בצלאל (בוצי) מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט
צילום: אסף שילה. ישראל סאן
ראיון

"הקורונה כבר מאחורי אלביט מערכות; נמשיך לצמוח ולשפר רווחיות"

"יש גידול בתקציבי הביטחון" אומר בוצי מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט מערכות בראיון לביזפורטל. "נמשיך לשפר את הרווחיות ולצמוח"; ביום חמישי הקרוב ייערך לגולשי ביזפורטל כנס זום עם מכליס
ערן סוקול | (5)

חברת אלביט מערכות 0.73%  דיווחה הבוקר על גידול קל של כ-100 מיליון דולר בצבר ההזמנות לרמה של 10.9 מיליארד דולר ברבעון השלישי. ההכנסות עלו ב-3% בלבד ברבעון לרמה של 1.13 מיליארד דולר אך מעט מעל הצפי בשוק, והרווח המתואם צמח ב-24% לרמה של 72.7 מיליון דולר או 1.64 דולר למניה - בהתאם לתחזיות. "אני מאד מרוצה מהתוצאות", אומר בצלאל (בוצי) מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט מערכות בראיון לביזפורטל. "אנחנו ממשיכים לגדול בצבר, שנמצא כרגע ברמת שיא. הרווחיות משתפרת, האי-ודאות שהיתה בשוק ברובה הגדול כבר מאחורינו. יש גידול מוצהר בתקציבי הביטחון בשווקי היעד שלנו. אנחנו הולכים להמשיך לשפר את הרווחיות ולהמשיך לצמוח ברבעונים הבאים".

דווקא בתקופה הזו שהתמחורים ירדו זה נראה זמן טוב לרכישות משמעותיות, יש משהו על הכוונת?

"אנחנו עם מאזן חזק. חלק מהאסטרטגיה של החברה היא רכישות, זה היה נכון בעבר וזה נכון גם היום. לא אוכל להתייחס לחברה ספציפית כזו או אחרת שנמצאת על הכוונת, אבל בהחלט יש הזדמנויות ואנחנו בוחנים אותן באופן רציף".

להשתתפות בכנס זום עם מכליס שייערך ביום חמישי הקרוב 

על מה בדיוק היתה המחיקה הגדולה?

"ביצענו ברבעון השלישי מחיקה של כ-60 מיליון דולר, מול פעילות הביוניקה האזרחית (אספקת מערכות אלקטרוניות למטוסים אזרחיים) בשוק התעופה האזרחית יש האטה לנוכח השפעות משבר הקורונה ונאלצנו בהתאמה לבצע מחיקה בגין ירידת ערך מוניטין ומלאים. אבל מדובר באירוע זה חד פעמי. זה מאחורינו. ואין לנו צפי לביצוע מחיקות נוספות בהמשך. צריך להדגיש שכ-90% מההכנסות שלנו נובעות מהשוק הצבאי שממשיך לצמוח. פחות מ-10% מההכנסות שלנו נובעות מהשוק האזרחי וגם מזה הביוניקה מהווה רק אחוזים בודדים. מעבר לכך, השוק האזרחי כולל גם תחום רפואי, במסגרתו אנחנו מספקים מעבדות רובוטיות לאנליזה של נוזלי גוף, כולל בדיקות קורונה, התחום הזה צמח טוב ברבעון". 

איך הקורונה משפיעה על פעילות החברה?

"ברבעונים הראשונים המשבר גרם לעיכובים במסירת פרויקטים, לכן היתה פגיעה במכירות וגם ברווח, אבל נכון להיום אנחנו כבר למדנו להתמודד עם האתגרים התפעוליים של משבר הקורונה כך שלמרות שהמשבר עדיין לא נגמר (אמנם יש אור בקצה המנהרה, אבל עדיין התחלואה בעולם גבוהה) זה כבר מאחורינו. נכון להיום אנחנו ממשיכים להכניס ולהרוויח כמצופה. הצבר שלנו גדל במיליארד דולר בשנה החולפת ואנחנו צופים המשך צמיחה". 

האם יש עוד מקום לסינרגיה עם תעש או שהיא הושלמה?

"לאחרונה השלמנו שינוי ארגוני גדול במסגרתו חיברנו יכולות בתחום החימוש לחטיבת היבשה בתעש על ידי העברת טכנולוגיה מחטיבות אחרות. זה שיפר את סל המוצרים שלנו בצורה משמעותית ואנחנו ממשיכים לחזק את היכולות שלנו בתחום. מעבר לכך, אנחנו ממשיכים לעבוד גם על סינרגיות תפעולויות, כאשר על בסיס תכנית העבודה שלנו, ניתן לומר שתפעולית השלמנו כ-50% מהליך הסינרגיה עם תעש. אבל חשוב לציין שאחד היעדים המרכזיים ברכישת תעש היה הבאה של מוצריה לשוק הבינלאומי, בתחום הזה השגנו תוצאות מעולות וכיום כ-70% ממוצרי תעש נמכרים בשוק הבינלאומי לעומת כ-20% בעבר".

מתוצאות המגזרים עולה שהמכירות בארץ עלו משמעותית. בעצם צמחתם בארץ ובחו"ל הפעילות קפואה. מתי הצמיחה בחו"ל צפויה להתחדש?

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אוריינה בן טוב 24/11/2020 19:56
    הגב לתגובה זו
    על מנת להגדיל מוטיבציה ולתת עובדים להרגיש חלק מהחברה כמו שזה נעשה בכל חברה רצינית
  • 3.
    מישהו 24/11/2020 16:52
    הגב לתגובה זו
    לא כ״כ מרגישים שהקורונה כבר מאחורינו לאור הקפיצה שלכם על ההזדמנות להשעות דיוני שכר עד הודעה חדשה. אליבי מאוד נוח.
  • אכן ״שכחו״ את אלה שמייצרים להם רווח (ל"ת)
    דוד 24/11/2020 20:16
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יש לכם איש הגהה? "עיקובים","הביוניקה", סירבול במשפטים (ל"ת)
    קורא 24/11/2020 16:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דוד 24/11/2020 16:48
    הגב לתגובה זו
    מכירים אתכם כחברה שאינה דוברת אמת ומציגה עצמה לצורך פרסומת והשגת פרויקטים
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיותרונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות

564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6

העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה

ליאור דנקנר |

דניה סיבוס דניה סיבוס 1.68%  מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.

היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.

המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.


ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת

בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות. 

עופר ינאי נופר אנרגיה
צילום: ארז עוזיר

לפי שווי של מיליארד שקל: עופר ינאי בדרך לרכוש את השליטה באלומיי קפיטל

העסקה, בהיקף של כ־460–500 מיליון שקל, תאפשר לנופר אנרגיה שבשליטת עופר ינאי להיכנס לייצור חשמל קונבנציונלי באמצעות אחזקת אלומיי בתחנת הכוח דוראד

אדיר בן עמי |

חברת האנרגיה המתחדשת נופר אנרגיה , שבשליטת איש העסקים עופר ינאי, נמצאת במשא ומתן מתקדם לרכישת השליטה בחברת האנרגיה אלומיי קפיטל. לפי הדיווחים, היקף העסקה מוערך בכ־460–500 מיליון שקל, והיא משקפת לאלומיי שווי של כ־1 מיליארד שקל, פרמיה מתונה ביחס לשווי השוק של החברה בבורסה.

העסקה צפויה להתבצע באמצעות רכישת מניותיהם של בעלי השליטה הנוכחיים באלומיי: שלמה נחמה, רני פרידריך וענת רפאל, אלמנתו של חמי רפאל המנוח. שלושת השותפים מחזיקים יחד בכ־45.9% ממניות אלומיי, ומנסים זה כשנתיים למצוא רוכש לאחזקה. נופר, שפועלת מאז הקמתה כמעט אך ורק בתחום האנרגיה המתחדשת, רואה במהלך רכישה אסטרטגית שמאפשרת לה כניסה מהירה לתחום ייצור החשמל הקונבנציונלי. זאת, על רקע העלייה בביקוש לחשמל בישראל והסביבה הרגולטורית התומכת בהרחבת כושר הייצור.


הנכס המרכזי של אלומיי

הנכס המרכזי של אלומיי הוא אחזקתה בתחנת הכוח דוראד, תחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל, הממוקמת מדרום לאשקלון. אלומיי מחזיקה, בשרשור, בכ־17% ממניות דוראד, וביחד עם קבוצת לוזון מדובר באחזקה משמעותית בגוף המייצר כ־850 מגה־וואט חשמל. בנוסף לדוראד, לאלומיי פעילות רחבה גם בתחום האנרגיה המתחדשת. החברה מחזיקה מתקנים סולאריים פעילים ובייזום בישראל, ארה״ב ומספר מדינות באירופה, ובהן איטליה, ספרד והולנד. בישראל היא שותפה גם בפרויקט אגירה שאובה בצוק מנרה, הנמצא בשלבי הקמה.

מבחינה פיננסית, אלומיי אינה מציגה בשלב זה רווחיות. במחצית הראשונה של 2025 רשמה החברה הכנסות של כ־20.1 מיליון אירו וסיימה בהפסד נקי של כ־1.6 מיליון אירו. בחברה ייחסו את הגידול בהכנסות לחיבור מתקנים סולאריים חדשים באיטליה.


תקופה סוערת בנופר

אלומיי נסחרת כעת לפי שווי של מיליארד שקל, בעוד נופר נסחרת כיום לפי שווי של כמעט 4 מיליארד שקל. הרכישה מגיעה לאחר תקופה סוערת בנופר, שכללה עזיבת המנכ״לים המשותפים ומכירת מניותיהם. בעקבות זאת, חיזק ינאי את שליטתו בחברה, בין היתר באמצעות הקמת חברה משותפת עם לאומי פרטנרס, שאליה הועברו רוב מניותיו בנופר.