משבר הקורונה

הקורונה הגיעה לוול סטריט: הנאסד"ק איבד 3.7%, אפל ירדה ב-4.7%

החששות מנגיף הקורונה מחזירים את הפחד לשווקים. תשואות האג"חים של ארה"ב  נפלו לשפל כל הזמנים. הנפט איבד 4%. טאואר ירדה ב-6.5%
עמית נעם טל | (15)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים שערים חדות של עד 3.7%, כאשר התנודתיות בשוק חוזרת להיות גבוהה. ברקע למסחר, הדיווחים סביב נגיף הקורונה ממשיכים לגרום לחששות גדולים בשווקים.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 -0.43%                                                               
  דאו ג'ונס -0.77%                                                                  
נאסד"ק -0.22%    

>>>עדכונים שוטפים על משבר הקורונה

>>>מתלבטים מה לעשות עם ההשקעות שלכם - הנה התשובה

אם היה נדמה כי סין מצליחה למגר את נגיף הקורונה, הימים האחרונים מהווים עליית מדרגה משמעותית בהתפרצות הנגיף כאשר עוד 28 מדינות בעולם דיווחו על אזרחים שנדבקו בנגיף. בדרום קוריאה עלה מספר הנדבקים מרמה אפסית לרמה של-838 איש תוך 5 ימים. באיטליה, דווח על כ-219 מקרי הידבקות ו-5 מקרי מוות בעקבות הנגיף. בתגובה לנתונים באיטליה, אוסטריה הודיעה על סגירת תנועת הרכבות בין המדינות. במקביל, באיראן דווח על 50 איש שנפטרו מהנגיף. (לעדכונים האחרונים על הנגיף).

החששות מהנגיף כבר גורמים לנזק כלכלי. ביום שישי האחרון דווח על ירידה של 92% במכירות הרכבים בסין בתחילת החודש האחרון, כאשר במקביל מדד מנהלי הרכש ביפן מצביע על סיכויים גבוהים לכניסה למיתון (לכתבה המלאה). בארה"ב, מדד מנהלי הרכש ירד בחודש האחרון לטריטוריה של האטה כלכלית (לכתבה המלאה).

בגזרת האג"ח, תשואות האג"חים של ארה"ב יורדות בחדות כעת ונסחרות ברמות שפל כל הזמנים. התשואה לתקופה של 10 שנים עומדת כעת על 1.37% בלבד. עקומת האג"ח עקומת הפוכה כעת ברובה, כאשר השווקים מעריכים כעת 2-3 הורדות ריבית מצד הפד' עד לסוף השנה.

לקריאה נוספת: תשואות האג"ח בשפל כל הזמנים, מדוע זה לא צפוי להשתנות בקרוב?

קיראו עוד ב"גלובל"

בגזרת המט"ח, הדולר אינדקס נסגר בעליות קלות של 0.1% וחוזר להיסחר ברמות שיא של 3 שנים. לחץ מכירות מורגש כעת על המטבעות בשווקים המתעוררים: הלירה הטורקית מאבדת 1.1%, הפזו המקסיקני יורד ב-1% מול המטבע האמריקני. הוון הדרום קוריאני מאבד עוד 1% מול הדולר ומשלים פיחות של 6% מתחילת השנה.

במרכז

סקטור הבנקאות ריכז במוקד ברקע לנפילה בתשואות האג"חים והחששות מהאטה כלכלית. המניות בסקטור איבדו עד 4.7% .בהקשר זה נציין את בנק אוף אמריקה (סימול:BAC), ג'יי פי מורגן (סימול:JPM) , גולדמן זאקס (סימול:GS). 

סקטור האנרגיה ריכז עניין ברקע לירידה החדה במחיר הנפט. בהקשר זה נציין את תעודת הסל XOP ו-XLE ואת מנייות אקסון מובייל (סימול:XOM) ושברון (סימול:CVX). 

חברות התעופה סבלו ממימושים כבדים ברקע לחששות מהנגיף והפגיעה הצפויה בשוק התיירות. נציין בהקשר זה את דלתא איירליינס (סימול:DAL) מניית אמריקן איירליינס (סימול:AAL)  ומניית  סאות'ווסט איירליינס (סימול:LUV).

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    השוק חיפש תיקון ומצא תירוץ -העליות ימשכו (ל"ת)
    לילי 25/02/2020 08:45
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    יוסי 25/02/2020 06:29
    הגב לתגובה זו
    ביז פורטל עוסקת לרוב ברכילות והגזמות .והפחדת הקוראים.מקצועיות רדודה
  • 8.
    1 24/02/2020 23:39
    הגב לתגובה זו
    זהו. היום הזה מוכיח שהיא הגיעה לתחתית. לגזור ולשמור.
  • 7.
    אלון 24/02/2020 23:20
    הגב לתגובה זו
    כמו בכל תיקון. מייצרים תחושה שבוף העולם הכלכלי הגיע. ובכן, כלכלות ארה"ב וישראל במצב מצויין. כעת הפסיכולוגיה מדברת. "חמש דקות" אחרי שהתיקון יגמר, יחל ראלי שיביא לשיאים חדשים. למי שיש נסיון בבורסה, יודע שלטווח ארוך כך בדיוק זה פועל.
  • 6.
    ליום כזה יש שם - ניעור העץ מפירות חלשים (ל"ת)
    דוד הגנן 24/02/2020 22:08
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הרבה זמן לא קראתי כתבה כ"כ מגמתית (ל"ת)
    ירון 24/02/2020 19:28
    הגב לתגובה זו
  • דוד - הפעם אתה טועה (ל"ת)
    תסלח לי, אה...? 24/02/2020 23:56
    הגב לתגובה זו
  • מה המגמה שבכתבה לא הבנתי...ואני בחור חכם... (ל"ת)
    לירון 24/02/2020 22:25
    הגב לתגובה זו
  • זה בבחינת " אמרתי לכם " ... (ל"ת)
    איציק 24/02/2020 21:37
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    Doc 24/02/2020 18:09
    הגב לתגובה זו
    אין
  • בגלל כיפת ברזל (ל"ת)
    יוסי 24/02/2020 18:53
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ארז ליבנה... בארה"ב לא קוראים ת'חירטוטים שלך. פחח (ל"ת)
    "לא נעים, לא נורא" 24/02/2020 16:53
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    . 24/02/2020 16:28
    הגב לתגובה זו
    המשך לקודם שלנו.....מצב נוראי זה הוא פועל יוצא ותוצאה ישירה של התנהגותה של ארצות הברית בעולם ולצורך העניין בשווקים. הנשיא המהולל טראמפ רק הוסיף למצב את חלקו וכך הגענו למצב שאין יציאה ממנו...מכאן ועד קריסה מוחלטת המרחק קצר....
  • 1.
    פרופ' איצ100 לרפואה 24/02/2020 16:24
    הגב לתגובה זו
    העניין הבורסות והשווקים נמצאים במצב קטטוני בדרגת קיצון. לדעתנו מעולם לא עמדו השווקים פר רגע מסויים וספציפי במצב כה קשה. תוצאות הדבר תראנה בהמשך בעולם ותיזכרנה ותילמדנה בעתיד לדראון עולם..
  • 2018 24/02/2020 19:22
    הגב לתגובה זו
    אחי אני זוכר אותך מחודשי 2018 היה אתך עוד אחד בשם נדב גם אז התרעתם ודיברתם ככה ומאז השוק עלה עשרות אחוזים.אבל.. יכול להיות שהיום זה שונה בלי שום קשר , אני אהבתי את הטוקבקים שלכם
ספייס אקס
צילום: ספייס אקס

כיצד ארצות הברית הפכה להיות תלויה בחברה פרטית אחת בתחום החלל

SpaceX שולטת ב-83% משוק השיגורים העולמיים, וההצלחה המרשימה שלה יצרה תלות אסטרטגית קריטית מצד ארצות הברית, המעמידה את הממשל האמריקאי בפני אתגרים חדשים בתחום הביטחון הלאומי והתחום העסקי

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ספייס איקס חלל

השנה רשמה SpaceX שיא עם 134 שיגורים למסלול, פי שניים יותר מהתאגיד הסיני לטכנולוגיית חלל ותעופה, המתחרה הקרוב ביותר. הנתונים משקפים הצלחה מרשימה, אך גם תלות אמריקאית שאינה קיימת מאז הקמת תעשיית החלל הצבאית.


החברה של מאסק התפתחה מספק לתשתית קריטית. קפסולות Dragon ורקטות Falcon 9 מהוות כיום את הדרך העיקרית של ארצות הברית לשיגור אסטרונאוטים וציוד לתחנת החלל הבינלאומית. לוויני Starlink הפכו חיוניים לאספקת אינטרנט באזורים מרוחקים ולתקשורת בזמן עימותים עבור מדינות בעלות ברית.


הבסיס למצב הנוכחי נוצר עקב מונופול קודם. בשנת 2003, בואינג ולוקהיד איחדו את יכולות השיגור שלהן בחברה אחת – United Launch Alliance. החברה החדשה גבתה מהממשל מאות מיליוני דולרים לכל שיגור לווין, ויצרה מונופול שפתח את הדלת לחברות חדשניות.

מאסק זיהה את ההזדמנות בזמן הנכון

לאחר מכירת פייפאל בשנת 2002, הקים את SpaceX והחל בפיתוח רקטת Falcon 1. בשנת 2003, הוא הסיע את הרקטה ברחובות וושינגטון במטרה למשוך תשומת לב של סוכנויות ממשלתיות ולהשיג חוזים.


שלבי הפיתוח הראשונים היו מלאים בכישלונות. שלושת השיגורים הראשונים של Falcon 1 נכשלו, והחברה כמעט הגיעה לפשיטת רגל. הצלחה הגיעה רק בשיגור הרביעי בשנת 2008, ברגע אחד קריטי שהציל את עתיד החברה. חודשים ספורים לאחר השיגור המוצלח הראשון,זכתה החברה בחוזה של 1.6 מיליארד דולר מנאס"א לביצוע 12 משימות אספקה לתחנת החלל הבינלאומית. החוזה הציל את החברה מפשיטת רגל והעניק לה את היציבות הפיננסית והאמינות הנדרשים לצמיחה עתידית.


באפט
צילום: טוויטר

באפט לא רוכש את CSX, אבל חותם על שיתוף פעולה

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וורן באפט

וורן באפט הבהיר כי אין בכוונתו לרכוש את חברת הרכבות CSX. לאחר פגישה עם מנכ"ל CSX, הדגיש באפט כי הדיונים התמקדו בשיתוף פעולה תפעולי בלבד, ולא ברכישה או מיזוג. השוק הגיב בירידות: מניית CSX נפלה ב-5.1% ל-32.81 דולר, ומניית ברקשייר ירדה ב-0.6%. המשקיעים, שציפו אולי למהלך משמעותי יותר, הביעו אכזבה קלה.


ברקשייר, באמצעות חברת הרכבות שבבעלותה BNSF, ו-CSX יקימו מסלול משותף לשינוע סחורות ממערב ארה"ב לחוף המזרחי. המטרה היא לשפר את יעילות השינוע, לקצר זמני אספקה ולהגדיל את התחרותיות מול חברות שילוח ותחבורה יבשתית. פרטים פיננסיים על ההסכם לא נחשפו.

מנכ"ל CSX מסר כי החברה ממשיכה לחפש דרכים לשפר את השירות וליצור ערך לבעלי המניות, כולל באמצעות שיתופי פעולה נוספים בעתיד.


המהלך משקף את הגישה הזהירה של באפט, שמעדיף להיכנס בזהירות להשקעות חדשות בתקופה זו, במיוחד כשמדובר במחירים מלאים ויותר מכך. לאחר שברקשייר רכשה את BNSF ב-2010 תמורת כ-44 מיליארד דולר, באפט מנסה לפתח את העסקים הקיימים ולא לרכוש פעילויות נוספות בתחום הרכבות. 


תחום הרכבות בארה"ב נמצא בתקופת מעבר עם דגש גובר על שיתופי פעולה לוגיסטיים להוזלת עלויות וייעול שרשראות האספקה. השותפות בין BNSF ל-CSX עשויה לחזק את מעמדן מול מתחרות כמו Union Pacific או חברות שילוח בינלאומיות.