ניתוח קמפיין

פרומו, אסטרטגיה ובידול כמו שהם צריכים להיות: בייק אוף, מטרנה ויעקבי

הפרומו לתחרות האפייה הופך את התחום ללא פחות סקסי מבישול, מטרנה יצאה ברעיון כל כך חזק וברור שנשאלת השאלה מדוע לא עשו זאת קודם, והאם יעקבי מגדירים מחדש את כל קטגורית הצבע?
עטרה בילר |
פרומו כמו שפרומו צריך להיות. פרומו שמבשר על השקה הוא מיתוג של תכנית. תפקידו לא להציג קטעי תכנים מצולמים אלא ליילד את התפקיד של התכנית בחיינו - במה היא תהיה שונה ממה שאנחנו יודעים ומכירים על תכניות ועל הנושא שהיא מגישה. מה שאני אוהבת בפרומו לתחרות האפיה בייק אוף זה שיש פה שיבוש של מה שאנחנו מייחסים לעולם האפייה. אפייה מתקשרת אצל רובנו למתקתקות, אמהיות ועגלגלות. אם שף הוא לוחם קרבי אז הקונדיטור הוא ג'ובניק. עולם האפיה נחשב פחות סקסי ומאתגר מעולם הבישול - חלק מזה באשמת כולנו כי ההערצה לשפים ולמאסטר שפים הרקיעה שחקים בעוד שאפיה זה ל'חלשים שעובדים על פי מתכון'. אז זהו שלא. כדי לפצות ולחפות על הסטראוטיפ יצאה התכנית 'בייק אוף' עם פרומו שמנסה להשכיח מאיתנו כל מה שחשבנו על אפייה. באמצעות הכפלה ממוחשבת של המוני אדם במשהו שנראה כמו שדה קרב עקוב מדם במלחמת העולם הראשונה או אפילו ימי הבינייים, אנו עדים למלחמת שדה של שני צבאות חמושים בתבניות אפיה ומקציפים. הצבאות מסתערים זה לקראת זה כאשר הם מטיחים קמח, קרם וקצפת זה על זה בהבעות פנים רצחניות שאינן קשורות לקונדיטוריה. הסאטירה מתבטאת גם מוזיקאלית ולא רק ויזואלית. פס הקול אינו אלא עיבוד דרמאטי תואם סצנת קרב של שיר הילדים הכי מתקתק בישראל - איפה איפה איפה העוגה, הישן והמוכר. הפרומו מחבר בין אפייה לתחרותיות לוחמנית, ובכך מנתק את האסוציאציה הדודתית - משהו שיש לחלקנו כלפי עוגות ואפייה. בכך הוא מעורר ציפייה דרוכה ויתכן שמצרף למעגל גם כאלה שחשבו שאפשר לזלזל בנחתום ובעיסתו.  

תחרות האפייה הגדולה בעולם מגיעה לישראל - בייק אוף ישראל בקרוב בקשת!

Posted by ‎בייק אוף ישראל‎ on Friday, March 25, 2016
  אסטרטגיה רק כמו שאסטרטגיה יודעת להיות. מטרנה יוצאת במהלך ענק שכולל פלטפורמה דיגיטאלית וסרטונים ברשת ובטלוויזיה תחת המותג גרופ eat. הרעיון כל כך חזק וברור שנשאלת השאלה מדוע לא עשו זאת קודם. הנחת היסוד ברורה: חשבנו שתינוקות לא יודעים לדבר, למרות שתמיד ברור שהם זקוקים למשהו. טעינו. הם יודעים לדבר. אנחנו פשוט לא מבינים את השפה שלהם. נכון, הלקוח היא האמא אבל הלקוח שלה הוא התינוק. ולכן הלקוח האמיתי של מטרנה הוא התינוק ויש לו דעה, אנחנו רק לא מבינים אותה. אלפי תיאוריות נכתבו על כך אבל אף פעם לא ראינו אותם מדברים בשפת התינוקות עם תרגום בגוף הסרט. התינוקות מדברים זה עם זה בשפת ה- "דה דה דה" על דברים שברומו של עולם או לפחות ברומו של מקרר... מטרנה הקימה קבוצות שיחה סביב הנקה, אכילה ושינה - במטרה להבין סופסוף מה הם אומרים, התינוקות שלנו, ומה למעשה הם רוצים באמת. החיבור בין שפת ה- "דה דה דה" של תינוקות לבין פתיחת 'שולחן מלחמה' קבוצתי במטרה לפענח אחת ולתמיד את מה שהתינוק אומר לנו - לוקח את מטרנה למעמד של brand utility ומעלה אותה מדרגה כמותג שמיש ומשמעותי. מטרנה יוצרת עבור אמהות לתינוקות קבוצת התיחסות הנושאת תועלת ממשית. או במלים אחרות - האמא הצעירה יכול להשתמש במטרנה כשהוא מגיע לא רק בתור דייסה אלא כפורום פותר בעיות ואפילו - פורום לפירוש ולימוד שפה זרה. לכן לא מדובר רק בפרסומת אלא במהלך משמעותי.  
   
  לפעמים יש בידול מוצרי. לעיתים רחוקות הבידול הוא באמת במוצר, והוא מדבר בעד עצמו בלי למצמץ ובלי להזדקק למה שנקרא ESP כלומר Emotional Selling Proposition - הדבר הזה שאנחנו תמיד מדברים עליו כאשר קצו כל הבידולים המוצריים, ויש לייצר טריטוריה במוח הלקוח ובליבו. אז יעקבי יצרו (כנראה) פטנט על צבע שאינו רעיל, ולפחות על פי הפרסומת הוא מייתר את כל שאר הצבעים בקטגוריה. מה שרואים בפרסומת זה משפחה מאושרת שמנהלת חיי שגרה בביתה במסכות גז. כי הם חיים בבית צבוע שלא בידי יעקבי. בדומה ל"בלי שמן דקל" - גם פה הצבע הבריא שאינו רעיל מעלה שאלה מטרידה לגבי שאר הצבעים בקטגוריה, ולגבי הצבע אצלי בבית. האם הוא רעיל? המחשבה שאנחנו גרים בבתים עם צבעים שמרעילים אותנו מטרידה ומשחקת לידי יעקבי כמובן. אם אכן יעקבי הוא הצבע הלא רעיל היחידי - יש פה מסר שפיצי במיוחד. מה שחסר לי קצת זה החיבור למותג יעקבי - זכרתי את המסכות ואת המסר אבל נאלצתי לרענן את זכרוני לגבי מותג העל. עיין ערך נירלט שהופך בימים אלה את שמו לפועל...באופן כללי מדובר במסר חזק ששם בצד את עולם האסטטיקה ומתעדף כמובן את הבריאות על פניו ובכך יגרום כפי הנראה לכל הקטגוריה לחשב מסלול מחדש ולהתיחס ברצינות לכפפה שנזרקה על הרצפה.  
 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.  

מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.