שיפור בתוצאות חברות התעשיה הבורסאיות ברבעון ה-1

ברבעון הראשון גדלו המכירות של החברות השקליות בכ-13%, לעומת הרבעון המקביל אשתקד. מכירות החברות הדולריות עלו בכ-15% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו בכ-17.5 מיליארד שקל
דרור איטח |

ברבעון הראשון של שנת 2005 נמשך השיפור החד ברווחיות חברות התעשיה הבורסאיות השקליות, הן לעומת הרבעון המקביל אשתקד, והן לעומת שנת 2004 כולה. כך עולה מניתוח שערכה יחידת המחקר במחלקה הכלכלית של הבורסה לניירות ערך בתל אביב.

השוואת התוצאות הכספיות של חברות אלה לנתוני אשתקד הינה בעייתית מכיון שקונצרן "כור", שמכירותיו היוו בשנת 2004 כ-19% מסך מכירות החברות השקליות, הפסיק לאחד בדוחותיו את נתוני חברת "מכתשים אגן" החל בינואר 2005. לפיכך מובא להלן נתוח הרווחיות בניכוי קונצרן "כור".

ברבעון הראשון של 2005 גדלו המכירות של החברות השקליות בכ-13%, לעומת הרבעון המקביל אשתקד, והסתכמו בכ-10.5 מיליארד שקל.

שיפור חל גם בשולי הרווחיות הגולמית והתפעולית מהמכירות, לעומת הרבעון המקביל אשתקד והנתונים השנתיים של 2004, והם הסתכמו בכ-30% ו-9.5%, בהתאמה. התשואה התפעולית להון הגיעה לשיא של כ-28.5%, לעומת כ-22% אשתקד.

התשואה נטו להון ברבעון הראשון של 2005, היתה כ-14% בדומה לרבעון המקביל אשתקד, אך גבוהה משמעותית מזו שנרשמה בשנת 2004 כולה.

חלק ניכר מהשיפור ברווחיות ברבעון הראשון של 2005 ניתן לזקוף לזכות קונצרן "כלל תעשיות",שמכירותיו ברבעון הראשון של 2005 הוו כ-8% ממכירות החברות השקליות והציג שיפור ניכר ברווחיותו.

חברות התעשייה הדולריות

בחברות התעשיה המתאמות את דוחותיהן הכספיים לדולר חל שיפור ברווחיות הן בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, והן לעומת שנת 2004 כולה.

ברבעון הראשון של 2005 עלו המכירות של חברות אלה בכ-15% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו בכ-17.5 מיליארד שקל. במקביל, חל שיפור בשולי הרווח הגולמי והתפעולי מסך המכירות, והם הסתכמו בכ-38.5% ו-16%, בהתאמה. שעור התשואה התפעולית להון הגיע ברבעון זה לכ-22%, לעומת כ-%18.5 אשתקד.

גם בניכוי "טבע" שמשקלה בקרב החברות הדולריות מכריע, חל ברבעון הראשון של 2005 גידול במכירות ושיפור בכל מדדי הרווחיות לעומת הרבעון המקביל אשתקד ונתוני כל שנת 2004.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כסף
צילום: Freepik

עמלת ההפצה בקרנות נאמנות צפויה לרדת; צוות עבודה ממליץ על הגבלת העמלה ל-0.2% לעומת 0.35% כיום

עם זאת, תהיה עמלת קנייה ומכירה על כלל קרנות הנאמנות

מנדי הניג |
נושאים בכתבה קרנות נאמנות

צוות עבודה משותף למשרד האוצר, הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל ורשות ניירות ערך מציג דוח ביניים לקבלת התייחסות מהציבור בנושא מודלי תגמול בפעילות הציבור בניירות ערך, הצוות מזמין את הציבור הרחב להגיב ולהעביר התייחסויות לנושאים המפורטים בדוח הביניים, ובכך לתרום לקידום  התחרות בתחום פעילות הציבור בניירות ערך.

המפקח על הבנקים, דני חחיאשוילי מסר: "דוח הביניים מהווה שלב נוסף וחשוב בעבודת הצוות והוא כולל המלצות למודל עמלות חדש פשוט ושקוף, שישפר את יכולת ההשוואה של הלקוחות בפעילותם בשוק ההון ויתרום לתחרות בין השחקנים השונים בשוק. במסגרת עבודת הצוות נבחנו לעומק היתרונות והחסרונות של המודל המוצע במטרה לגבש פתרון מאוזן לטובת הלקוחות. פרויקט זה הוא בהלימה ישירה ליעדים ששם לעצמו הפיקוח על הבנקים של קידום הוגנות כלפי הלקוח וחיזוק התחרות".

יושב ראש רשות ניירות ערך, ספי זינגר התייחס: "בשנים האחרונות אנו עדים להשתתפות הולכת וגדלה של הציבור הרחב במסחר בשוק ההון.  זאת תופעה מבורכת ורשות ניירות ערך פועלת במספר ערוצים על מנת להתאים את הרגולציה אליה. התאמת מבנה העמלות בהתאם להמלצות הצוות הן נדבך מרכזי במהלכים אלה. הן יקדמו פשטות שקיפות ואחידות במבנה העמלות, יאפשרו לציבור להשוות בצורה קלה בין הצעות שונות ויקדמו את התחרות. זאת לצד שמירה על מערך ייעוץ השקעות אובייקטיבי ואפקטיבי".

סגנית הממונה על התקציבים, תמר לוי בונה ציינה: "בשנים האחרונות עשינו פעולות רבות במטרה לשכלל את התחרות במערכת הפיננסית הישראלית, דוח הביניים מציע לעשות זאת גם בפעילות הציבור בניירות ערך. המודל צפוי לשפר את יכולת הלקוחות להשוות בין הצעות ערך, לחזק את ההלימה בין השירות הניתן בפועל לבין העמלה המשולמת ולהשוות בין מודלי תגמול של מוצרים פיננסיים דומים. אנו סבורים כי המודל המוצע יגביר את התחרות בניהול תיקי ניירות ערך, יאפשר למספר לקוחות רב יותר גישה לשוק ההון וירחיב את נגישות שירות הייעוץ למשקיעים רבים יותר."

צוות עבודה משותף למשרד האוצר, הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל ורשות ניירות ערך פרסמו להערות הציבור דו"ח ביניים אשר מציע מתווה לעדכון מודל העמלות הנוגעות בניהול חשבון ניירות ערך הנהוג כיום בישראל. בסיס השינוי המוצע הנו הגברת השקיפות, חיזוק יכולת ההשוואה ושיפור ההלימה בין השירות שניתן לעמלה שנגבית. הצוות מאמין כי מהלך זה ישפר את התחרות בין השחקנים השונים ויעודד פעילות שחקנים חדשים, וזאת באופן שיטיב עם הלקוח ויחזק את יכולת ההשוואה שלו בין השחקנים השונים.