גרטנר: עד 2010 הטלוויזיה בסלולר תהפוך לשירות נפוץ

לפי ההערכות, הטלוויזיה הניידת תביא לקרוב לחצי מיליארד מנויים בעולם; מנגד, ההכנסות מיישומי קול ממשיכות לרדת; שירותי הטלוויזיה בסלולר בעולם יגדלו ל-15 מיליארד דולר עד 2010
אפרת אדיר |

ההכנסות מיישומי קול ממשיכות לרדת והמפעילים המתמודדים עם ההוצאות הכבדות של רישוי הדור ה-3 מחפשים אחר הזדמנויות להגדיל את ההכנסות משירותי נתונים. גרטנר, חברת המחקר והייעוץ המובילה בעולם לטכנולוגיית מידע ותקשורת (ICT), צופה כי הטלוויזיה הניידת תהיה אחת ההזדמנויות הללו.

לפי ההערכות, עד שנת 2010 עתידה הטלוויזיה הניידת להפוך לשירות נפוץ במרבית השווקים המפותחים, עם קרוב לחצי מיליארד מנויים ברחבי העולם. השוק לטלוויזיה הניידת יהיה שונה מאד ממדינה אחת למשנה ויתחלק בין שירותי טלוויזיה המסופקים באמצעות שיטות שידור לבין שיטת הסלולר.

כך, שירותי הטלוויזיה על-גבי סלולר יגדלו מ-38 מיליון משתמשים ב-2007 ל-356 מיליון ב-2010. לעומתם, שידורי הטלוויזיה יגיעו ל-133 מיליון מנויים עד 2010, זאת בעיקר בגלל הזמינות ההולכת וגדלה של טלפונים בעלי יכולות שידור, כאשר יפן מובילה בתחום זה, ובעקבותיה מערב אירופה.

עם זאת, הדרך למשוך לקוחות ולשמור על בסיס מנויים יציב לטלוויזיה הניידת לא תהיה ישירה וברורה. עד היום מרבית הצרכנים עדיין מהוססים בכל הנוגע לצפייה בטלוויזיה תוך כדי תנועה וגם אם האימוץ של שירותי הטלוויזיה הניידת יגדל בקצב ניכר בשנים הקרובות, מרבית המנויים יקבלו את הטלוויזיה הניידת כחלק מהמנוי הנייד שלהם. "את האימוץ לא יניע הביקוש בקרב המשתמשים אלא דווקא ההיצע של המפעילים שיכניסו את השירות בתוך חבילות הבסיס כשירות כלול שנראה כאילו מוענק בחינם", אומרת קרולינה מילנזי, אנליסטית ראשית בגרטנר.

עוד מעריכה גרטנר, כי רק 30% מהמספר הכולל של מנויי הטלוויזיה הניידת יבקשו את השירות, ואילו 70% הנותרים יקבלו אותו כחלק מחבילת השירות שלהם.

הכללת שירותי הטלוויזיה הניידת בחבילות בשילוב עם הביקוש המוקדם המוטל בספק לתכנים מיוחדים ולשירותי טלוויזיה חינמיים הממומנים על-ידי פרסום, פירושם שלפחות בטווח הקצר, ההכנסות מהטלוויזיה הניידת יהיו מזעריות. עם זאת, בטווח הארוך גרטנר צופה שעדיין יש לשירות את הפוטנציאל להיות רכיב מרכזי ב-ARPU (ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי). "אנחנו צופים ששירותי הטלוויזיה על-גבי הסלולר יציגו הכנסות של מעט יותר מ-100 מיליון דולר ב-2006 ויגדלו ל-15 מיליארד דולר עד 2010", אומרת מילנזי, ומוסיפה, כי ההכנסות משידורי טלוויזיה יגדלו מ-200 מיליון ל-10.8 מיליארד דולר באותה תקופה.

כתוצאה מכך, גרטנר מייעצת למפעילות הסלולריות לבחון בקפדנות מודלים של הכנסות עבור שירותי הטלוויזיה הניידת. לדברי מילנזי, במקום להתחרות על תעריפים עליהן להתמקד דווקא ביצירת "חווית טלוויזיה ניידת" ייחודית כדי למשוך מספר הולך וגדל של מנויים. "המפתח יהיה להניע את אימוץ הטלוויזיה הניידת ב-3 השנים הקרובות כדי להגדיל את הבסיס המותקן עד לנקודה שבה זה יתחיל להיראות משתלם גם למפרסמים. תעריפי השירות הנייד עתידים רק לרדת בעתיד והפרסום ימלא תפקיד מרכזי בהכנסות של המפעילות", מסבירה מילנזי. "המפעילות המצליחות ביותר בתחום הטלוויזיה הניידת יהיו אלו שיתייחסו לשירות כאל הזדמנות ארוכת טווח ולא כאל מקור להפקת רווחים מהירים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה