סטארבקס: למרות המחירים הגבוהים, הביקוש בארה"ב נותר חזק

ענקית הקפה אמנם פספסה בדוחות הרבעון האחרון אך טוענת כי הביקושים בארה"ב נותרו גבוהים; וגם - אילו שתי קטגוריות רשמו ירידה במחירים והקלו על החברה?
דור עצמון |

לקוחות סטארבקס  STARBUCKS בארה"ב עדיין רואים ברשת המותרות ככזו שהמחירים בה סבירים. בתוצאות הרבעון הפיסקאלי הראשון שלה, ענקית הקפה מסיאטל ראתה את המכירות בחנויות זהות בארה"ב מזנקות ב-10% עם שמונה מתוך 10 ימי המכירות הגבוהים ביותר שלה בתולדות החברה. "אנחנו לא רואים בעיה עם הדרישה שלנו", אמרה סמנכ"לית הכספים של סטארבקס, רייצ'ל רוגרי, למרות שהחברה העלתה מחירים. נכון לרבעון הרביעי של 2022 המחירים ברשת עלו ב-5% בתקופה של 12 חודשים.

בסך הכל, המכירות בחנויות זהות בצפון אמריקה עלו ב-10% גם כן. "התמחור שלנו נלקח במידה רבה בהתאם ללחצים האינפלציוניים שלנו", הוסיפה רוגרי. נראה כי המחירים הגבוהים יותר נמצאים כאן כדי להישאר לעתיד הקרוב עם הקלה שצפויה במחצית השנייה של השנה. "במחצית השנייה של השנה, נתחיל לראות את התמחור חוזר יותר לרמות היסטוריות ולכן נראה התמתנות של המחירים שלנו ועלייה בסך המכירות הכוללות שלנו", אמרה.

סטארבקס אישרה מחדש את תחזיתה לשנה שלמה של 7%-9% מהמכירות בחנויות זהות בארה"ב. בשבוע שעבר אמר יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, כי המחירים עולים בקצב איטי יותר, "כעת אנו יכולים לומר, לראשונה, שהתהליך הדי-אינפלציוני החל. אנחנו יכולים לראות את זה". עם זאת, סטארבקס עדיין לא ראתה את זה. "אנחנו לא רואים היום השפעה מהותית מהדיסאינפלציה", אמרה רוגרי. "ראינו עלייה מבחינת הלוגיסטיקה הכוללת שלנו, חלק מזה נובע מביקוש, אבל זו גם עובדה שיש עדיין אתגרים בכל שרשרת האספקה".

עם זאת, היו שתי קטגוריות שראו "הקלה מסוימת" - הקפה וחלק מעלויות הסחורות, כמו הפלסטיק. היא הוסיפה, "בגדול, אנחנו עדיין רואים אינפלציה ברמה גבוהה בשנת הכספים 23', לא גבוהה כמו שנת הכספים 22', אבל היא עדיין גבוהה". הלקוח בארה"ב נשאר נאמן בכל זאת, דרך קבע. "אנחנו מבינים שהלקוחות שלנו מתמודדים עם הרבה אי ודאות ואתגרים כלכליים, אבל אנחנו לא רואים בעיה בדרישה שלנו היום".

בגלל זה, סטארבקס מתכננת להמשיך להציע תמריצים עם תוכנית התגמולים שלה. "אנחנו לא מתכננים הנחות או מהלכים מהסוג הזה. אנחנו ממשיכים להגדיל את תוכנית התגמולים שלנו וזה יוצר ערך עבור הלקוחות שלנו".

בסטארבקס רשמה הכנסות של 8.71 מיליארד דולר, מתחת הצפי ל-8.79 מיליארד דולר. בארה"ב היא דווקא עמדה בציפיות כשהכניסה 6.51 מיליארד דולר טוב מהצפי ל-6.49 מיליארד דולר, אבל בשאר העולם היא החמיצה עם 1.68 מיליארד דולר, לעומת הצפי ל-1.8 מיליארד דולר. החברה רשמה פספוס גם בשורת הרווח למניה כאשר היא הרוויחה 75 סנט למניה ברבעון הרביעי, מתחת הצפי ל-77 סנט למניה. החברה לא סיפקה תחזיות להמשך.

מניית סטארבקס עלתה ב-3% בלבד מתחילת השנה למחיר של 104.3 דולר ושווי שוק של 119. מיליארד דולר. החברה נסחרת במכפיל רווח עתידי (2023) של 25.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
קוואלקום  כריסטיאנו אמון
צילום: קוואלקום

מנכ"ל קוואלקום: ״אינטל לא אופציה עבורנו כרגע״

כריסטיאנו אמון מבהיר כי אינטל אינה עומדת בסטנדרטים הנדרשים ולכן אינה נחשבת אופציה לייצור שבבים עבור קוולאקום; בינתיים החברה בונה מנועי צמיחה חדשים בשוק הרכב ומכריזה על מערכת נהיגה אוטונומית שתשולב ב־BMW.

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה קוואלקום אינטל

מנכ"ל קוואלקום QUALCOMM INC 0.33%  , כריסטיאנו אמון, אמר בראיון לבלומברג כי הטכנולוגיה של אינטל Intel Corp -0.61%  עדיין אינה בשלה כדי לענות על הדרישות של יצרנית המעבדים המובילה למכשירים ניידים. "אינטל לא אופציה היום," הדגיש אמון, "אבל היינו שמחים אם תהפוך לאפשרות אמיתית."


האכזבה של קוואלקום מאינטל מחדדת את מצבה של ענקית השבבים האמריקאית, שנמצאת בתהליך כואב של שיקום לאחר שנים של ירידה בנתח השוק ובביצועים העסקיים. אינטל, שבעבר שלטה ללא עוררין בתעשייה, מנסה כעת למצב את עצמה מחדש כקבלן ייצור לחברות אחרות, אך לפחות לפי אמון – היא עדיין רחוקה מלספק אלטרנטיבה אמיתית לשחקניות המובילות.


בינתיים, קוואלקום נשענת על שתי שותפות ותיקות ואמינות – TSMC הטייוואנית וסמסונג הדרום־קוריאנית. שתי החברות הללו הן הספקיות הדומיננטיות בשוק, עם יתרון מובהק בטכנולוגיות ייצור מתקדמות שעד כה אינטל מתקשה להשיג.


הפער בין החברות

הפער בין שתי הענקיות – אינטל וקוואלקום – בולט גם בהקשר העסקי הרחב. אינטל נאבקת במכירות מדשדשות ובניסיון להשיב את אמון השוק, בעוד קוואלקום נהנית מנקודת פתיחה חזקה יותר ומבצעת מהלך אסטרטגי ברור: צמצום התלות בשוק הסמארטפונים וחיפוש מנועי צמיחה חדשים.


אחד התחומים המרכזיים שאליו מכוונת קוואלקום הוא תעשיית הרכב. החברה הציבה יעד שאפתני של 22 מיליארד דולר בהכנסות עד 2029 ממכירות לשוק הרכב והמכשירים המחוברים.