רכב חשמלי
צילום: shutterstock

איך לקנות רכב חשמלי בזול?

רוצים לעלות על הכביש עם רכב מונע בחשמל, אבל המחירים גבוהים? הנה דרכים להגיע למטרה בפחות כסף

נושאים בכתבה רכב חשמלי

דניס לר

צילום: Shutterstock

צילום: Shutterstock

בשנים האחרונות, אנו עדים למהפכה של ממש בשוק הרכב הישראלי. רכבים חשמליים, שפעם נחשבו לחזון רחוק, הפכו למציאות מוחשית בכבישי הארץ. הסיבות לעניין הגובר ברכבים אלו מגוונות – יעילות אנרגטית, ידידותיות לסביבה, יכולות נהיגה אוטונומית, עלויות תחזוקה נמוכות וחוויית נהיגה משופרת.

ואולם, למרות היתרונות הברורים, מחירי הרכבים החשמליים עדיין מהווים מכשול משמעותי עבור צרכנים רבים. בשנת 2023, המחיר הממוצע לעסקת רכישה של רכב חשמלי חדש בישראל עמד על כ-175,000 שקל. יתרה מזאת, מגמת ההתייקרות צפויה להימשך ב-2024 ואילך, בעיקר עקב שינויים במדיניות המיסוי. לנוכח מציאות זו, צרכנים רבים מחפשים דרכים יצירתיות לרכוש רכב חשמלי מבלי לפגוע באופן משמעותי בכיס. הנה כמה דרכים לעשות זאת.

 

1. בחירה ביצרן רכב חשמלי זול: המהפכה הסינית

אחת הדרכים המשמעותיות ביותר לחסוך ברכישת רכב חשמלי היא לבחון את ההבדלים במחירים בין יצרנים שונים. בשנים האחרונות, יצרני רכב סיניים הפכו לשחקנים משמעותיים בשוק הרכב החשמלי העולמי, ובפרט בישראל. מחקר מקיף שנערך על ידי JATO DYNAMICS חברה המתמחה בניתוח ענף הרכב העולמי (פורסם ב"כלכליסט" באוקטובר 2023) חשף פערים משמעותיים בין מחירי הרכבים החשמליים הסיניים לבין אלה של יצרנים מסורתיים מאירופה, קוריאה וארה"ב.

לפי הנתונים, בישראל המחיר הממוצע של מכונית חשמלית סינית עמד על 60,153 דולר במחצית הראשונה של 2023. לעומת זאת, המחיר הממוצע של מכונית חשמלית לא תוצרת סין היה 124,498 דולר – פער של יותר מ-50%.

יצרנים סיניים מציעים מגוון רחב של דגמים, מרכבי מיני עירוניים ועד רכבי פנאי גדולים. חברות כמו BYD ו- NIO משקיעות סכומי עתק במחקר ופיתוח, ומציעות טכנולוגיות מתקדמות. ורבים מהיצרנים הסיניים מציעים אחריות ארוכה במיוחד, לעתים עד 8 שנים. עם זאת, בעוד שאיכות הרכבים הסיניים השתפרה משמעותית, חשוב לבדוק ביקורות ודירוגי אמינות. כמו כן, חשוב לוודא שקיימת רשת שירות ותמיכה מספקת בישראל.

 

2. רכב חשמלי יד שנייה: הזדמנויות בשוק מתפתח

למרות ששוק הרכבים החשמליים המשומשים בישראל עדיין בשלבי התפתחות, זוהי אופציה שכדאי לשקול ברצינות. ככל שיותר רכבים חשמליים נכנסים לשוק, כך גדלות ההזדמנויות בשוק היד השנייה. היתרונות ברכישת רכב חשמלי מיד שנייה הם רבים:
  • מחיר אטרקטיבי: ניתן למצוא רכבים חשמליים משומשים במחיר של פחות מ-100,000 שקל, פער משמעותי ממחירי רכבים חדשים.
  • שמירת ערך: על פי בדיקת מחירון הרכב של לוי יצחק במחצית הראשונה של 2023, רכבים חשמליים שומרים על ערכם טוב יותר מרכבי בנזין. זה אומר שגם אם תרכשו רכב משומש, סביר להניח שתוכלו למכור אותו במחיר טוב יחסית בעתיד.

    טכנולוגיה מתקדמת במחיר נגיש: רכבים חשמליים, אפילו מלפני מספר שנים, מגיעים עם טכנולוגיות מתקדמות שעדיין רלוונטיות.

  • היסטוריית שירות ברורה: רוב הרכבים החשמליים בישראל צעירים יחסית, כך שקל יותר לעקוב אחר היסטוריית הטיפולים שלהם.
בעת רכישת רכב חשמלי יד שנייה, ישנם מספר גורמים חשובים שכדאי לשים לב אליהם. ראשית, חשוב לבדוק את מצב הסוללה, שהיא המרכיב היקר ביותר ברכב, ולוודא את טווח הנסיעה הנוכחי. כדאי גם לברר על הרגלי הטעינה של הבעלים הקודם, שכן טעינה מהירה תכופה עלולה להשפיע על אורך חיי הסוללה. בנוסף, חשוב לוודא שהרכב קיבל את כל עדכוני התוכנה האחרונים מהיצרן ולבצע בדיקה מקיפה של כל המערכות האלקטרוניות והחשמליות. לבסוף, כדאי לבדוק האם האחריות המקורית של היצרן עדיין בתוקף, במיוחד לגבי הסוללה, שכן זה יכול לחסוך הוצאות משמעותיות בעתיד.

 

3. רכב חשמלי חדש אפס קילומטר: החיסכון המושלם?

אחת האפשרויות המעניינות והמושכות בשוק הרכב הישראלי היא רכישת רכב חשמלי "אפס קילומטר" מחברות ליסינג. זוהי אולי האפשרות המשתלמת ביותר עבור מי שמחפש רכב חדש במחיר מוזל משמעותית.

רכב אפס קילומטר הוא רכב שמגיע מחברת ליסינג, ומעולם לא עלה על הכביש לפני כן. למעשה, זהו רכב חדש לכל דבר ועניין, אך נמכר במחיר נמוך יותר משתי סיבות עיקריות. הראשונה קשורה לרישום היד ברכב. באופן רשמי, בעת המכירה מחברת הליסינג ללקוח, הרכב רשום כרכב יד שנייה ולכן ערכו מוזל. השניה היא כוח קנייה. חברות הליסינג מנצלות את כוח הקנייה שלהן ומקבלות עסקאות משתלמות מהיבואניות והיצרניות, וכך יכולות לגלגל את ההנחה ללקוח.

רכישת רכב חשמלי אפס קילומטר מציעה מספר יתרונות משמעותיים לקונה. ראשית, היא מאפשרת חיסכון כספי ניכר, עם מחירים הנמוכים בעשרות אחוזים ממחירי השוק הרגילים לרכב חדש. למרות המחיר המוזל, מדובר ברכב חדש לחלוטין שלא נסע אפילו קילומטר אחד, ובדרך כלל מגיע עם אחריות יצרן מלאה.

בנוסף, הקונה נהנה ממבחר רחב של דגמים ורמות גימור, מה שמאפשר התאמה מדויקת יותר לצרכים ולטעם האישי. לבסוף, חברות הליסינג המציעות רכבים אלה לרוב מציעות גם אפשרויות מימון אטרקטיביות או עסקאות טרייד-אין משתלמות, מה שהופך את העסקה לנגישה יותר עבור מגוון רחב של קונים פוטנציאליים.

כך לדוגמה, אלבר, אחת מחברות הרכב הגדולות בישראל, מוכרת רכבי אפס קילומטר במחיר מופחת משמעותית ממחיר רכב חדש מהיבואן, ומציעה הטבות נוספות עם מכירת הרכב , למשל התקנת אביזרים כמו חיישני רוורס וקודנית, ותשלום מראש של אגרת הרישוי. בנוסף, קיימות באלבר אפשרויות מימון מגוונות כולל מסלולים המציעים מימון מלא של הרכב, שבהם הרוכש יכול ליהנות מעד 100% מימון לרכב. עסקאות טרייד-אין משתלמות ושירותי ביטוח, הכול תחת קורת גג אחת.  

 

4. רכב חשמלי בליסינג: גמישות וחיסכון

עסקת ליסינג רכב חשמלי היא אפשרות יצירתית ומעניינת שמאפשרת ליהנות מרכב חדש מבלי להתחייב לרכישה של הרכב . זוהי שיטה שהפכה לפופולרית יותר ויותר, במיוחד בקרב אלה שרוצים לחוות את היתרונות של רכב חשמלי מבלי לקחת על עצמם התחייבות ארוכת טווח.

עסקת ליסינג רכב חשמלי היא תהליך פשוט ונוח עבור הצרכן. הוא מתחיל בבחירת הרכב החשמלי המועדף מתוך מגוון האפשרויות שמציעה חברת הליסינג. לאחר מכן, נקבעת תקופת החכירה, שבדרך כלל נעה בין שנה  ועד 3 שנים. במהלך תקופה זו, הלקוח משלם סכום חודשי קבוע שכולל את עלות השימוש ברכב ובעסקה זו ניתן להוסיף חבילת מלאה הכוללת ביטוחים טיפולים ואגרת רישוי. כמו כן בסיום תקופת הליסינג הלקוח יכול גם לקנות את הרכב בהנחה.

ליסינג פרטי של רכב חשמלי אפס קילומטר מגיע עם כמה יתרונות ברורים:

  • תשלומים נוחים: במקום הוצאה גדולה חד פעמית, משלמים סכום חודשי ידוע מראש
  • רכב חדש: נהנים מרכב חדש ומתקדם ללא התחייבות ארוכת טווח.
  • ללא דאגות: הלקוח לא סופג את ירידת הערך , כמו כן ניתן להוסיף חבילת תחזוקה מלאה כך שהכול תחת קורת גג אחת
  • גמישות: בתום תקופת הליסינג, ניתן להחזיר את הרכב ללא שום התחייבות כלל, עם אפשרות לבצע עסקת החלפה לרכב חדש או לקנות
  • יתרונות מס: לעסקים, ליסינג מציע יתרונות מס משמעותיים.
  • הכרות עם טכנולוגיה חדשה: מקבלים רכב חשמלי חדש עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר והאבזור והבטיחות האיכותיים והטובים שיש   
 

לסיכום

למרות מחירי רכבי החשמל החדשים, ישנן עדיין דרכים יצירתיות לחסוך ולהפוך את החלום של רכב חשמלי למציאות. כל אחת מהאפשרויות שסקרנו – בחירת יצרן זול יותר, רכישת רכב יד שנייה, ניצול הצעות של רכב אפס קילומטר, או שימוש בשירותי ליסינג – מציעה יתרונות וחסרונות משלה. בבחירת הדרך הנכונה עבורכם, קחו בחשבון משתנים כמו התקציב שביכולתכם להשקיע, צורכי הנסיעות שלכם, עד כמה חשובה לכם הטכנולוגיה העדכנית ביותר וגמישות העסקה והאם אתם מעוניינים לטפל ברכב בעצמכם או מעדיפים פתרון "הכל כלול".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלעד הדר
צילום: קרדיט התמונות: אלעד הדר

תביעה קבוצתית נגד אלעד הדר נמחקה בבית המשפט

בדיון שנערך בבית משפט השלום בת"א בתחילת החודש, נדחתה התביעה הקבוצתית שהוגשה על ידי עורכי הדין אהב כהן ואור גביש נגד אלעד הדר וחברת "סקסס" ונפסקו לנתבעים פיצויים בסכום נכבד.

נושאים בכתבה תביעה ייצוגית

קרדיט התמונות: אלעד הדר טענות התובעים

לקראת סוף שנת 2021, 11 לקוחות לשעבר של חברת ייעוץ העסקי "סקסס" הגישו תביעה משותפת נגד החברה ונגד אלעד הדר בטענה שונות שהחברה מתנערת ממילוי תפקידה המלא כחברת ייעוץ עסקי ועושה זו בדרכים לא דרכים. התביעה הוגשה על ידי עורכי הדין אהב כהן ואור גביש אשר איגדו מספר אנשים לצורך קבלת פיצויים בסך 500 אלף שקל.
כתב התביעה היה ארוך ונעשה כל ניסיון להראות שחברת "סקסס" פעלה לא כראוי תוך כדי במהלך התביעה הושמעו מקבץ טענות מופרכות, שקריות ולא קשורות נגד אלעד הדר וחברת "סקסס"  שנועדו להסתיר את מטרת התביעה האמיתית, התברר מהר מאד שמתוך ה-11 תובעים כביכול רובם נתבעים שהיו חייבים כסף לאלעד הדר וחברת "סקסס ייעוץ עסקי" בגין שירות שקיבלו ולא שילמו עליו לא זאת ועוד שהיה כבר דיון שדן בניסיון ההתחמקות שלהם לשלם ובית המשפט פסק שהצד עם חברת סקסס ופסק שעליהם לשלם ואילו חלק אחר של הנתבעים הם קובץ בעלי עסקים שחל בעסק שלהם שיפור משמעותי בהכנסות וברווחים ובמקום לשמוח ולשלם את העמלה על הצמיחה ניסו לחמוק ולא לשלם את העמלה, בחלקם מדובר אף בצמיחה של מיליונים, אך במקום לשבח את החברה ולשלם את העמלה הם בחרו לנסות להתחמק מהתשלום וכאשר נתבעו חשבו שאם יזמו תביעה כקבוצתית כנגד סקסס ואלעד הד יוכלו לחמוק מלשלם את העמלה שהוסכם עליה. גלגלי הצדק טוחנים אמנם לאט אבל כבר בדיון הראשון בבית המשפט נזף בעורך הדין אהב כהן שאמור לדעת מתוקף עיסוקו שהחוק מגדיר "מעשה בית דין" כנושא שבין המשפט כבר דן בוא ופסק בו, בנושא שכזה לא ניתן להגיש תביעה נוספת ולא ניתן לדון בו שנית ולכן כבר בדיון המקדמי נמחקו 5 מתוך 11. ככל הנראה אותם נתבעים צורפו כדי לתת נפח כוזב לכמות הלקוחות בתביעה. חרף עובדה זו הם הוטעו ושוכנעו ע"י עורכי דינם לשלם אלפי שקלים כל אחד כדי להגיש תביעה נוספת. מכאן התיק המשיך עם 6 תובעים והשופט נתן להם זמן ראוי לארגן ולהגיש מחדש את טענותיהם לאחר שכמעט חצי מהם התגלו כבר בדיון הראשון כחסרות שחר.