וול סטריט המשיכה במגמה השלילית: אלדין נפלה 14%
למרות פתיחה בירוק, המדדים המובילים בוול סטריט סגרו את יום המסחר הראשון בשבוע בירידות שערים, זאת כשחששות מתגברים מאינפלציה ממשיכים להטריד את השווקים. היום היה חג "קולומבוס דיי" בארה"ב, מה שאומר שהבנקים והמוסדות הפיננסים השונים כמו גם שוק האג"ח למשל היו סגורים, בנוסף לא פורסמו כל נתוני מאקרו ונפחי המסחר היו דלים למדי ביחס לממוצע. בזירת הנפט, מחירה של חבית נפט למסחר בנובמבר נסחר בעת סגירת המסחר בירידה קלה לרמה של 61.8 דולר.
מדד הנאסד"ק סגר בירידה של 0.55% לרמה של 2,078 נקודות, מדד הדאו ג'ונס השיל 0.52% לרמת 10,238 הנקודות.
הירידות היום באו כהמשך למגמה השלילית שנרשמה בוול סטריט בשבוע שעבר, אשר החלה ביום בו ביטאו בכירים בפד בארה"ב את חששותיהם הכבדים מאינפלציה בכלכלתה של המעצמה הגדולה. כדי למנוע סיטואציה זו, צפוי הפד להשתמש בנשק העיקרי שלו - המשך העלאת הריביות, זאת במטרה לקרר את הכלכלה. כידוע - ריבית גבוהה הינה אימת המשקיעים במניות ולכן הסנטימנט בשווקים שלילי הביא לירידה החדה במדדים.
לאחר סיום תקופת הקיץ הרגועה, צפוי השבוע מסחר מעניין במיוחד בוול סטריט, זאת בעת שהשווקים יחזו בניצנים ראשונים של עונת הדוחות לרבעון השלישי של 2005, כשמספר חברות ענק צפויות לפרסם תוצאותיהן.
חברה אשר כבר היום לאחר סגירת המסחר תפרסם את דוחותיה הינה יצרנית האלומיניום הגדולה ממדד הדאו ג'ונס, אלקואה (AA), אשר הודיעה זה מכבר, כי מחירי האנרגיה הגבוהים הפחיתו משמעותית את רווחיה ברבעון זה. בהמשך השבוע תצטרף גם מפתחת נגן ה-iPod המפורסם, אפל (AAPL) לתחילתו של מבול הדוחות ועמה גם הקונגלולמרט הענק ג'נרל אלקטריק (GE).
נתוני מאקרו
היום, כאמור, לא פורסמו בארה"ב נתוני מאקרו, לרגל החג, אולם בהמשך השבוע ימתינו המשקיעים למספר נתונים בעלי חשיבות רבה, בדגש על פרסום המאזן המסחרי הראשוני, מדד המחירים לצרכן (ביום שישי) - איתות באשר לאינפלציה בכלכלה החזקה בעולם ופרסום ראשוני של סנטימנט הצרכן של אוניברסיטת מישיגן לחודש אוקטובר.
ביום שלישי יתפרסם גם מספר הדקות אשר נמשכה ישיבת הפד להכרעה האחרונה על שיעור הריבית - הנתון עשוי לרמוז ולו במעט על מדיניות הפד מידת ההסכמה בין בכירי הפד בנוגע לריבית במשק. נתון גבוה עשוי להעיד על חילוקי דעות ואילו נתון נמוך עשוי לאותת על תמימות דעים.
אמריקניות במרכז
במרכז המסחר היו מניותיה של מבטחת החיים לינקולן נשיונל קורפ (LNC) אשר איבדה 3% לרמה של 49.19 דולר, זאת על רקע פרסום בניו יורק טיימס, לפיו היא מנהלת שיחות מתקדמות עם יריבה קטנה יותר - ג'פרסון פיילוט (JP) לרכישת האחרונה בעיסקת ענק בשווי מוערך של 7.5 מיליארד דולר.
עוד במרכז המסחר היו מניות יצרנית החלקים לכלי רכב - חברת דלפי (DPH). החברה הגישה בקשה לבית משפט להגנה מפני תביעות נושים במסגרת פשיטת רגל (מה שקרוי בפי האמריקנים צ'פטר 11). מניות החברה, אשר הספיקו לרדת בשיעור של 48% ביום שישי לאחר פרסום כי צפויה לצאת בהודעה זו, ירדו היום ב-67% אחוז לשער של 37 סנט והשלימו התרסקות דו-יומית של כ-82%.
עוד מסתמן, כי קריסתה של דלפי תשליך גם על ענקית כלי הרכב ומשתתפת במדד הדאו ג'ונס, חברת ג'נרל מוטורס (GM). זאת, שכן ב-1999 ביצעה ג'נרל מוטורס ספין אופ לאחת מחטיבותיה וזו היא דלפי. מכיוון שכך, ג'נרל מוטורס מחויבת כלפי חלק מהעובדים בדלפי בהסכמי עבודה מאוגדים וכבר הודיעה כי התחייבויותיה יגדלו בשל כך בלא פחות מאשר 11 מיליארד דולר. מניות ג'נרל מוטורוס נסחרות בירידה של 9.86% לרמה של 25.5 דולר.
במהלך השבוע הקרוב צפויות מספר חברות אמריקניות נוספות להגיש את צ'פטר 11 טרם משתנה הרגולציה בתחום ב-17 באוקטובר - בעוד שבוע ימים בדיוק.
ישראליות בוול סטריט
אלדין (ALDN), ספקית פתרונות אבטחת המידע, קרסה בשיעור של 14.5% לשער של 17.63 דולר. החברה הודיעה היום, כי בדוחותיה הקרובים, אשר יפורסמו ב-27 באוקטובר, לא תעמוד בטווח תחזיות המכירות לרבעון. בתחזיותיה של אלדין לרבעון השלישי של 2005 צפתה החברה טווח מכירות של בין 19.8 ל-20.5 מיליון דולר. בהודעתה עידכנה החברה מטה את הטווח לרמה של בין 19.5 ל-19.7 מיליון דולר. בשורת הרווח הודיעה החברה כי תעמוד בתחזיותיה המוקדמות, וחזרה על הנחיותיה כי יהיה בטווח של בין 22 ל-25 סנט למניה.
מניות אלרון (ELRN) עלו היום בשיעור של 0.47% לרמה של 10.75 דולר. בבית ההשקעות דוטון אסוסיאייטס סבורים, כי חולשתה של אלרון מהווה הזדמנות השקעה. האנליסטים בדוטון סבורים כי מצבה של אלרון בשווקים אטרקטיבי למדי, ומותירים לה המלצת "קנייה חזקה".
ספקית ציוד הטלקום אי.סי.איי (ECIL) הוסיפה 0.85% לרמה של 8.35 דולר. מניות החברות ממשיכות לרכז עניין, לאחר שדיווחה על עסקה לפרסית רשת תקשורת אופטית עבור חברת התקשורת והחשמל הממשלתית של קוסטה ריקה - ספקית התקשורת היחידה במדינה. העסקה מגיעה להיקף של 59 מיליון דולר.
מניות ענקית התוכנה הישראלית קומברס (שסימולה: CMVT) המשיכו בתגובה פושרת להודעתה מסוף השבוע וסגרו בירידות שערים של 2.02% לרמה של 24.78 דולר. ביום שישי הודיעה החברה, כי חתמה על הסכם לרכישת GSS, חטיבת הטלקומוניקציה של חברת CSG (שסימולה: SGS), ב-251 מיליון דולר במזומן.
מקומברס נמסר, כי שילוב בין GSS, העוסקת בתחום פתרונות תוכנה לבילינג, עם חטיבת החיוב בזמן אמת של קומברס צפוי להרחיב באופן משמעותי את קהל הלקוחות הפוטנציאליים של קומברס בתחום הבילינג ולמצב את קומברס כספקית מובילה בתחום מערכות הבילינג המשולבות לספקיות תקשורת של רשתות סלולריות, קוויות, כבלים, לוויינים ורשתות על בסיס אינטרנט.
ענקית אבטחת המידע הישראלית, צ'ק פוינט (סימול: CHKP)
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.
עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקהאבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.
הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת:
