עטרה בילר בייק אוף ישראל
צילום: צילום מסך
ניתוח קמפיין

פרומו, אסטרטגיה ובידול כמו שהם צריכים להיות: בייק אוף, מטרנה ויעקבי

הפרומו לתחרות האפייה הופך את התחום ללא פחות סקסי מבישול, מטרנה יצאה ברעיון כל כך חזק וברור שנשאלת השאלה מדוע לא עשו זאת קודם, והאם יעקבי מגדירים מחדש את כל קטגורית הצבע?
עטרה בילר |
פרומו כמו שפרומו צריך להיות. פרומו שמבשר על השקה הוא מיתוג של תכנית. תפקידו לא להציג קטעי תכנים מצולמים אלא ליילד את התפקיד של התכנית בחיינו - במה היא תהיה שונה ממה שאנחנו יודעים ומכירים על תכניות ועל הנושא שהיא מגישה. מה שאני אוהבת בפרומו לתחרות האפיה בייק אוף זה שיש פה שיבוש של מה שאנחנו מייחסים לעולם האפייה. אפייה מתקשרת אצל רובנו למתקתקות, אמהיות ועגלגלות. אם שף הוא לוחם קרבי אז הקונדיטור הוא ג'ובניק. עולם האפיה נחשב פחות סקסי ומאתגר מעולם הבישול - חלק מזה באשמת כולנו כי ההערצה לשפים ולמאסטר שפים הרקיעה שחקים בעוד שאפיה זה ל'חלשים שעובדים על פי מתכון'. אז זהו שלא. כדי לפצות ולחפות על הסטראוטיפ יצאה התכנית 'בייק אוף' עם פרומו שמנסה להשכיח מאיתנו כל מה שחשבנו על אפייה. באמצעות הכפלה ממוחשבת של המוני אדם במשהו שנראה כמו שדה קרב עקוב מדם במלחמת העולם הראשונה או אפילו ימי הבינייים, אנו עדים למלחמת שדה של שני צבאות חמושים בתבניות אפיה ומקציפים. הצבאות מסתערים זה לקראת זה כאשר הם מטיחים קמח, קרם וקצפת זה על זה בהבעות פנים רצחניות שאינן קשורות לקונדיטוריה. הסאטירה מתבטאת גם מוזיקאלית ולא רק ויזואלית. פס הקול אינו אלא עיבוד דרמאטי תואם סצנת קרב של שיר הילדים הכי מתקתק בישראל - איפה איפה איפה העוגה, הישן והמוכר. הפרומו מחבר בין אפייה לתחרותיות לוחמנית, ובכך מנתק את האסוציאציה הדודתית - משהו שיש לחלקנו כלפי עוגות ואפייה. בכך הוא מעורר ציפייה דרוכה ויתכן שמצרף למעגל גם כאלה שחשבו שאפשר לזלזל בנחתום ובעיסתו.  

תחרות האפייה הגדולה בעולם מגיעה לישראל - בייק אוף ישראל בקרוב בקשת!

Posted by ‎בייק אוף ישראל‎ on Friday, March 25, 2016
  אסטרטגיה רק כמו שאסטרטגיה יודעת להיות. מטרנה יוצאת במהלך ענק שכולל פלטפורמה דיגיטאלית וסרטונים ברשת ובטלוויזיה תחת המותג גרופ eat. הרעיון כל כך חזק וברור שנשאלת השאלה מדוע לא עשו זאת קודם. הנחת היסוד ברורה: חשבנו שתינוקות לא יודעים לדבר, למרות שתמיד ברור שהם זקוקים למשהו. טעינו. הם יודעים לדבר. אנחנו פשוט לא מבינים את השפה שלהם. נכון, הלקוח היא האמא אבל הלקוח שלה הוא התינוק. ולכן הלקוח האמיתי של מטרנה הוא התינוק ויש לו דעה, אנחנו רק לא מבינים אותה. אלפי תיאוריות נכתבו על כך אבל אף פעם לא ראינו אותם מדברים בשפת התינוקות עם תרגום בגוף הסרט. התינוקות מדברים זה עם זה בשפת ה- "דה דה דה" על דברים שברומו של עולם או לפחות ברומו של מקרר... מטרנה הקימה קבוצות שיחה סביב הנקה, אכילה ושינה - במטרה להבין סופסוף מה הם אומרים, התינוקות שלנו, ומה למעשה הם רוצים באמת. החיבור בין שפת ה- "דה דה דה" של תינוקות לבין פתיחת 'שולחן מלחמה' קבוצתי במטרה לפענח אחת ולתמיד את מה שהתינוק אומר לנו - לוקח את מטרנה למעמד של brand utility ומעלה אותה מדרגה כמותג שמיש ומשמעותי. מטרנה יוצרת עבור אמהות לתינוקות קבוצת התיחסות הנושאת תועלת ממשית. או במלים אחרות - האמא הצעירה יכול להשתמש במטרנה כשהוא מגיע לא רק בתור דייסה אלא כפורום פותר בעיות ואפילו - פורום לפירוש ולימוד שפה זרה. לכן לא מדובר רק בפרסומת אלא במהלך משמעותי.  
   
  לפעמים יש בידול מוצרי. לעיתים רחוקות הבידול הוא באמת במוצר, והוא מדבר בעד עצמו בלי למצמץ ובלי להזדקק למה שנקרא ESP כלומר Emotional Selling Proposition - הדבר הזה שאנחנו תמיד מדברים עליו כאשר קצו כל הבידולים המוצריים, ויש לייצר טריטוריה במוח הלקוח ובליבו. אז יעקבי יצרו (כנראה) פטנט על צבע שאינו רעיל, ולפחות על פי הפרסומת הוא מייתר את כל שאר הצבעים בקטגוריה. מה שרואים בפרסומת זה משפחה מאושרת שמנהלת חיי שגרה בביתה במסכות גז. כי הם חיים בבית צבוע שלא בידי יעקבי. בדומה ל"בלי שמן דקל" - גם פה הצבע הבריא שאינו רעיל מעלה שאלה מטרידה לגבי שאר הצבעים בקטגוריה, ולגבי הצבע אצלי בבית. האם הוא רעיל? המחשבה שאנחנו גרים בבתים עם צבעים שמרעילים אותנו מטרידה ומשחקת לידי יעקבי כמובן. אם אכן יעקבי הוא הצבע הלא רעיל היחידי - יש פה מסר שפיצי במיוחד. מה שחסר לי קצת זה החיבור למותג יעקבי - זכרתי את המסכות ואת המסר אבל נאלצתי לרענן את זכרוני לגבי מותג העל. עיין ערך נירלט שהופך בימים אלה את שמו לפועל...באופן כללי מדובר במסר חזק ששם בצד את עולם האסטטיקה ומתעדף כמובן את הבריאות על פניו ובכך יגרום כפי הנראה לכל הקטגוריה לחשב מסלול מחדש ולהתיחס ברצינות לכפפה שנזרקה על הרצפה.  
 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.