עטרה בילר
צילום: צילום מסך
ניתוח קמפיין

בוקס בבטן: קמפיין 'שומרים על הילידים ברשת' מוריד קליפה של הכחשה ומטלטל אותנו

הפער בין החמימות הביתית וההיעדרות ההורית הוא עצום ומטלטל, ובדיוק בגלל זה יש פה רעיון אסטרטגי. עטרה בילר על המניפולציה הפשוטה והברורה שמראה להורים עד כמה סובל הילד שלהם בזמן שהם מכינים לעצמם קפה
עטרה בילר |

הקמפיין החדש לשמירה על הילדים ברשת מדבר בטון "אגבי" בלתי מתלהם ומוריד קליפה של הכחשה והתעלמות הורית בעדינות ובדייקנות. הסרטון משתייך לז'אנר דוקומנטארי  - אנתרופולוגי ובכל זאת יש בו אלמנט קל של בימוי "ריאליטי" במינון הנכון. בגלל הנאמנות שלו למציאות הוא אמין ובגלל שהוא מציף את המובן מאליו - הוא חזק.

הקמפיין משתייך לעוד הרבה מאד מסעות פרסום והסברה על גלישה בטוחה אבל הוא בולט כי הוא מצליח להפוך את הבנאלי, כביכול, למסוכן, והוא משנה לא רק את מה שאנחנו חושבים על האינטרנט אלא מה שנדמה לנו שאנחנו יודעים לגבי הבית וחדר הילדים. לא עוד מקום בטוח אלא חזית המלחמה.

 

הגיבורים שלנו הם הורים וילדים. המראיין נשמע אך בלתי נראה. יש מסך עליו מוקרנים פוסטים שנכתבו על הילדים, בידי חברים שלהם. כולם פוגעניים. אנחנו מכירים קצת את הילדים ואת ההורים שלהם ומיד ניגשים לעבודה - ההורים צריכים לקרוא ליד הילדים שלהם את השורות המביכות שנכתבו עליהם ברשת. זה הכל.

כולנו יודעים שהרשת הפכה מקום מסוכן ומאיים. כולנו שמענו הרצאות וקראנו כתבות על איך לשמור על הילדים ברשת אולם רובן ככולן ציירו במוחנו דימויים דרמאטיים כגון פדופיליה או חרם גרנדיוזי. למעשה, כל עוד הילדים מתכתבתים עם החברים שלהם מבית הספר - נדמה לנו שהכל בסדר כי עבורנו זה הדבר הכי קרוב ללשחק מחבואים בחצר הבית בשכונה. אז זהו שלא.

מה שהסרט מציף זה את הקלות הבלתי נסבלת של היכולת לרסק אדם צעיר ברשת ב-2-3 מלים, בידי החברים שלו, מהכיתה והשכונה, באתרים לגיטימיים, מתחת לאף של ההורים, כשאלה האחרונים חיים באשליה שבעצם הכל בסדר. אותו מקום שנדמה לנו שהוא טוב ונכון אך מסתבר כמסוכן, הוא מקום שהילד כלוא בו כי אין מי שיחלץ אותו משם ועל זה בדיוק שופך הקמפיין הנוכחי את אלומת הזרקור. מדובר באלימות לאור יום. במקומות הכי לא סבירים.

 

 

ובכן, האנשים והילדים אמיתיים והשורות האיומות - גם הן. מה שמעניין במהלך הוא הרעיון להושיב הורה וילד מול תכנים אגרסיביים ולבקש מהם משימה פשוטה - לקרוא את השורות בקול רם. ולצלם את תגובות הילד וההורה. רק המניפולציה הפשוטה והברורה מאליה הזו הופכת את הנושא על פניו ומטיחה בפניו של אבא או בפניה של אמא עד כמה סובל הילד שלהם בזמן שהם מכינים לעצמם קפה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הפער בין החמימות הביתית וההיעדרות ההורית הוא עצום ומטלטל, ובדיוק בגלל זה יש פה רעיון אסטרטגי. היסדקות הבטחון המשפחתי-ביתי וחשיפת השגרה הביתית כאשליה היא הרעיון הגדול של הקמפיין, ועל כן הוא מושך תשומת לב ומעודד כל הורה לחשוב איפה הוא מגדל בביתו קן צרעות מאחורי קיר הגבס.

היות שאני חושבת אסטרטגיה ולא בהכרח 'קטגוריה', מזכיר לי הקמפיין את קמפיין הגיוס לשב"כ שהציג שלטי רחובות בהם אות אחת היתה מוכחלת. "בזכות צ' הרחוב הזה שקט" אמר הטקסט כשהאות 'צ' היא הכחולה היחידה במילה "ויצמן", ופער את הכאוס שמסתתר מתחת לפני השטח ושבזכות אנשי השב"כ אנחנו מצליחים שלא לפגוש בו ולחשוב שהרחוב הזה תמיד שקט.

גם סרט הילדים וההורים עושה אותו "בוקס בבטן" וזה תמיד מזכיר לי שכדי לייצר אימפקט חזק צריך לקחת כמה צעדים אחורה ולייצר את ה-understatement.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.