שופרסל - מאחורייך: הרשת ה-4 ממשיכה להתארגן

כתבה מצולמת: כך לדברי 6 השותפים, בעלי רשתות השיווק הפרטיות, אשר הקימו יחד את "הרשת הרביעית בע"מ" ומשיקים כעת את "המותג" - מותג פרטי שיתחרה במחירי המותג הפרטי של "שופרסל" ובספקים אחרים. לכתבה המלאה
אפרת אדיר |

כשנה וחצי לאחר נפילת רשת קלאבמרקט ורכישתה על-ידי רשת שופרסל המובילה בדרוג הרשתות הקמעונאיות, החליטו 6 רשתות מובילות בשוק הפרטי להתאגד תחת השם "הרשת הרביעית בע"מ", על מנת לצבור כוח בתחרות מול הרשתות הגדולות - שופרסל ורבוע כחול.

הרשת הרביעית בע"מ כוללת את 6 הרשתות: "שיווק שקמה", "א.ב.א ויקטורי", "מחסני להב", "ממן", "סופר דוש", ו"מחסני השוק".

מהלך נוסף של הרשת הרביעית היה חבירה לחברת "ברנד פור יו", המתמחה בייזום, בנייה ופיתוח של מותגים שהוקמה ביולי 2005. שתי החברות חתמו הסכם לפיתוח וייצור סדרת מוצרים פרטית תחת השם "המותג" ועם הסלוגן השזור בלוגו: "כל האיכות של מותג מוביל", המהווה את מהות המסר במיצוב הסדרה, בכל הקשור לאיכות ונראות המוצרים. ההשקעה בפיתוח ועיצוב מוצרי "המותג" עומדת על כ-5 מיליון שקל.

בשלב זה הושקו כ-200 מוצרים מ-17 קטגוריות שונות, ביניהן, נייר, שימורי דגים, שימורי ירקות, חומרי ניקוי, ממרחים, שקיות ניילון, אטריות ופסטה, עוגיות ועוד. רק בתחום המשקאות המוגזים ותחום החיתולים, נמנעו שותפי הרשת הרביעית לגעת. הסיבה לכך היא שהמותג "קוקה קולה" שולט בתחום המשקאות המוגזים ובתחום החיתולים, קשה להזיז את האגיס ממקומה, מהלך שאפילו חיתולי "פמפרס" לא הצליחו לעשות.

נהיה זולים מהמותג הפרטי של שופרסל

אייל רביד, משותפי "הרשת הרביעית בע"מ" ובעלים של רשת המזון הפרטית "א.ב.א ויקטורי", מסביר בראיון ל-Bizportal, כי עד כה נחתמו הסכמים ארוכי טווח עם 20 מפעלים וחברות בישראל ובחו"ל שמייצרים עבור הרשת הרביעית את מוצרי "המותג" בקטגוריות השונות. "עיצוב המוצרים אינו יורד ברמתו מהמוצר המוביל בכל קטגוריה. מה שיותר מעניין הוא התכולה ואני תקווה שהיצרנים דלנו ימשיכו לגבות אותנו עם מוצרים איכותיים, כאשר המחיר זה התפקיד שלנו".

על תמחור המוצרים של "המותג" לעומת מוצרים מתחרים ולעומת המותג הפרטי של רשת "שופרסל" הוא מתחייב להביא את המחיר הזול ביותר בהפרש של 30-35 אחוז. "המותג המוביל בכל קטגוריה תמיד יקר יותר מהמותג הפרטי. מול שופרסל אנחנו מתיישרים ואם צריך להוריד מתחת לשופרסל, כפי שאנחנו נוהגים עד היום, אז נוריד והמותג הפרטי שלנו יהיה זול יותר ממותג שופרסל", אומר רביד ומוסיף: "למדנו שרשת שופרסל לא מקיימת מדיניות של מחיר אחד במותג הפרטי שלה".

כניסה עם מותג פרטי יוצרת תחרות בעיקר מול הספקים של מוצרים מתחרים גדולים כקטנים. הדבר אינו מדאיג אל רביד והוא מבהיר שלספקים המובילים בכל קטגוריה אין ממה לחשוש, שכן הם אלה שמניעים גם את המותג הפרטי. כדוגמא הוא נותן את הופלים של "עלית" המובילים בקטגוריה זו ומהווים את הקטליזטור של הקטגוריה כשבעלי המותג הפרטי נצמדים אליו. לועמת זאת, מי שכן יש לו ממה לחשוש, אומר רביד, הם הספקים במיקום 3 או 4 בקטגוריה, ש"מן הסתם לא יהיו".

כאמור, בשלב זה מושקים כ-200 מוצרים אולם רביד צופה כי ברבעון הקרוב יושקו עוד 100 מוצרים נוספים ובסוף 2007 יגיע "המותג" לכ-600 מוצרים. מבחינת המכירות, הוא צופה להגיע בסיום השנה ל-120 מיליון שקל. מחזור המכירות הכולל של 6 הרשתות החברות ברשת הרביעית בע"מ עומד על 2.5 מיליארד שקל השנה.

מלבד המחיר, דרך נוספת להתמודד בתחרות לצד המוצרים האחרים בכל קטגוריה, היא באמצעות הפעלת דוכני טעימות ברשתות עבור מוצרי המזון ושיווק דרך הקופות של מוצרי ה-NF. "חשוב לזכור שאנחנו מחזיקים 38 סניפים וכ-400 קופאיות וזה כוח", אומר רביד.

כיום, חברות ברשת הרביעית בע"מ 6 רשתות פרטיות, אך רביד אינו פוסל כניסה של רשת פרטית אחת או שתיים נוספות. לדבריו, "אנחנו מקבלים את כל מי שירצה להכנס בברכה ועומד בחוסן כלכלי ועם תפיסת המותג הפרטי בחנויות שלו בדומה לתפיסתו בחנויות שלנו. במידה ו-2 התנאים האלו ילכו יחד - נסכים להתחתן".

הסיבה העיקרית לבניית המותג הפרטי של הרשת הרביעית בע"מ היא עמידה בתחרות מול הרשתות הגדולות עם מותג חזק. "התחרות היום בשוק היא על מותגים מובילים ואני משער שבשנת 2008, התחרות תעבור אך ורק למותגים הפרטיים כפי שקורה כיום באירופה", מסכם רביד את השקת "המותג".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה