סלקום תפצה על הטעיה במכירת מכשיר טלפון נייד

בית המשפט לתביעות קטנות בתל אביב קבע כי חברת סלקום תפצה בסכום של 4,500 ש', לקוח שרכש ממנה מכשיר טלפון נייד לאחר שגילה כשל בהפעלת המקלדת בשפה בעברית. עובדה זו היתה ידועה לחברה בעת מכירת המכשיר
סיגל ברנע |

מיכאל שכטר רכש מחברת סלקום ישראל, מכשיר טלפון נייד מסוג 'I-Mate K-Jam' עם מקלדת נשלפת להקלדה בשפות האנגלית והעברית, ושילם סך של 4,827 שקל עבורו. בדיעבד הסתבר, שבדגם המכשיר שרכש או לפחות בחלק מהמכשירים מסוג זה, היה כשל שמנע את האפשרות של הפעלת המקלדת בשפה העברית.

הוא טען שסלקום הסתירה ממנו את עובדת קיומה של הבעיה המובנית בהפעלת המקלדת בעברית, ושהדבר הסתבר לו רק לאחר שהתקין במכשיר תוכנות מיוחדות שרכש לצרכי עבודתו כרופא ועדכן במכשיר פרטי 2,600 אנשי קשר ואת יומן הפגישות שלו.

במהלך התקופה שחלפה מאז, בה נוהל דין ודברים בין הצדדים, יצאה לאור תוכנה מתקנת, אשר "מרפאת" את הכשל בהפעלת המקלדת בעברית. סלקום התקינה את התוכנה במכשירו של התובע, אלא שהתקנתה גרמה למחיקת כל התוכנות והמידע שהתקין ושמר בו. שכטר תבע פיצוי בגין ההוצאות, הטרחה והפסד שעות העבודה שנגרמו בשל הצורך להתקין את כל אלה מחדש.

בית המשפט שוכנע, כי סלקום לא מסרה לתובע מידע מלא ומדויק אודות המכשיר שמכרה לו, ובמיוחד אודות תכונותיו. הוכח, שסלקום ידעה שקיימת בעיה מהותית וקבועה בהפעלת המקלדת בשפה העברית. למרות זאת, היא לא העמידה את התובע על מהות הבעיה והיקפה. הדף הנלווה למכשיר שנמסר לתובע, בכל הקשור לאפשרות החלפת שפת המקלדת מאנגלית לעברית, יצר את הרושם שתיתכן, לעיתים, בעיה ארעית בהחלפת השפה, ושבאותם מקרים יש לבצע את הפעולות שפורטו בדף ההוראות, לרבות הפעלה מחדש של המכשיר. בשום פנים ואופן לא ניתן להבין מהאמור בדף שקיים כשל מובנה במכשירים מדגם זה או בחלק מהם, שהשלכתו על אפשרות השימוש במקלדת היא מהותית – מחייבת הפעלה של המכשיר וההגדרות שבו מחדש בכל שימוש ושימוש. העובדה שלתיקון הכשל נדרשה התקנה של תוכנה מיוחדת שנועדה לצורך זה מהווה ראיה ברורה לכך שמדובר בכשל קבוע. סלקום הייתה חייבת להעביר לתובע עובדות אלה, במפורש ובאופן מלא, קודם לרכישת המכשיר.

אם לא די בכך, בפרסומיה, טרחה סלקום להדגיש, כאחד מיתרונות המכשיר, את העובדה שהוא כולל מקלדת מובנית נפתחת עם מקשים בעברית, אך בחרה לשתוק בכל הקשור לקיומה של תקלה ביישום תכונה זו של המכשיר. כך גם נקבע, כי אין לקבל את טענת החברה על כך שהתובע לא פעל להקטנת נזקיו כשהמשיך להתקין במכשיר תוכנות, גם לאחר שנתקל בתקלה והיה מודע לה. הרי החברה עצמה היא שיצרה, במעשה (אופן ניסוח דף ההוראות) ובמחדל (הסתרת המידע), את המצג שלא מדובר בתקלה קבועה.

משכך, נקבעכי סלקום הפרה את חובתה למסור לתובע מידע מלא ומדויק אודות תכונות המכשיר ששלחה לו, ולכן חייבת היא לפצותו על כל ההוצאות והנזקים שנגרמו לו עקב כך. עוד נקבע כי בהצעת הנתבעת לביטול העסקה, לאחר שהתובע התקין במכשיר את התוכנות המיוחדות שרכש והזין בו את פרטי אנשי הקשר וכיו"ב, לא היה כדי לפצותו על נזקיו, ולכן אין בה כדי להעלות או להוריד מחובתה לפצות את התובע.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פרוטקשן (דאלי)פרוטקשן (דאלי)

שב"כ ייכנס לתמונה? "פרוטקשן הוא טרור"

ראש מועצת חצור הגלילית, מיכאל קבסה, דיבר בכנס מיוחד של הפורום הצפוני לקידום תעשייה ותעסוקה, שהתמקד במאבק בתופעת הפרוטקשן, וקרא להגדיר את התופעה של גביית דמי חסות כטרור לכל דבר. לדבריו, "כולם צריכים להרים את הראש, לא להתבייש, לא לפחד ולפעול בנחישות. זה מאבק על הצפון שלנו"

עוזי גרסטמן |

כנס מיוחד של הפורום הצפוני לקידום תעשייה ותעסוקה, שהתמקד במאבק בתופעת הפרוטקשן, נערך היום במלון פסטוראל שבכפר בלום. בין המשתתפים הבולטים נכח מיכאל קבסה, ראש מועצת חצור הגלילית ונציג אשכול גליל מזרחי, שהוביל קריאה נחושה לשינוי תפישתי ומוסדי ביחס לאיום ההולך וגובר על יישובי הצפון והמגזר העסקי. קבסה פתח את דבריו בהבעת תודה לכל הגורמים שהגיעו לכנס כדי להשמיע קול משותף נגד התופעה: "תודה לכל השותפים שהגיעו ושמשמיעים את הקול שלנו בסוגיה שמטרידה את כולנו ולא פוסחת על שום פרק זמן או סקטור. אני שמח שמתחילים לדבר על זה בצורה רחבה, כי זו בעיה שמקיפה ונוגעת לכולם".

לדבריו, המאבק בפרוטקשן אינו יכול להישאר באחריות המשטרה בלבד, ויש צורך להגדיר את התופעה כפעילות טרור לכל דבר, כדי לאפשר לשב"כ להיות מעורב. "פניתי שנים לשירותי הביטחון בדרישה לקרוא לזה טרור. אם זה יוגדר כטרור - גם השב"כ יוכל להיות מעורב. עם האמצעים והיכולות שלהם אפשר להשלים את עבודת המשטרה בהיבט הזה", הוא הוסיף.

על פי נתונים של מארגני הכנס, יותר מ-60 אירועי פרוטקשן התרחשו בחודשיים האחרונים בצפון, כולל גביית דמי חסות באיומים, הצתות ופעולות אלימות שונות. לדבריהם, רק באחרונה פורסם כי 160 תיקים נפתחו במשטרה בגין עבירות כאלה, כש-78% מהתיקים שנפתחו הם מהצפון.

קבסה הדגיש כי, "זו שעת רצון גדולה בתקווה שכולם ישלבו כוחות במאבק נגד הפרוטקשן. נעלה הילוך ונצטייד בכלים משמעותיים. זו לא גזירת גורל - כולם צריכים להרים את הראש, לא להתבייש, לא לפחד ולפעול בנחישות. תעודדו את כולם להתלונן ולתקוף. זה מאבק על הצפון שלנו, זו משילות ברמה הכי גבוהה שיש".

אחד הנושאים שעלו בכנס והוגדרו כ"חמורים במיוחד" הוא היבט הביטוח. קבסה אף התריע כי חברות ביטוח רבות אינן מבטחות עסקים שנפגעו מפרוטקשן - מה שמכניס בעלי עסקים למעגל שתיקה וחוסר יכולת להתגונן. לדבריו, "אם עסק מאבד את הפוליסה - הוא נכנס למעגל שתיקה. וכשהוא עוד מקבל חשבונית רשמית ומוכרת כהוצאה - לאן הגענו?". הוא טען כי לאחר מלחמת חרבות ברזל והחלפת ראשי שירותי הביטחון, הוא חש כי המשטרה מעבירה הילוך במאבק, וזה הזמן להתקדם ולהקים מנגנוני פעולה ברורים: "אני חושב שיש שעת רצון גדולה אחרי המלחמה. מרגישים שהמשטרה מעבירה הילוך".