רועי בירגר נתי יפת wizmass
צילום: רוי שפירא

הסטארט-אפ הישראלי שיאפשר לקיים משאלי עם ברשת – ויקים מערכת תחקירים עיתונאית

נתי יפת ורועי בירגר עומדים מאחורי הסטארט-אפ וויזמאס, שמטרתו לקבוע סדר יום ציבורי לפוליטיקאים, ועל הדרך - לחשוף עוולות באמצעות מערכת שתעבוד עם כלי התקשורת השונים. ומאיפה יגיע הכסף?

אלכסנדר כץ | (3)

רשת חברתית ישראלית חדשה בשם וויזמאס שמושקת בימים אלו, אמורה לאפשר לכל אזרח להוביל מאבקים חברתיים, כאשר היא מוקדשת לטובת משאלי עם רשתיים, שתאשר לכל אזרח לפתוח בקמפיין כדי להוביל שינויים חברתיים ולקדם רעיונות ויוזמות שהוא מאמין בהן. לצד משאלי העם, ברשת מתכוונים גם להשיג מימון המונים לטובת הקמה עתידית של מערכת תחקירים עצמאית שתציע תכנים למערכות התקשורת השונות. 

מאחורי הסטארט-אפ של וויזמאס עומדים נתי יפת - יזם חברתי ויועץ תוכן ובעברו עיתונאי, ורועי בירגר - מהנדס תוכנה בוגר הטכניון. השניים מתכוונים להשיק בשנה הקרובה את האתר גם באנגלית ובהמשך בשפות נוספות, במטרה להפוך את וויזמאס לרשת חברתית גלובלית, המהווה לדבריהם "התחלה של דמוקרטיה ישירה במדינות ובקהילות שונות". הרשת תושק גם כאפליקציה.

 

האתר מיועד לכל אזרח שמעוניין להצביע על מגוון רחב של נושאים, כדי לסייע במיפוי ותעדוף של מאות יוזמות לתיקון חברתי, וייצור סדר יום ציבורי משותף למיליוני אנשים. יצרני התוכן באתר הם ארגונים ופעילים חברתיים, פעילי שכונות, ועדים, חברי כנסת וחברי מועצות, אנשי תקשורת, ואזרחים שרוצים לקדם הצעות חוק, יוזמות חינוכיות, סביבתיות ותרבותיות ותוכניות לשינוי חברתי. כל הצעה חברתית מוצגת במעין מיני-סייט, ובתוך כל עמוד קמפיין יוצגו מגוון כלים כגון מנגנון התנדבות, מנגנון מעקב אחרי אישים ונושאים, פיד שיחה חופשית, עצומות, סטטיסטיות, גיוס כספים ועוד.

 

האתר מעניק לגולשים מסגרת מובנית וכלים מעשיים לניסוח והובלת קמפיינים, ומקיים משאל מתמיד ותחרות מתמדת על תמיכה ציבורית ביוזמות. באתר נמצאים שאלונים לאיסוף המידע הרלוונטי, מנגנון התנדבות, עצומה, גיוס כספים, קריאות לפעולה ועוד – והם מאפשרים גם לאזרחים חסרי ניסיון להוביל קמפיינים ציבוריים.

 

"המטרה היא ליצור דעת קהל הרבה יותר מפורטת ואפקטיבית של ההחלטות, למפות ולתעדף סוגיות חברתיות", אומר יפת בשיחה עם אייס. "זה יהיה כלי לקובעי המדיניות לקבוע את סדר היום שהם רוצים להציג. זה מציג מה הציבור רוצה לראות. יש מיליארד אנשים שעושים פוליטיקה ברשתות החברתיות אבל זה בעיקר דיבורים ולא מתכנס למעשים".

 

בסטארט-אפ מאמינים כי מדובר בשוק פוטנציאלי גדול במיוחד, שיזכה לרייטינג גבוה. "היעד להגיע למיליון משתמשים עד סוף השנה בישראל ובארה"ב ואז מערך הפרסום באתר עצמו יוכל להתחיל להחזיק אותנו", אומר יפת. "יהיה גם מודל של קמפיינים פרטיים בתשלום וקטגוריות פרטיות כמו למשל של הסתדרות המורים שם כל חברי ההסתדרות יוכלו לקבל החלטות".

 

יפת מסביר כי "בגיוס כספים אנחנו רוצים לכוון את מנהלי הקמפיינים ל-2 סוגים של גיוסים: הראשון הוא למטרות הקמפיין – לשכירת לוביסטים ולארגון הפגנות, ולמעשה לכל צורך של קמפיין. הדבר השני זה לייצור תכנים – מעל הכל תכנים עיתונאיים. אם אני רוצה לקדם תוכן על חולי סיסטיק פיברוזיס, אז אני יכול לגייס למשל 7,000 שקלים כדי להפיק סרטון. אם אני רואה שחיתות בדבר מסוים, אני יכול לגייס כסף כדי לגייס עיתונאי חוקר שינבור בנושא. כך אפשר להציג רשימה של כל התחקירים מהכי מעניין ומטה אל הפחות מעניין, ואז יש רשימה וכל אחד יכול להחליט במה הוא תומך. ניתן יהיה אחר כך ללכת עם התחקיר לגופי תקשורת ולהציג להם את זה. ניצור עמוד שיאגד את כל התכנים מהקמפיינים השונים, כדי להקל את הגישה אליו".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מערכת התחקירים היא למעשה רעיון דומה לזה שעומד מאחורי פרויקט '100 ימים של שקיפות' של העיתונאי החוקר תומר אביטל, שפתח בעצמו בשבוע שעבר עמוד בוויזמאס בו הוא מבקש מציבור הגולשים להחליט באיזה תחקירים עיתונאיים כדאי לו להתמקד.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    איריס 06/02/2016 23:32
    הגב לתגובה זו
    יוזמה ברוכה.בהצלחה!!
  • 2.
    דוד 27/01/2016 08:30
    הגב לתגובה זו
    באינטרנט הרוב שמאלנים /כי ימניים חייבים לעבוד לפרנסתם /לכן אי אפשר להגיע לדעת קהל אמיתי שרואים בבחירות
  • 1.
    בהצלחה! (ל"ת)
    מיקי 24/01/2016 18:05
    הגב לתגובה זו
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)
בלעדי

פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS

פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים

ליאור דנקנר |

ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור. 

גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון. 

דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.

קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת


קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים

הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים. 

הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו

איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?

ערב ללא הפקת תוכן מקורית שודר אתמול בערוצי הטלוויזיה; מבחינת המהדורות המרכזיות, אמנם הרייטינג של חדשות 12 בראש הטבלה, אבל ניכרת מגמת ירידה; המרוויחים הגדולים הם ערוץ 13, שחוזרים למספרים גבוהים - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות המרכזיות נשאר אמנם בסטטוס קוו, אך לאחרונה ניכרת דעיכה אצל המובילה הנצחית, חדשות 12, שעמדה אמש על 12.5% רייטינג ו-313 אלף צופים, חדשות 13 ניצלו את ההזדמנות והיו במקום השני עם 7.2% ו-176 אלף צופים. חדשות 14 היו במקום השלישי מבחינת רייטינג אבל במקום השני מבחינת כמות צופים, עם 198 אלף צופים ו-6.6% רייטינג. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.4% רייטינג בלבד ו-112 אלף צופים בסך הכל. וכך, אמש היה אחד הערבים המאוזנים ביותר מבחינת פיזור הרייטינג במהדורות החדשות המרכזיות. 

איפה התוכן המקורי בפריים טיים?

אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים במקום הראשון, איך לא, היה ריאליטי מוזיקה ואירווזיון, "הכוכב הבא" של קשת, שהיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים, עם 14.1% רייטינג ו-345 אלף צופים. במקום השני היה "יהיה טוב" של כאן11, תכנית הראיונות של עמרי אסנהיים, שהפעם היתה עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 10.2% ו-233 אלף צופים. לאחר מכן מבחינת רייטינג היה "ווארט" של רשת עם 8.6%, אך יחסית מעט צופים (200 אלף) לעומת הפטריוטים של ערוץ 14, שהיתה עם 249 אלף צופים, כלומר במקום השני מבחינת צופים, אבל איכשהו, בשיטת הרייטינג הנוכחי, עמדה על פחות רייטינג, 8.4%, ליתר דיוק. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם רייטינג של 3.5% ו-75 אלף צופים. אחריה המשיכה המטוטלת של חילופי המקום, כשהפעם תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, היתה במקום השני, עם 2.5% רייטינג ו-54 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-44 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.8% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני , עם 2% ו-50 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1.4% ו-31 אלף צופים בסך הכל. 

במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם אלמוג בוקר בקשת 12 הוביל עם 7% רייטינג ו-175 אלף צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.6% רייטינג ו-113  אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 5.5% רייטינג ו-97 אלף צופים בלבד. 

לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 7.9% ברייטינג ו-206 אלף צופים, כשאחריה אזור בחירה של 13, עם 7.2% רייטינג ו-121 אלף צופים. שלזינגר וברדוגו בערוץ 14 היו במקום האחרון, עם 5.5% ו-141 אלף צופים.