סטארבקס קפה
צילום: Istock

סטארבקס: למרות המחירים הגבוהים, הביקוש בארה"ב נותר חזק

ענקית הקפה אמנם פספסה בדוחות הרבעון האחרון אך טוענת כי הביקושים בארה"ב נותרו גבוהים; וגם - אילו שתי קטגוריות רשמו ירידה במחירים והקלו על החברה?
דור עצמון |

לקוחות סטארבקס  STARBUCKS בארה"ב עדיין רואים ברשת המותרות ככזו שהמחירים בה סבירים. בתוצאות הרבעון הפיסקאלי הראשון שלה, ענקית הקפה מסיאטל ראתה את המכירות בחנויות זהות בארה"ב מזנקות ב-10% עם שמונה מתוך 10 ימי המכירות הגבוהים ביותר שלה בתולדות החברה. "אנחנו לא רואים בעיה עם הדרישה שלנו", אמרה סמנכ"לית הכספים של סטארבקס, רייצ'ל רוגרי, למרות שהחברה העלתה מחירים. נכון לרבעון הרביעי של 2022 המחירים ברשת עלו ב-5% בתקופה של 12 חודשים.

בסך הכל, המכירות בחנויות זהות בצפון אמריקה עלו ב-10% גם כן. "התמחור שלנו נלקח במידה רבה בהתאם ללחצים האינפלציוניים שלנו", הוסיפה רוגרי. נראה כי המחירים הגבוהים יותר נמצאים כאן כדי להישאר לעתיד הקרוב עם הקלה שצפויה במחצית השנייה של השנה. "במחצית השנייה של השנה, נתחיל לראות את התמחור חוזר יותר לרמות היסטוריות ולכן נראה התמתנות של המחירים שלנו ועלייה בסך המכירות הכוללות שלנו", אמרה.

סטארבקס אישרה מחדש את תחזיתה לשנה שלמה של 7%-9% מהמכירות בחנויות זהות בארה"ב. בשבוע שעבר אמר יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, כי המחירים עולים בקצב איטי יותר, "כעת אנו יכולים לומר, לראשונה, שהתהליך הדי-אינפלציוני החל. אנחנו יכולים לראות את זה". עם זאת, סטארבקס עדיין לא ראתה את זה. "אנחנו לא רואים היום השפעה מהותית מהדיסאינפלציה", אמרה רוגרי. "ראינו עלייה מבחינת הלוגיסטיקה הכוללת שלנו, חלק מזה נובע מביקוש, אבל זו גם עובדה שיש עדיין אתגרים בכל שרשרת האספקה".

עם זאת, היו שתי קטגוריות שראו "הקלה מסוימת" - הקפה וחלק מעלויות הסחורות, כמו הפלסטיק. היא הוסיפה, "בגדול, אנחנו עדיין רואים אינפלציה ברמה גבוהה בשנת הכספים 23', לא גבוהה כמו שנת הכספים 22', אבל היא עדיין גבוהה". הלקוח בארה"ב נשאר נאמן בכל זאת, דרך קבע. "אנחנו מבינים שהלקוחות שלנו מתמודדים עם הרבה אי ודאות ואתגרים כלכליים, אבל אנחנו לא רואים בעיה בדרישה שלנו היום".

בגלל זה, סטארבקס מתכננת להמשיך להציע תמריצים עם תוכנית התגמולים שלה. "אנחנו לא מתכננים הנחות או מהלכים מהסוג הזה. אנחנו ממשיכים להגדיל את תוכנית התגמולים שלנו וזה יוצר ערך עבור הלקוחות שלנו".

בסטארבקס רשמה הכנסות של 8.71 מיליארד דולר, מתחת הצפי ל-8.79 מיליארד דולר. בארה"ב היא דווקא עמדה בציפיות כשהכניסה 6.51 מיליארד דולר טוב מהצפי ל-6.49 מיליארד דולר, אבל בשאר העולם היא החמיצה עם 1.68 מיליארד דולר, לעומת הצפי ל-1.8 מיליארד דולר. החברה רשמה פספוס גם בשורת הרווח למניה כאשר היא הרוויחה 75 סנט למניה ברבעון הרביעי, מתחת הצפי ל-77 סנט למניה. החברה לא סיפקה תחזיות להמשך.

מניית סטארבקס עלתה ב-3% בלבד מתחילת השנה למחיר של 104.3 דולר ושווי שוק של 119. מיליארד דולר. החברה נסחרת במכפיל רווח עתידי (2023) של 25.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שבבי AI (AI)שבבי AI (AI)
IPO

המתחרה הסינית של אנבידיה מזנקת 500% ביום המסחר הראשון

גייסה בבורסה בסין 1.1 לפי 7.2 מיליארד והשווי קפץ ל-43 מיליארד דולר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

מור ת'רדס של יוצאי אנבידיה היא חברת שבבי AI סינית שנהנית מתנופה עצומה על רקע הגבלות הסחר בין ארה"ב לסין. כשכור ארה"ב אוסרת על משלוח שבבי AI מתקמדים לסין. אנבידיה פיתחה שב מיוחד שלא עוקף את ההגבלות האלו. הממשל הסיני רתח - הוא רואה בכך השפלה אמריקאית, והוא דרש מהחברות הסיניות שלא לקנות שבבי אנבידיה שמהווים תחליף לשבב הבלקוול. 

אנבידיה ציפתה למכור במיל 50 מיליארד דולר בשנה בסין וזה בעצם נעלם. את הוואקום הזה ממלאות כמה חברות שבבים סיניות מור ת'רדס וקמבריקון הן הבולטות - 

מור ת'רדס המכונה "אנבידיה של סין", פתחה את יום המסחר הראשון שלה בבורסת שנגחאי בזינוק של 502% - קפיצה שהפכה אותה לאחת ההנפקות החזקות ביותר מאז רפורמות 2019. החברה, שהוקמה ב-2020 על ידי ג'יאנג'ונג ז'אנג, בכיר לשעבר באנבידיה, גייסה 8 מיליארד יואן (כ-1.13 מיליארד דולר) - ההנפקה השנייה בגודלה השנה בסין, אחרי Huadian New Energy. מניית החברה נפתחה ב-650 יואן, לעומת מחיר IPO של 114.28 יואן, והגיעה לשווי שוק זמני של 305 מיליארד יואן - 43 מיליארד דולר (לעומת גיוס לפי שווי של 7.2 מיליארד דולר). 

הביקושים למניה חרגו מציפיות: החלק הקמעונאי נרשם פי 2,750 מההיצע, וההנפקה כולה משקפת אופטימיות גוברת ביכולת סין להשיג עצמאות טכנולוגית.מור ת'רדס מתמחה בשבבים לגרפיקה ולבינה מלאכותית (AI), ומשמשת חלופה מרכזית למעבדי אנבידיה, שמוגבלים כאמור על ידי סנקציות אמריקאיות. 

החברה פיתחה את ארכיטקטורת MUSA, התואמת CUDA של אנבידיה ומקלה על מעבר, ויצרה ארבעה דורות של שבבים מאז הקמתה. ההנפקה, לוותה בתמיכה ממשלתית, כולל אישור מהיר של 122 ימים מרגע הגשת הבקשה. זהו סמל נוסף למירוץ סין נגד ההגבלות, כאשר בייג'ין מקדמת חדשנות מקומית כחלק ממדיניות "עצמאות טכנולוגית".

לואנה לופס לארה, קלשי (אינסטגרם)לואנה לופס לארה, קלשי (אינסטגרם)

הבלרינה שהפכה למיליארדרית - סיפורה של לואנה לופס לארה

בת 29 עם שווי של 1.2 מיליארד דולר - והיא בכל התחילה כרקדנית; וגם - מי זאת חברת קלשי ומה צריך לדעת עליה

רן קידר |
נושאים בכתבה Kalshi

לואנה לופס לארה, בת 29 מברזיל, היא כעת המיליארדרית הצעירה בעולם שהשיגה את הונה במו ידיה. ביום רביעי האחרון הסתיים סבב גיוס של מיליארד דולר בחברת קלשי שהקימה עם שותפה טארק מנסור, והשווי של החברה זינק ל-11 מיליארד דולר. כמי שמחזיקה ב-12% מהמניות, הונה האישי של לופס לארה עומד כעת על כ-1.3 מיליארד דולר - יותר מלוסי גואו וטיילור סוויפט.

המסלול שלה מטורף - ילידת סאו פאולו, שגדלה בבית ספר לבלט של תיאטרון הבולשוי הברזילאי. אימונים עד 21:00 בלילה, מורים שהחזיקו סיגריות דולקות מתחת לירכיים כדי לבדוק שהרגליים לא זזות. במקביל זכתה במדליות זהב באולימפיאדות מתמטיקה ומדעים. עברה לאירופה כדי לפתח קריירה של רקדנית, אך בגיל 20 עזבה ועברה לארה"ב ולמדה מדעי מחשב ומתמטיקה ב-MIT. שם הכירה את טארק מנסור. בחופשות בין הסמסטרים עבדה בקרנות הגידור ברידג'ווטר וסיטדל, וב-2018 הקימה יחד את קלשי.

קלשי היא פלטפורמה למסחר בחוזים על אירועים עתידיים - בחירות, ריבית, אקלים, ספורט, אפילו תאריך יציאת אלבום של זמר מפורסם. בניגוד לפלטפורמות קריפטו לא מפוקחות, קלשי קיבלה אישור מוועדת הסחורות האמריקנית (CFTC) והיא היחידה שמוגדרת רשמית כשוק חיזוי מוסדר.

ב-2025 היו התפתחויות חשובות בחברה. מעבר לכך שהיא צמחה באופן דרמטי היא גייסה כספים רבים שיעזרו לה לצמוח:  ביוני - גיוס 185 מיליון דולר, לפי שווי 2 מיליארד;  באוקטובר, גיוס 300 מיליון,לפי שווי 5 מיליארד ובדצמבר - גיוס מיליארד דולר בהובלת סקויה, אנדריסן ופאראדיימם, לפי שווי של 11 מיליארד.

נפח המסחר השבועי בתחזיות עבר את מיליארד הדולר - פי 10 משנה שעברה. כשהטריגר לזינוק בפעילות ולהכרה התקשורתית מגיעה מכך שהחברה ניבאה במדויק את ניצחון טראמפ בבחירות 2024.