת מידע חיוני, מודיעין ומעקב בתנאי יום ולילה וגם בתנאי מזג אוויר קשים, ומערכת המטעד הראשון בעל ארכיטקטורה דיגיטאלית פתוחה המיועד למשימות מודיעין, תצפית, הרכשת מטרות ומעקב לטווח ארוך, בתנאי יום ולילה ואף בתנאי מזג אוויר קשים.

אלישרא מקבוצת אלביט מערכות, מתמחה בתכנון, ייצור, אינטגרציה ותמיכה בפתרונות ביטחוניים לפריסה באוויר, בים וביבשה למגוון לקוחות בעולם. מדובר בחליפות הגנה למטוסים המתריעות על איום טילים – יוצגו בתצוגת תא הטייס הווירטואלי של אלביט מערכות. מערכות קרב אלקטרוניות (EW) - פתרונות המאפשרים קבלת מידע רב מערוצים שונים, עיבודו והפצתו על מנת לספק לחיילות האוויר, הים והיבשה מידע מדויק ובזמן אמת, החיוני לשמירה על עליונות בשדה הקרב. פתרונות מקיפים עבור מל"טים – הכוללים מערכות קומפקטיות במיוחד עבור מזל"טים. פתרונות מקיפים אלה נועדו לתת מענה לצרכים המשתנים של שדה הקרב המודרני בתחום איסוף מודיעין, תצפית ומעקב.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


גלי צהל
צילום: צילום אלכסנדר כץ

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר

גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גלי צה"ל

אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.

"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"

בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.

לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.

שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.

התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ

לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.