וול סטריט
צילום: iStock
וול סטריט

נעילה מעורבת: ג׳י פרוג זינקה בכ-11.6%, ניקולה צנחה בכ-12.3%

המסחר התנהל על רקע הצהרתו של טראמפ כי יתחיל בהעברת השלטון ולקראת חג ההודיה; הדאו נפל בכ-0.6%, הנאסד״ק טיפס בכ-0.5%: טסלה עלתה בכ-3.4%, אורורה נפלה בכ-5.6%, אלביט טיפסה ב-3.5%, מדיגוס נפלה ב-10.6%, מודרנה טיפסה בכ-10.8%, נורדסטורם זינקה בכ-11.5%

המסחר בוול סטריט התנהל במגמה מעורבת במשך כל יום המסחר, ובניגוד לימים האחרונים, הנאסד״ק הוביל את העליות בעוד הדאו נצבע באדום.  הצהרתו של טראמפ, כי למרות שהוא נערך להילחם בתוצאות הבחירות הוא מקבל את עמדתה של אמילי מרפי, ראש מנהל השירותים הכלליים בארה״ב (GSA) שנערכת להתחיל בשלב ההכנות לחילופי הממשל באופן רשמי יצרה סנטימנט חיובי בשווקים. ההסכמה הזו מעלה את הסיכויים שתהיה הסכמה גם על חבילת התמריצים - גורם מעודד לשוקי המניות. מחר לא יתקיים מסחר בוול סטריט לרגל חג ההודיה.

המדדים המרכזיים

S&P 500 0.13%                                                         

דאו ג'ונס 0.16%                                                             

נאסד"ק -0.21%                                                             

  • טרם החל המסחר הרציף

גורם נוסף שדחף אתמול את השווקים הוא הדיווחים לפיהם ביידן מתכוון למנות את יו"ר הבנק הפדרלי לשעבר, ג'נט ילן, לתפקיד שרת האוצר. זה לצד הצלחה של שלוש חברות- פייזר PFIZER , מודרנה MODERNA ואסטרהזנקה ASTRAZENECA PLC לפתח חיסון לקורונה, והצהרה של רוסיה כי החיסון שלה צפוי להראות אף הוא יעילות של כ-95% ואף להיות זול לפחות פי 2 ביחס לחיסון של המתחרות האמריקאיות, גרמו לסנטימנט חיובי בשווקים כשמדד הדאו ג'ונס עבר את רף 30,000 הנקודות - שיא של כל הזמנים. 

מניות במרכז

חברת ניקולה NIKOLA CORPORATION    (סימול:NKLA), שאיבדה מעל ל-60% מאז השיא בחודש יוני על רקע חשדות בנוגע לזיוף נתונים, לא מצליחה לשכנע את המשקיעים לקראת השותפות המיועדת עם הענקית ג׳נרל מוטורס GENERAL MOTORS    (סימול:GM), והמשיכה ליפול במהלך המסחר. חברת הרכבים החשמליים הצעירה צפויה לחתום על שותפות עם חברת הרכבים מהוותיקה בעולם. (לכתבה המלאה)

קיראו עוד ב"גלובל"

מניות חברת מודרנה MODERNA   (סימול:MRNA), מבין המובילות במירוץ לפיתוח החיסון, טיפסו במהלך המסחר  לאחר שהחברה חתמה על עסקה אל מול הנציבות האירופית, אלו ירכשו 80 מיליון מנות חיסון  בשלב הראשון, עם אופציה ל-80 מיליון מנות נוספות. (לכתבה המלאה)

 

נגד עין הרע: מניית טסלה TESLA INC  זינקה אתמול ב-6% וננעלה על מחיר של 555 דולרים, הערב המשיכה לטפס. שווי השוק כבר מעל ל-525 מיליארד דולר ויש מי שצופים תרחישים בהם החברה תעבור אף היא את השווי של טריליון דולר (לכתבה המלאה).  

לדברי הלל בש, מנהל סיכונים פיננסים בחברת סמארט אופשנס, טסלה עולה ועולה, ולא ברור איך מחיר המניה מקביל לערך המהותי של המודל העסקי של החברה. מה שבטוח הוא שהכללת המניה במדד השוק המרכזי S&P 500 מובילה להרבה תנודתיות במניה, וביקושים מלאכותיים ממשיים מצד הקרנות הפאסיביות ובגלל השורט סקוויז. זו אולי הסיבה לעלייה העוד יותר קיצונית שמניית טסלה חוותה בימים האחרונים (לכתבה המלאה).

מניית נורדסטורם NORDSTROM INC (JWN) קפצה אתמול ב-5% וערב זינקה. החברה דיווחה אתמול לאחר נעילת המסחר בוול סטריט על תוצאות הרבעון השלישי עם הכנסות של 3.09 מיליארד דולר ורווח של 34 סנט למניה. הצפי בשוק היה להכנסות של כ-3.1 מיליארד דולר ולהפסד של 6 סנט למניה.

מניות הקנאביס זינקו אתמול על רקע הסיכויים הגוברים ללגליזציה , אם זאת היום החברות הגדולות רשמו ירידות. המשקיעים מתלהבים מהסכמת טראמפ להעברת השלטון למרות שהוא עדיין לא מסכים לתוצאות הבחירות; הדמוקרטים ידחפו ללגליזציה של קנאביס במספר גדול של מדינות בארה"ב (לכתבה המלאה). אורורה קנאביס (סימול: ACB) זינקה ב-28%. 

בגזרת הישראליות 

מנית ג׳י פרוג JFROG זינקה על רקע סיום חלקי של תקופת החסימה. מאז ההנפקה המסחררת זינקה חברת הטכנולוגיה הישראלית במעל ל-160% ונסחרת לפי שווי של כ-6 מיליארד דולר. במהלך תקופת החסימה, בעלי המניות העיקריים מנועים מלסחור במניות שבידיהם. היום הסתיים חלקה הראשון וכעת בעלי המניות יכולים למכור 25% מהאחזקות שבראשותם, מה שמשחרר ״לחץ״ מהמניה ומושך משקיעים נוספים. 

חברת פייברהגיעה לשווי שיא של 7.2 מיליארד דולר. החברה שגייסה לפני כשנה וחצי לפי שווי של כ-700 מיליון דולר זינקה בשווי בשנה האחרונה על רקע גידול עצום בשימוש בפלטפורמה שלה - חיבור בין מעסיקים לפרילנסרים בכל העולם. הדוחות של החברה היכו שוב את תחזית האנליסטים והתחזיות קדימה שוב עלו. האנליסטים מצפים לרווח בשנה הבאה של 0.8 דולר למניה, יותר מכפול מהרווח השנה. מחיר המניה 204 דולר - כלומר, מדובר על מכפיל רווח של כ-250! זה אולי נשמע גבוהה, אבל וול סטריט משלמת לחברות צמיחה מכפילים גבוהים בטענה שמכפיל של 250 עכשיו הוא 100 שנה הבאה, 50 עוד שנתיים, 25 עוד 3 שנים ואז השד כבר ממש לא נורא. בקיצור הכל תלוי בצמיחה. 

חברת אלביט מערכות אלביט מערכות (US) פרסמה אתמול דוח טוב לרבעון השלישי ומניית החברה קפצה ב-5%, הערב המשיכה לטפס. בראיון עם מנכ"ל החברה בוצי מכליס הוא נשמע אופטימי להמשך (הרחבה כאן). 

ננוקס NANO-X IMAGING (סימול:NNOX) קפצה אתמול בכ-4% והשלימה ראלי של קרוב ל-60% בשבועות האחרונים. נראה שהסיבה היא הצגת המערכת שאמורה לחשוף הנהלת החברה. בכך, מצפים בננוקס, יוסרו הספקות לגבי המוצר שלה שאמור להיות בעצם רנטגן מהיר וזול בעוד שכיום מדובר על מערכות יקרות ו"כבדות".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ילד גנרל מדען 25/11/2020 16:28
    הגב לתגובה זו
    שהרי מצב העולם נפלא..לא יחזיקו מים. וכמו שכתבו..לר בטוח שתהיה מפולת..יותר יתכן ריסוק..אבל..שלא יאשימוני אם שוק יעלה או יירד..אני סך הכל גם ילד צייד שאוסף ושואל "סחורה משובחת" שמצוייה לרוב ברחבי העולם ודינה להרוויח פי 5 לפחות מכל אחיזת LONG ארוכת טווח מעולה..בוודאות 99.5%!!!
  • דוד ס 26/11/2020 00:25
    הגב לתגובה זו
    שוב ושוב ושוב תפסיק עם השטויות שלך ושל החבורה שלך
  • בונקר 25/11/2020 23:47
    הגב לתגובה זו
    להפסיד פי 10.אכן מחשבה ילדותית.If you can't do the time, don't do the crime! מאחל לכל הסוחרימצ'יקחם חהרוויח, אבל ההיסטוריה מראה אחרת.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.