אוריאל לין: משרד התמ"ת שוגה בסוגיית החזרת מוצרים

נשיא איגוד לשכות המסחר מבקר את משרד התמ"ת בהחלטתו לחייב סוחרים לקבל חזרה מוצרים שנמכרו לצרכן; לדבריו: "גם לקונה יש אחריות בתהליך הרכישה"
אפרת אדיר |

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, מבקר בחריפות את יוזמת התמ"ת להטלת חובה כוללת על מוכרים לקבל חזרה מוצרים שנמכרו.

לין פנה לשר התמ"ת, ח"כ אלי ישי, והביע את התנגדותו הנחרצת לכוונת משרדו להטיל חובה כוללת על סוחרים להחזר כספי כנגד השבת מוצרים שנקנו על ידי צרכנים.

זאת בעקבות הודעת משרד התמ"ת כי בכוונתו להתקין תקנות המחייבות מתן זכות ביטול כללית לעסקאות צרכניות ומתן זכות להחזר כספי לצרכנים.

לדברי לין, "הטלת חובה כללית על המוכר לקבל חזרה מוצרים שנקנו ממנו מבחירה חופשית ובהכרת טיב המוצר ומחירו, תהיה שגיאה חמורה ביותר. היא תשבש את המסחר בישראל ותערער את בסיס היחסים שבין מוכר לקונה או בין נותן שירות למקבלו".

לין אף הדגיש כי, מהלך כזה לא יעמוד במבחן המציאות. בעיקר בתחום הבריאות, בו על-פי הוראות משרד הבריאות, אין בתי מרקחת רשאים לקבל חזרה תרופות שנמכרו, לכן לא נראה פתרון הולם לסוגיה זו. "תוטל חובה כללית ולאחר מכן יפטרו מחובה זו מוצרי תרופות, יחריגו מוצרי מזון כמו עגבניות ומלפפונים, ולאחר מכן מוצרי אלקטרוניקה רגישים שקל לקלקל אותם במגע יד של הקונה, ומפעם לפעם, על בסיס שיקול דעת פקידותי, ימשיכו להחריג מוצרים נוספים", הוסיף לין.

בקביעת תקנות אלה של משרד התמ"ת, קיים חשש כי צעד זה עלול לעודד צרכנים לנהוג בחוסר אחריות כאשר הם יודעים שבכל מקרה הם יוכלו לבטל את עסקת הקנייה, להשיב את הסחורה ולקבל בחזרה את כספם. "מצב זה", מסביר לין "יעודד התנהגות מופקרת ונטילת מוצרים מבתי מסחר במסווה של כוונת רכישה".

פן נוסף אליו יש להתייחס בטרם קובעים תקנות אלה הוא הנזק שייגרם לסוחרים במכירת מוצרים שהוחזרו שלא באריזתם המקורית או באריזה שנפתחה. במצב כזה, בית העסק ייאלץ למכור את הסחורה כסוג ב' במחירי עלות ואף במחירי הפסד.

"זכות הצרכן להשיב מוצר ולקבל בחזרה את כספו חייבת להיות וולונטרית, כזו הנובעת מהתפתחות כלכלית ותחרות חופשית על ליבו של הצרכן, כפי שנהוג כיום באירופה ובארצות הברית. אסור לנו להתייחס לקונה כאל אדם חסר דעת. גם הקונה מחויב באחריות באשר לאיזה מוצר הוא קונה ומה מחירו", סיכם לין את עמדתו בנושא.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה