רכישת השליטה של מועדון 365 בקשרי תעופה יוצאת לפועל
חברת מועדון 365 (מועדון 365 אגח א ), מקבוצת המשביר החדש לצרכן, השלימה את רכישת השליטה (73.77%) בחברת "קשרי תעופה". מועדון 365, בניהולו של איתי שפיר, שילמה למייסד קשרי תעופה, חיים רחמים, תמורת השליטה בחברה כ-7.5 מיליון דולר, זאת לפי שווי חברה של 10 מיליון דולר.
זוהי עסקת הרכישה הראשונה שמבצעת "מועדון 365", העוסקת בפיתוח עסקי של הקבוצה, במסגרת האסטרטגיה שלה להרחבת הפעילויות בשוקי היעד שלה באמצעות רכישות ושיתופי פעולה עם גורמים עסקיים מובילים. לדברי הקבוצה, מטרת האסטרטגיה היא להפוך את מועדון 365 לפלטפורמה מגוונת, המאפשרת לחברי club 365 ליהנות ממגוון רחב של שירותים ומוצרים במחירים נוחים ובתנאים מועדפים.
כך, בכוונת מועדון 365 לנצל את בסיס חברי Club 365, המונה כ-350 אלף בתי אב, כדי להציע להם הטבות בעת רכישת חבילות תיור ומוצרים של קשרי תעופה, ולהעניק למאות סוכני הנסיעות העובדים עם קשרי תעופה כלים אשר יביאו לגידול בהיקפי הפעילות של קשרי תעופה.
איתי שפיר, מנכ"ל מועדון 365: "תהליך בדיקת הנאותות המעמיק שביצענו, ההכרות הטובה יותר שיש לנו כיום עם מנהלי ועובדי החברה והתוצאות המצוינות שקשרי תעופה הציגה ברבעון השלישי, בניהולו של המנכ"ל יורם מוטעי, לעומת החששות הכבדים שהיו לגבי תוצאות ענף התיירות בשל מלחמת לבנון השנייה - רק חיזקו אצלנו את התחושה שניתן יהיה להרחיב את פעילותה של החברה ולהשביח את ערכה באופן משמעותי".
במסגרת אסטרטגיה זו, הנפיק מועדון 365 לאחרונה כרטיס אשראי חוץ בנקאי "Multi 365" בשיתוף עם חברת לאומי קארד.
יצויין, כי חתימת העיסקה הושלמה לאחר ביצוע תהליך מעמיק של בדיקת נאותות, אותו הובילו משרד עורכי הדין גולדפרב, לוי ערן ושות' ומשרד ראיית החשבון דלויט בריטמן אלמגור.
קשרי תעופה, שהוקמה בשנת 1984, עוסקת בהפעלת טיסות שכר נכנסות ויוצאות, ובשיווק חבילות תיור ושירותי תיירות. החברה מנוהלת על ידי המנכ"ל יורם מוטעי, שכיהן בעבר בחברה כמשנה למנכ"ל וכסמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי בארקיע. קשרי תעופה סיימה את תשעת החודשים הראשונים של שנת 2006 עם הכנסות בסך של כ-322 מיליון שקל ועם רווח נקי בסך של כ-6 מיליון שקל, לעומת הכנסות של כ-310 מיליון שקל ורווח נקי בסך של כ-5.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
רכישת קשרי תעופה בוצעה באמצעות כספי ההנפקה שהשלימה מועדון 365 בחודש יוני האחרון בהיקף של כ-75 מיליון שקל בהנפקת איגרות חוב ואופציות. חברת האם, המשביר החדש לצרכן, העמידה ערבות כבטחון לכיסוי מלא של התחייבויות חברת הבת כלפי בעלי האג"ח.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.52% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".