סטארבקס קפה
צילום: Istock

סטארבקס: למרות המחירים הגבוהים, הביקוש בארה"ב נותר חזק

ענקית הקפה אמנם פספסה בדוחות הרבעון האחרון אך טוענת כי הביקושים בארה"ב נותרו גבוהים; וגם - אילו שתי קטגוריות רשמו ירידה במחירים והקלו על החברה?
דור עצמון |

לקוחות סטארבקס  STARBUCKS בארה"ב עדיין רואים ברשת המותרות ככזו שהמחירים בה סבירים. בתוצאות הרבעון הפיסקאלי הראשון שלה, ענקית הקפה מסיאטל ראתה את המכירות בחנויות זהות בארה"ב מזנקות ב-10% עם שמונה מתוך 10 ימי המכירות הגבוהים ביותר שלה בתולדות החברה. "אנחנו לא רואים בעיה עם הדרישה שלנו", אמרה סמנכ"לית הכספים של סטארבקס, רייצ'ל רוגרי, למרות שהחברה העלתה מחירים. נכון לרבעון הרביעי של 2022 המחירים ברשת עלו ב-5% בתקופה של 12 חודשים.

בסך הכל, המכירות בחנויות זהות בצפון אמריקה עלו ב-10% גם כן. "התמחור שלנו נלקח במידה רבה בהתאם ללחצים האינפלציוניים שלנו", הוסיפה רוגרי. נראה כי המחירים הגבוהים יותר נמצאים כאן כדי להישאר לעתיד הקרוב עם הקלה שצפויה במחצית השנייה של השנה. "במחצית השנייה של השנה, נתחיל לראות את התמחור חוזר יותר לרמות היסטוריות ולכן נראה התמתנות של המחירים שלנו ועלייה בסך המכירות הכוללות שלנו", אמרה.

סטארבקס אישרה מחדש את תחזיתה לשנה שלמה של 7%-9% מהמכירות בחנויות זהות בארה"ב. בשבוע שעבר אמר יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, כי המחירים עולים בקצב איטי יותר, "כעת אנו יכולים לומר, לראשונה, שהתהליך הדי-אינפלציוני החל. אנחנו יכולים לראות את זה". עם זאת, סטארבקס עדיין לא ראתה את זה. "אנחנו לא רואים היום השפעה מהותית מהדיסאינפלציה", אמרה רוגרי. "ראינו עלייה מבחינת הלוגיסטיקה הכוללת שלנו, חלק מזה נובע מביקוש, אבל זו גם עובדה שיש עדיין אתגרים בכל שרשרת האספקה".

עם זאת, היו שתי קטגוריות שראו "הקלה מסוימת" - הקפה וחלק מעלויות הסחורות, כמו הפלסטיק. היא הוסיפה, "בגדול, אנחנו עדיין רואים אינפלציה ברמה גבוהה בשנת הכספים 23', לא גבוהה כמו שנת הכספים 22', אבל היא עדיין גבוהה". הלקוח בארה"ב נשאר נאמן בכל זאת, דרך קבע. "אנחנו מבינים שהלקוחות שלנו מתמודדים עם הרבה אי ודאות ואתגרים כלכליים, אבל אנחנו לא רואים בעיה בדרישה שלנו היום".

בגלל זה, סטארבקס מתכננת להמשיך להציע תמריצים עם תוכנית התגמולים שלה. "אנחנו לא מתכננים הנחות או מהלכים מהסוג הזה. אנחנו ממשיכים להגדיל את תוכנית התגמולים שלנו וזה יוצר ערך עבור הלקוחות שלנו".

בסטארבקס רשמה הכנסות של 8.71 מיליארד דולר, מתחת הצפי ל-8.79 מיליארד דולר. בארה"ב היא דווקא עמדה בציפיות כשהכניסה 6.51 מיליארד דולר טוב מהצפי ל-6.49 מיליארד דולר, אבל בשאר העולם היא החמיצה עם 1.68 מיליארד דולר, לעומת הצפי ל-1.8 מיליארד דולר. החברה רשמה פספוס גם בשורת הרווח למניה כאשר היא הרוויחה 75 סנט למניה ברבעון הרביעי, מתחת הצפי ל-77 סנט למניה. החברה לא סיפקה תחזיות להמשך.

מניית סטארבקס עלתה ב-3% בלבד מתחילת השנה למחיר של 104.3 דולר ושווי שוק של 119. מיליארד דולר. החברה נסחרת במכפיל רווח עתידי (2023) של 25.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק ספייסXאילון מאסק ספייסX

האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?

מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?

רן קידר |

עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).

נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל. 

ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר. 

שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.  



סטארלינק: מעצמה גלובלית


סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.