יצרן הרכב הסיני, אקספנג
צילום: צילום מסך: אתר החברה

הטרנד החשמלי: יצרנית הרכבים אקספנג הסינית בדרך ל-IPO

לפי ההערכות, החברה שנחשבת למתחרה הסינית של טסלה, רוצה לגייס לפחות 300 מיליון דולר – אבל לא ברור אם תירשם בוול סטריט, בשל המתיחות בין המעצמות
ארז ליבנה | (4)

התחזיות ארוכות הטווח על צמיחת שוק המכוניות ההיברידיות והחשמליות, מוביל לגל של הנפקות של חברות בתחום. בחודשים האחרונים כבר ראינו שתי חברות SPAC – שלד בורסאי שמונפק לצורך גיוס חברות פרטיות למיזוג והלהיט התורן בוול סטריט – מתמזגות עם חברות רכב. האחת זו חברת ניקולא (סימול: NKLA), השנייה היא פינקר שבקרוב המיזוג שלה יושלם.

 

עכשיו חברת רכב סינית, אקספנג מוטורס (Xpeng Motors) מי שנחשבת ל"טסלה" הסינית, הולכת להנפקה שמוערכת בגיוס של כ-300 מיליון דולר – למרות שיש דיבורים על הגדלת ההנפקה בשל הביקושים הגבוהים. ההנפקה תהיה חלק מהגיוסים שהכריזה עליהם החברה בתחילת החודש, המוערכות בהיקף כולל של כחצי מיליארד דולר מגופי השקעות מובילים בסין. זאת, לאחר שבחודש נובמבר האחרון גייסה החברה 400 מיליון דולר נוספים ממשקיעים אשר בכללם נמנתה יצרנית הסמארטפונים שיאומי (Xiaomi) הסינית.

 

אחת המשקיעות המרכזיות בחברה היא קרן ההון של קטאר, שתהיה גם אחת מהמשקיעות המרכזיות בסבב הגיוס הנוכחי. עם זאת, עדיין מתנהלים דיונים על היקף הגיוס. כמו כן, אקספנג הגישה באופן חשאי בקשה להנפקה בארצות הברית, אבל לא ברור אם אכן תעשה זאת, בשל העובדה שהקונגרס העביר לאחרונה מספר חוקים המקשים על חברות סיניות להירשם למסחר בארצות הברית – על רקע עלייה בגילוי מקרי הונאות סיניות, אך גם בשל מתחי הסחר והמתיחות הפוליטית בין המעצמות.

 

סין, שהגדירה את הורדת זיהום האוויר במדינה כאחד מהיעדים המרכזיים שלה, מעניקה סובסידיות לתעשיית הרכב החשמלי וההיברידי. כמו בכל ענף, חלק שורדות וחלק לא, אבל זה מעניק לחברות כמו אקספנג כר נרחב לצמיחה. החודש צפויה החברה לשחרר את מודל ה-P7, שאמור להתחרות במודל 3 של טסלה (סימול: TSLA).

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    איפה חברת ניאו בתמונה לא סופרים אותם? מוזר מאוד 03/08/2020 08:03
    הגב לתגובה זו
    איפה חברת ניאו בתמונה לא סופרים אותם? מוזר מאוד
  • 3.
    טסלה 02/08/2020 15:54
    הגב לתגובה זו
    הסינים לא יהיו כמו החברות האמריקאיות, הפוטנציאל בחברות הנסחרות בארה"ב הוא פי 3-10 מחברות במקום אחר. אין כמו טסלה ולא תהיה כמוה, טסלה נסחרת סביב 300 מליארד דולר. כמה חברה סינית תסחר, מקסימום 30.
  • 2.
    איכפתלו 02/08/2020 15:18
    הגב לתגובה זו
    על שחנקו את האוכלוסיה יחד עם הכלכלה ושלחו שוטרים לרדוף אחרי, בודדים בפארקים ובחופים.שמחת ... שפעולה ראשונה לאחר הקמת הממשלה, העניקה וועדת הכספים 10 מיליון ₪, לבכיין הראשי.איך התדרדרתם ביזפורטל, לרוב עסקתם באופן מאוזן בכלכלה ???
  • 1.
    חכלכ 02/08/2020 14:54
    הגב לתגובה זו
    רובם ימחקו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.