הטרנד החשמלי: יצרנית הרכבים אקספנג הסינית בדרך ל-IPO
התחזיות ארוכות הטווח על צמיחת שוק המכוניות ההיברידיות והחשמליות, מוביל לגל של הנפקות של חברות בתחום. בחודשים האחרונים כבר ראינו שתי חברות SPAC – שלד בורסאי שמונפק לצורך גיוס חברות פרטיות למיזוג והלהיט התורן בוול סטריט – מתמזגות עם חברות רכב. האחת זו חברת ניקולא (סימול: NKLA), השנייה היא פינקר שבקרוב המיזוג שלה יושלם.
עכשיו חברת רכב סינית, אקספנג מוטורס (Xpeng Motors) מי שנחשבת ל"טסלה" הסינית, הולכת להנפקה שמוערכת בגיוס של כ-300 מיליון דולר – למרות שיש דיבורים על הגדלת ההנפקה בשל הביקושים הגבוהים. ההנפקה תהיה חלק מהגיוסים שהכריזה עליהם החברה בתחילת החודש, המוערכות בהיקף כולל של כחצי מיליארד דולר מגופי השקעות מובילים בסין. זאת, לאחר שבחודש נובמבר האחרון גייסה החברה 400 מיליון דולר נוספים ממשקיעים אשר בכללם נמנתה יצרנית הסמארטפונים שיאומי (Xiaomi) הסינית.
אחת המשקיעות המרכזיות בחברה היא קרן ההון של קטאר, שתהיה גם אחת מהמשקיעות המרכזיות בסבב הגיוס הנוכחי. עם זאת, עדיין מתנהלים דיונים על היקף הגיוס. כמו כן, אקספנג הגישה באופן חשאי בקשה להנפקה בארצות הברית, אבל לא ברור אם אכן תעשה זאת, בשל העובדה שהקונגרס העביר לאחרונה מספר חוקים המקשים על חברות סיניות להירשם למסחר בארצות הברית – על רקע עלייה בגילוי מקרי הונאות סיניות, אך גם בשל מתחי הסחר והמתיחות הפוליטית בין המעצמות.
סין, שהגדירה את הורדת זיהום האוויר במדינה כאחד מהיעדים המרכזיים שלה, מעניקה סובסידיות לתעשיית הרכב החשמלי וההיברידי. כמו בכל ענף, חלק שורדות וחלק לא, אבל זה מעניק לחברות כמו אקספנג כר נרחב לצמיחה. החודש צפויה החברה לשחרר את מודל ה-P7, שאמור להתחרות במודל 3 של טסלה (סימול: TSLA).
- ניסיון נוסף - האם ימי המסחר בישראל ישתנו?
- הסוף לגלובליזציה? לקראת מפגש הנגידים השנתי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 4.איפה חברת ניאו בתמונה לא סופרים אותם? מוזר מאוד 03/08/2020 08:03הגב לתגובה זואיפה חברת ניאו בתמונה לא סופרים אותם? מוזר מאוד
- 3.טסלה 02/08/2020 15:54הגב לתגובה זוהסינים לא יהיו כמו החברות האמריקאיות, הפוטנציאל בחברות הנסחרות בארה"ב הוא פי 3-10 מחברות במקום אחר. אין כמו טסלה ולא תהיה כמוה, טסלה נסחרת סביב 300 מליארד דולר. כמה חברה סינית תסחר, מקסימום 30.
- 2.איכפתלו 02/08/2020 15:18הגב לתגובה זועל שחנקו את האוכלוסיה יחד עם הכלכלה ושלחו שוטרים לרדוף אחרי, בודדים בפארקים ובחופים.שמחת ... שפעולה ראשונה לאחר הקמת הממשלה, העניקה וועדת הכספים 10 מיליון ₪, לבכיין הראשי.איך התדרדרתם ביזפורטל, לרוב עסקתם באופן מאוזן בכלכלה ???
- 1.חכלכ 02/08/2020 14:54הגב לתגובה זורובם ימחקו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
