ליפט מול אובר
צילום: Mariia Shalabaieva on Unsplash

מניית Lyft קופצת לאחר הודעה על רה-ארגון ופיטורי עובדים

צפויה לפטר כ-1,200 עובדים, 30% מכוח האדם, על מנת להביא לחיסכון של כ-50% בעלויות; ליפט מתמודדת מול הענקית אובר שמחזיקה בנתח שוק של כ-75%
דור עצמון |

מניית חברת הנסיעות ​Lyft LYFT INC CL A קופצת לאחר שזו הודיעה על סבב פיטורים גדול במאמץ לצמצם עלויות בכ-50%. מנגד, מניית המתחרה אובר UBER TECHNOLOGIES דווקא יורדת מעט במסחר.

מנכ"ל Lyft, דיוויד רישר, אישר באימייל לעובדים כי החברה "תקטין משמעותית את גודל הצוות כחלק מארגון מחדש כדי להתמקד במתן מענה טוב יותר לצרכים של הנוסעים והנהגים". פרטים על היקף הקיצוצים במשרות לא נחשפו באימייל, אך הוול סטריט ג'ורנל דיווח כי החברה מתכננת לקצץ לפחות 1,200 משרות, כ-30% מכוח העבודה שלה.

הארגון מחדש הוא אחד המהלכים הראשונים של המנכ"ל החדש דיוויד רישר, שמונה בחודש שעבר להחליף את המייסד השותף לוגן גרין, שיחד עם המייסד והנשיא הנוכחי ג'ון זימר, נסוג מהפעילות היומיומית לאחר יותר יותר מעשור בחברה.

דובר Lyft אכן אמר שהמנכ"ל "הבהיר לחברה שהמיקוד שלו הוא בשיפור החוויה ובמחיר סביר לנוסעים ושיפור הרווחים של הנהגים. כדי לעשות זאת צריך להפחית את העלויות שלנו ולבנות את החברה שלנו כך שההנהלה שלנו תבין טוב יותר את הנוסעים והנהגים. זו החלטה קשה ואנחנו לא מקלים בה ראש. אבל התוצאה תהיה Lyft הרבה יותר חזק ותחרותית".

Lyft שבסיסה בסן פרנסיסקו נדחקה יותר ויותר לשוליים על ידי אובר, שהיוותה כ-75% ממכירות הנסיעות לצרכנים בארה"ב בסוף פברואר, בעוד שלליפט היו כ-25%. אובר נהנתה מהתרחבות למשלוחי מזון ומשקאות, מה שעזר לה לשגשג במהלך המגיפה כשהביקוש לנסיעות משותפות צנח. בינתיים, Lyft התקשתה להתאושש מהמגיפה, והמחסור בנהגים הביא למחירים גבוהים וזמני המתנה ארוכים ללקוחות. המחירים של Lyft גבוהים בכ-31% פר מייל בהשוואה לשנת 2019 בעוד שמחירי Uber גבוהים ב-20%.

אפילו עם החיסכון בעלויות שהקיצוצים במשרות יכולים להניב, אמון המשקיעים ביכולתה של Lyft להתחרות באובר הולך ופוחת. "כולם מצפים שהם ימכרו את החברה", אמר אנליסט בלומברג מנדיפ סינג. "בסביבה הזו, הסיכוי של Lyft - שנמצאת בפיגור גדול מרחורי אובר בשיתוף נסיעות - להפוך את הדברים הוא די עגום", אמר סינג.

הפעם האחרונה שבה הודיעה Lyft על פיטורים הייתה בנובמבר, כשהחברה אמרה שהיא מקצצת 13% מהצוות שלה - כ-700 עובדים. החברה צפתה כי המהלך יחסוך לה בהוצאות וגם ביצעה אותו לאור הנתונים החלשים אך בעיקר בעקבות מיתון שהחברה צופה שיגיע בקרוב לכלכלת ארה"ב.

קיראו עוד ב"גלובל"

מניית Lyft ירדה ב-6% מתחילת השנה למחיר של 10.4 דולר המבטא שווי שוק של 3.9 מיליארד דולר. לעומתה, מניית המתחרה אובר זינקה ב-22% מתחילת השנה למחיר של 31 דולר המבטא שווי שוק של 62.3 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.