ח"כ זבולון אורלב: "על מלם להחזיר סכומים מופרזים שגבתה מוועדת הבחירות המרכזית"

בדיון שנערך בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת, בעקבות דו"ח מבקר המדינה על ועדת הבחירות המרכזית, מתחו הח"כים אורלב ואיתן ביקורת על מלם, שאוזכרה בדו"ח כמי שגבתה מחיר מופקע עבור השכרת מחשבים וכוח אדם
יהודה קונפורטס |

בדיון שהתקיים בוועדה לביקורת המדינה בכנסת, בהשתתפות מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס ונציגי משרדו, נדונו בין השאר, ליקויים בהתנהלות ועדת הבחירות המרכזית בנושא המיחשוב. על פי הדו"ח, בינואר 2002, לאחר תהליך מכרז ממושך, בו השתתפו חברות רבות, נחתם הסכם עם חברת מלם, שהיתה גם הספקית הקודמת של שירותים אלו.

על פי החוזה, התחייבה מלם לספק את המערכת החדשה ("דמוקרטיה"), עד מרץ 2004. המערכת הייתה אמורה לחסוך לתקציב המדינה כ-4.6 מיליון שקלים בכל בחירות, אלא שעד היום לא סופקה המערכת. כתוצאה מכך, לצורך ביצוע מערכת הבחירות, הוארכה ההתקשרות עם חברת מלם, על בסיס ההסכם הישן, וזאת - מבלי לבדוק חלופות אחרות.

כך, בפועל - שילמה ועדת הבחירות המרכזית למלם עבור שכירת מחשבים לשלושה חודשים, סכום גדול פי חמישה בקירוב, מהמחיר שהייתה אמורה לשלם על פי החוזה לפיתוח מערכת המיחשוב החדשה. המספרים, מצויין, הם כ-2,900 דולרים לעומת כ-560 דולרים. עוד צויין בדו"ח כי, ועדת הבחירות שכרה ממלם כוח אדם במחירים גבוהים יחסית למחירי השוק, ומבלי לבדוק אלטרנטיבות.

חברי הכנסת מיכאל איתן וזבולון אורלב ציינו, כי המדינה הייתה למעשה "שבויה" בידיה של מלם, אשר מצויה בניגוד אינטרסים. כאמור, עם עליית המערכת החדשה, צפויות הכנסותיה של מלם בכל אחת מערכות הבחירות בשנים הבאות, לרדת ב-4.6 מליון שקלים לפחות. ח"כ אורלב, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ביקש מוועדת הבחירות המרכזית לטפל באופן מקצועי בסוגיית הייעוץ והפיקוח המקצועי על המיחשוב.

מנכ"ל ועדת הבחירות, תמי אדרי, ציינה כי העיכובים בהעלאת המערכת החדשה, נגרמו בעיקר עקב הקדמת שתי מערכות הבחירות האחרונות, דבר ששיבש את התכנון וגרם להפסקת עבודות הפיתוח.

מחברת מלם נמסרה התגובה הבאה: "מלם מסרה את תגובתה המפורטת לוועדה, והיא משוכנעת כי הוועדה תקבל את טענותיה. מלם גאה בעובדה כי במשך עשרות שנים, היא מבצעת בהצלחה רבה את מערכות הבחירות בישראל - פרויקט טכנולוגי וארגוני מורכב ביותר, וזאת באפס תקלות".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.