אבקת הכביסה שלנו מול "האחר": מי מצליח לקחת בעלות על הצבע הלבן ואיך?
אחרי הפרסומת לטבליות למדיח של פיניש שעשתה לכולנו בית ספר, קצת קשה לחזור ולדבר על הפרסומת לאבקת כביסה טייד ואריאל שמאכלסות את ברייק הפרסומות באינטנסיביות של טרום נקיון הפסח.
מה שפיניש הצליחו לעשות, כאמור, זה להיחלץ מהציר המאד פונקציונאלי של "לפני אחרי" או של "בהשוואה לחומר אחר". פיניש הצליחו להציע לנו את הרעיון שכלים זה לא רק כלים, אלא בבואה של מעברים בחיים כי הם תמיד שם.
אז אמנם טייד מקדם במשך שנים רבות את המושג "יש לבן ויש לבן טייד" שלדעתי מקפל בתוכו רעיון מאד יצירתי, על גבול הפילוסופי, כי לבן הוא צבע אבסולוטי וטייד מצליח לאתגר את זה. הרעיון לכשעצמו מעניין ומזכיר קצת את ריבוי המלים שיש לאסקימוסים למילה שלג. כשאתה מקצוען, וטייד מחזיק מעצמו כזה, אתה רואה גוונים שאחרים לא.
יתר על כן, פה ושם מצליח טייד לתת ללבן תפקיד קצת יותר משמעותי בחיינו מאשר רק להיות יותר נקי מ'לבן' של 'אבקת כביסה אחרת'. לדוגמא - סרט הג'ודו וסרט הגננת שעובדים על אותו פרינציפ - אנשים לא יכולים לעמוד בפני לבן בוהק. ילדים שלובשים לבן שכובס בידי טייד תמיד נבחרים בידי הגננת או המורה לג'ודו.
דווקא הקליפ של הג'ודו סימן התחלה של חשיבה מחוץ למכונת הכביסה כי הוא דיבר לא על הבד אלא על הסוציולוגיה סביבו. אבל הנה שוב נפלנו בחזרה לעולם הלכלוך והכביסה המובן כל כך מאליו. למרות שנשווע לגיוון בכל הלבן הזה, שוב נקבל את הנוסחא הידועה - כיבסנו וחשבנו שזה לבן עד שכיבסנו בטייד.
אמנם אהבתי את המשחק המשעשע של עפרה ויינגרטן בתפקיד הסבתא האנכרוניסטית שמטפלת בכתמים עם לימון ואבקת כביסה "אחרת", ואהבתי את הטקסט החמדמד "יוצא יותר לבן מהפרצוף של סבא שלכן ביום חתונתנו", אבל הדראמה מקפידה לחנוק אותנו בחדר הכביסה.
- כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
- אפל מעלה את מחיר TV+ ב-30% ל-13 דולר לחודש
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
אז הבנו כבר שטייד זה נוזל כביסה, ולא נתבלבל גם אם תלכו למקומות יצירתיים כמו הלבן של פס ההפרדה בכביש, לבן של עננים, לבן של גזעי עצים בבסיסי צבא ולבן של כל מה שלא בד שהתכבס בטייד או שלא בטייד. או, במלים אחרות, הלבן של העיניים. באותו רוח העלו אריאל, כקונטרה לטייד, את הפרסומת מלפני שנה על "אתגר הניקיון של אריאל".
האתגר של אריאלי מספר כמובן בדיוק אבל בדיוק את סיפורו של הבד המתכבס הלבן רק הרבה יותר בגדול, כי אריאל החליטו שערך המובילות וההמוניות יכול אולי לנצח את טייד ש'היה שם קודם' עם לקיחת הבעלות על הצבע הלבן... אריאל מכבסים שתי יריעות ענק שיכולות לשמש אוהלים לאלפי איש או מסכי ענק להקרנת קולנוע חוצות או לחילופין עשרות אלפי חליפות ג'ודו - האחת מהן באריאל ג'ל והאחרת ב"אחר".
מאות אנשים המצולמים מגובה רב ממתינים לראות את ה"תוצאה" כששתי היריעות משתלשלות ממעמדים, ונחשו מה קיבלנו? היריעה של אריאל לבנה יותר מהאחרת שכובסה ב"אחר". גם קולון (נחסוך את הקליפ) מציגה את הקלישאה: מורחים חולצה לבנה בהמון סוגי כתמים (קטשפ וכן הלאה) ולמרבית ההפתעה זה יוצא לבן ממכונת הכביסה. אחרי שכיבסנו בקולון, כמובן...
הפונקציונליות היא מלכודת שנוח לא לצאת ממנה. היצירתיות שמאלתרת כל פעם מחדש עם בדים שנראים יותר לבנים מבדים אחרים אינה פורצת באמת את גבולות הקלישאה. אנחנו נותרים עם אותו מסר לכל המותגים שמסמלים את המוצר ואותו בלבד בלי לבנות ערכי מותג. כדי להיות יותר משמעותיים אתה צריך להפסיק להיות רק נוזל כביסה ולהתחיל לחשוב מה עוד אתה מסמל בעולמו של הצרכן.
לבן הוא לא רק בד שהתלכלך וכיבסנו. ללבן יש עוד תפקידים בחיינו והוא משמש מטאפורה למשמעויות רבות, רגשות רבים, אסוציאציות ומצבי רוח. כדי להוביל בגאון את הבעלות על הצבע הלבן אי אפשר להשאר רק בגבולות המכבסה או להיאחז בבד שיצא ממנה. חייבים לצאת מציר המלוכלך-נקי כי יש גבול למה שאפשר לומר על כך. בדומה לאסטרטגית טבליות פיניש למדיח - אפשר ומותר לפרוץ את הגבולות הללו ולזכור שערך מותגי לא מודדים רק במכירות, אלא במה שקורה בין רכישה אחת לשניה, במוח הצרכן. בסופו של יום כדי להגן על המחיר ועל נתח השוק צריך יותר מזה.
- 1.me 24/03/2016 14:20הגב לתגובה זוNO KONTRA. both Ariel and Tide belong to P&G... go do your homework before...

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?
רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ, אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.
הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול? יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים.
אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.
- חיפה הפסידה, ערוץ הספורט ניצח: 17.6% למשחק נגד פ.ס.ז' ומסי
- האח הגדול שימשה מקפצה למשחקי השף. התוצאה: לא משהו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המספרים מאחורי האח הגדול
האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?
רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ, אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.
הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול? יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים.
אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.
- חיפה הפסידה, ערוץ הספורט ניצח: 17.6% למשחק נגד פ.ס.ז' ומסי
- האח הגדול שימשה מקפצה למשחקי השף. התוצאה: לא משהו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המספרים מאחורי האח הגדול
האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.