נדל"ן

גלובל פרופרטי גייד: מחיר הדירות בת"א במקום ה-16 בעולם; מי במקום הראשון?

Bizportal ניתח את נתוני האתר הבינ"ל - בת"א נדרשות 30 שנות שכירות לרכישת דירה. באיזו עיר הכי כדאי לקנות דירה להשקעה?
לירן סהר | (4)

מחירי הדירות בתל אביב ממשיכים לשבור שיאים ולפי נתוני השמאי הממשלתי הראשי, עבור הרבעון השלישי, עלו מחירי דירות 4 חדרים בעיר ב-6% לרמה של ממוצעת של 2.53 מיליון שקל וברבעון השלישי השלימו עלייה של 3%.

ואיך תל אביב מדורגת ביחס לעולם? לפי נתוני אתר הנדל"ן הבינלאומי גלובל פרופרטי גייד (Global Property Guide), אשר השווה את מחירי דירות בשטח 120 מ"ר ברחבי העולם, מחירי הדירות בעיר הגדולה עדיין מגרדים את הרף העליון של המחירים.

מ"ר בת"א עולה פי 10 מאשר בקהיר

מחירו של מ"ר של דירת 120 מ"ר בתל אביב עומד על 8,258 דולר (כ-31.5 אלף שקל למ"ר; מקום 16 בעולם) מתחת לטורונטו ומעל ללוקסמבורג, שנגחאי, אמסטרדם וקופנהגן. במקום הראשון מדורגת מונאקו עם מחיר של כ-52 אלף דולר למ"ר ואחריה לונדון (25.8 אלף דולר), הונג קונג (20.371 אלף דולר), פריז (19.8 אלף דולר) ומוסקבה (17.6 אלף דולר). דר אס סאלאם, בירת טנזניה, מדורגת במקום האחרון עם מחיר של 700 דולר למ"ר ומייד אחריה מדורגת קהיר עם 831 דולר למ"ר.

שכר הדירה עבור דירת 120 מ"ר בעיר, לפי האתר, הינו 2,742 דולר (10.5 אלף שקל; מקום 24 בעולם), מתחת לפיליפינים ומעל דנמרק, דובאי ווינה. במקום הראשון מדורגת לונדון עם שכר דירה של 8,856 דולר ואחריה מונקו (8,585 דולר), טוקיו (6,750 דולר), מוסקבה (6,400 דולר), הונג קונג (6,328 דולר) וניו יורק (6,282 דולר). שכר הדירה הנמוך ביותר הינו בדר אס סאלאם, בירת טנזניה (500 דולר) ומייד אחריה קיטו, בירת אקוואדור (756 דולר).

התשואה משכ"ד בת"א - מקום 23 מלמטה

האתר הרכיב מדד הבוחן את הקושי שברכישת דירה ואת הפער שבין מחיר הדירה לשכר הדירה המדד בוחן את מספר שנות השכירות הנדרשות לרכישת דירת 120 מ"ר בתל אביב נדרשות 30 שנות שכירות לרכישת דירה (מקום 12), מתחת לאתונה ומעל ערים יקרות דוגמת לונדון, מוסקבה ווינה. במקום הראשון מדורגת טייפה, בירת טיוואן עם 64 שנות שכירות הנדרשות לרכישת דירה. מייד אחריה מדורגות מונאקו (61 שנה), אנדורה (42 שנה), שנגחאי (38 שנה) ומומבאי (37 שנה). יצוין שבקישינב, בירת מולדובה ובג'קרטה, בירת אינדונזיה, נדרשות 10 שנות שכירות בלבד.

והיכן ניתן להשיג את תשואת השכירות הגבוהה ביותר? בקישינב, בירת מולדובה, תשיגו 10% תשואה, בקינגסטון, בירת ג'מייקה, תשיגו תשואה של 9.75% ובקהיר תשיגו 9.4% תשואה. במדד זה מדורגת תל אביב במקום ה-23 מתחתית הרשימה עם 3.32% תשואה, תשואה יותר גבוהה מאשר באתונה ונמוכה מהתשואה בלונדון, מוסקבה וטורונטו. את התשואה הנמוכה ביותר תשיגו בטייפה, בירת טיוואן (1.57%).

כתבות מעניינות נוספות:

היכן במרכז נמכר קוטג' בשטח 150 מ"ר ב-1.5 מיליון שקל?

ירון זר: "מרכיב הזמן קריטי לעניין ייצוא הגז, מ-2020 צפוי עודף היצע בעולם"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    KKKK 03/12/2012 15:17
    הגב לתגובה זו
    בעוד שבישראל נוהגים לנקוב בשטח ברוטו, בערי העולם – בנטו. וכך יוצא שמקומה של תל-אביב עלול להיות גבוה אף יותר.
  • 3.
    לצערי הדיור בערי המרכז ימשיך לעלות (ל"ת)
    לצערי 03/12/2012 13:05
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חודשים דמגוגיה לפראייר=בועה בפיצוץ לנדלניסטים בפנים!!!! (ל"ת)
    נדלן=בלוף שיווק 03/12/2012 12:37
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בקישינב תשואה 4-5 % מי שכתב 10 זה שטויות (ל"ת)
    ברודו 03/12/2012 12:23
    הגב לתגובה זו
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.