סטארבקס: למרות המחירים הגבוהים, הביקוש בארה"ב נותר חזק
לקוחות סטארבקס STARBUCKS בארה"ב עדיין רואים ברשת המותרות ככזו שהמחירים בה סבירים. בתוצאות הרבעון הפיסקאלי הראשון שלה, ענקית הקפה מסיאטל ראתה את המכירות בחנויות זהות בארה"ב מזנקות ב-10% עם שמונה מתוך 10 ימי המכירות הגבוהים ביותר שלה בתולדות החברה. "אנחנו לא רואים בעיה עם הדרישה שלנו", אמרה סמנכ"לית הכספים של סטארבקס, רייצ'ל רוגרי, למרות שהחברה העלתה מחירים. נכון לרבעון הרביעי של 2022 המחירים ברשת עלו ב-5% בתקופה של 12 חודשים.
בסך הכל, המכירות בחנויות זהות בצפון אמריקה עלו ב-10% גם כן. "התמחור שלנו נלקח במידה רבה בהתאם ללחצים האינפלציוניים שלנו", הוסיפה רוגרי. נראה כי המחירים הגבוהים יותר נמצאים כאן כדי להישאר לעתיד הקרוב עם הקלה שצפויה במחצית השנייה של השנה. "במחצית השנייה של השנה, נתחיל לראות את התמחור חוזר יותר לרמות היסטוריות ולכן נראה התמתנות של המחירים שלנו ועלייה בסך המכירות הכוללות שלנו", אמרה.
סטארבקס אישרה מחדש את תחזיתה לשנה שלמה של 7%-9% מהמכירות בחנויות זהות בארה"ב. בשבוע שעבר אמר יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, כי המחירים עולים בקצב איטי יותר, "כעת אנו יכולים לומר, לראשונה, שהתהליך הדי-אינפלציוני החל. אנחנו יכולים לראות את זה". עם זאת, סטארבקס עדיין לא ראתה את זה. "אנחנו לא רואים היום השפעה מהותית מהדיסאינפלציה", אמרה רוגרי. "ראינו עלייה מבחינת הלוגיסטיקה הכוללת שלנו, חלק מזה נובע מביקוש, אבל זו גם עובדה שיש עדיין אתגרים בכל שרשרת האספקה".
עם זאת, היו שתי קטגוריות שראו "הקלה מסוימת" - הקפה וחלק מעלויות הסחורות, כמו הפלסטיק. היא הוסיפה, "בגדול, אנחנו עדיין רואים אינפלציה ברמה גבוהה בשנת הכספים 23', לא גבוהה כמו שנת הכספים 22', אבל היא עדיין גבוהה". הלקוח בארה"ב נשאר נאמן בכל זאת, דרך קבע. "אנחנו מבינים שהלקוחות שלנו מתמודדים עם הרבה אי ודאות ואתגרים כלכליים, אבל אנחנו לא רואים בעיה בדרישה שלנו היום".
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- תיק ההשקעות שלכם צריך להיות גם בסחורות? התשובה של גולדמן סאקס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בגלל זה, סטארבקס מתכננת להמשיך להציע תמריצים עם תוכנית התגמולים שלה. "אנחנו לא מתכננים הנחות או מהלכים מהסוג הזה. אנחנו ממשיכים להגדיל את תוכנית התגמולים שלנו וזה יוצר ערך עבור הלקוחות שלנו".
בסטארבקס רשמה הכנסות של 8.71 מיליארד דולר, מתחת הצפי ל-8.79 מיליארד דולר. בארה"ב היא דווקא עמדה בציפיות כשהכניסה 6.51 מיליארד דולר טוב מהצפי ל-6.49 מיליארד דולר, אבל בשאר העולם היא החמיצה עם 1.68 מיליארד דולר, לעומת הצפי ל-1.8 מיליארד דולר. החברה רשמה פספוס גם בשורת הרווח למניה כאשר היא הרוויחה 75 סנט למניה ברבעון הרביעי, מתחת הצפי ל-77 סנט למניה. החברה לא סיפקה תחזיות להמשך.
מניית סטארבקס עלתה ב-3% בלבד מתחילת השנה למחיר של 104.3 דולר ושווי שוק של 119. מיליארד דולר. החברה נסחרת במכפיל רווח עתידי (2023) של 25.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
