מניית Lyft קופצת לאחר הודעה על רה-ארגון ופיטורי עובדים

צפויה לפטר כ-1,200 עובדים, 30% מכוח האדם, על מנת להביא לחיסכון של כ-50% בעלויות; ליפט מתמודדת מול הענקית אובר שמחזיקה בנתח שוק של כ-75%
דור עצמון |

מניית חברת הנסיעות ​Lyft LYFT INC CL A קופצת לאחר שזו הודיעה על סבב פיטורים גדול במאמץ לצמצם עלויות בכ-50%. מנגד, מניית המתחרה אובר UBER TECHNOLOGIES דווקא יורדת מעט במסחר.

מנכ"ל Lyft, דיוויד רישר, אישר באימייל לעובדים כי החברה "תקטין משמעותית את גודל הצוות כחלק מארגון מחדש כדי להתמקד במתן מענה טוב יותר לצרכים של הנוסעים והנהגים". פרטים על היקף הקיצוצים במשרות לא נחשפו באימייל, אך הוול סטריט ג'ורנל דיווח כי החברה מתכננת לקצץ לפחות 1,200 משרות, כ-30% מכוח העבודה שלה.

הארגון מחדש הוא אחד המהלכים הראשונים של המנכ"ל החדש דיוויד רישר, שמונה בחודש שעבר להחליף את המייסד השותף לוגן גרין, שיחד עם המייסד והנשיא הנוכחי ג'ון זימר, נסוג מהפעילות היומיומית לאחר יותר יותר מעשור בחברה.

דובר Lyft אכן אמר שהמנכ"ל "הבהיר לחברה שהמיקוד שלו הוא בשיפור החוויה ובמחיר סביר לנוסעים ושיפור הרווחים של הנהגים. כדי לעשות זאת צריך להפחית את העלויות שלנו ולבנות את החברה שלנו כך שההנהלה שלנו תבין טוב יותר את הנוסעים והנהגים. זו החלטה קשה ואנחנו לא מקלים בה ראש. אבל התוצאה תהיה Lyft הרבה יותר חזק ותחרותית".

Lyft שבסיסה בסן פרנסיסקו נדחקה יותר ויותר לשוליים על ידי אובר, שהיוותה כ-75% ממכירות הנסיעות לצרכנים בארה"ב בסוף פברואר, בעוד שלליפט היו כ-25%. אובר נהנתה מהתרחבות למשלוחי מזון ומשקאות, מה שעזר לה לשגשג במהלך המגיפה כשהביקוש לנסיעות משותפות צנח. בינתיים, Lyft התקשתה להתאושש מהמגיפה, והמחסור בנהגים הביא למחירים גבוהים וזמני המתנה ארוכים ללקוחות. המחירים של Lyft גבוהים בכ-31% פר מייל בהשוואה לשנת 2019 בעוד שמחירי Uber גבוהים ב-20%.

אפילו עם החיסכון בעלויות שהקיצוצים במשרות יכולים להניב, אמון המשקיעים ביכולתה של Lyft להתחרות באובר הולך ופוחת. "כולם מצפים שהם ימכרו את החברה", אמר אנליסט בלומברג מנדיפ סינג. "בסביבה הזו, הסיכוי של Lyft - שנמצאת בפיגור גדול מרחורי אובר בשיתוף נסיעות - להפוך את הדברים הוא די עגום", אמר סינג.

הפעם האחרונה שבה הודיעה Lyft על פיטורים הייתה בנובמבר, כשהחברה אמרה שהיא מקצצת 13% מהצוות שלה - כ-700 עובדים. החברה צפתה כי המהלך יחסוך לה בהוצאות וגם ביצעה אותו לאור הנתונים החלשים אך בעיקר בעקבות מיתון שהחברה צופה שיגיע בקרוב לכלכלת ארה"ב.

קיראו עוד ב"גלובל"

מניית Lyft ירדה ב-6% מתחילת השנה למחיר של 10.4 דולר המבטא שווי שוק של 3.9 מיליארד דולר. לעומתה, מניית המתחרה אובר זינקה ב-22% מתחילת השנה למחיר של 31 דולר המבטא שווי שוק של 62.3 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.