קאר שולץ
צילום: יחצ

טבע משלימה עלייה של יותר מ-110% מהשפל בחודש מארס

טבע מקבלת הערב המלצת קניה מ-SunTrust עם מחיר יעד של 16 דולר למניה. במקביל, האירועים בשוק האג"ח הקונצרני בעולם ממשיכים לספק רוח גבית לאגרות החוב של החברה - התשואה יורדת בעקביות
עמית נעם טל | (17)

מניית טבע  (סימול:TEVA) בולטת הערב בוול סטריט עם עליות חדות של 4.5%, כאשר היא משלימה עלייה של יותר מ-110% מהשפל שנקבע בחודש מארס. לאחר מספר שנים קשות, נראה כי הדברים מתחילים להסתדר עבור החברה.

טבע מקבלת היום העלאת המלצה מ-SunTrust מהמלצת "החזק" להמלצת "קניה", כאשר מחיר היעד של המניה עלה מרמה של 11 דולר לרמה של 16 דולר - אפסייד של יותר מ-22% מהמחיר הנוכחי של המניה בשוק. 

במקביל לסנטימנט החיובי סביב מניית החברה בתקופה האחרונה, נראה כי התמיכה הגדולה ששוקי המימון מקבלים לאחרונה משפיעה גם על החברה ובצדק - הסיכון לחוב של טבע, בסביבה כלכלית שבה הבנקים המרכזיים תומכים בחברות שהן לא סולבנטיות, יורד משמעותית.

התשואות על אגרות החוב של החברה יורדות בעקביות בתקופה האחרונה. כך לדוגמה, התשואה על אג"ח החברה לשנת 2024 נסחרת היום ברמה של 5% בלבד, לעומת תשואה של 12.3% בשיא המשבר בחודש מארס האחרון.

התשואה על אג"ח החברה לשנת 2024 בחודשים האחרונים

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    אבי 03/06/2020 23:22
    הגב לתגובה זו
    כשמניה יורדת 90 אחוז כמו טבע, אז יש עליות וירידות סתם על בסיס ספוקולטיבי בגלל המחיר הנמוך וחטסר הוודאות זה לא אומר הרבה , טבע מניה גרועה, אין לה חדשות טובות והיא עדיין צריכה לעלות 500 אחוז כדי להגיע ל72 דולר שבו היא נבחרה בשיא
  • 11.
    מגרנה 02/06/2020 09:53
    הגב לתגובה זו
    פשוט האיש הנכון בזמן הנכון מקצוען ברמות שאי אפשר לתאר זה ממש כיף שיש בחור כזה . טבע עשתה צעד חזק קדימה והיא לא תעצר היא דוהרת קדימה חברים בחוכמה .
  • 10.
    תומר ציון 02/06/2020 09:40
    הגב לתגובה זו
    כבוד לטבע ולמנכ"ל הי"ו ולכל העובדים והמשקיעים ברכה והצלחה אמן
  • 9.
    צחי 02/06/2020 06:36
    הגב לתגובה זו
    שימו לב ככל שאין שורט על המנייה ,היא רק תעלההבשורה הטובה הבאה תהיה בשבוע עד שבועיים הקרובים עניין של המשפט שמתנהל נגד טבע.אחרי שטבע תרמו מליוני כדורים נגד מלריה בשביל המגפהת הקורונה טראמפ יודיע על ביטול התביעה
  • 8.
    האמת 02/06/2020 00:14
    הגב לתגובה זו
    טבע עברה לצד של הטובים "ארהב". מכאן יש כיוון חיובי, ומרגישים היחס של טרמפ לחברה אמריקאית שונה. בניגוד לישראל וביבי בפרט ששונא חברות ישראליות, רק רגולציה איומה ולכן בתקופתו רוב החברות במשק נשחטו מעל 50 אחוז.
  • 7.
    מישהו 01/06/2020 22:45
    הגב לתגובה זו
    לפני העליות.
  • יאיר 02/06/2020 01:26
    הגב לתגובה זו
    כולה לקחת חלק ומכר...כנראה שיש לו משהו יותר אטרקטיבי..לגיטימי. לא רק בטבע נסחרת בבורסה..( כותב את זה המושקע בטבע)יש הרבה מציאות בשוק. שווה לפזר חכות
  • מובי 02/06/2020 13:36
    אין לו כלום , באפט סוחב הפסדים כבדים מחברות התעופה ולא הגדיל בטבע בגלל אגו כי זו לא השקעה שידע עליה אקמן מנהל הקופות שהרוויח הכי הרבה השנה שיחרר את ההשקעות ברקשייר כי הוא סבור שהם לא ניהלו נכון את המשבר הם מחזיקים כסף שלא הושקע מחדש
  • 6.
    ולעובדים קדחת (ל"ת)
    בני אליאסף 01/06/2020 21:33
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    האחוזים בהמלצה 01/06/2020 20:15
    הגב לתגובה זו
    כתוב בטעות מעל 22 אחוזים
  • 4.
    נוחי 01/06/2020 19:29
    הגב לתגובה זו
    גם ברבעון הבא טבע תעבור את תחזיות החברה והאנליסטים.
  • 3.
    מושקע ותיק 01/06/2020 19:18
    הגב לתגובה זו
    אני בהפסד לא קטן, אבל גם ברגעים הכי קשים בשפל ההיסטורי שהיה ידעתי שהיא עוד תחזןר ואני ארוויח. אני איתה עד הסוף, מניה מטורפת. צריך לתת לשולץ אזרחות של כבוד
  • יקי דאלי 01/06/2020 21:08
    הגב לתגובה זו
    למה לו לשולץ לקבל אזרחות ישראלית? יש לו אזרחות דנית...תחשוב על זה עוד פעם...
  • מושקע ותיק 02/06/2020 12:01
    פנסיות של אנשים.
  • 2.
    סבלנות 01/06/2020 18:57
    הגב לתגובה זו
    לקנות לקנות לקנות .גילוי נאות אני מחזיק
  • 1.
    טבע תגיע ל30 דולר (ל"ת)
    גדי 01/06/2020 18:07
    הגב לתגובה זו
  • תגיע אבל מתי? אני כבר לא צעיר (ל"ת)
    מוצי הקשיש 01/06/2020 19:33
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אביגל שורק, קרדיט: החברהאביגל שורק, קרדיט: החברה

רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר

שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה דלק US

דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66%  , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.

החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.

מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר. “ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.

אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.


במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.