וול סטריט
צילום: iStock

ארה"ב בוערת? הראלי בוול סטריט מתחדש, סולאראדג' בשיא כל הזמנים

למרות סופ"ש סוער בארה"ב ולמרות הדיווחים על הידרדרות נוספת ביחסי ארה"ב וסין, השווקים הפיננסיים ממשיכים להתעלם מהחדשות הרעות בחסות הנזילות הגבוהה בשוק. הדולר ממשיך להיחלש בעולם, טסלה עלתה ב-7.5%, אודיוקודס עלתה ב-3.9%, טבע הוסיפה 4.7%
עמית נעם טל | (6)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים של עד 0.7%. האירועים האלימים בארה"ב במהלך הסופ"ש האחרון והדיווחים על החרפה נוספת ביחסי הסחר בין ארה"ב לסין מעיבים. מנגד, התמיכה מצד הבנקים המרכזיים והממשלות צפויים להמשיך לספק רוח גבית לנכסי הסיכון. בהקשר זה נציין כי הממשל האמריקני צפוי להציף את השווקים ביותר מ-600 מיליארד דולר בחודש הקרוב (לכתבה המלאה). 

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%

הדיווחים סביב נגיף הקורונה ממשיכים לרכז עניין גם היום: מספר הנדבקים ברחבי העולם עלה ביממה האחרונה למעל 6.29 מיליון איש, כאשר מתוכם 374.3 איש נפטרו. מגמת העלייה המחודשת במספר הנדבקים החדשים שהורגשה בשבוע שעבר נעצרה אתמול עם 108 אלף נדבקים ברחבי העולם. 

בתוך כך, הנושא החם בימים האחרונים הוא האירועים האלימים בארה"ב סביב הריגתו של ג'ורג' פלויד ע"י שוטר. נראה כי אמנם הטריגר הינו התנהלות השוטרים, אך העובדה כי יש בארה"ב היום למעלה מ-40 מיליון מובטלים תורמת למתיחות החברתית וייתכן שהאירועים אלו ימשיכו ללוות אותנו בתקופה הקרובה. בעשרות ערים בארה"ב הוכרז עוצר בימים האחרונים לנוכח ההפגנות האלימות ומעשי הביזה (לכתבה המלאה). 

סוגיית היחסים בין ארה"ב לסין מספקת גם היא כותרת בימים האחרונים. בעקבות ההודעה של הנשיא טראמפ בשישי האחרון על שינויים בהתייחסות להונג קונג, הדיווחים היום מצביעים כי בסין שוקלים לבטל את הרכישות של מוצרים חקלאיים מארה"ב. אם אכן סין תבצע מהלך זה, מדובר בקריסה מוחלטת של "הסכם הסחר שלב 1" שנחתם בין המדינות מוקדם יותר השנה (לכתבה המלאה). 

למרות כל אירועים אלו, הסיפור המרכזי בשווקים ממשיך להיות התמיכה הגדולה של הבנקים המרכזיים והממשלות בשווקים. מאזן הפד' האחרון הצביע על עלייה של 60 מיליארד דולר בשבוע האחרון, כאשר קצב העלייה של המאזן צפוי להיות מתון בתקופה הקרובה. עם זאת, מי שצפוי לאזן את הירידה בתמיכה הפד' הוא הממשל האמריקני, שעובר ל"מוד של הוצאות בלבד". כבר בחודש הקרוב צפוי הממשל האמריקני לשחרר עוד כ-600 מיליארד דולר לשווקים - מהלך שיגדיל משמעותית את הנזילות בשוק (לכתבה המלאה). 

שוק המט"ח כבר מגיב לצפי למהלכים של טראמפ, כאשר הדולר אינדקס ממשיך כעת לרדת מול רוב המטבעות בעולם. השקל המקומי נסחר בירידות של 0.4% מול המטבע האמריקני סביב רמה של 3.43 שקלים לדולרים. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בגזרת הסחורות, הנפט עבר להתנהל בירידות שערים של 0.9% ונסחר ברמה של 35.2 דולרים לחבית. הזהב יורד קלות לרמה של 1,750 דולרים לאונקיה. 

במרכז

סקטור הבנקאות בלט לטובה הערב לאחר תנודות חדות בימי המסחר האחרונים. בהקשר זה נציין את בנק אוף אמריקה (סימול:BAC), ג'יי פי מורגן (סימול:JPM), סיטי בנק (סימול:C), וולס פארגו (סימול:WFC) ואת תעודת הסל KRE, העוקבת אחר הבנקים הקטנים. 

​סקטור התעופה קפץ הערב לא שירד ביום המסחר האחרון בחדות ברקע לחששות מגל 2 של התפרצות הנגיף. בהקשר זה נציין דלתא איירליינס (סימול:DAL), אמריקן איירליינס (סימול:AAL), יונייטד איירליינס (סימול:UAL) ומניית סאות'ווסט איירליינס (סימול:LUV).

החברות בסקטור הקנאביס ובפרט מניית קאנופי גרות' יעמדו במוקד הערב. ביום שישי האחרון נפלה מניית קאנופי ביותר מ-20% בעקבות דוחות חלשים והורדת הצפי לשנה הקרובה (לכתבה המלאה).

בגזרת הישראליות, פייבר (סימול:FVRR) עלתה הערב בעוד 5.1% כאשר היא כובשת שיא כל הזמנים חדש. מניית סולאראדג' (סימול:SEDG) בלטה הערב עם עליות של 6.3% וקבעה גם היא שיא כל הזמנים חדש.

אודיוקודס (סימול:AUDC) עלתה ב-3.9% במסחר תנודתי לאחר עליות של יותר מ-6% ביום המסחר האחרון. מניית החברה נסחרת כעת בשיא כל הזמנים עם שווי שוק של 1.12 מיליארד דולר (לכתבה על החברה מהסופ"ש האחרון ). 

מניית טבע (סימול:TEVA) בלטה הערב עם עליות של 4.7%, כאשר היא משלימה עלייה של יותר מ-110% מהשפל שנקבע בחודש מארס (לכתבה המלאה). 

הלהיט של וול סטריט בחודשים האחרונים- חברת זום (סימול:ZM), המספקת שירות לשיחות ווידאו מרחוק, צפויה לפרסם מחר את תוצאותיה לרבעון הראשון של 2020. לקראת האירוע זינקה מניית החברה ביותר מ-13% לשיא כל הזמנים עם שווי שוק של יותר מ-57 מיליארד דולר. 

חברת המחקר והפיתוח בתחומי הביו פארמה והדיאגנוסטיקה אופקו (סימול: OPK) דיווחה כי מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) אישר לחברה לבצע ניסוי שלב II ב-RAYALDEE כטיפול בחולי קורונה במצב קל-בינוני (לכתבה המלאה).

מצטרפת נוספת למירוץ אחר התרופה לנגיף הקורונה: חברת הפארמה ומוצרי הצריכה אלי לילי (סימול:LLY) עברה לירידות קלות ברקע דיווח של החברה כי תתחיל בתקופה הקרובה ניסויים קליניים במטרה למצוא טיפול לנגיף ששיתק את העולם בחודשים האחרונים.

מניית פייזר (סימול:PFE) ירדה הערב ב-7% לאחר שהחברה הודיעה כי ניסוי בשלב שלישי לטיפול בסרטן שד לא הצליח. החברה הודיעה כי היא בוחנת את תוצאות הניסוי ותסיק מסקנות לאחר שתנתח את התוצאות (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    הזוי 01/06/2020 22:58
    הגב לתגובה זו
    קמטק לייבפרסון.כולם מנופחים מאוד.גם נייס
  • 3.
    בועה ענקית - אוי כמה שלא לומדים מהעבר (ל"ת)
    יורם 01/06/2020 22:36
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    המשקיע הנבון. 01/06/2020 16:29
    הגב לתגובה זו
    ה.נ
  • אתה נבון או אהבל (ל"ת)
    היי 02/06/2020 16:51
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    פרופ' איצ100 01/06/2020 15:48
    הגב לתגובה זו
    הרי איש לא רוצה להזיק לו כייוון שהוא חסר חשיבות. הורידו אותו בכדי שיפסיק להתעלל בעצמו..באמריקה ובעולם. כל הנ"ל ממש נשמע כבדיחה..אך..עשרות מליוני אמריקאים כולל מאות מעמיתיינו בקיסוס מאסו במנהיג העליון השוטה וכמהים לראותו מחוץ לתפקידו שם הוא מייצר נזקים סידרתי. לדעתנו תם הטכס סופית..לא עוד.
  • רוזן 01/06/2020 20:47
    הגב לתגובה זו
    אתה מחכה שמדד דאו גונס ירד עד לשער 5000 אבל גם אם טראמפ שהוא בור מתנשא ומסוכן יוחלף ע"י ביידן הסולידי והשפוי המדד לא ירד עד לשער כל כך נמוך - אז אל תחכה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.