"הטוקבקים לא יישארו לאורך זמן"

מנכ"ל TBWA/DIGITAL, גיא מור מאפיין את הגולש כבררן, עובדה המחייבת את הפרסומאי האינטראקטיבי להתאים את התוכן אליו; את תופעת הווב 2.0 הוא מכנה "טרנד" ומקווה להיכנס בהקדם לתחום השיווק בסלולר
אפרת אדיר |

ישראל נמנית בין המדינות המובילות בעולם בהיקף השימוש באינטרנט וכ-72% מגילאי 13 ומעלה גולשים כאן ברשת. גיא מור, מנכ"ל משותף ובעלים של חברת האינטראקטיב TBWA/DIGITAL מדבר על השינויים במפת הגלישה בישראל בשנים האחרונות.

בראיון ל-Bizportal מסביר מור, כי "מפת הגלישה של גולש באינטרנט נמצאת במנעד רחב יותר היום של צמתים ומוטיבציות שאליהן הוא מגיע. אם בעבר אפשר היה לתקוף אותו בבאנר או בשורת טקסט, היום התכנים יותר רחבים וכפרסומאים אנחנו מנסים להתמודד עם האתגר הזה וחושבים איך לפגוש את הגולש במנוע חיפוש, כשהוא כותב טוקבק ובתוך הפורום בו הוא מבקר באופן קבוע".

לשם כך יצרה TBWA/DIGITAL ארבע מחלקות שונות המכסות את מירב האפשרויות של מפרסם להגיע אל הגולש הפוטנציאלי. מחלקת ה"און-ליין PR" האחראית על יחסי ציבור ברשת; מחלקת שיווק במנועי חיפוש; מחלקת פרסום מסורתי האחראית על באנרים, טוקבקים פורומים וכו'; ומחלקת פיתוח אתרי אינטרנט.

הגולש הפך בררן

בגלגולה הקודם, נקראה TBWA/DIGITAL בשם "מור אינטראקטיב" אותה הקימו גיא מור ואחיו בשנת 1996, כאשר בשנת 2001 נוצר שיתוף פעולה בין החברה עם חברת הפרסום יהושע TBWA באמצעות 2 לקוחות - בזק ואינטל. מור סייעו ליהושע בתחום הפרסום האינטראקטיבי ללקוחות אלה. רמי יהושע זכר את השניים ובינואר 2006 נכנסה לשותפות גם TBWA העולמית והשם שונה ממור ל-TBWA/DIGITAL. החברה גדלה מ-6 עובדים לקרוב ל-40 עובדים כיום.

כך, לקוחות רבים של פרסום יהושע באוף-ליין זוכים לייצוג מקוון באמצעות חברת האינטראקטיב, כגון: מקדונלד'ס, בזק, אפריקה ישראל, המסלול האקדמי המכללה למינהל, טויוטה, טוטו ווינר, קניון רמת אביב, אלטשולר שחם, תכלית בית השקעות, פלפל, זארה, דיסקונט, אדידס, אלקטרה ועוד.

"לצד הקשר המסורתי עם לקוחות עולמיים ומהארץ של יהושע ו-TBWA העולמית, קיים איזון חוזר בצד שלנו מבחינת פיתוחים טכנולוגיים כמו האון-ליין PR והצגה לחו"ל", אומר מור.

מעבר לתחום השיווק ברשת שהפך פופולארי בשנתיים האחרונות, מתחזק מעמדו של תחום השיווק בסלולר וכבר צצות כמה חברות המייעדות עצמן להתמחות בקד"מ, שיווק ופרסום דרך מכשיר הסלולר, אותו אנו נושאים עימנו מדי יום ובמשך כל היום. על כך אומר מור: "עשינו נסיונות קטנים בתחום הזה, אך עוד לא פיצחנו אותו בצד שלנו. אני בטוח שנמצא את עצמנו שם כבר בזמן הקרוב".

הגולשים, ובעיקר הבלוגרים נחשבים כיום כ"עיתונאים חדשים" ומחוזרים אחרי מפרסמים רבים כדרך חסכונית יותר על פני פרסום מסורתי להעברת המסר על מוצר חדש או שירות. "WEB 2.0זה שם לתופעה מאד רחבה", אומר מור "אך השם לא תופס בצורה נכונה את כל המרחב של התפשטות התופעה. השם מבטא יותר טרנד, כמו הוויקיפדיה שמציגה הגדרות ופירושים של גולשים למונחים מילוניים ונשענת על תפיסה דמוקרטית".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מערכת IRON BEAM 450 של רפאל. קרדיט: רשתות חברתיותמערכת IRON BEAM 450 של רפאל. קרדיט: רשתות חברתיות

רפאל מציגה את "מגן אור" מערכת הלייזר החדשה

רפאל מציגה בתערוכת DSEI 2025 וחושפת את מערכת הלייזר החדשה "מגן אור", עם מכוון עוצמתי יותר, טווח מוגדל ותגובה מהירה; המטרה: יירוט מהיר, זול ומדויק, במהירות האור

רן קידר |
נושאים בכתבה רפאל

חברת רפאל מערכות לחימה מתקדמות מציגה בתערוכת DSEI 2025 בלונדון את הדור החדש של מערכת "מגן אור" (IRON BEAM 450), מערכת לייזר מבצעית שמיועדת ליירוט מהיר של איומים אוויריים קצרי טווח. מדובר בתצורה משודרגת, עם מכוון חדש המאפשר לטפל באיומים בטווחים גדולים יותר, עם דיוק גבוה יותר ויכולת תגובה מהירה בהרבה לעומת הדגם הקודם. 

המערכת החדשה מתוכננת לנטרל איומים במהירות האור, בעלות שולית נמוכה מאוד לכל יירוט, יתרון משמעותי ביחס למערכות טילים קיימות, שבהן כל יירוט עשוי לעלות עשרות אלפי דולרים. היא מיועדת להגן על שטחים נרחבים, פועלת ברצף ויכולה לתת מענה גם לתרחישים מורכבים שבהם נדרש יירוט רב־שכבתי ומתואם. 

לדברי מנכ"ל רפאל, יואב תורג'מן, מדובר בפריצת דרך טכנולוגית שמסמנת שינוי תפיסתי בתחום ההגנה האווירית: "הצגת המכוון החדש IRON BEAM 450 בתערוכת DSEI ממחישה כיצד פריצות דרך בטכנולוגיית לייזר רב עוצמה משנה את כללי המשחק בתחום ההגנה האווירית ומאפשרות יירוטים יעילים מאוד ובעלות נמוכה. לצד מערכות ההגנה האווירית שלנו, מערכת "מעיל רוח, מערכת ההגנה האקטיבית המבצעית הראשונה והיחידה בעולם לרק״ם. המערכת מותקנת על טנקים ורכבים משוריינים במספר צבאות, מגנה על הצוותים והפלטפורמות מפני איומים נ״ט ומבססת את ההגנה האקטיבית כסטנדרט מרכזי בכוחות מתמרנים. בנוסף, עם פתרונות הנ״ט, מערכות נגד כטב״מים והמערכות הימיות, רפאל מספקת פתרונות משולבים העונים על צרכי ההווה ומתכוננים לאתגרים של המחר”.

בין המערכות המשלימות שמציגה רפאל בתערוכה: כיפת ברזל לטווחים קצרים, "קלע דוד" לטילים בטווחים ארוכים, ומערכות ספיידר לטווחים בינוניים. לצד מערכות שליטה ובקרה כמו MIC4AD ו-SKY SPOTTER, וכן DRONE DOME ו־LITE BEAM שנועדו להתמודדות עם רחפנים וחימושים משוטטים.

במימד הימי מציגה החברה את הגרסאות המותאמות של מערכות היירוט: C-DOME, שהיא הגרסה הימית של כיפת ברזל, וכן Naval Iron Beam ו-TORBUSTER. כל אלו מבוססים על ארכיטקטורה פתוחה שמאפשרת שילוב בציים קיימים, גם בשגרה וגם בלחימה. IRON BEAM צפויה להשלים את ההגנה הרב־שכבתית של ישראל, תוך צמצום משמעותי של עלויות והתאמה לאיומים משתנים, בין אם מדובר בירי רקטות, ברחפנים או במטחים מרובי ראשי קרב. המערכת טרם נכנסה לשימוש מבצעי, אך עם ההתקדמות הטכנולוגית הנוכחית, נראה שהיא בדרך להפוך לחלק בלתי נפרד מהגנת העורף והחזית גם יחד.

מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI
מדד המחירים

מדד המחירים באוגוסט - מה הצפי והאם הריבית תרד?

הטיסות, השכר, הסיכויים להפחתת ריבית אצלנו, והסיכויים להפחתת ריבית השבוע בארה"ב

תמיר חכמוף |

ביום שני יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט. למדד המחירים יש משמעות גדולה עלינו כצרכנים, כמשקיעים וכלווים. כשהמדד עולה המשמעות היא שהמחירים עולים, כשהמדד עולה ההשקעות שלנו שצמודות למדד עולות, אבל גם ההלוואות ומסלולי המשכנתא שלנו במסלול הצמוד, מתייקרים. למדד יש גם השפעה גדולה על קובעי המדיניות בבנק ישראל, כאשר מדד נמוך יחזק את ההערכה להפחתת ריבית קרובה. מדד מאכזב עלול להביא לדחייה של הורדת הריבית, אם כי, הפעם סיכוי גבוה שהריבית תרד במפגש הבא בסוף החודש וזאת מכיוון שהפד בישיבתו ביום רביעי הקרוב צפוי להוריד את הריבית.

בנק ישראל ירגיש הרבה יותר בטוח להוריד ריבית אחרי שהקולגה ג'רום פאוול יוריד ראשון. אבל בעוד שההימורים בארה"ב הם מעל 95% להורדת ריבית, אצלנו יש שאלה גדולה בקשר למלחמה. הנגיד כבר התבטא בעבר על אי הוודאות שנגרמת כתוצאה מהמלחמה ולמרות שמבחינת הנתונים הכלכליים אין שום סיבה שלא להוריד ריבית. אפילו הגירעון בשיעור של 4.7% יחסית טוב, הנגיד מתלבט.    

הריבית הגבוהה היא בראש וראשונה כדי לרסן את האינפלציה. האינפלציה אומנם עלתה בהדרגה לקצב שנתי סביב 3.1%-3.2%, אבל כשמסתכלים קדימה היא באזור 2.1%-2.2% ויש כלכלנים שצופים אפילו פחות מכך, מבינים שהאינפלציה חוזרת לתוואי של בנק ישראל ואם כך, אז למה לא להוריד ריבית? 

מדד המחירים באוגוסט - עלייה של 0.7%-0.5%

יונתן כץ, כלכלן המאקרו של לידר סבור שהמדד באוגוסט עלה ב-0.7% - "מחירי הדלקים עלו ב- 1.2% תחילת ספטמבר, אך מחירי הנפט בעולם ירדו ב- 3% בשל הציפייה לגידול בתפוקת הנפט על ידי קרטל הנפט ואינדיקטורים חלשים לגבי הפעילות בארה"ב. 

"השקל התייצב יחסית אחרי התחזקות במהלך החודש.  לא צפויה העלאת מחירים במגזר החינוך על רקע הקפאת השכר. מסתמנת האצת מסוימת בשכר בסקטור העסקי בחודש יולי . מספר היוצאים לחו"ל באוגוסט חזר לרמה של חודש מאי. ריבוי הטיסות צפוי לתרום לירידות מחירים בחודש ספטמבר לאחר עלייה עונתיות חדה באוגוסט. תחזית האינפלציה שלנו עומדת על 0.7% באוגוסט, -0.3% בספטמבר, 0.5% באוקטובר ו- 2.1% שנה קדימה".