וול סטריט המשיכה במגמה השלילית: אלדין נפלה 14%
למרות פתיחה בירוק, המדדים המובילים בוול סטריט סגרו את יום המסחר הראשון בשבוע בירידות שערים, זאת כשחששות מתגברים מאינפלציה ממשיכים להטריד את השווקים. היום היה חג "קולומבוס דיי" בארה"ב, מה שאומר שהבנקים והמוסדות הפיננסים השונים כמו גם שוק האג"ח למשל היו סגורים, בנוסף לא פורסמו כל נתוני מאקרו ונפחי המסחר היו דלים למדי ביחס לממוצע. בזירת הנפט, מחירה של חבית נפט למסחר בנובמבר נסחר בעת סגירת המסחר בירידה קלה לרמה של 61.8 דולר.
מדד הנאסד"ק סגר בירידה של 0.55% לרמה של 2,078 נקודות, מדד הדאו ג'ונס השיל 0.52% לרמת 10,238 הנקודות.
הירידות היום באו כהמשך למגמה השלילית שנרשמה בוול סטריט בשבוע שעבר, אשר החלה ביום בו ביטאו בכירים בפד בארה"ב את חששותיהם הכבדים מאינפלציה בכלכלתה של המעצמה הגדולה. כדי למנוע סיטואציה זו, צפוי הפד להשתמש בנשק העיקרי שלו - המשך העלאת הריביות, זאת במטרה לקרר את הכלכלה. כידוע - ריבית גבוהה הינה אימת המשקיעים במניות ולכן הסנטימנט בשווקים שלילי הביא לירידה החדה במדדים.
לאחר סיום תקופת הקיץ הרגועה, צפוי השבוע מסחר מעניין במיוחד בוול סטריט, זאת בעת שהשווקים יחזו בניצנים ראשונים של עונת הדוחות לרבעון השלישי של 2005, כשמספר חברות ענק צפויות לפרסם תוצאותיהן.
חברה אשר כבר היום לאחר סגירת המסחר תפרסם את דוחותיה הינה יצרנית האלומיניום הגדולה ממדד הדאו ג'ונס, אלקואה (AA), אשר הודיעה זה מכבר, כי מחירי האנרגיה הגבוהים הפחיתו משמעותית את רווחיה ברבעון זה. בהמשך השבוע תצטרף גם מפתחת נגן ה-iPod המפורסם, אפל (AAPL) לתחילתו של מבול הדוחות ועמה גם הקונגלולמרט הענק ג'נרל אלקטריק (GE).
נתוני מאקרו
היום, כאמור, לא פורסמו בארה"ב נתוני מאקרו, לרגל החג, אולם בהמשך השבוע ימתינו המשקיעים למספר נתונים בעלי חשיבות רבה, בדגש על פרסום המאזן המסחרי הראשוני, מדד המחירים לצרכן (ביום שישי) - איתות באשר לאינפלציה בכלכלה החזקה בעולם ופרסום ראשוני של סנטימנט הצרכן של אוניברסיטת מישיגן לחודש אוקטובר.
ביום שלישי יתפרסם גם מספר הדקות אשר נמשכה ישיבת הפד להכרעה האחרונה על שיעור הריבית - הנתון עשוי לרמוז ולו במעט על מדיניות הפד מידת ההסכמה בין בכירי הפד בנוגע לריבית במשק. נתון גבוה עשוי להעיד על חילוקי דעות ואילו נתון נמוך עשוי לאותת על תמימות דעים.
אמריקניות במרכז
במרכז המסחר היו מניותיה של מבטחת החיים לינקולן נשיונל קורפ (LNC) אשר איבדה 3% לרמה של 49.19 דולר, זאת על רקע פרסום בניו יורק טיימס, לפיו היא מנהלת שיחות מתקדמות עם יריבה קטנה יותר - ג'פרסון פיילוט (JP) לרכישת האחרונה בעיסקת ענק בשווי מוערך של 7.5 מיליארד דולר.
עוד במרכז המסחר היו מניות יצרנית החלקים לכלי רכב - חברת דלפי (DPH). החברה הגישה בקשה לבית משפט להגנה מפני תביעות נושים במסגרת פשיטת רגל (מה שקרוי בפי האמריקנים צ'פטר 11). מניות החברה, אשר הספיקו לרדת בשיעור של 48% ביום שישי לאחר פרסום כי צפויה לצאת בהודעה זו, ירדו היום ב-67% אחוז לשער של 37 סנט והשלימו התרסקות דו-יומית של כ-82%.
עוד מסתמן, כי קריסתה של דלפי תשליך גם על ענקית כלי הרכב ומשתתפת במדד הדאו ג'ונס, חברת ג'נרל מוטורס (GM). זאת, שכן ב-1999 ביצעה ג'נרל מוטורס ספין אופ לאחת מחטיבותיה וזו היא דלפי. מכיוון שכך, ג'נרל מוטורס מחויבת כלפי חלק מהעובדים בדלפי בהסכמי עבודה מאוגדים וכבר הודיעה כי התחייבויותיה יגדלו בשל כך בלא פחות מאשר 11 מיליארד דולר. מניות ג'נרל מוטורוס נסחרות בירידה של 9.86% לרמה של 25.5 דולר.
במהלך השבוע הקרוב צפויות מספר חברות אמריקניות נוספות להגיש את צ'פטר 11 טרם משתנה הרגולציה בתחום ב-17 באוקטובר - בעוד שבוע ימים בדיוק.
ישראליות בוול סטריט
אלדין (ALDN), ספקית פתרונות אבטחת המידע, קרסה בשיעור של 14.5% לשער של 17.63 דולר. החברה הודיעה היום, כי בדוחותיה הקרובים, אשר יפורסמו ב-27 באוקטובר, לא תעמוד בטווח תחזיות המכירות לרבעון. בתחזיותיה של אלדין לרבעון השלישי של 2005 צפתה החברה טווח מכירות של בין 19.8 ל-20.5 מיליון דולר. בהודעתה עידכנה החברה מטה את הטווח לרמה של בין 19.5 ל-19.7 מיליון דולר. בשורת הרווח הודיעה החברה כי תעמוד בתחזיותיה המוקדמות, וחזרה על הנחיותיה כי יהיה בטווח של בין 22 ל-25 סנט למניה.
מניות אלרון (ELRN) עלו היום בשיעור של 0.47% לרמה של 10.75 דולר. בבית ההשקעות דוטון אסוסיאייטס סבורים, כי חולשתה של אלרון מהווה הזדמנות השקעה. האנליסטים בדוטון סבורים כי מצבה של אלרון בשווקים אטרקטיבי למדי, ומותירים לה המלצת "קנייה חזקה".
ספקית ציוד הטלקום אי.סי.איי (ECIL) הוסיפה 0.85% לרמה של 8.35 דולר. מניות החברות ממשיכות לרכז עניין, לאחר שדיווחה על עסקה לפרסית רשת תקשורת אופטית עבור חברת התקשורת והחשמל הממשלתית של קוסטה ריקה - ספקית התקשורת היחידה במדינה. העסקה מגיעה להיקף של 59 מיליון דולר.
מניות ענקית התוכנה הישראלית קומברס (שסימולה: CMVT) המשיכו בתגובה פושרת להודעתה מסוף השבוע וסגרו בירידות שערים של 2.02% לרמה של 24.78 דולר. ביום שישי הודיעה החברה, כי חתמה על הסכם לרכישת GSS, חטיבת הטלקומוניקציה של חברת CSG (שסימולה: SGS), ב-251 מיליון דולר במזומן.
מקומברס נמסר, כי שילוב בין GSS, העוסקת בתחום פתרונות תוכנה לבילינג, עם חטיבת החיוב בזמן אמת של קומברס צפוי להרחיב באופן משמעותי את קהל הלקוחות הפוטנציאליים של קומברס בתחום הבילינג ולמצב את קומברס כספקית מובילה בתחום מערכות הבילינג המשולבות לספקיות תקשורת של רשתות סלולריות, קוויות, כבלים, לוויינים ורשתות על בסיס אינטרנט.
ענקית אבטחת המידע הישראלית, צ'ק פוינט (סימול: CHKP)

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
תיירות במרוקו קרדיט: גרוקבין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
התעופה הישראלית מתאוששת עם חזרה הדרגתית לשמיים, יעדים חדשים-ישנים ותחרות שאט אט חוזרת בענף - תמונת מצב
ענף התעופה הישראלי עובר בתקופה האחרונה תמורות שונות במטרה לחזור לשגרה של לפני המלחמה. אחרי חודשים של האטה עמוקה בעקבות המלחמה, השמיים של ישראל מתחילים להיפתח מחדש, אך התמונה עדיין רחוקה מלהיות פשוטה ומהשגרה שהכנו לפני ה-7 באוקטובר. לצד חידוש קווים בינלאומיים חשובים והגעת שחקנים חדשים לשוק המקומי, ניכרת ירידה כללית בהיקף הפעילות, בעיקר בטיסות יוצאות, והאתגרים בענף נותרו רבים.
אחת ההתפתחויות הבולטות היא חידוש הטיסות בין ישראל ומרוקו, שנעצרו לחלוטין במהלך המלחמה. הקו הזה, שנפתח במקור כחלק מההסכמות המדיניות בין המדינות, מקבל כעת רוח חיים מחודשת, והוא נחשב לסמל לחזרה הדרגתית של התיירות והקשרים הכלכליים. עם זאת, נראה שהביקוש עדיין מתון, בעיקר בגלל זהירות של נוסעים ותנאי ביטחון אזוריים שלא חזרו לשגרה מלאה.
במקביל, חברת וייז אייר (Wizz Air), אחת מחברות הלואו־קוסט ההונגרית ואחת הבולטות באירופה, מתכננת להקים בסיס בישראל, צעד שממחיש את האמון המתחדש בשוק המקומי. הבסיס צפוי לשמש מוקד לפעילות שוטפת, ולהגדיל את היקף הטיסות לאירופה וליעדים נוספים. מדובר במהלך אסטרטגי שנועד להעמיק את אחיזת החברה באזור, תוך מתן תחרות ישירה לשחקניות הוותיקות ובראשן אל על.

- המלונות שאירחו מפונים יקבלו 160 מיליון ש' לשיפוצים
- קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אל על ניצלה את תקופת הגאות בשווקים ואת הסביבה התפעולית החיובית בשנה שלפני המלחמה כדי לשפר את מצבה הפיננסי. החברה הצליחה לצמצם חובות באופן ניכר, הודות לרווחיות גבוהה ולעלייה חדה במניית החברה, שאפשרה גיוס הון בתנאים נוחים. כיום, אל על נמצאת בעמדה טובה יותר מבחינת איתנות פיננסית וניהולית, אבל היא פועלת בסביבה שונה לחלוטין כאשר התחרות גדלה, מחירי הדלק נותרו תנודתיים והנוסעים נזהרים יותר בתכנון נסיעות לחו"ל.
