
בדואים יפונו מקרקע בנגב 25 שנה אחרי תחילת ההליכים
בית המשפט המחוזי קובע שיש לפנות את התושבים מ-180 דונם שליד איזור התעשייה עמק שרה ובתי הכלא של באר שבע - אך העניק ארכה עד יולי 2027
בית המשפט המחוזי בבאר שבע קובע, כי על בדואים המחזיקים ב-180 דונם ליד באר שבע לפנות את השטח עד יולי 2027. ההליכים בנושא החלו בשנת 2002, כך שהמשמעות היא שבמקרה הטוב - מי שמחזיקים בקרקע של המדינה שלא כחוק, יפונו ממנה רק לאחר 25 שנים של הליכים משפטיים ומו"מ.
ראו גם: אנגלמן: חוסר המשילות בנגב החמיר עד כדי סכנה אסטרטגית לביטחון
המדינה ביקשה כבר בשנת 2002, מבית משפט השלום בבאר שבע, לפנות את הבדואים המתגוררים בסמוך לאיזור התעשייה עמק שרה ולבתי הכלא של באר שבע. בשנת 2005 קבע בית המשפט, כי ניתן לבטל את הזכות שמכוחה ישבו הבדואים בשטחים אלו, אך לא ניתן לפנות אותם מבלי להציע להם חלופה הולמת למגורים ופרנסה. עוד נקבע, כי מי שיסרב לפתרון סביר - ייחשב למסיג גבול וניתן יהיה לפנותו באופן מיידי.
הוצעו חלופות מגורים בשגב שלום
בשנת 2022 שבה המדינה ופנתה לבית משפט השלום בבקשה להורות על פינוי התושבים, בנימוק שהוצעו להם חלופות מגורים ביישוב שגב שלום. לדברי המדינה, היא אינה אחראית למצוא להם חלופות פרנסה, אך למרות זאת הציעה לשבעה מחזיקי קרקע - שהיו בני רשות במקור - חלקות לעיבוד חקלאי ומרעה, אך הם לא השיבו. הבדואים טענו שהם מחזיקים בקרקע מזה עשרות שנים, והמדינה לא הציעה להם פתרונות מגורים ופרנסה הזמינים באופן מיידי.
בית משפט השלום קיבל חלקית את תביעת המדינה באומרו, שהיא הוכיחה שהחלק הצפוני של הקרקע דרוש לפיתוח איזור התעשייה עמק שרה ולאבטחת בתי הכלא. עוד נקבע, כי כל תושב שהוא בן למעלה מ-18 ולא היה חלק מההליך לפני שני עשורים, נחשב כעת לפולש ועליו לפנות את השטח. לאור זאת נפסק, שיש לפנות מיידית את החלק הצפוני. לגבי החלק הדרומי נפסק, שיש לתת לשבעת המחזיקים פתרון זמני ולאחר מכן תוקצב להם שנה לפנות את השטח.
התושבים חייבים לפעול
שני הצדדים ערערו לבית המשפט המחוזי, אשר קיבל את הערעור (השופטים יעקב פרסקי, גד גדעון ודניאל בן-טולילה). הם מאמצים את קביעתו של בית משפט השלום, לפיה לא ניתן היה להוריש את הזכות להחזיק בקרקע ולאור זאת נדחה ערעור הבדואים. עוד נקבע, כי המדינה הציעה ב-2020 פתרון אכלוס בשגב שלום, אך הבדואים לא השיבו. המדינה שבה והעלתה הצעות לאורך ההליך, כולל הקצאת מגרשים לבנייה.
פתרון זה, מסביר המחוזי, מחייב שהבדואים יבקשו בפועל לקבל את ההקצאה ויפעלו לממש אותה. בית המשפט חייב בשנת 2005 את המדינה להציע פתרון סביר, אך הדבר מחייב גם את התושבים לפעול. ההקצאה המוצעת היא סבירה ועונה על התנאים שקבע בית המשפט בשנת 2005, הבדואים יכולים לקדם אותו ולכן התקבל ערעורה של המדינה. לאור זאת נקבע, שגם שבעת ברי הרשות שנותרו בחלק הדרומי של הקרקע יהיו חייבים לפנות אותה עד יולי 2027, ואם לא יעשו זאת - תוכל המדינה לפנות אותם.
הבדואים חויבו בתשלום הוצאות בסך 15,000 שקל. את התושבים ייצג עו"ד רון טורקטלאוב, ואת המדינה - עו"ד נירה גלעד.
- 48.אנונימי 11/05/2026 00:03הגב לתגובה זואני לא מבין מדוע הפכת את הבדואים לאויב הכי גדול במדינה .שכחתם מה הבדואים עשו למען המדינה אתם יודעים כמה חילים בדואים נפלו בהגנה על בטחון המדינה אתם יודעים כמה מאות דונמים ששייכים למדינה ומחזיקים בהם אוכלוסיות אחרות ואף אחד לא מעז לדבר איתם . פניתם את כפר אום אל חירן ובמקומם נבנה ישוב האם זה צודק בושהההה
- 47.רפי 08/05/2026 19:10הגב לתגובה זובית המשפט הוא הריבון היחיד במדינה חבל לבזבז זמן על בחירות השופטים קובעים מה יהיה
- 46.אנונימי 08/05/2026 16:54הגב לתגובה זוהכל בזכות כבוד השר איתמר
- 45.אנונימי 08/05/2026 08:58הגב לתגובה זוהם סרטן בל המדינה מתפשטים כאשר בשדה קוצים משטחים על כל פיסת אדמה קובעים עובדות בשטח באין מפריע כל הפשיעה עוברות הרכוש
- 44.להעביר אותם לסיני שם מקומם (ל"ת)אנונימי 08/05/2026 06:58הגב לתגובה זו
- 43.גועל מאפיית הגלימות (ל"ת)אנונימי 07/05/2026 12:27הגב לתגובה זו
- 42.אנונימי 06/05/2026 20:27הגב לתגובה זועדיף מאוחר מאשר אף פעם.מספיק להם להישתלט על האדמות מדינה
- 41.אנונימיי 06/05/2026 20:08הגב לתגובה זואהבלים מה אתם מבסוטים. אותם ייפנו ואנחנו נשלם.
- 40.העשירים הבאים של המדינה על חשבוננו (ל"ת)אנונימי 06/05/2026 20:05הגב לתגובה זו
- 39.אנונימייואב 06/05/2026 12:13הגב לתגובה זואם יהודים היו פולשים הם היו מסולקים תוך שבוע. אצל בדואים 25 שנה או לנצח.
- 38.אנונימיהרצ 06/05/2026 09:45הגב לתגובה זואותי או כל אזרח מהשורה יו מפנים תוך מס ימים ...
- 37.אשרי המאמין יש אצלנו מה שנקרא בגצ שיהפוך את ההחלטה. (ל"ת)אנונימי 06/05/2026 07:39הגב לתגובה זו
- 36.יהודיה ישראל גאה 06/05/2026 07:16הגב לתגובה זולסלקם לאלתר למדבר סהרה שם ארצם ושם מוצאם ושם מולדתם נקודה !!!!
- 35.אנונימי 05/05/2026 22:58הגב לתגובה זוהבדואים הגנבים הכי גדולים עושים נזק לקחו אדמות בחינם
- 34.אנונימי 05/05/2026 21:56הגב לתגובה זו15 אלף שח הוצאות. בדיחה.הליך הנמשך 20 שנה. בדיחה.ארכה של שנה לפינוי. בדיחה.הבעיה שהבדיחה היא עלינו.
- 33.מתחרה במשפטו של ביבי (ל"ת)אנונימי 05/05/2026 18:04הגב לתגובה זו
- 32.אנונימי 05/05/2026 16:32הגב לתגובה זונו...נראה את המדינה.. המשטרה מכב והשבכעושים את המהלך הצודק והראוי ביותרלמדינת ישראל !!! לכאורה...
- 31.אנונימי 05/05/2026 13:55הגב לתגובה זוכן צריך לצערי
- 30.בית משפט של האויב 05/05/2026 13:54הגב לתגובה זוהם הגיעו מערב הסעודית.....אבל אין לי בעיה לגרש אותם גם למצרים שיחנקו איתם
- 29.בדואים יקרים נניח שאני גרה בנויורק ואני בונה בית בפארק הגדול מה ניראה לכם שהאמריקאים יעשו (ל"ת)סבתא 05/05/2026 13:19הגב לתגובה זו
- בדואי 11/05/2026 00:06הגב לתגובה זולא הבנתי מה הקשר אנחנו גרים באדמותינו מלפנה קום המדינה במאות שנים מה הקשר לפארק . אנחנו גרים במדבר תניחו כבר די לגזענות
- 28.מנחם 05/05/2026 11:51הגב לתגובה זובית מישפט מסואב ורקוב מוסרית מהיסוד 15000 שח על זה שמשכו דיונים משנת 2000 וידעו שהם לא מתנהלים כחוקשופטים ארורים
- 27.אנונימי 05/05/2026 11:18הגב לתגובה זואיפה הבעיה
- הסבא שלהם הביא את המפתח לאוהל (ל"ת)אנונימי 05/05/2026 14:37הגב לתגובה זו
- 26.בית המשפט עוזר לאוייבים!!! ובמשפט נתניהו הם לחוצים שיעיד כל יום!!! (ל"ת)המערכת שמאלנית ורקובה!!!! 05/05/2026 11:06הגב לתגובה זו
- משה 05/05/2026 11:23הגב לתגובה זוהמדינה לא פעלה במשך שנים רבות התלונה שלך על בית המשפט
- 25.איריס 05/05/2026 10:16הגב לתגובה זוזה כמו שמישהו יהיה בבית של מישהו יעשה לו בעיות ורק אחרי שנה יפנה אותו ממש מגוחך
- 24.אנונימי 05/05/2026 10:06הגב לתגובה זוהיום בעידם הai הדברים צריכים ללכת יותר מהר.
- מושכים זמן כדי שיגידו שיש לחץ עבודה ויקבלו תוספת למשכורת (ל"ת)אנונימי 06/05/2026 17:31הגב לתגובה זו
- 23.ביזיון של בתי המשפט. זה היה צריך להיות מזמן תוך יום אחד (ל"ת)אנונימי 05/05/2026 09:59הגב לתגובה זו
- 22.אנונימי 05/05/2026 09:21הגב לתגובה זובית המשפט של הפשע העליון.
- 21.אנונימי 05/05/2026 09:14הגב לתגובה זו25 שנה לוקח להחזיר למדינה רכוש קרקע גנובה. מערכת המשפט סרטן בגוף המדינה
- 20.אין משילות בגלל בית המשפט (ל"ת)אנונימי 05/05/2026 08:43הגב לתגובה זו
- 19.דן 05/05/2026 08:26הגב לתגובה זואם יהודי יעשה פרגולה לא תעזוב אותו המדינה . . . אבל לקחת 180 דונם ולחכות 25 שנה לא נתפס בראש
- 18.עזריאל 05/05/2026 06:07הגב לתגובה זוממתי יש לבדווי אדמה!בדווים הוא נווד.רק במדינת זבל כמונו מאדירים את הערסים ומפנקים אותם.על חשבון האזרח היהודי.שיושב בשקט.עם המכנסיים למטה.זה חוץ מכל מיני מקושרים יהודים שנמצאים בעמדות בכירות.שמוכרים אותנו.הכל שקוף ועם היהודי סתום.
- 17.אנונימי 05/05/2026 01:35הגב לתגובה זו25 שנה זה דור שלם אין פלא שבבאר שבע יש הגירה שלילית של תושבים
- 16.עובדים על המדינה ראיתם שליד נתבג הגיעו מאות בדואים והתנחלו שם (ל"ת)בני 04/05/2026 22:38הגב לתגובה זו
- 15.אנונימי 04/05/2026 22:32הגב לתגובה זואיתם עושים הסכמים ונותנים להם קרקע חלופית. את היהודים בועטים...מדינה זבל
- 14.אנונימי 04/05/2026 21:15הגב לתגובה זוכן בטח!!!לא רק שלא יעזבו ירבעו את אוכלסייה של השבטים שם
- 13.בתי משפט פח (ל"ת)משתפים פעולה עם הפשע 04/05/2026 21:14הגב לתגובה זו
- 12.אנונימי 04/05/2026 21:10הגב לתגובה זושישלחו אותם לעזה התפנה שם מקום בתקופה אחרונה
- חלק מהבדואים משרתים בצבא .גם אותם לשלוח לעזה! (ל"ת)אנונימי 05/05/2026 10:14הגב לתגובה זו
- אנונימי 05/05/2026 14:41ומקימים צבא. יש להם המון נשקים. משתכרים לפרנסתם כמאיימים פרוטקשן גניבה יורים על יישובים כמו עומר ולהבים ממררים ליהודים את החיים.
- 11.יהודי 04/05/2026 20:29הגב לתגובה זובטח יגידו הבדווים זה של סבא של סבא של סבא שלנו.קנה את האדמה בשקם.חחחחחח
- 10.אנונימי 04/05/2026 20:10הגב לתגובה זואפרטהייד כבר כאן
- 9.אנונימי 04/05/2026 19:51הגב לתגובה זוכל הערבים כבשו את מדינתנו הבדווים רובם כנופיות פשע רצחני נמאס שעוצמים עיניים ואז המכה קשה ביותר
- 8.איזה יופי משמח לפתוח מודעה כזאת תודה בורא עולם (ל"ת)אנונימי 04/05/2026 19:23הגב לתגובה זו
- 7.אנונימי 04/05/2026 18:30הגב לתגובה זוהמדינה פגועה קשות עם אין כימיה בנה לבית משפט אנחנו במצב מסוכן בכל הבחינות האוייב רואה את זה שלא תחשבו אחרת
- 6.לא יפונו! (ל"ת)דרור 04/05/2026 18:16הגב לתגובה זו
- 5.אנועמוסנימי 04/05/2026 18:08הגב לתגובה זולהעיף אותם בכל הכוח מנבטים.וממקומות אסטרטגים
- 4.אופיר אשכול 04/05/2026 17:47הגב לתגובה זואת החיים של הבדואים איש לא יכול להחליף הם שם נכון יש בתי ספר לאט לאט הכל נמצא הם לא בנו כלום חוץ מגג מעל הראש וגם הם לא כמו שהיוא לפניי 40 שנה כמה משפחות אז צריך הסדר וכבישים וחיים בלי להרוג אף אחד תודה למדינה אים תגשימו את החלום המדברי ותיבנו עיר שאפשר להם להתפרנס ואז כולם ירוויחו
- 3.בית המשפט הוא הגורם לאובדן שליטה בנגב . החלטה פשוטה לוקחת 25 שנה (ל"ת)אנו ני מי 04/05/2026 17:34הגב לתגובה זו
- רפיסותן של ממשלות הליכוד היא האשמה בשוד הקרקעות הגדול שבאוטונומיה נבדואית שבנגב (ל"ת)גרור 04/05/2026 18:20הגב לתגובה זו
- אנונימי 05/05/2026 12:14אל תחפש לעשות תעמולת בחירות.המערכת המשפטית היא הפושעת כאן.
- 2.הגיע הזמן איזו הפקרות (ל"ת)חן 04/05/2026 16:25הגב לתגובה זו
- 1.שמואל 04/05/2026 13:34הגב לתגובה זוהם אמנם שילמו 15000 הוצאות לבית המשפט אך למדינה לא שלמו שכר דירה של 25 שנים נוספות.