האם ראינו אמש את השיא במחיר הנפט לחודשים הקרובים?
האם ראינו אמש את השיא למחיר הנפט לחודשים הקרובים? מחיר הנפט נסחר בחודשיים האחרונים בדשדוש סביב הרמות של 51-57 דולרים לחבית, אך התבוננות על המתרחש בשוקי הכסף מאותת כי הנכס עשוי להיות פגיע מאוד החל מהימים הקרובים.
דו"ח המלאים השבועי שפורסם אמש בארה"ב הפתיע אמש לטובה, עם ירידה של 10.02 מיליון חביות נפט בשבוע האחרון, לעומת צפי לירידה של 2.1 מיליון חביות. במקביל, מלאי הדלק בארה"ב ירד בשבוע האחרון ב-2.09 מיליון חביות, לעומת צפי לירידה מתונה של 0.38 מיליון חביות בלבד.
בתוך כך, מספר אסדות הנפט בארה"ב ירד ב-19 במהלך השבוע האחרון, וכעת המספר מסתכם ב-916 אסדות פעילות. מדובר בנתון הנמוך ב-128 אסדות מהנתון בתקופה המקבילה אשתקד. מספר האסדות הפעילות ירדו ב-16 בשבוע האחרון, לרמה של 754 בלבד.
נתון המלאים אמש הוביל את הנפט לזינוק חד במהלך המסחר, אך מחיר הסחורה נעצר שוב בממוצע 200 בגרף היומי, נק' שהיוותה התנגדות בכל הפעמים הקודמות.
אך נתון המלאים ומספר האסדות הפעילות הם רק חלק מהמשוואה של מחיר הנפט. באופן לא מקרי, הזינוק אמש במחיר הסחורה התרחש במקביל לקפיצה רגעית בנזילות בשוק, כאשר קופת האוצר האמריקני ירדה באופן משמעותי יחסית לימים האחרונים. אנחנו טוענים כבר תקופה ארוכה כי כמות הכסף היא הנתון המשפיע ביותר על התנהגות השווקים, ובפרט על מחיר הנפט.
- מנוע החיפוש המפורסם בעולם מגיע לנאסד"ק ומה קרה היום לפני 72 שנה
- איראן מסרבת לביקורות גרעין - לא תקיים שיחות חדשות עם סבא"א; האם השלב הבא הוא חזרה למלחמה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העלייה היחסית בכמות הכסף בשוק צפויה להימשך ביומיים הקרובים, אך בעוצמה פחותה מהעלייה שהתרחשה אמש. כאשר החל מיום שני הקרוב כמות הכסף בשוק צפויה לצנוח בחדות בתוך מספר שבועות (לכתבה המלאה). בסיטואציה כזו, לחץ על מחירי הסחורות הוא אירוע שמתבקש.
גורם נוסף שצפוי להעיב כעת מחיר הסחורה הוא החששות מהאטה כלכלית בעולם, שתוריד את הביקושים לסחורה. נכון להיום, רוב הכלכלות באירופה מציגות צמיחה אפסית/שלילית, כאשר במקביל הסיטואציה הכלכלית בסין ממשיכה להידרדר. בארה"ב, מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור ירד בחודש האחרון לראשונה מתחת לרף ה-50 נק', הרמה המאותתת על צפי להתכווצות של הפעילות בחודשים הקרובים (לכתבה המלאה).
קופת האוצר האמריקני: נמצאים כעת ימים ספורים לפני זינוק חד
גרף מחיר הנפט בטווח ארוך: בדרך לגל ירידות בחודשים הקרובים?
איך נחשפים לסקטור?
תעודת הסל הגדולה ביותר שעוקבת אחר חברות האנרגיה היא XLE. תעודת הסל עלתה אמש ב-1.4%, אך השלימה ירידה של קרוב ל-20% מהשיא שקבעה בתחילת השנה, ונסחרת כעת קרוב לרמות השפל של דצמבר 2018.
- ישראל וקפריסין מקדמות את שיתוף הפעולה האנרגטי: הכבל החשמלי התת ימי מתקדם
- "המשבר באירופה הפך את האנרגיות המתחדשות לאסטרטגיה, ואנחנו שם"
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- מלאי הנפט של סין הם "הפיל שבחדר"
החברות הבולטות בסקטור הן: אקסון מוביל (סימול:XOM), שברון (סימול:CVX), קונקול פיליפס (סימול:COP), ושלומברגר (סימול:SLB).
- 5.משקיע טכני 29/08/2019 10:52הגב לתגובה זותודה על כתבות מעניינות ונקודות חשיבה מחוץ לשגרה
- 4.-------dwt (ל"ת)כותבי תרחישים 29/08/2019 10:35הגב לתגובה זו
- 3.גולדיגר 29/08/2019 09:30הגב לתגובה זואיך ישפיע צמצום הכסף בשוק על מחיר הזהב מצד אחד השוק אמור לרדת ואז הזהב יעלה (בדרכ) מצד שני רשמת שמחירי הסחורות יפגעו כתוצאה מהתחזקות הדולר.
- 2.מיקי 29/08/2019 09:09הגב לתגובה זואתה לא מבין את התנהגות השווקים ואת המושכים בחוטים הכלכלה הריאלית מתה ב2008 ואתה ממשיך לטעות ולהטעות את הקוראים כי אינך מפנים זאת
- 1.ליאור 29/08/2019 09:06הגב לתגובה זומצד אחד אתה אומר שמחיר ירד ומצד שני אתה אומר מה התעודה להשקיע אם יעלה? או שסתם סיממנת אותה? לפחות תתן את ההופכי שלה. בכל מקרה כל הכהוד לך על הניתוחים המעמיקים תמיד.

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"
לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם
אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.
המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.
במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל.
ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה.
- גוש הרוב מתחזק בדוראד: לוזון-אלומי משנה את מאזן הכוחות
- הפניקס ולוזון מעמיקים את ההחזקה בדוראד - ואדלטק מאבדת את יכולת הבלימה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"
לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם
אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.
המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.
במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל.
ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה.
- גוש הרוב מתחזק בדוראד: לוזון-אלומי משנה את מאזן הכוחות
- הפניקס ולוזון מעמיקים את ההחזקה בדוראד - ואדלטק מאבדת את יכולת הבלימה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.