נתניהו נוסבאום
צילום: מסך חדשות 2
טור

על המשמעות התקשורתית של התנצלותו של נתניהו לנוסבאום

אחרי שלגלג על כתב המשטרה הוותיק באירוע של הליכוד, התקשר רה"מ לנוסבאום והתנצל בניו. יועץ התקשורת יובל לידור מסביר בפני מי באמת צריך נתניהו להתנצל
יובל לידור | (11)

שיחת ההתנצלות שקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו עם כתב המשטרה של חברת החדשות, משה נוסבאום, הזכירה לי סיפור שאחד המרצים שלי בחוג לתקשורת נהג לספר לנו. לא ברור אם מדובר בסיפור מאומת או אגדה אורבנית, אבל הוא בהחלט משל נפלא על מהות ההתנצלות והמשמעות התקשורתית שלה.

 

הסיפור הולך ככה: הנפיל הנדיר, ראש ממשלת בריטניה ווינסטון צ'רצ'יל, מצא את עצמו בערב לונדוני קר בהצגת בכורה באחד התיאטראות בווסט אנד. בהפסקה של ההצגה ביקש ראש הממשלה להתפנות ומצא את עצמו מול המשתנה בשירותי הגברים. לצדו, עמד והטיל מימיו העורך הראשי של הגרדיאן.

 

בעוד 2 המכובדים עומדים ומנהלים ענייניהם מול המשתנה, פונה עורך העיתון אל ראש הממשלה ואומר לו: "אדוני המכובד, אני מבקש להתנצל בפניך מעומק לבי על מאמר המערכת שפרסמנו הבוקר בגרדיאן. מדובר במאמר נוקב שבו לא הקפדנו לשמור על כבודך ועל כבוד תפקידך, ירדנו נמוך ומתחת לחגורה ובהחלט היה ראוי שלא היה מפורסם בנוסח שבו פורסם".

 

צ׳רצ׳יל המופתע מההתנצלות הלבבית של העורך פנה אליו בחיוך ואמר לו: "להבא, אני מעדיף שתתקוף אותי בתא השירותים ותתנצל בעיתון ולא להפך".

 

ולענייננו: ברור שהחיקוי הזול של ראש הממשלה בהדלקת הנרות של תנועת הליכוד בכפר המכביה ביום שלישי, הוא בסך הכל עוד אחת מדרכיו היותר יצירתיות לפגוע בתקשורת הישראלית המסקרת את פרשיותיו. חיקוי הגבות של נוסבאום הוא עוד פרק בכרסום המתמשך שמנהל נתניהו ביד רמה כלפי האמינות והמשמעות שהציבור נותן לדיווחים התקשורתיים אודות החקירות המתנהלות נגדו.

 

וצריך לומר את האמת, האסטרטגיה של נתניהו עובדת ומצליחה. האמינות של התקשורת, בקרב הציבור הישראלי, נסדקת, נחלשת ומתרסקת. השנאה היוקדת ברשתות החברתיות כלפי עיתונאים מובילים במערכות התקשורת המסקרים את פרשיות נתניהו היא תוצאה ישירה של הקמפיין שהוא מנהל בשיטתיות שבהחלט ראויה להערכה. למעשה, בקדנציה הנוכחית, מול נתניהו, התקשורת הישראלית הפכה ליותר ויותר חלשה וכנועה.

 

בחזרה לסיפור על צ'רצ'יל: בדיוק כמו שראש ממשלת בריטניה שלח את עורך הגרדיאן להתנצל מול קוראיו, ככה בדיוק נוסבאום וראשי חברת החדשות צריכים לשלוח את נתניהו להתנצל מול באי אירוע הדלקת הנרות בכפר המכביה ומול אזרחי ישראל.

 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אוראור 03/05/2018 10:37
    הגב לתגובה זו
    למה לא עוצרים סוף סוף את הסאטיריקאנים המנוולים מארס נעדרת???????
  • 7.
    רמי 24/12/2017 23:04
    הגב לתגובה זו
    רומסים את ראש הממשלה כל יום ועוד רוצים התנצלות?
  • 6.
    חכו חכו 22/12/2017 13:19
    הגב לתגובה זו
    ממתי מישהו מהתקשורת התנצל בפני ביבי?
  • 5.
    קצת לחשוב 21/12/2017 18:52
    הגב לתגובה זו
    נתניהו הוא ראש ממשלה והתקשורת תוקפת אותו על שטויות שלא קשורים למקצוע שלו אז גם נתניהו תוקף חזרה את התקשורת בדברים שלא קשורים למקצוע, תחשבו קצת.
  • רן 24/12/2017 08:21
    הגב לתגובה זו
    ואולי גם תקשורת... ואז תבין שהמשוואה לא כל כך פשוטה. תפקיד התקשורת הוא לחפש את הבעיות של השלטון ולהיות כלב השמירה של השלטון. תפקיד השלטון ובמקרה הזה ראש הממשלה הוא לא לתקוף את התקשורת. המשוואה שאתה מצייר היא של ילדים בגן חובה - אתה עשית לי אז אני אעשה לך... נו באמת
  • 4.
    בדיוק כך (ל"ת)
    אור מרוני 21/12/2017 17:15
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מה קשור התנצלות להסתה מכוונת שמטרתה לא השתנתה מאז 1995? (ל"ת)
    אלי 21/12/2017 16:11
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ראובן 21/12/2017 13:11
    הגב לתגובה זו
    גדול(:
  • 1.
    שילכו להזדיין כל השמאלנים וגם מני נפתלי החרא (ל"ת)
    שמאלנים מזדיינים 21/12/2017 11:07
    הגב לתגובה זו
  • אוראור 03/05/2018 10:36
    הגב לתגובה זו
    סתם בדיחה........................................
  • ערן 21/12/2017 14:56
    הגב לתגובה זו
    עוד גיבור מקלדת שפן סלעים מגעיל ומזדיין בעצמו
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.