אם אפשר היה להשקיע במאסק?
ביום שבת בערב, כאשר התקשורת עסוקה במלחמות הנשיא טראמפ בסין ובטוויטר, במהומות הרחוב ברחבי ארה"ב ובווירוס הסיני שפוגע בארה"ב יותר מבכל ארץ אחרת, שוגר רכב החלל "דרגון", של החברה הפרטית SpaceX שבבעלות היזם/איש העסקים אלון מאסק, עם 2 טייסים, לכיוון תחנת החלל הבינלאומית.
זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שחברה פרטית מבצעת מבצע שכזה לאחר שרוסיה, ארה"ב וסין עשו זאת אבל עם הבדל "קטן". זו יצירה של נישת ענק תעשייתית אזרחית חדשה - התעופה האזרחית לחלל. למעשה זו הנישה החדשה, החמישית, אחרי ה-Paypal, הרכב החשמלי טסלה, הסולארסיטי, ההיפרלוק וה-Boring company שהגאון הצעיר הזה נותן לכלכלה ולאנושות ואנחנו מדברים רק על נישות עם הוכחה בפועל (יש לו עוד כמה בשרוול).
הצעד שבוצע בשבת בנישה הזו, של תעופת חלל אזרחית, הוא הגדול מכולם. זה צעד שלא רק מבסס את יכולותיו של האיש אבל פותח בפועל עולם שלם של תעשיות שקשה להעריך את השפעתן על הכלכלה הגלובלית ועל האנושות, הרבה מעבר למכונית החשמלית. אנליסטים של UBS טוענים ש"כלכלת החלל" תגיע כבר בשנה הנוכחית ל-244 מיליארד דולר ו-805 מיליארד ב-2030. זה יש מאין ורק אדם מסוגו של מאסק מסוגל להוביל לכך בדיוק כפי שרק אדם כמוהו היה מסוגל ליישם מסחרית את רעיון המכונית החשמלית.
"בואו ונדליק את הנר", אמר טייס החללית דאג הארלי לשותפו בהטסת הפלקון 9, הטיל הנושא (גם הוא אגב מתוצרת SpaceX) בוב בהנקן ואת המשפט לקח מאלאן שאפרד, האמריקאי הראשון בחלל בעת שיצא למסעו ב-1961 ופתח את הדלת לתעשיית החלל האמריקאית. הנר הזה מדליק את תעשיית החלל האזרחית וכהערת אגב נאמר ששוב נפתחת דלת לתעשיית החלל הישראלית להוציא מתוכה חברות מובילות שתתמכנה בתעשייה החדשה הזו ונקווה שהפעם תהיה לנו טבע נוספת אפילו 2.
- מאסק משנה כיוון: הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של טסלה
- טסלה נגד טראמפ? מכתב לא חתום מטעם החברה: מלחמת הסחר פוגעת בנו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לכל אלו שדואגים כל הזמן לצמיחה הכלכלית העתידית ומתעלמים ממה שתורמת מהפכת הטכנולוגיה אומר אלון מאסק, "חברים זו רק ההתחלה" ומציג, כהוכחה, שתי תעשיות ענק חדשות לגמרי שלא רק שיתרמו להרחבת הפעילות הכלכלית הגלובלית אלא שירחיבו שורה ארוכה של נישות תעשייה קיימות ותעשיות תמיכה חדשות, מהמוליכים למחצה ועד לתעשיות המזון והחומרים המרוכבים.
יש שלוש שותפות גדולות להצלחה, חברות בואינג ו GE שהמנועים ועוד כמה גדג'טים משלהן משמשים את הספינה ונאס"א כמובן, שתומכת ויש כאן עוד תרומה חשובה והיא לארה"ב שלאחר 9 שנות שילוח מקזחסטן מוכיח מאסק שאפשר לשלח (ובמחיר תחרותי) חללית מארה"ב. השילוח הזה מעודד גם את המתחרים, בזוס, ברנסון ואחרים, דבר שמעולם לא הפריע למאסק גם בנישות האחרות שיצר. לבסוף, ההצלחה של דראגון מהווה תמריץ גדול לתוכנית Artemis שיזם הנשיא טראמפ, "the first woman and the next man on the Moon by 2024 and on the way to Mars".
כתבנו מספר פעמים על האיש ופועלו ולאחרונה בכתבה על TSLA שעשינו בשנה שעברה כשהמניה ירדה בכ-50% בין סוף 2018 והמחצית הראשונה של 2019 אז "הבטיחו" המומחים שטסלה בדרכה לשאול וניסינו להסביר מדוע זה לא כך. מאסק הוא אדם מוזר בהתנהגותו ויש הטוענים אפילו "מטורף" אבל זו זכותו של גאון, הוא סוג של אדם שמגיע לעולמנו פעם-פעמיים במאה שנים, אדם, שכמו כול אדם אחר, חולם חלומות אבל שיודע לממש החלום ולהביא לאנושות מוצר, תהליך חדשני או יצירה שמשפיעה על האנושות כולה וגם יודע איך עושים מזה כסף, הרבה כסף.
- לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית
- שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
שאלו פעם את מנכ"ל חברת ניהול הנכסים היוקרתית מסקוטלנד, Baillie Gifford & Co (תבדקו בגוגל, שווה!!) מדוע הוא משקיע בפרויקטים של מאסק (בין השאר בלמעלה מ-12 מיליון מניות TSLA) והוא אמר, "אני משקיע בכל יזם/איש עסקים שמוכיח שהוא מסוגל להשפיע/לשבש 8 תעשיות קיימות ומפתח 5 או 6 חדשות לחלוטין והכול בהצלחה מסחרית וגם מאפשר לתעשיות להשתפר ולהשתבח כתוצאה" (ראו התעשיות שעליהן השפיע).
ספייסX נוסדה ב 2002, הושקעו בה עד היום 1.53 מיליארד דולרים כשמיליארד מתוכם ע"י גוגל ופידליטי ששולטים ב-33%. מאסק עדיין שולט ב-54% כשהחברה מוערכת בכ-36 מיליארד (הוא מחזיק ביותר מ-20% מטסלה עדיין) ואנליסטים מעריכים שערכה יכול להגיע לשווי של "בין 500 ל 800 מיליארד" (אבל זה כבר יהיה לאחר ההנפקה).
- 21.מאסק גאון על 06/06/2020 23:27הגב לתגובה זולא גייטס, לא ג'ובס, לא ברנסון, ולא האחרים. אפילו לא מייסדי גוגל. רק תומס אדיון והנרי פורד יכולים אולי להתחרות בו
- 20.אלי 02/06/2020 17:09הגב לתגובה זוהוא קוסם הוא קוסם הוא קוסם
- 19.מאסק הוא לאונרדו דה וינצ'י של ימנו פעם בכמה שורות (ל"ת)אשר 02/06/2020 13:00הגב לתגובה זו
- 18.לרון 02/06/2020 10:05הגב לתגובה זווירג'ין גלקטיק של ברנסון ידידנו המיליארדר המענין!
- רז 02/06/2020 12:19הגב לתגובה זואבטיח עם גבינה בולגרית!
- מה המיוחד בה?? (ל"ת)יואל 05/06/2020 18:33
- 17.קרן 02/06/2020 09:56הגב לתגובה זוממש השראה לכולנו. כל הזמן מתקדם ומקדם אחרים כמעט ללא אינטרס כספי. כיף לדעת שיש אנשים כמוהו בעולם. כן ירבו. אני מלאה בהערכה כלפיו וחושבת שאם היה רק אחד כמוהו בכל מדינה בעולם כדור הארץ היה הרבה יותר מדהים ממה שהוא !!
- 16.מה ששלו - שלו. כפייםוהרבה כבוד למאסק (ל"ת)יוסי 02/06/2020 06:37הגב לתגובה זו
- 15.תודה רבה שלמה על הכתבה מעניינת (ל"ת)דני 01/06/2020 19:57הגב לתגובה זו
- 14.דעתי 01/06/2020 19:49הגב לתגובה זוקרוב לעשור אני מחפש את ספייסאיקס. זו הבוננזה הכי גדולה בהסטוריה, שוק החלל עוד בחיתולים ואילון פורץ הדרך. האיש גאון בנוגע לטסלה פחות מעניינת אותי, זו בועה- קשה לי לראות תמחור רווח מטסלה. בניגוד לחלל שם משקיעות מדינות הכסף הגדול. מקווה שהנפקה של ספייס איקס תגיע במהרה.
- 13.תתעורר זקן !!! 01/06/2020 18:31הגב לתגובה זומאסק יכול לחכות ( בכל הכבוד ) .
- רז 02/06/2020 12:20הגב לתגובה זואתה רוצה לספר לי איך הנושא קשור לכתבה?
- לרון 02/06/2020 10:08הגב לתגובה זובארה"ב אינו חדש מאז הקו קלוקס קלאן ולפניו!אובאמה לא דינה דבר,סה"כ הגזענות תבועה עמוק באנושות על כל גווניה!
- 12.. 01/06/2020 18:30הגב לתגובה זולמיטב ידיעתי ספייסאקס מייצרת הכל לבד. כולל המנועים. בואינג היא מתחרה.
- דגן 02/06/2020 12:22הגב לתגובה זומחלקת הAviation (שמעסיקה 3 עובדים חרוצים בארץ) מכרה לה טכנולוגיה. https://books.google.co.il/books?id=i0JvDwAAQBAJ&pg=PT220&lpg=PT220&dq=ge+aviation+manufacturing+for+spacex&source=bl&ots=Gtx4fhWCL2&sig=ACfU3U19L844maxC138g7OARIjxoT526vw&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwi059Dp5uLpAhX0RxUIHUc1CrUQ6AEwAXoECAwQAQ#v=onepage&q=ge%20aviation%20manufacturing%20for%20spacex&f=false
- 11.לא ולא 01/06/2020 17:55הגב לתגובה זואיפה היה העולם בלעדיהם ודומיהם??
- לרון 02/06/2020 10:09הגב לתגובה זוניתן רק את ריצ'רד ברנסון בקטגוריה!
- לגבי רובם - בערך איפה שהוא היום (ל"ת)צ 01/06/2020 18:32הגב לתגובה זו
- 10.למערכת ביזפורטל 01/06/2020 17:32הגב לתגובה זוhttps://www.bizportal.co.il/globalmarkets/news/article/780611
- 9.לא מבין 01/06/2020 17:07הגב לתגובה זואיזה ערך כלכלי יש לטיסות לחלל. איזה בעיה זה פותר? אם תוכל שלמה לתת קצת הסבר. תודה
- לרון 02/06/2020 10:12הגב לתגובה זוגילוי האוסטאופורוזיס בשל חוסר הכבידה ועוד ועוד
- 8.כיף לקרא אותך (ל"ת)לשלמה 01/06/2020 17:02הגב לתגובה זו
- 7.איפה זיו סגל? (ל"ת)רפי 01/06/2020 16:59הגב לתגובה זו
- רז 02/06/2020 12:23הגב לתגובה זו.
- 6.נתלה על אילנות גבוהים ... (ל"ת)איש קטנטן ... 01/06/2020 16:55הגב לתגובה זו
- 5.בתיה 01/06/2020 16:52הגב לתגובה זומאסק הצליח להגשים חלומות בצורה מרשימה שלא ראינו כמוה מהאחרים בני דורו
- 4.איפה הטור של זיו (ל"ת)עוקב 01/06/2020 16:49הגב לתגובה זו
- דגן 02/06/2020 12:23הגב לתגובה זו.
- 3.תגובה לקודמת שלך 01/06/2020 16:44הגב לתגובה זולצערי וכנראה לצערך..הפעם אתם נתפסים לא מוכנים ובמילים לא יפות עם המכנסיים למטה!!!
- דגן 02/06/2020 12:24הגב לתגובה זונקסט.
- 2.אופיר 01/06/2020 16:42הגב לתגובה זומכוניות צריכות להיעלם , בין אם הן מונעות בנזין או חשמל. אין בעולם הצפוף והמזוהם מקום לפסולת הפח הזו. רק מכונית אוטונומית שלא בבעלות תוכל להתקיים , כדי שמכל 10 מכוניות ייעלמו 9 מחיינו. לטוס לחלל, למי ? למה ? , כאן הולך ומושמד הכדור יחד עם הציביליזציה. למנהלי השקעות אין כל חזון אמיתי לעולם, כמו שוול סטריט היא בסה"כ מכאניזם של העברת ההון למעטים
- וואו אתה צודק לגמרי (ל"ת)יהונתן 02/06/2020 00:28הגב לתגובה זו
- 1.גוזלן 01/06/2020 16:31הגב לתגובה זושלמה תודה.בדרך כלל אתה מסיים כתבה ב...איך ניתן להשקיע בתחום.הפעם לא. אז איך משקיעים באיש?חוץ מטסלה שמתומחרת לשלמות
- לרון 02/06/2020 10:27הגב לתגובה זובריצ'רד ברנסון
צילום: UMA media, Pexelsשלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
הייניקס, סמסונג ומיקרון, יצרניות זיכרונות ה-HBM4 שצפויים להיות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, חשובות מאוד למלכת השבבים שחייבת לשמור על מעמדה בעוד מתחרותיה נושפות בעורפה
זיכרונות HBM4, דור חדש של זיכרונות בעלי רוחב פס גבוה, שצפוי להוות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, הם הגביע הקדוש של שוק השבבים כיום. אנבידיה, כמלכת שוק השבבים שנאלצת כל העת להשקיע מאמצים בשמירה על מעמדה מול מתחרות כמו AMD וברודקום, זקוקה להם כמו אוויר לנשימה.
ה-HBM4 הוא השלב או הגרסה הרביעית בסדרת זיכרונות HBM, אחרי HBM1,HBM2 ו-HBM3 (כולל השדרוג HBM3E). כל דור מתאפיין בשיפורים משמעותיים בביצועים, ברוחב הפס של הזיכרון, בצריכת החשמל, וביכולת הצפיפות של הזיכרון, כך ש-HBM4 הוא הדור הכי מתקדם ומעודכן מבין סדרת HBM שבלעדיו אנבידיה לא תוכל להאיץ ביצועים במעבדיה.
אנבידיה צריכה את כרטיס הזיכרון HBM4 בעיקר כדי לתמוך בעיבוד נתונים מהיר ויעיל במערכות שלה, במיוחד בתחומי הבינה המלאכותית ,AI למידת מכונה ומחשוב ביצועים גבוהים. זיכרון HBM4 מציע רוחב פס גבוה במיוחד ותצרוכת חשמל נמוכה משמעותית ביחס לזיכרון DDR4 וצפיפות זיכרון גבוהה המאפשרת לשלב זיכרון רב במקום קטן. זה מאפשר לאנבידיה להאיץ ביצועים במעבדים ובמעבדי גרפיקה שלה, תוך הפחתת צריכת הכוח ושיפור יעילות העבודה מול כמויות עצומות של נתונים במקביל.
פיתוח HBM4 - מי השחקניות העיקריות?
יצרניות ה-HBM4 המובילות כיום אינן כולן דרום-קוריאניות, אך מרביתן מרוכזות בדרום קוריאה. החברות המרכזיות הן:
- אנבידיה מפתחת מחשב על מבוסס AI עם חברת התרופות אלי לילי
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
SK Hynix: דרום-קוריאנית, מובילה בפיתוח ובייצור המוני של HBM4, עם שיפורים משמעותיים ברוחב הפס ויעילות אנרגטית. נחשבת ליצרנית הגדולה בתחום זה כרגע ומבוססת טכנולוגיות ייצור מתקדמות.
כלכלת ישראל (X)איך 270 כלכלנים ישראליים בכירים טעו לגמרי וכמה הפסיד מי שהקשיב להם?
על נבואות הזעם, על המשק הישראלי ועל הישראלים - הכלכלה הישראלית מפגינה עוצמה
בסוף ינואר 2023 יצא נייר עמדה שהתפרסם בכל כותרות העיתונים ותפס את הבמה המרכזית גם בערוצי הטלוויזיה ובו אזהרה חריפה "קיים חשש כבד שהחלשת מערכת המשפט תביא לפגיעה ארוכת טווח בתוואי הצמיחה של המשק, ובאיכות החיים של תושבי ישראל".
החותמים, קבוצה של 270 פרופסורים ודוקטורים לכלכלה ומנהל עסקים שמהווים את רוב האקדמיה הישראלית בתחומים אלו.
מה יגרום לפגיעה הזו בצמיחה? "הפגיעה ביכולת הממשלה והחברות לממן את עצמם, תביא לירידה בהיקף ההשקעות, והירידה תפגע בענף ההייטק הישראלי המהווה את הקטר של המשק ... וחברות ההייטק יעתיקו את מרכזיהן אל מחוץ למדינה".
מה קרה בפועל?
חלפו שנתיים וחצי. זמן מספק לבחון את הדברים. רבים מאמינים שמעשי הממשלה גרמו לכך שמערכת המשפט נפגעה באופן חסר תקנה (נקווה שהם טועים ובכל מקרה דברים ניתנים לתיקון במהלך הזמן). אין כל ספק שרוטמן ולוין שהובילו את הקו ולאחריהם מספר שרי ממשלה, פעלו בשחצנות, בדורסנות ועשו כמיטב יכולתם על מנת לצמצם ולדחוק את כוחה של מערכת המשפט.
התקיפות משולחות הרסן, ההתעלמות החמורה מפסיקות בג"ץ, הניסיון לפוליטיזציה של המערכת והחשש העצום מלא פחות מאשר פירוק המדינה שחשים ציבורים מסוימים - נראה שכל אלו לא ממש הטרידו את מנוחתם של לוין, רוטמן ונוספים.
- "כלכלת ישראל תצמח ב-5% בשנה הקרובה"
- המשק מתאושש בהדרגה - ענף הבינוי עדיין מדשדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נראה שהחששות של הכלכלנים הבכירים בנוגע לפגיעה במערכת המשפט התממשו. אך מה קרה למשק הישראלי - תחום מומחיותם שבגינו התריעו?
