חברי ועדת הכלכלה אומרים לא לדואר זבל
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ משה כחלון, דנה הבוקר (ג') בהצעת חוק התקשורת העוסקת בנושא הגבלת הפצת דואר זבל ברשתות תקשורת. בתוך כך, החליטה הוועדה לאמץ את מודל ה-opt-in הנהוג באיחוד האירופי, לפיו הפצת פרסומות באמצעות פקס, sms, מערכת חיוג אוטומטית ודואר אלקטרוני תתאפשר רק לאחר קבלת אישור מפורש של הנמען.
במסגרת הדיון, טען ח"כ כחלון כי חשוב למצוא את האיזון הנכון והראוי בין הגופים המסחריים המעוניינים בקידום מכירות לבין ההגנה על פרטיות הצרכן, המופרת על-ידי המטרד הכרוך בדואר זבל.
על-פי התיקון הראשון שאושר, מפרסם לא יהיה רשאי לשגר דבר פרסומת באמצעות פקס, הודעת דואר אלקטרוני או הודעת אס.אם.אס בלא שקיבל הסכמה מפורשת של הנמען. למרת זאת, מפרסם יוכל לפנות באופן חד-פעמי לנמען שהוא בעל עסק ולהציע לו להסכים לקבל דברי פרסומת מטעמו מבלי שזה יחשב כהפרה.
בנוסף, אישרה הוועדה להתיר שיגור דבר פרסומת אף ללא הסכמה מפורשת של הנמען, כאשר קיימים יחסי מסחר קודמים בין השניים, בתנאי שהמפרסם ייתן לנמען הזדמנות לסרב לקבל דברי פרסומת.
ח"כ גלעד ארדן ציין, כי העיקרון העומד מאחורי הצעת החוק הינו העלות הנמוכה בשליחת דואר זבל המהווה זרז לקידום החקיקה. ח"כ בני אלון הוסיף: "האינטרנט הינו כיכר וירטואלי, ואנו הופכים אותו לשטח פרטי".
עו"ד דנה נויפלד ממשרד המשפטים חידדה את נושא הזמינות והמוטיבציה בשליחת הודעות פרסומת ואמרה: "התקבלו הרבה מאוד תלונות במשרד התקשורת, האזרחים רואים את עצמם מוטרדים, והחוק בא להסדיר את הסוגיה".
בזמן הקרוב, תתכנס הוועדה להמשך דיונים בנושא.