סטארבקס קפה
צילום: Istock

סטארבקס: למרות המחירים הגבוהים, הביקוש בארה"ב נותר חזק

ענקית הקפה אמנם פספסה בדוחות הרבעון האחרון אך טוענת כי הביקושים בארה"ב נותרו גבוהים; וגם - אילו שתי קטגוריות רשמו ירידה במחירים והקלו על החברה?
דור עצמון |

לקוחות סטארבקס  STARBUCKS בארה"ב עדיין רואים ברשת המותרות ככזו שהמחירים בה סבירים. בתוצאות הרבעון הפיסקאלי הראשון שלה, ענקית הקפה מסיאטל ראתה את המכירות בחנויות זהות בארה"ב מזנקות ב-10% עם שמונה מתוך 10 ימי המכירות הגבוהים ביותר שלה בתולדות החברה. "אנחנו לא רואים בעיה עם הדרישה שלנו", אמרה סמנכ"לית הכספים של סטארבקס, רייצ'ל רוגרי, למרות שהחברה העלתה מחירים. נכון לרבעון הרביעי של 2022 המחירים ברשת עלו ב-5% בתקופה של 12 חודשים.

בסך הכל, המכירות בחנויות זהות בצפון אמריקה עלו ב-10% גם כן. "התמחור שלנו נלקח במידה רבה בהתאם ללחצים האינפלציוניים שלנו", הוסיפה רוגרי. נראה כי המחירים הגבוהים יותר נמצאים כאן כדי להישאר לעתיד הקרוב עם הקלה שצפויה במחצית השנייה של השנה. "במחצית השנייה של השנה, נתחיל לראות את התמחור חוזר יותר לרמות היסטוריות ולכן נראה התמתנות של המחירים שלנו ועלייה בסך המכירות הכוללות שלנו", אמרה.

סטארבקס אישרה מחדש את תחזיתה לשנה שלמה של 7%-9% מהמכירות בחנויות זהות בארה"ב. בשבוע שעבר אמר יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, כי המחירים עולים בקצב איטי יותר, "כעת אנו יכולים לומר, לראשונה, שהתהליך הדי-אינפלציוני החל. אנחנו יכולים לראות את זה". עם זאת, סטארבקס עדיין לא ראתה את זה. "אנחנו לא רואים היום השפעה מהותית מהדיסאינפלציה", אמרה רוגרי. "ראינו עלייה מבחינת הלוגיסטיקה הכוללת שלנו, חלק מזה נובע מביקוש, אבל זו גם עובדה שיש עדיין אתגרים בכל שרשרת האספקה".

עם זאת, היו שתי קטגוריות שראו "הקלה מסוימת" - הקפה וחלק מעלויות הסחורות, כמו הפלסטיק. היא הוסיפה, "בגדול, אנחנו עדיין רואים אינפלציה ברמה גבוהה בשנת הכספים 23', לא גבוהה כמו שנת הכספים 22', אבל היא עדיין גבוהה". הלקוח בארה"ב נשאר נאמן בכל זאת, דרך קבע. "אנחנו מבינים שהלקוחות שלנו מתמודדים עם הרבה אי ודאות ואתגרים כלכליים, אבל אנחנו לא רואים בעיה בדרישה שלנו היום".

בגלל זה, סטארבקס מתכננת להמשיך להציע תמריצים עם תוכנית התגמולים שלה. "אנחנו לא מתכננים הנחות או מהלכים מהסוג הזה. אנחנו ממשיכים להגדיל את תוכנית התגמולים שלנו וזה יוצר ערך עבור הלקוחות שלנו".

בסטארבקס רשמה הכנסות של 8.71 מיליארד דולר, מתחת הצפי ל-8.79 מיליארד דולר. בארה"ב היא דווקא עמדה בציפיות כשהכניסה 6.51 מיליארד דולר טוב מהצפי ל-6.49 מיליארד דולר, אבל בשאר העולם היא החמיצה עם 1.68 מיליארד דולר, לעומת הצפי ל-1.8 מיליארד דולר. החברה רשמה פספוס גם בשורת הרווח למניה כאשר היא הרוויחה 75 סנט למניה ברבעון הרביעי, מתחת הצפי ל-77 סנט למניה. החברה לא סיפקה תחזיות להמשך.

מניית סטארבקס עלתה ב-3% בלבד מתחילת השנה למחיר של 104.3 דולר ושווי שוק של 119. מיליארד דולר. החברה נסחרת במכפיל רווח עתידי (2023) של 25.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בועה
צילום: גיא טל
ניתוח טכני

מה צפוי ב-S&P 500 - האם יצא מספיק אוויר מהבלון?

לאחרונה נערכנו ליציאת אוויר מוול סטריט ואוויר אכן יצא. השאלה האם יצא מספיק? הנה התובנות שלנו

זיו סגל |

ובכן, הגענו ליעד הפיבונאצ׳י הראשון לירידה באזור ה-6480, מבחינה סטטיסטית התנודה למטה הייתה קיצונית וביום שישי היה יום היפוך (סגירה חיובית מעל הפתיחה) כך שיש סיכוי שלטווח הקצר נושפי האוויר ירגעו.  שבירה של 6480 תלמד על 6200 כעל היעד הבא. איתות חיובי יהיה מעל 6720. 

6480-6720 הם לפיכך גבולות המעקב שלנו לתחילת שבוע המסחר ומפה נמשיך. 



מה אומרות המניות המופלאות

הגם שמבחינתי תשומת הלב המוגברת למניות ה״מופלאות״ היא בעיקר עניין למערכת היחסים בין תקשורת פיננסית לקוראים (שכן יש מלא מניות מעניינות לתיק) אז שמבחינת אומדן סיכויי השוק לעלות או לרדת יש לניתוח המצרפי שלהן משמעות. נעבור עליהן ביחד ונסכם.


- AAPL: מצב טכני מורכב שכן היא ברמת שיא אבל יש אופטימיות כל עוד מעל 260. שם אותה בצד הירוק בינתיים.


- AMZN: מעל רמת תמיכה ואין סיבה שלא תהיה בצד הירוק כרגע. 


ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.