שוורים ודובים וול סטריט
צילום: Istock

סגירה בוול סטריט: הנפט איבד 3%, אולטרה ביוטי צנחה ב-29%

יום היפוך בוול סטריט? יום מסחר תנודתי נסגר ביציבות. במקביל, הנזילות בשוק הגיעה מוקדם יותר הבוקר לשיא לחודשים הקרובים, כאשר היא צפויה לרדת בחדות החל מהשבוע הבא. האירו נפל לשפל של שנתיים וחצי. דל קפצה ב-9.8%, אלטק טסה ב-50%
עמית נעם טל |

יום המסחר בוול סטריט נסגר בתנודות קלות, וזאת לאחר המדדים המובילים בארה"ב מחקו מוקדם יותר היום את כל הירידות שנרשמו בסופ"ש הקודם בעקבות ההחרפה ביחסים בין ארה"ב לסין. ברקע למסחר, הנזילות בשוק הגיעה היום לשיא לקראת ירידה חדה החל מהשבוע הבא. נציין כי השוק בארה"ב יוצא היום לסופ"ש ארוך, כאשר ביום שני הקרוב לא צפוי להתקיים מסחר לרגל "יום הפועלים". 

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%                                           
דאו ג'ונס 0.16%                                           
נאסד"ק -0.21%                

התיקון במדדים המובילים נמשך גם הבוקר, כאשר נראה גם סין וארה"ב דואגות ב-3 הימים האחרונים להרגיע את המתיחות ביניהן. שר החוץ הסיני טען הבוקר כי "נציגי 2 המדינות שומרים על תקשורת יעילה ביניהם". נזכיר כי אמש טענו הסינים כי "אנחנו מתנגדים בכל תוקף להסלמה של מלחמת הסחר ומוכנים לפתוח מחדש במשא ומתן ובשיתוף הפעולה, על מנת לפתור את הבעיה באווירה רגועה". 

ההתבטאויות החיוביות של 2 הצדדים בימים האחרונים מצליחות להרגיע את השווקים, אך חייבים לציין כי הגורם העיקרי לתיקון של הימים האחרונים בשווקים הוא עלייה בכמות הכסף בשוק שמתרחשת בימים האחרונים. לאחר שקופת האוצר האמריקנית עלתה בתחילת השבוע לרמה של 165 מיליארד דולר, דבר שהתבטא בלחץ בשווקים, ביומיים האחרונים כמות המזומנים בקופה ירדה לרמה של 140 מיליארד דולר. המשמעות היא עלייה בסכום דומה ברזרבות הבנקים. היום צפויה הקופה להיסגר סביב רמה של 135 מיליארד דולר, והחל מהשבוע הבא הקופה צפויה לזנק בחדות. נזכיר ע"פ תחזית משרד האוצר האמריקני, הקופה צפויה לעמוד על 350 מיליארד דולר בסוף ספטמבר. המשמעות: כמות הכסף בשוק צפויה לרדת בכ-300 מיליארד דולר בחודש הבא, דבר שצפוי להוביל ללחץ רב בשווקים, ובפרט בשוקי המימון (לכתבה המלאה). 

קופת האוצר האמריקני: כמות הכסף בשוק הערב צפויה להיות הגבוהה ביותר לחודשים הקרובים

שוק המט"ח כבר מגיב לאירועים הצפויים, כאשר עיקר הלחץ הורגש בימים האחרונים בשווקים המתעוררים. היואן הסיני נחלש כעת קלות מול המטבע האמריקני, ונסחר ברמה של 7.15 יואן לדולר. המטבע הסיני משלים היום ירידה של 5% מול הדולר בשבועות האחרונים. הפזו המקסיקני, מתחזק כעת ב-0.5% מול הדולר, לאחר שהשלים אמש פיחות של 6.5% (לכתבה המלאה). הריאל הברזילאי מתחזק כעת ב-0.9% לאחר שאיבד כ-10% בחודש האחרון. במקביל, האירו יורד כעת ב-0.7% מול המטבע האמריקני, ונסחר ברמה של 1.09 דולר לאירו, שפל של שנתיים וחצי. 

בגזרת האג"ח, תשואות האג"חים של ארה"ב נסגרו בירידות, כאשר העקומה נותרה הפוכה. התשואה לתקופה של שנתיים עומדת על 1.51%, תשואה הגבוהה ב-1 נק' בסיס מהתשואה לתקופה של 10 שנים. במקביל, התשואה לתקופה של 3 חודשים גבוהה בכ-32 נק' בסיס מהתשואה ל-10 שנים. 

בגזרת המאקרו, מדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית (ליבה), עלה ב-0.2% בחודש יולי, נמוך מהצפי המוקדם שעמד על עלייה של 0.3%. במקביל, החיסכון של הצרכנים האמריקנים ירד, כאשר ההכנסה הפרטית עלתה ב-0.1% בחודש יולי, וההוצאה האישית עלתה ב-0.6%.מדד מנהלי הרכש של שיקאגו לחודש אוגוסט הפתיע עם עלייה לרמה של 50.4 נק', לעומת קריאה של 44.4 נק' בלבד בחודש יולי. סנטימנט הצרכנים של מישיגן אכזב עם קריאה של 89.8 נק' בלבד.

בגזרת הסחורות, הנפט בלט הערב עם ירידות של 3% ללא אירוע משמעותי, ונסחר ברמה של 55 דולרים לחבית.נזכיר כי אמש הערכנו כי מחיר הסחורה קבע את השיא לתקופה הקרובה (לכתבה המלאה). הזהב ירד ב-0.3% לרמה של 1,530 דולרים לאונקיה. 

במרכז

סקטור הבנקאות המשיך לרכז עניין, ובפרט הבנקים הקטנים בארה"ב, לנוכח התהפכות עקומת האג"ח והצפי לגיוסי ענק החל מהשבוע הבא. בהקשר זה נציין את בנק אוף אמריקה (סימול:BAC), מניית גולדמן זאקס (סימול:GS), ג'יי פי מורגן (סימול:JPM), מניית מורגן סטלני (סימול:MS), ומניית דויטשה בנק (סימול:DB).הסימול לתעודת הסל העוקבת אחר הבנקים הקטנים בארה"ב היא KRE. 

מניית מותג האופנה אברקרומבי אנד פיץ' (סימול:ANF) עלתה ב-1% והמשיכה לרכז עניין לאחר שנפלה ב-15% לאחר שהחברה מאכזבת בדו"חות, ומספקת תחזית חלשה להמשך השנה. הכנסות החברה הסתכמו ב-841.1 מיליון דולר, נמוך מהתחזיות בשוק שעמדו על הכנסות של 852 מיליון דולר (לכתבה המלאה).

מניית יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA) עלתה ב-1.8% לאחר שקפצה אמש ב-2.8%. ברקע לעלייה היום, הרשויות בסין פרסמו כי 6 דגמים של החברה יהיו פטורים מהעלאת המכסים הקרובה על ייבוא מכוניות

מניית יצרנית המחשבים דל (סימול:DELL) זינקה ב-9.8% לאחר שהחברה דיווחה על תוצאות חזקות לרבעון האחרון. החברה דיווחה על הכנסות של 23.37 מיליארד דולר, גבוה מהתחזיות בשוק. בשורה התחתונה, החברה מדווחת על רווח של 4.5 מיליארד דולר. 

בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) ירדה הערב ב-0.8% במסחר תנודתי, והמשיכה לרכז עניין ברקע לתנודות החזקות בתקופה האחרונה. טאואר (סימול:TSEM) עלתה ב-0.1%, וריכזה עניין לאחר שהחברה קפצה אמש ב-2.9%, כאשר היא נהנית מהרוח הגבית בסקטור המוליכים למחצה. וויקס (סימול:WIX) עלתה ב-0.4% במסחר תנודתי. מניית אלטק הקטנה (סימול:ELTK) זינקה ב-50% ללא אירוע משמעותי. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: