עידן וולס קבוצת דלק
צילום: קבוצת דלק

"מהלכי הקטנת החוב ועליית מחיר הנפט מקרבים את דלק לחוף מבטחים"

יהונתן שוחט: "אנחנו מתרשמים לחיוב מהאופן בו הנהלת קבוצת דלק פעלה בתקופה האחרונה, תוך הוצאה לפועל של עסקאות מורכבות, על מנת לשפר את היציבות הפיננסית של החברה, להגדיל את הנזילות ולפעול להקטנת החוב"
ערן סוקול | (24)
נושאים בכתבה דלק קבוצה

חברת דלק קבוצה -2.09%  פרסמה ביום חמישי דוחות כספיים חזקים לאור ההתייצבות שנרשמה בחודשים האחרונים בסביבה העסקית של מגזר האנרגיה, תוך גידול בכמויות הגז שנמכרו ממאגר לווייתן ושיפור בתזרימי המזומנים של איתקה.

התוצאות החזקות אפשרו לאיתקה להקטין את החוב הפיננסי נטו שלה בכ-330 מיליון דולר מתחילת השנה, ואף לחלק דיבידנד של כ-100 מיליון דולר, גבוה ביותר מפי 3 מהדיבידנד שהעריכה הקבוצה בתזרים שפרסמה בסוף אוגוסט.

באופן דומה, גם הביצועים החזקים של דלק קידוחים אפשרו לה לחלק דיבידנד של כ-65 מיליון דולר, כאשר קבוצת דלק צופה חלוקות משמעותיות נוספות של דלק קידוחים בשנתיים הקרובות.

בתגובה לתוצאות הכספיות לדברי יהונתן שוחט, אנליסט אנרגיה בלידר שוקי הון, "בשבועות האחרונים נרשם שיפור משמעותי בסביבה העסקית של קבוצת דלק, שבא ליידי ביטוי בגידול בביקוש לגז טבעי ממדינות האזור ועלייה במחיר הנפט. אנו מניחים כי השיפור בסביבה העסקית חיובי לקבוצת דלק, וביחד עם מהלכים משמעותיים נוספים שבצעה החברה בשנה האחרונה, מצבה התזרימי ויכולת החזר החוב שלה השתפרו באופן מרשים".

"כמובן שעדיין קיימים אתגרים, בעיקר אם נראה שינוי מגמה במחירי האנרגיה. אולם, אין ספק שמצב הקבוצה השתפר משמעותית ביחס למצבה בשיא משבר האנרגיה בעולם, כאשר עליית מדרגה נוספת במחירי הנפט והגז, והמשך ביצוע מהלכים נכונים של הנהלת החברה, עשויים להביא אותה לחוף מבטחים".

שוחט העריך את שווי קבוצת דלק על בסיס השווי הנכסי הנקי (NAV) של הקבוצה, אשר נאמד להערכתו בכ-2.7 מיליארד שקל, זאת לעומת שווי השוק הנוכחי של הקבוצה אשר עומד על כ-1.7 מיליארד שקל.

"בשורה התחתונה, אנחנו מתרשמים לחיוב מהאופן בו הנהלת קבוצת דלק פעלה בתקופה האחרונה, תוך הוצאה לפועל של עסקאות מורכבות, על מנת לשפר את היציבות הפיננסית של החברה, להגדיל את הנזילות ולפעול להקטנת החוב. מודל ה-NAV גוזר לקבוצת דלק אפסייד של כ-64.5% ביחס לשווי השוק נכון להיום", כותב שוחט.

קיראו עוד ב"אנרגיה ותשתיות"

"אין ספק, כי האתגרים אשר עומדים בפני הקבוצה עוד רבים, אולם אנו מעריכים כי המשך גידול בכמויות הגז שיימכרו ממאגר לוויתן, וההתאוששות של השבועות האחרונים במחיר הנפט, יאפשרו לחברות הבנות של הקבוצה לייצר תזרימי מזומנים משמעותיים, שיאפשרו חלוקות דיבידנד, ויבססו מקורות משמעותיים נוספים לקבוצה, שיתווספו לאלו שייווצרו כתוצאה ממימוש והשלמת מהלכים נוספים", הוסיף.

 

תגובות לכתבה(24):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    רמי 30/11/2020 17:43
    הגב לתגובה זו
    לא רואה איך הם מצליחים לגייס 2.5 מילארד ₪ תוך שנה וחצי. (כן . ראיתי את המצגת)
  • dw 01/12/2020 08:55
    הגב לתגובה זו
    איתקה מרוויחה 20$ לחבית, 70 אלף חביות ביום שזה 150k$ ליום. בשנתי נגיד 400m$ ? תשובה שואף להנפיקה לפי 2b$. גם אם יקבל חצי עדיין מצבו טוב אך נאחל שיצליח לקבל לפי 2b$ בלונדון. איתקה זו חברה בריטית בעצם, כך שמבחינת הבריטים זו חברה מקומית.
  • 16.
    הזעם 30/11/2020 16:53
    הגב לתגובה זו
    תשובה ישר דרך בכלכלה אין להספיד סוחר טוב האמנתי שהוא יצה מיזה ויחזור גדול הוא קנה את אימון הבנקים
  • 15.
    מטי 30/11/2020 13:01
    הגב לתגובה זו
    תחזיר את הכסף שגנבת לזקנים.!!!!
  • הזעם 30/11/2020 16:56
    הגב לתגובה זו
    הוא לא כמו האשכנזים גבר גבר
  • 14.
    ישרא ל י 30/11/2020 12:14
    הגב לתגובה זו
    וימשיכו לעלות עד הפארי להערכתי, אין סיבה שלא. הקבוצה יותר מרומזת במצגת שתלך על רכישה עצמית, זה דורש אישור הנאמנים. ג.נ. מחזיק. יש עדיין פוטנציאל באג"חים של 50%. נא לבדוק שערים/ דו"ח החברה/ מצגת/ מגמת עליית מחיר האג"חים/ מועדי פירעון...
  • 13.
    טיסה נעימה :) (ל"ת)
    שי עמר 30/11/2020 11:12
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    לדעתי תהיה מניית השנה הבאה ! 200 אחוז לפחות (ל"ת)
    אלון הכריש 30/11/2020 11:00
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    שלי 30/11/2020 10:16
    הגב לתגובה זו
    תשובה צריך להחזיר את כול התספורות עכשיו
  • אסף 30/11/2020 12:03
    הגב לתגובה זו
    הוא יצטרך לספר מחדש.. למקרה שלא שמת לב, דלק עוד רחוקה כ80% מהשיא שלה ועדיין יש לה חוב כבד מאוד שגם עליו הוא עוד עשוי לבקש תספורת
  • 10.
    מיק 30/11/2020 10:10
    הגב לתגובה זו
    האיש הזה מכר סיפורים ולא שילם חובות כבר משנות ה90 של המאה הקודמת. זכורים לי הסיפורים שלו בים הסיני מדהים כמה מיחצנים את האיש הלא מוסרי עיסקית הזה
  • ישרא ל י 30/11/2020 12:16
    הגב לתגובה זו
    תשובה לא ישר אבל את דלק קבוצה הוא לא יהיה מוכן להפסיד ולכן חייב לשלם הכל. המוסדיים לא יוותרו לו ומכאן הפוטנציאל.
  • 9.
    כול הבורסות בעולם רוצים לרדת רק האס אם פי לו רוצה לרדת (ל"ת)
    vbbnh 30/11/2020 10:00
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אנונימי 30/11/2020 09:38
    הגב לתגובה זו
    חברת חיתום הוציאה המלצה חיובית? רשום שם משהו מלבד בלה בלה בלה 1000% מחיר יעד?
  • אין שם המלצה (ל"ת)
    תשבי ותקראי 30/11/2020 13:00
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אסף 30/11/2020 09:26
    הגב לתגובה זו
    כנראה שהוא היה אומר "חי בסרט היהונתן שוחט הזה", אבל הינה החודש היא עלתה ביותר מ70%!!! כך שאנ ילא אתפלא אם גם ה65% נוספים כלפי מעלה שהוא מדבר עליהם, יקרו בזמן קצר יחסית.
  • אין שם המלצה 30/11/2020 13:01
    הגב לתגובה זו
    תקראו, זה מודל NAV שמשקף את שווי הנכסים! לא את שווי הקבוצה
  • 6.
    הכריש 30/11/2020 09:21
    הגב לתגובה זו
    גם רציו צריכה לקבל המלצה
  • 5.
    רציו 30/11/2020 09:19
    הגב לתגובה זו
    ומה עם רציו ???????רוחיי עתק גם לרציו !!!!!!! ורציו נמוכה 70 אחוז מהשיא???????
  • דלק קבוצה רחוקה אפילו יותר מ70 אחוז גם אחרי העליות :) (ל"ת)
    אסף 30/11/2020 12:02
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    האם השקעה ב DK ? (ל"ת)
    [email protected] 30/11/2020 09:13
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דלקניסט 30/11/2020 09:08
    הגב לתגובה זו
    בהחלט ביצועים מרשימים ופוטנציאל ענק
  • 2.
    18,000 מתקרב... (ל"ת)
    משקיע 30/11/2020 09:05
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איציק 30/11/2020 09:02
    הגב לתגובה זו
    חגיגה
נפט יורד
צילום: Getty images Israel

מלאי הנפט של סין הם "הפיל שבחדר"

הצטברות מהירה של מלאי נפט בארה״ב ובאירופה לצד הערכות כי סין סופגת בשקט עודפים עצומים, מעוררות חשש שהשוק צועד לעבר עודף היצע ממושך, כאשר ברקע אופ״ק בוחרת להגביר את תפוקת הנפט

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה נפט אופק

מחירי הנפט נסוגו בסוף השבוע אל אזור 65 דולר לחבית, על רקע התחזקות ההערכות שעודף היצע משמעותי מתחיל להיווצר בשוק העולמי. מגמות מלאים מעודכנות מצביעות על כך שהעודף כבר כאן: בארצות הברית המאגרים מתקרבים לרמות עונתיות רגילות, באירופה הם כבר חורגים מהנורמה, וההערכה היא שסין שהיא "הפיל שבחדר" סופגת בשקט את מרבית העודף. על פי הערכות, מאגרי הנפט של סין כבר עולים על אלו של ארה"ב, אף שאינם שקופים לציבור, וצפויים להמשיך ולצמוח בטווח הקרוב.

נורברט ראקר, ראש תחום כלכלה ומחקר הדור הבא,  כתב בסקירה של יוליוס בר כי מחירי הנפט ירדו בחמישי לכיוון 65 דולר, אך נותרו בטווח המסחר שנקבע בשבועות האחרונים. הנרטיבים ברובם נותרו ללא שינוי. ביקוש מדשדש במערב כולל סין, יחד עם גידול בייצור מדרום אמריקה, קנדה והמזרח התיכון, מובילים לעודפי היצע. העדכונים האחרונים שפורסמו השבוע הן על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה והן על ידי רשות המידע לאנרגיה של ארצות הברית מהדהדים את הסיפור הזה ומחזקים את התחזיות שלנו. כ-1.5 מיליון חביות ליום עשויות להיכנס לאחסון במהלך השנה הקרובה. 

למעשה, העודף כבר החל להיבנות, כפי שמגמות המלאים האחרונות מצביעות. בחודשים האחרונים, אחסון הנפט בארצות הברית התקרב לנורמה העונתית, ושיעורי המילוי באירופה אף חורגים מעל הנורמה. הפיל שבחדר הוא סין ומלאי הנפט האדירים שלה, שלגביהם אין נתונים ציבוריים אלא רק הערכות פרטיות. סין ככל הנראה מחזיקה כיום מלאי משמעותי יותר מארצות הברית, אך פחות מסך כל מדינות המערב יחד. סביר להניח שסין כבר ספגה ותמשיך לספוג את רוב עודפי ההיצע. 

הדבר מעלה שאלות חדשות: האם שוק הנפט יתחיל לשקלל באופן בולט יותר את ההיצעים הפחות גלויים האלה במחירי השוק, והאם עקומת החוזים העתידיים תתהפך בהתאם? האם סין תמשיך לבנות מלאים בקצב גבוה בסביבה שבה הביקוש המקומי לנפט מגיע לשיאו וחלקו עובר להזנות פטרו-כימיות מבוססות גז טבעי? 

מצב הרוח בשוק כבר התקרר באופן ניכר ונראה דובי למדי. הנפט החזיק מעמד היטב מול מגמות אלה, אולי בשל גורמים גיאופוליטיים, אך טיעון הנגד הוא שזה דווקא לא משתקף בפוזיציות החוזים העתידיים. עודפי ההיצע הצפויים יוצרים מתחים שונים, למשל בעסקי נפט הפצלים בארצות הברית. עם כל ההתמקדות בארצות הברית בהשקעות הקשורות למרכזי נתונים, הירידה בהשקעות ההון בתחום הנפט והגז פחות ניכרת אך היא משמעותית מבחינה כלכלית. אנו שומרים על עמדת Neutral ורואים את המחירים נעים לכיוון 60 דולר.

דוראד
צילום: צילום מסך אתר החברה

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"

לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם

צלי אהרון |


אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.

המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.

במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל. 

ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה. 

מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.