וול סטריט
צילום: Istock

סגירה ירוקה בוול סטריט: אפל עלתה ב-3.1%, פריגו קפצה ב-4.6%

לקראת החלטת הריבית באירופה וברקע ל-11/09, מדד ה-S&P500 סגר ב-3,000 נק'. תשואות האג"ח טיפסו, התשואה ל-10 שנים עומדת על 1.74%. טראמפ חזר לתקוף את הפד'. טבע עלתה ב-2.2% במסחר תנודתי, סייברארק איבדה 3.7%
עמית נעם טל | (9)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות של עד 1%, כאשר הורגש שוני רב בין הסקטורים. ברקע למסחר, המשקיעים ממתינים בדריכות לקראת החלטת הריבית מחר של הבנק המרכזי באירופה (ECB). במקביל, הירידה בכמות הדולרים בשווקים צפויה לצבור תאוצה בתקופה הקרובה. 

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%                                                 
דאו ג'ונס 0.16%                                                 
נאסד"ק -0.21%         

אופטימיות נרשמת כעת בשווקים לקראת האירוע המרכזי של השבוע, החלטת הריבית מחר של הבנק המרכזי באירופה (ECB). הצפיות בשווקים גבוהות במיוחד מהפגישה הקרובה, כך שיהיה קשה ל-ECB לא לאכזב את השווקים. השווקים צופים כעת כי הריבית על הפיקדונות באיחוד האירופאי תרד ב-20-10 נק' בסיס לרמה של מינוס 0.5%-0.6%. במקביל, הבנק צפוי להודיע על השקת תוכנית רכישות (QE) בהיקף של 30-40 מיליארד אירו בחודשים הקרובים. 

באופן לא מפתיע, הנשיא טראמפ חוזר היום לתקוף את הפד' לקראת הורדת הריבית באירופה. טראמפ טוען כי הפד' צריך להוריד את הריבית לרמה אפסית ואף שלילית, ואז ארה"ב תוכל לממן את חובותיה. בנוסף, הנשיא מכנה היום את הפד' כ"מטומטמים". 

הציוצים של הנשיא היום: התזמון לא צריך להפתיע

החלטת הריבית באירופה מגיעה במקביל לצפי לירידה חדה בכמות הדולרים בשווקים בשבועיים הקרובים. קופת האוצר האמריקני עלתה בימים האחרונים לרמה של 190 מיליארד דולר, והיא צפויה לסיים את החודש ברמה של 350 מיליארד דולר, דבר שצפוי להפעיל לחץ רק על שוקי המימון, ולהעניק רוח גבית לדולר מול שאר המטבעות. 

קופת האוצר האמריקני: צפויה לטוס בשבועיים הקרובים, ולספק רוח גבית לדולר

בשוק המט"ח, הדולר אינדקס (סימול:DXY) התחזק הערב ב-0.3% לרמה של 98.6 נק'. האירו נסחר כעת בירידה של 0.4% המטבע האמריקני, ונסחר סביב רמה של רמה של 1.1 דולר לאירו. היואן הסיני נסחר כעת ביציבות מול המטבע האמריקני, סביב רמה של 7.11 יואן לדולר. השווקים המתעוררים צפויים לחזור למרכז הבמה בימים הקרובים. 

בשוק האג"ח, תשואות האג"חים של ארה"ב טיפסו הערב בהמשך הראלי של הימים האחרונים. התשואה על אגרות החוב לתקופה של 10 שני עומדת כעת על 1.74%, לעומת תשואה של 1.42% בשבוע הקודם. 

במרכז

לנוכח העלייה בתשואות האג"חים בימים האחרונים, אחד הדברים הבולטים בשוק הוא הפער בין מניות המומנטום/צמיחה למניית הערך. בהקשר זה נציין את הזינוק במניות הבנקים והאנרגיה בימים האחרונים, ומנגד חולשה משמעותית במניות הצמיחה שהובילו את הראלי בחודשים האחרונים.  

בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) עלתה ב-2.2% במסחר תנודתי, וממשיכה לרכז עניין לאחר ראלי חד בימים האחרונים. ברקע לתיקון החד, ההתפתחויות האחרונות סביב החברות בפרשת משככי הכאבים. אמש התבטא מנכ"ל מלינקרודט במהלך כנס של מורגן סטנלי, וטען כי הוא "מאמין שניתן להגיע להסכם", וגרם ל"שורט סקוויז" במניות (לכתבה המלאה). עם זאת, חשוב לציין כי שוק האג"ח לא התרשם מהתיקון במניית טבע, כאשר אגרות החוב של החברה ירדו אמש בחדות (לכתבה המלאה).

מניית סייברארק (סימול:CYBR) איבדה הערב 3.7% וממשיכה את המומנטום השלילית. מניית החברה משלימה ירידה של 33.6% בחודשיים האחרונים.

מניות חברות הסטרימינג מרכזות ברקע לאירוע ההשקה של אפל אמש, שעלתה הערב ב-3.1% והובילה את הנאסד"ק לעליות. כזכור, אפל הודיעה כי שירות הסטרימינג שלה, אפל +TV, צפוי לעלות לאוויר בתחילת נובמבר, כאשר המחיר צפוי לעמוד על 4.99 דולרים לחודש. מדובר במחיר הנמוך מהמחיר שמציעות נטפליקס (סימול:NFLX) ודיסני (סימול:DIS) ורוקו (סימול:ROKU). כמו כן, נציין כי תאריך ההשקה הצפוי הוא בערך כשבועיים לפני ההשקה של השירות של דיסני. ובמילים פשוטות: התחרות בתחום עלתה אמש משמעותית (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    הדר 12/09/2019 08:44
    הגב לתגובה זו
    מניה חזרה למסחר רגיל אם תתקדם מעל 96- 100 אג יכולה לתת מהלך חזק צפונה
  • 5.
    אחד 11/09/2019 20:24
    הגב לתגובה זו
    משהו מוכר אגחים בטירוף. נראה אם זה יעצר. אם לא יהיה שמח.
  • 4.
    אמש זה אתמול בערב ולא מחר בערב (ל"ת)
    מורה ללשון 11/09/2019 20:00
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שיאים חדשים בפתח 11/09/2019 19:12
    הגב לתגובה זו
    אין משמעות ל מאקרו אם אין מה לעשות עם הכסף אז קונים מניות
  • למה הטפשים לא מפרגנים לעצמם להרוויח.. מתים להפסיד... (ל"ת)
    . 11/09/2019 22:06
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לפרוסטטורים הטאמבאלים אמרתי לכם שאו יורד או עולה (ל"ת)
    רק למעלה רק למעלה 11/09/2019 17:59
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איצ100 11/09/2019 16:23
    הגב לתגובה זו
    DJIA כמשל.... תבקר ב3800 עד 31/12/2021 על ציר הזמן בשער מדהים לרעה של 3800!!!!
  • אז ב 30-11-2020 יהיה אפשר לצאת עוד עם 20% (ל"ת)
    דודי 11/09/2019 21:15
    הגב לתגובה זו
  • כנראה לא היבחנת במושג:"על ציר הזמן"!! (ל"ת)
    לדודי 11/09/2019 22:08
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: