הסטארט-אפ הישראלי שיאפשר לקיים משאלי עם ברשת – ויקים מערכת תחקירים עיתונאית
נתי יפת ורועי בירגר עומדים מאחורי הסטארט-אפ וויזמאס, שמטרתו לקבוע סדר יום ציבורי לפוליטיקאים, ועל הדרך - לחשוף עוולות באמצעות מערכת שתעבוד עם כלי התקשורת השונים. ומאיפה יגיע הכסף?
רשת חברתית ישראלית חדשה בשם וויזמאס שמושקת בימים אלו, אמורה לאפשר לכל אזרח להוביל מאבקים חברתיים, כאשר היא מוקדשת לטובת משאלי עם רשתיים, שתאשר לכל אזרח לפתוח בקמפיין כדי להוביל שינויים חברתיים ולקדם רעיונות ויוזמות שהוא מאמין בהן. לצד משאלי העם, ברשת מתכוונים גם להשיג מימון המונים לטובת הקמה עתידית של מערכת תחקירים עצמאית שתציע תכנים למערכות התקשורת השונות.
מאחורי הסטארט-אפ של וויזמאס עומדים נתי יפת - יזם חברתי ויועץ תוכן ובעברו עיתונאי, ורועי בירגר - מהנדס תוכנה בוגר הטכניון. השניים מתכוונים להשיק בשנה הקרובה את האתר גם באנגלית ובהמשך בשפות נוספות, במטרה להפוך את וויזמאס לרשת חברתית גלובלית, המהווה לדבריהם "התחלה של דמוקרטיה ישירה במדינות ובקהילות שונות". הרשת תושק גם כאפליקציה.
האתר מיועד לכל אזרח שמעוניין להצביע על מגוון רחב של נושאים, כדי לסייע במיפוי ותעדוף של מאות יוזמות לתיקון חברתי, וייצור סדר יום ציבורי משותף למיליוני אנשים. יצרני התוכן באתר הם ארגונים ופעילים חברתיים, פעילי שכונות, ועדים, חברי כנסת וחברי מועצות, אנשי תקשורת, ואזרחים שרוצים לקדם הצעות חוק, יוזמות חינוכיות, סביבתיות ותרבותיות ותוכניות לשינוי חברתי. כל הצעה חברתית מוצגת במעין מיני-סייט, ובתוך כל עמוד קמפיין יוצגו מגוון כלים כגון מנגנון התנדבות, מנגנון מעקב אחרי אישים ונושאים, פיד שיחה חופשית, עצומות, סטטיסטיות, גיוס כספים ועוד.
האתר מעניק לגולשים מסגרת מובנית וכלים מעשיים לניסוח והובלת קמפיינים, ומקיים משאל מתמיד ותחרות מתמדת על תמיכה ציבורית ביוזמות. באתר נמצאים שאלונים לאיסוף המידע הרלוונטי, מנגנון התנדבות, עצומה, גיוס כספים, קריאות לפעולה ועוד – והם מאפשרים גם לאזרחים חסרי ניסיון להוביל קמפיינים ציבוריים.
"המטרה היא ליצור דעת קהל הרבה יותר מפורטת ואפקטיבית של ההחלטות, למפות ולתעדף סוגיות חברתיות", אומר יפת בשיחה עם אייס. "זה יהיה כלי לקובעי המדיניות לקבוע את סדר היום שהם רוצים להציג. זה מציג מה הציבור רוצה לראות. יש מיליארד אנשים שעושים פוליטיקה ברשתות החברתיות אבל זה בעיקר דיבורים ולא מתכנס למעשים".
בסטארט-אפ מאמינים כי מדובר בשוק פוטנציאלי גדול במיוחד, שיזכה לרייטינג גבוה. "היעד להגיע למיליון משתמשים עד סוף השנה בישראל ובארה"ב ואז מערך הפרסום באתר עצמו יוכל להתחיל להחזיק אותנו", אומר יפת. "יהיה גם מודל של קמפיינים פרטיים בתשלום וקטגוריות פרטיות כמו למשל של הסתדרות המורים שם כל חברי ההסתדרות יוכלו לקבל החלטות".
יפת מסביר כי "בגיוס כספים אנחנו רוצים לכוון את מנהלי הקמפיינים ל-2 סוגים של גיוסים: הראשון הוא למטרות הקמפיין – לשכירת לוביסטים ולארגון הפגנות, ולמעשה לכל צורך של קמפיין. הדבר השני זה לייצור תכנים – מעל הכל תכנים עיתונאיים. אם אני רוצה לקדם תוכן על חולי סיסטיק פיברוזיס, אז אני יכול לגייס למשל 7,000 שקלים כדי להפיק סרטון. אם אני רואה שחיתות בדבר מסוים, אני יכול לגייס כסף כדי לגייס עיתונאי חוקר שינבור בנושא. כך אפשר להציג רשימה של כל התחקירים מהכי מעניין ומטה אל הפחות מעניין, ואז יש רשימה וכל אחד יכול להחליט במה הוא תומך. ניתן יהיה אחר כך ללכת עם התחקיר לגופי תקשורת ולהציג להם את זה. ניצור עמוד שיאגד את כל התכנים מהקמפיינים השונים, כדי להקל את הגישה אליו".
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
מערכת התחקירים היא למעשה רעיון דומה לזה שעומד מאחורי פרויקט '100 ימים של שקיפות' של העיתונאי החוקר תומר אביטל, שפתח בעצמו בשבוע שעבר עמוד בוויזמאס בו הוא מבקש מציבור הגולשים להחליט באיזה תחקירים עיתונאיים כדאי לו להתמקד.
- 3.איריס 06/02/2016 23:32הגב לתגובה זויוזמה ברוכה.בהצלחה!!
- 2.דוד 27/01/2016 08:30הגב לתגובה זובאינטרנט הרוב שמאלנים /כי ימניים חייבים לעבוד לפרנסתם /לכן אי אפשר להגיע לדעת קהל אמיתי שרואים בבחירות
- 1.בהצלחה! (ל"ת)מיקי 24/01/2016 18:05הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
האם אנחנו לקראת רפורמה מקיפה בשידורי הטלוויזיה? לאחר שחוק השידורים עבר בקריאה ראשונה, ייתכן ונראה שינוי אמיתי באופן שבו מודדים את נתוני הצפייה בטלוויזיה; עד אז, נסתמך על הנתונים הקיימים, שמראים נפילה של ערוץ 13 והתגברות התחרות בין 12 ל-14
אחרי שחוק השידורים של שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, עבר לפני יומיים בקריאה ראשונה בכנסת, ייתכן ואנחנו לקראת מהפיכה של ממש. מעבר לשינויים דרמטיים שכוללים את הפחתת רגולציה ופתיחת השוק לתחרות, החוק ישנה את האופן בו נמדד הרייטינג כיום, ממערכת שמבוססת על הערכות, ויהפוך אותו למבוסס על נתוני אמת. במסגרת החוק, ספקי התכנים יידרשו לפרסם באתר האינטרנט את התפלגות נתוני הצפייה בזמן אמת. עד אז, נמשיך להסתמך על המערכת האנכרוניסטית ועל הנתונים שיש בידינו כיום. ספרו לנו בתגובות אם אתם או חברים שלכם אי פעם השתתפתם במדגם המייצג ה-People Meter, השיטה המקובלת כיום, שבה מותקנים מכשירים אלקטרוניים על כל מקלטי הטלוויזיה בבתיהם של המשתתפים בפאנל, המונה 700 משקי בית, וכ-2,200 פרטים, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית בעלי המקלטים בישראל.
המשמעות היא אדירה, היות וההכנסות מפרסומות מתבססות, בחלקן לפחות, על נתוני הצפייה. אם נשווה בין שלושת הגופים המסחריים לאורך כל רצועות השידור, על פי הנתונים הנוכחיים, נראה תמונת מצב, שהפערים שמוצגים בה אמורים להשתקף בתקציבי הפרסום של הערוצים השונים.
בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.7% רייטינג ו-400 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.1% רייטינג ו-249 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג
ו-119 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 94 אלף צופים ו-3.8% רייטינג.
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פריים טיים והנפילה של ערוץ 13
אחת התכניות הותיקות בישראל, "ארץ נהדרת" היא אחד ממנועי הרייטינג של קשת, וגם אמש, כששודרה, היתה בראש, מעל כולם, עם רייטינג של 19.1% רייטינג ו-488 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, ועמדה אמש על 8.5% רייטינג עם 286 אלף צופים. כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, עמדה על 8.1% רייטינג ו-186 אלף צופים, ואילו ערוץ 13 היה עם מספרים כמעט לא רלבנטיים לערוץ מסחרי, ו-"צומת רבין" עמדה על רייטינג של 1.3% ו-26 אלף צופים בלבד.
