ניתוח טכני: התמיכה הקרובה ואופי ההתאוששות יקבעו
הגם שלירידות המחירים הברוטליות שחווה מדד המעו"ף בשבוע האחרון יש אח ורע בשנות הגאות האחרונות, הרי שהשאלה הבוערת שעולה בכל מצב שכזה היא האם מדובר בתחילתה של מפולת. גם רמתו הגבוהה יחסית של המדד והעובדה שהוא מצוי בשנתה הרביעית של הגאות, רק מעצימים את התחושה שהקץ קרב. אבל תחושה זו מפעמת במלוא עוזה עם כל ירידה חריגה. הסקירה הנוכחית תנסה לספק את האינדקטורים הדרושים כדי להעריך האם מדובר במשבר או שמא באפיזודה חולפת ונשכחת, כפי שהיו כל התיקונים הטכניים בשנים האחרונות.
הנחת העבודה
הנחת העבודה גורסת שמדד המעו"ף רובץ לפתחה של רמת תמיכה משמעותית, 950 הנקודות, ויכולתו להמשיך מעלה בקצב שאליו הורגלנו תלוי ביכולתו להישאר מעל לרמה זו.
תיאור מצב
1. אם נביט על גל העליות שהחל ביולי 2006 סביב 718 הנקודות נוכל לראות שני תיקונים טכניים : הראשון באוגוסט - ספטמבר 2006 בעומק של 5.5% והשני בדצמבר – ינואר בעומק של כ-5%. לפחות לפי שעה גל הירידות הנוכחי אינו חריג בגודלו.
2. על גרף העמודות השבועי המצורף אפשר לראות בבירור את קו המגמה העולה התומך את גל העליות שהחל ברמת 718 הנקודות. קו מגמה זה, למרות ירידות השבוע האחרון, עודנו שריר וקיים. שבירתו כלפי מטה עלולה להוות איתות שלילי אם כי לא בהכרח להורות על היפוך מגמה.
3. אפשר לראות כי רמת 950 הנקודות שימשה בעבר כרמת התנגדות. שבירתה כלפי מעלה אמורה לגרום לה להפוך תפקיד ולשמש כרמת תמיכה. ביום חמישי האחרון שפל מדד המעו"ף לרמת 953 הנקודות ושם גם נבלם. יכולתה של רמה זו לשמש כרמת תמיכה, אמורה להעיד על עוצמה ועל ארעיותן של הירידות.
4. גל העליות הרציף האחרון שהחל בינואר השנה ברמת 903 הנקודות והגיע לשיאו כאשר מדד המעו"ף הרים ראשו לרמת 1007 הנקודות. כפי שאפשר לראות, ירידות המחירים הנוכחיות הן עדיין בבחינת תיקון טכני מקובל לגל העליות המדובר. תיקון טכני נוטה לחסל בין 33% - 66% ממהלך העליות שקדם לו. ולכן, עומקו של התיקון יכול להשתרע בין 967 – 942 הנקודות לערך. בלימה בטווח האמור תהווה איתות עוצמה.
אינדיקטורים
כדי לבחון את יכולתו של השוק להמשיך ולטפס מעלה מיותר להעמיק בגל הירידות הנוכחי. רצוי לתת לו להסתיים ולבחון את כושר הטיפוס של השוק. שני פרמטרים מרכזיים יסייעו לבצע הערכת מצב ולהסיק מסקנות לגבי המשך הדרך:
1. יש לבחון את השוק לאו דווקא בעת זו כאשר הוא נסוג, אלא לבחון אותו כאשר ינסה להתאושש ולעלות. שם נוכל להביט על מחזורי המסחר. הללו חייבים להתרחב עם כל ניסיון עליות של השוק. התאוששות שתלווה בירידה בהיקפי הפעילות תעיד שגל הירידות הנוכחי היה רק הראשון בסדרה. מאידך. התאוששות שתלווה בגידול ברור במחזורי המסחר תעיד על עוצמה.
2. רמות תמיכה – לא פחות חשובה היא יכולתו של השוק להיעצר על רמות תמיכה. הראשונה שבהן מצויה ברמת 950 הנקודות. היא מגלמת לא רק רמת תמיכה טבעית כי אם גם את תמיכתו של קו המגמה העולה וגם את החיתוכים המקובלים לגל העליות 903 – 1007. יכולתו של השוק להיעצר סביב רמה זו תאפשר לנו לנשום לרווחה.
סיכום
טווח הזמן הקצר יהיה קשה ומתעתע. תנודתי וחסר יציבות. חרף זאת, בחינת מהלך העניינים בטווח הזמן הבינוני אינה מעלה די סימני חולשה כדי להסיק את המסקנה העגומה ולפיה מדד המעו"ף יצא למגמת ירידה ברורה ושנות הגיאות תמו. דומה שמי שסבור כך, מתבסס יותר על היבטים רגשיים מאשר רציונליים. מעבר לכך, השאלה המרכזית אינה מה השוק עושה כי אם מה אתה, המשקיע, עושה וכיצד אתה, המשקיע, מגיב להתנהלות השוק. מענה לשאלה זו אינו פשוט תמיד אך זו הנקודה המרכזית שעליה יש לתת את הדעת. עבור ציבור המשקיעים הפרטי הדבר הנכון ביותר לעשות כרגע הוא לבחון את מיקום ההוראות לקטיעת הפסד ולעצירת הרווח ולהמשיך להיצמד לתוכנית המסחר המקורית. לאורך ההיסטוריה למדנו שתגובות רגשיות, לפחות בהשקעות בורסאיות, מעולם לא שירתו שום מטרה נעלה. ורק אם נעלה גרף ונביט כמה ימים מסוג זה או כמה תיקונים כאלה חווינו בארבע השנים האחרונות וכיצד הסתיימו, נוכל לתכנן את התגובה הנכונה.
מאת: אייל גורביץ'
הכותב מנהל מקצועי ומלמד ניתוח טכני במסגרת "המרכז להשכלה פיננסית" מקבוצת מטריקס
* אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- פקידה בביטוח לאומי דרשה להכיר בלחץ כפגיעה בעבודה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.