הארץ: מספר המנויים של העיתון - 59,830

העיתון חושף לראשונה את מספר המנויים שלו ומדווח על גידול של כ-11.1% בכמות המנויים המשלמים בשנת 2006; קורא לבעלי העיתונים היומיים ליזום סקר מדיה יחודי לענף בנפרד מסקר TGI
אפרת אדיר |

מנכ"ל עיתון הארץ, יוסי ורשבסקי, חושף לראשונה את מספר המנויים על העיתון, העומד על 59,830.

לדבריו, חל גידול של כ-11.1% בכמות המנויים. הנתונים מתייחסים למספר המנויים המשלמים של העיתון ולתקופה שבין החודשים ינואר-דצמבר 2006, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

כמו כן, לטענת ורשבסקי, מאז השקת העיתון הכלכלי של קבוצת הארץ - TheMarker בינואר 2005 ועד דצמבר 2006, גדל מספר המנויים על העיתון ב-15.8%. הנתון שעליו מדווח הארץ משקף רק את כמות המנויים המשלמים ולא את כמות העותקים המודפסים כולה, הכוללת את נקודות המכירה, מנויי ניסיון וכדומה, שנעה בין 70,000 עותקים בממוצע ביום חול לבין 94,000 עותקים בסוף השבוע.

כחלק ממדיניות קבוצת הארץ לשקיפות נתונים עבור ציבור הקוראים וציבור המפרסמים, יזמה הנהלת עיתון הארץ בדיקה חיצונית של נתוני המנויים והתפוצה. הדיווח של העיתון, המבוסס על נתוני מכירות המנויים, נבדק ובוקר על ידי משרד רואי חשבון סומך חייקין KPMG.

עוד אומר ורשבסקי: "עלינו לעגן בישראל שיטת דיווח אמינה ומבוקרת, אשר תספק למפרסמים מדד אמין לבדיקה. הכמות המודפסת בפועל של העיתונים חשובה למפרסמים בגלל האינסרטים הפרסומיים שהם מעבירים לעיתון. ברגע שיהיו מודעים למספר האמיתי של העותקים, יוכלו לחסוך בתשלום על מודעות, משום שלא יהיו עותקים מיותרים. מיסוד בקרה על נתוני התפוצה של המדיה המודפסת הוא הכרחי בעידן שבו פלטפורמת הפרינט, נדרשת להפגין יצירתיות וחדשנות, בכדי לשמור מעמדה בעוגת הפרסום, אל מול אמצעי הפרסום האחרים".

הדברים נאמרים לאחר שבכנס השיווק שהתקיים בשבוע שעבר מחתה תלמה בירו, מנכ"ל איגוד המפרסמים, על העדר ביקורת בלתי תלויה של תפוצת העיתונים בישראל. אז התבטאה בירו, כי "אפילו במרוקו ובפפואה גיניאה החדשה יש בקרה על תפוצה, מספר העותקים, מספר המנויים, כמות האינסרטים והמודפסים וכמות העיתונים הנמכרים. על כל אלה אין לנו עדיין בקרה בלתי תלויה של רואי חשבון בישראל".

מסקר TGI שפורסם אתמול (ב') עולה, כי בשנת 2006 חלה ירידה של 7% בחשיפה לעיתונים היומיים הגדולים. על כך אומר ורשבסקי: "לצערי, סקר TGI לא משקף את המגמות בשוק. לעיתונות, שהיא המדיה עם נתח הפרסום הגדול ביותר, מגיע סקר מדיה ייחודי שיהיה מסונכרן לביקורת התפוצה של איגוד המפרסמים".

"אני מקווה שגם העיתונים היומיים האחרים המופצים בישראל, יצטרפו ליוזמה של הארץ, שכן אין לי ספק שמהלך כזה, בשוק משוכלל, יתרום לחיזוק מעמדו של הפרינט בפרסום", סיכם ורשבסקי.

ביקורת תפוצה מראה רק את כמות העותקים שהודפסו

מנכ"ל TGI ישראל, איתן כסיף, מגיב לדבריו של מנכ"ל הארץ, יוסי ורשבסקי ואומר: "אין שום קשר בין ביקורת תפוצה לבין סקרי קריאה. ביקורת התפוצה סופרת כמות עיתונים מודפסים, בו-בזמן שסקרי קריאה משקפים את כמות הקוראים בפועל. עיתון עובר בדרך כלל יותר מיד אחת: אחד יכול לעבור, למשל, בין יד אחת ל-17 ידיים. סקרי קריאה משקפים מגמות קריאה ולא תפוצה. אנחנו בהחלט מברכים כל יוזמה להצגת נתונים, כולל נתוני ביקורת תפוצה המשקפים נתונים מסוג מסוים, אבל הם אינם בני-השוואה לסקרי קריאה. סקרי קריאה נועדו לעזור למפרסמים להבין את קהל המטרה שלהם ואת פוטנציאל החשיפה לעיתון, ולא את כמות העיתונים הנמכרים, משום שמביקורת תפוצה לא תוכל לדעת לעולם מיהם האנשים שקוראים את העיתון, אלא רק את כמות העותקים שהודפסו".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה