ניתוח קמפיין

בוקס בבטן: קמפיין 'שומרים על הילידים ברשת' מוריד קליפה של הכחשה ומטלטל אותנו

הפער בין החמימות הביתית וההיעדרות ההורית הוא עצום ומטלטל, ובדיוק בגלל זה יש פה רעיון אסטרטגי. עטרה בילר על המניפולציה הפשוטה והברורה שמראה להורים עד כמה סובל הילד שלהם בזמן שהם מכינים לעצמם קפה
עטרה בילר |

הקמפיין החדש לשמירה על הילדים ברשת מדבר בטון "אגבי" בלתי מתלהם ומוריד קליפה של הכחשה והתעלמות הורית בעדינות ובדייקנות. הסרטון משתייך לז'אנר דוקומנטארי  - אנתרופולוגי ובכל זאת יש בו אלמנט קל של בימוי "ריאליטי" במינון הנכון. בגלל הנאמנות שלו למציאות הוא אמין ובגלל שהוא מציף את המובן מאליו - הוא חזק.

הקמפיין משתייך לעוד הרבה מאד מסעות פרסום והסברה על גלישה בטוחה אבל הוא בולט כי הוא מצליח להפוך את הבנאלי, כביכול, למסוכן, והוא משנה לא רק את מה שאנחנו חושבים על האינטרנט אלא מה שנדמה לנו שאנחנו יודעים לגבי הבית וחדר הילדים. לא עוד מקום בטוח אלא חזית המלחמה.

 

הגיבורים שלנו הם הורים וילדים. המראיין נשמע אך בלתי נראה. יש מסך עליו מוקרנים פוסטים שנכתבו על הילדים, בידי חברים שלהם. כולם פוגעניים. אנחנו מכירים קצת את הילדים ואת ההורים שלהם ומיד ניגשים לעבודה - ההורים צריכים לקרוא ליד הילדים שלהם את השורות המביכות שנכתבו עליהם ברשת. זה הכל.

כולנו יודעים שהרשת הפכה מקום מסוכן ומאיים. כולנו שמענו הרצאות וקראנו כתבות על איך לשמור על הילדים ברשת אולם רובן ככולן ציירו במוחנו דימויים דרמאטיים כגון פדופיליה או חרם גרנדיוזי. למעשה, כל עוד הילדים מתכתבתים עם החברים שלהם מבית הספר - נדמה לנו שהכל בסדר כי עבורנו זה הדבר הכי קרוב ללשחק מחבואים בחצר הבית בשכונה. אז זהו שלא.

מה שהסרט מציף זה את הקלות הבלתי נסבלת של היכולת לרסק אדם צעיר ברשת ב-2-3 מלים, בידי החברים שלו, מהכיתה והשכונה, באתרים לגיטימיים, מתחת לאף של ההורים, כשאלה האחרונים חיים באשליה שבעצם הכל בסדר. אותו מקום שנדמה לנו שהוא טוב ונכון אך מסתבר כמסוכן, הוא מקום שהילד כלוא בו כי אין מי שיחלץ אותו משם ועל זה בדיוק שופך הקמפיין הנוכחי את אלומת הזרקור. מדובר באלימות לאור יום. במקומות הכי לא סבירים.

 

 

ובכן, האנשים והילדים אמיתיים והשורות האיומות - גם הן. מה שמעניין במהלך הוא הרעיון להושיב הורה וילד מול תכנים אגרסיביים ולבקש מהם משימה פשוטה - לקרוא את השורות בקול רם. ולצלם את תגובות הילד וההורה. רק המניפולציה הפשוטה והברורה מאליה הזו הופכת את הנושא על פניו ומטיחה בפניו של אבא או בפניה של אמא עד כמה סובל הילד שלהם בזמן שהם מכינים לעצמם קפה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הפער בין החמימות הביתית וההיעדרות ההורית הוא עצום ומטלטל, ובדיוק בגלל זה יש פה רעיון אסטרטגי. היסדקות הבטחון המשפחתי-ביתי וחשיפת השגרה הביתית כאשליה היא הרעיון הגדול של הקמפיין, ועל כן הוא מושך תשומת לב ומעודד כל הורה לחשוב איפה הוא מגדל בביתו קן צרעות מאחורי קיר הגבס.

היות שאני חושבת אסטרטגיה ולא בהכרח 'קטגוריה', מזכיר לי הקמפיין את קמפיין הגיוס לשב"כ שהציג שלטי רחובות בהם אות אחת היתה מוכחלת. "בזכות צ' הרחוב הזה שקט" אמר הטקסט כשהאות 'צ' היא הכחולה היחידה במילה "ויצמן", ופער את הכאוס שמסתתר מתחת לפני השטח ושבזכות אנשי השב"כ אנחנו מצליחים שלא לפגוש בו ולחשוב שהרחוב הזה תמיד שקט.

גם סרט הילדים וההורים עושה אותו "בוקס בבטן" וזה תמיד מזכיר לי שכדי לייצר אימפקט חזק צריך לקחת כמה צעדים אחורה ולייצר את ה-understatement.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טלי מורנו וטל ברמן, מגישי מהדורה החדשות המרכזית כאן 11. קרדיט: אתר כאן11טלי מורנו וטל ברמן, מגישי מהדורה החדשות המרכזית כאן 11. קרדיט: אתר כאן11
רייטינג

השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 עם נוכחות רצינית של  204 אלף צופים, שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, שבה צפו 302 אלף איש; חדשות 13 עם 145 אלף צופים ואילו המהדורה המרכזית של כאן 11 נמצאת באופן עקבי על 50 עד 60 צופים וסוגרת את הרשימה עם נתונים חלשים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

כמו תמיד, רייטינג מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ואמש עמדה על 12.9% רייטינג עם 302 אלף צופים, אבל לאחרונה, המגמה היא שבמקום שסך כל המהדורות המתחרות יעמוד על חצי מכמות הצופים של חדשות 12, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עולה לבדה לכ-66% מכמות הצופים, עם 204 אלף צופים ו-6.7% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 6.6% אבל 145 אלף צופים. מעניין מה היו התוצאות לו היו משנים את שיטת הרייטינג. 

עם זאת, סיפור מרכזי לא פחות הוא הסיפור של מהדורת החדשות המרכזית של כאן 11, ולמרות מגישים איכותיים, טלי מורנו וטל ברמן, היא מדשדשת ומציגה תוצאות חלשות מאד, כשאמש כמות הצופים היתה 58 אלף איש בלבד, עם 2.4% רייטינג. 


בפריים טיים, איך לא, הלהיט של רשת, "האח הגדול" מנצח את כולם, עם רייטינג של 16.2% ו-408 אלף צופים, ואחריו "מאסטר שף" היציבה, עם 13.4% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים חוזרת ומזנקת, לאחר תקופה של ירידה, ועומדת על 7.4% רייטינג ו-223 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", זכתה ל-1.3% רייטינג בלבד, עם 26 אלף צופים בסך הכל. השידור הציבורי בבעיית רייטינג קשה. 


בוקר, אמצע היום ולייט נייט 

חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.6% ו-91 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.9% רייטינג ו-36 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.7% ו-77 אלף צופים, אחריו במקום השני המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.9% בלבד ו-43 אלף צופים ואחריהן מאחור נמצא "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.