עטרה בילר ג'רוזלם לייט טוק
צילום: צילום מסך
ניתוח קמפיין

הגבר בשליטה והאשה מנסה למצוא חן: הטוב והרע בקמפיין 'ג'רוזלם פוסט לייט'

השילוב הלא צפוי בין לימוד שפה לאגביות של החיים עובד אסטרטגית, אבל שוב, מנקודת מבט פמיניסטית האשה בתפקיד הסטריאוטיפי של "מנסה להתקבל לאנשהו בעוד שגבר במצב שליטה ומחלק הוראות ניהוליות"
עטרה בילר | (4)

לימוד שפה הוא דבר אינטואיטיבי, אגבי, אותו אנחנו לומדים מיום היוולדנו - שלא באופן דידקטי. ללמוד שפה שניה, שלא התמזל מזלנו לספוג אותה בינקותנו - זה כבר לא עניין של מה בכך. השיטות ללימוד שפה בבגרותנו רבות וכל אחת מתבססת על מודל חשיבה אחר לגבי לימוד שפה. כמובן שהשיטה הקלאסית היא לימוד פרונטאלי של קריאת, כתיבת ודיבור השפה. הג'רוזלם פוסט מביא מודל דיסרפטיבי שמחזיר אותנו למקום האגבי וטוען לספיגת השפה 'תוך כדי' החיים עצמם.

המודל שהמותג ג'רוזלם פוסט לייט מייצג  ללימוד השפה האנגלית הוא אימון טלפוני אישי. לומדים אנגלית בטלפון, והטלפון, כידוע, נמצא איתנו בכל מקום. נחמד. לא קונבנציונאלי ושונה מכפי שאנחנו מדמיינים לימודי שפה. 

 

הפרסומות ללייט טוק דואגות לפנות לגברים ולנשים במקביל. אנחנו רואים בחורה שמספרת למישהו בטלפון, באנגלית, שהיא התקבלה ללימודי ארכיטקטורה למרות שהבחינה היתה קשה, אותה עברה בהצטיינות. הבחורה שואלת את מי שמתבונן במסך - אתם יודעים מאיפה האנגלית שלי? והמצלמה מתרחקת ומסתבר לנו שאת האנגלית שלה היא רכשה באמבטיה.

על פי אותה נוסחא הגבר שלנו מדבר בדיבורית תוך כדי נהיגה, באנגלית. הוא מדבר עסקים וזורק מושגים כמו "מנכ"ל", "לסגור" ו"חוזה". גם אצלו, נתפלא לגלות, האנגלית שלו היא מהדרך לעבודה תוך כדי נהיגה. שפה מהפקקים.

כדי לדון בפרסומות שמקדמות את הלייט טוק יש לחלק את הדיון לשניים: אסטרטגיה טהורה טעויות טקטיות

נתחיל דווקא בטעויות הטקטיות. הפמיניסטיות, ואולי אפילו אני שאיני מגדירה עצמי כפמיניסטית, לא יאהבו את העובדה שהגברת באמבטיה והגבר בנהיגה. האשה בתפקיד הסטראוטיפי של מנסה להתקבל לאנשהו בעוד שהגבר נוהג במכונית, שולט במצב ומחלק הוראות ניהוליות. הבחירה שנראית לכאורה תמימה צורמת על רקע השיוך של נשים לעולם פאסיבי של מציאת חן ושל גברים לעולם של הובלה ושליטה. אפילו ישנה הרגשה שהאנגלית אצל האחת היא כדי להרשים בעוד שאצל הגבר - כלי עבודה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

יתר על כן, קיימת עוד טעות טקטית. לאשה יש מבטא אמריקאי שמבלבל את הצופה בבית. אם יש לה שפת אם אנגלית בשביל מה היתה צריכה את הקורס של לייט טוק? לעומתה, הגבר משכנע יותר היות שהאנגלית הקולחת היא במבטא ישראלי.

 

נעבור לאסטרטגיה הטהורה: אהבתי מאד את השילוב הלא צפוי בין לימוד שפה לבין האגביות של החיים. האמבטיה כלוקיישן ללימוד שפה הוא מקום לא צפוי שמתרפק יותר על לימוד שפה בינקות (בכל מקום, בכל רגע) מאשר על מודל דידקטי מוכר של לימוד שפה. בהקשר הזה דווקא האמבטיה יותר משכנעת מאשר הנהיגה היות שעבודה תוך כדי נהיגה היא דבר מובן מאליו והמרחק בין עבודה לשינון שפה לא מאד גדול. בעוד שהמרחק בין לימוד לשהיה באמבטיה גדול, מפתיע וממצב את המותג כמשתלב בחיינו ומבין אותנו. בשורה התחתונה ארצה לבחור דווקא בג'רוזלם פוסט לייט מתוך מחשבה שהוא יוצא מדרכו כדי לספק לי את התוצאה ולא אני זו שצריכה לצאת מדרכי כדי להגיע אליו.

אילו היה הדבר תלוי בי הייתי ממקמת גם את הגבר בסיטואציה מפתיעה ומופרכת כמו האמבטיה. ובעיקר פאסיבית ואגבית ולא בסיטואציה של עבודה וניהול. למשל - בזמן טיול עם התינוק בעגלה או בזמן שהוא מבשל ארוחת ערב למשפחה. לעומת החשיבה הפמיניסטית - לא הייתי משנה את האשה באמבטיה אבל הייתי מצמידה לה גבר שגם הוא ממוקם במקום ביתי שנראה רחוק ממצב של לימוד, ביצוע והישגיות. ואם אפשר שהבלונדינית תדבר במבטא ישראלי - לא יזיק. זה רק יוכיח שהקורס יודע לעשות את הבלתי אפשרי - ללמד אותנו אנגלית כשאנחנו בעניין אחר לגמרי.

 

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    עדן 24/03/2017 09:19
    הגב לתגובה זו
    Wrf??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
  • 3.
    יון 29/10/2015 08:19
    הגב לתגובה זו
    בסה"כ מדובר בשירות מצוין.. אם הרמה שלכם מתאימה לו. אם אתם מנסים להגיע לרמה באמת גבוהה באנגלית.. נראה לי שיש פתרונות יותר טובים בשוק (וולסטריט וכל שאר החברות שעושות קורסים ייעודיים).
  • 2.
    בחורה 28/10/2015 16:44
    הגב לתגובה זו
    אבל מביעה דעה בטור מקצועי, מחזיקה חשבון בנק, מצביעה בבחירות, יש לך זכות על גופך ורחמך, לא חייבת דין וחשבון לאבא/בעל (כל זאת הודות לפמיניסטיות - הן ולא אחרות). במחילה, אבל נמאס מכפיות הטובה של נשים מצליחות שמתנערות מערכי הפמיניזם שהביאו אותן להצלחה מלכתחילה. לא צריך לדעת את סימון דה בובואר בעל פה, אבל קצת ענווה והכרת תודה לא הרגה אף אחת. טור יפה, אבל האמירה הזו צרמה לי מאוד.
  • 1.
    oferdesade 28/10/2015 12:01
    הגב לתגובה זו
    2 world wars, ISIS and economic meltdowns. maybe the post knows something we dont... ;-)
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.