טסלה
צילום: Dylan Calluy Unsplash

האם טסלה תהיה החברה הבאה שתגיע לשווי של טריליון דולר?

מניית יצרנית הרכבים זינקה בכ-6% ויש מי שכבר צופה תרחיש בו החברה שהפכה את אילון מאסק לאדם השני הכי עשיר בעולם, תהיה הבאה שתגיע לשווי של טריליון דולר
ערן סוקול | (7)

מניית יצרנית הרכבים טסלה TESLA INC (סימול: TSLA) זינקה בכ-6% לשווי שוק של כ-530 מיליארד דולר ויש מי שכבר צופה תרחיש בו החברה שהפכה את אילון מאסק לאדם השני הכי עשיר בעולם תהיה החברה הבאה שתגיע לשווי של טריליון דולר.

האנליסט דן אייבס מ-Wedbush, העלה את מחיר היעד שלו בתרחיש האופטימי למניות טסלה ל-1,000 דולר. זה שווה ערך למחיר של 5,000 דולר למניה לפני פיצול המניות ביחס 1 ל-5 שהתרחש באוגוסט. אם אכן המניה תגיע למחיר היעד של אייבס, שווי השוק של יצרנית הרכב החשמלי יעמוד על קצת מתחת לטריליון דולר.

ההמלצה הרשמית שלו למניית טסלה, לעומת זאת, היא המלצת "החזק" (Hold) ומחיר היעד הרשמי שלו הוא 560 דולר, במרחק של כ-5 דולר בלבד ממחיר השוק הנוכחי. מחיר היעד של 1,000 דולר משקף תרחיש מאוד אופטימי לגבי עתיד החברה, אך הפער של 440 דולר הוא במרחק של כמעט 90% ממחיר המניות הנוכחי.

חברה עם פוטנציאל של טריליון דולר בהמלצת החזק?

אפשר להבין משקיעים אם הם תוהים מדוע חברה עם פוטנציאל של טריליון דולר מקבלת המלצת "החזק" בלבד. אבל אייבס, הוא לא היחיד שפרסם המלצה הכוללת את התרחיש "הטוב ביותר" למניות טסלה. נראה שזו הגישה המועדפת על וול סטריט להתמודד עם חלק מחוסר הוודאות לגבי עתידה של תעשיית הרכב החשמלי.

האנליסט אדם ג'ונאס, מבנק ההשקעות מורגן סטנלי, למשל, הציב מחיר יעד גבוה אף יותר מזה של אייבס - 1,068 דולר למניה בתרחיש האופטימי. התרחיש הגרוע ביותר שלו לעומת זאת, משקף מחיר יעד של 250 דולר. בתרחיש האופטימי של ג'ונאס, הוא מניח שטסלה תספק 8 מיליון כלי רכב בשנה עד 2030. התרחיש הפסימי שלו לעומת זאת, לא כל כך ספציפי. ג'ונאס הניח שהביקוש לרכבים חשמליים יאט וטסלה תתחיל להיסחר במכפילים דומים למניות אחרות של יצרניות רכב. אגב, ג'ונאס העניק למניות טסלה המלצת "קניה" עם מחיר יעד של 540 דולר למניה (נמוך בכ-15 דולר ממחיר השוק הנוכחי).

האנליסט דן לוי, מקרדיט סוויס, מדרג את מניות טסלה בהמלצת "החזק" ויש לו מחיר יעד של 400 דולר. גם לוי מפרסם תרחישים אופטימיים ופסימיים למניה. בתרחיש הטוב ביותר שלו, הוא צופה מכירות של 2.8 מיליון כלי רכב בשנת 2025. בתרחיש זה מניית טסלה שווה כמעט 1,100 דולר. התחזית הפסימית ביותר שלו היא למכירה של פחות ממיליון כלי רכב בשנת 2025 ומחיר יעד של 39 דולר למניה.

10% מהרכבים החדשים בעולם יהיו חשמליים עד 2025

אייבס, מצדו, מניח שחדירת הרכבים החשמליים תעלה מכ-3% ממכירות הרכבים החדשים בעולם לכ-10% עד 2025. "בסך הכל אנו רואים נטייה משמעותית של הביקוש לרכב ברחבי העולם", כתב אייבס. ומחיר היעד החדש שלו של 1,000 דולר (בתרחיש האופטימי) משקף "עקומת אימוץ הביקוש תלולה יותר במשך 18 עד 24 החודשים הבאים".

קיראו עוד ב"גלובל"

חיזוי שיעור החדירה הוא עניין מסובך. טסלה מכרה עד כה רק ​​כ-1.2 מיליון כלי רכב, בעוד יצרני רכב מסורתיים מוכרים מיליוני רכבים בכל רבעון. באיזו מהירות העולם יאמץ את הרכבים החשמליים היא השאלה הקריטית עבור מניית טסלה בעשור הקרוב. הבדל של 10% בחדירת הרכב החשמלי בעולם עד סוף העשור עשוי להוות פער של עד 2 מיליון מכירות רכב בשנה. זה אומר כ-100 מיליארד דולר במכירות שנתיות וכ-20 מיליארד דולר ברווח גולמי לטסלה.

ענף הרכב עבר שינויים מסוג זה לפני יותר ממאה שנה. בשנת 1902 היו 23,000 מכוניות בדרכים אמריקאיות ו-17 מיליון סוסים. חדירת המכוניות לניידות אישית הייתה 0.1% בלבד. בשנת 1912 היו 900,000 כלי רכב רשומים. עד 1922 היו 10 מיליון. מכירות הרכב צמחו בכ-35% בשנה בממוצע לדור.

היום בו הסוס איבד את עבודתו

בשנת 1922 הסוס איבד למעשה את עבודתו לטובת מכוניות ועגלות חשמליות. אם זה יקרה למנוע הבעירה הפנימית, מכירות הרכב החשמלי יצמחו בכ-25% בשנה בממוצע במשך עשור לפחות. מעטים בוול סטריט מאמצים את התרחיש הזה, אך הם מוכנים לפרסם מה תהיה ההשפעה של צמיחה כזו על תעשיית הרכב החשמלי.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    רק לא לעשות שורט על המניה,אפילו שהיא מנופחת לגמרי (ל"ת)
    שי.ע 25/11/2020 19:36
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    גם הבלון הזה יתפוצץ בסופו של דבר (ל"ת)
    אא 25/11/2020 15:57
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    טסלה 25/11/2020 10:20
    הגב לתגובה זו
    טסלה היא לא חברת רכב, טסלה היא חברת אנרגיה, תוכנה, דאטה, אינטרנט ורכב. החברה צומחת 100% כל שנה בהכנסות. כבר ב-2021 מכפיל הרווח שלה יירד ל-70, ב-2022 המכפיל יורד ל-20. לכו תלמדו!
  • 3.
    אמיר 25/11/2020 08:06
    הגב לתגובה זו
    תיקחו דוגמה עסקית: משקיע רוצה לקנות 100% מטסלה ולהפוך אותה לפרטית. הוא לוקח הלוואה ל-10 שנים ב-4% בסך 530 מיליארד. החל משנה 6 עד 10 הוא צריך להחזיר את הקרן. כמובן שהוא מצפה גם לרווח גדול. כעת כל שנה יש לו תשלומי ריבית של 21 מיליארד דולר, ובשנה 6 ואילך יש לו גם 106 מיליארד דולר בשנה להחזיר. איך בדיוק הוא יממן את זה ועוד ירוויח הרבה אם כעת הרוול כה קטן וגם אם יצמח ב-50% בשנה זה יהיה כלום לעומת ההלוואה. מכאן שהשווי הוא רק לנכס הסחיר בגלל בועת הפד.
  • 2.
    נשאר רק למכור קצת רכבים - פי 200 בשנה נעכשיו (ל"ת)
    שמוליק 25/11/2020 06:40
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    זו החברה הראשונה שתפיל את הנסדק .כמו כל דבר חדש, בהתחלה עולה יקר אבל אחכ כשצצים מתחרים המחיר יורד , ואז שווי החברה יורד. לכל טסלה זו אשליה בועתית נעימה לפרק זמן קצר מאוד. (ל"ת)
    אלי 25/11/2020 01:10
    הגב לתגובה זו
  • שלום 27/11/2020 08:16
    הגב לתגובה זו
    טסלה היא לא אנרון וגם לא אמזון של שנת 2000 . היא אפל של הרכבים החשמליים . בטוח שיהיה תיקון. השאלה כמה ומתי
בריינסוויי
צילום: יח"צ

FDA אישרה קסדה ביתית לטיפול בדיכאון – מה זה אומר לשוק?

מכשיר ה-tDCS של Flow  יושק בארה"ב ב-2026 במחיר 500 דולר; האם בריינסווי הישראלית עלולה להיפגע?



רן קידר |

רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) העניקה אישור ראשון מסוגו למכשיר ביתי לטיפול בדיכאון מג'ורי (MDD). מדובר בקסדת ה-FL-100 של חברת Flow השוודית, המבוססת על גירוי חשמלי מוחי מסוג tDCS (Transcranial Direct Current Stimulation). האישור, דרך מסלול Pre-Market Approval (PMA) המחמיר, מאפשר שימוש ביתי תחת פיקוח רפואי מרחוק. Flow מתכננת השקה מסחרית בארה"ב במחצית השנייה של 2026, במחיר של כ-500 דולר - דומה למחיר באירופה, שם המכשיר זמין מאז 2020.

ה-FL-100 שוקל 150 גרם, קל יותר מאוזניות אלחוטיות סטנדרטיות, ומספק גירוי חשמלי בעוצמה נמוכה של 2 מיליאמפר דרך אלקטרודות על המצח. הטיפול נמשך 30 דקות, חמש פעמים בשבוע, ומכוון לאזור הקדם-מצחי (DLPFC) האחראי לוויסות מצב רוח. הנתונים הקליניים, המבוססים על ניסוי פאזה 2 עם 174 משתתפים ב-2024, הראו ירידה של 40% בתסמיני הדיכאון בקבוצת הטיפול לעומת 22% בקבוצת הדמה, לאחר ארבעה שבועות. מטא-אנליזה מ-2025 של 25 מחקרים (n=1,200) אישרה יעילות tDCS כטיפול עזר.

האישור מגיע על רקע עלייה של 15% במקרי דיכאון מג'ורי בארה"ב בין 2020 ל-2025, עם 21 מיליון מבוגרים מושפעים (15.5% מהאוכלוסייה). נשים סובלות פי שתיים מגברים (10.3% לעומת 6.2%), ו-13.1% מבני 12 ומעלה דיווחו על תסמינים.

לפי נתוניהרשויות, תרופות נוגדות דיכאון, כמו SSRI, יעילות ב-50%-60% מהמקרים, אך 56% מהמטופלים מפסיקים את הטיפול הראשון תוך שישה חודשים עקב תופעות לוואי כמו עלייה במשקל (25%), הפרעות שינה (18%) והפחתת ליבידו (15%). tDCS מציע חלופה לא פולשנית, ללא תרופות, עם שיעור נשירה נמוך של 8% בניסויים.

Flow, שהוקמה ב-2016, גייסה 22 מיליון דולר עד 2024, וכעת בסבב גיוס נוסף של 30 מיליון דולר בהובלת Khosla Ventures. החברה מדווחת על 10,000 משתמשים באירופה, עם שיפור ממוצע של 35% בדירוג MADRS (מדד חומרת דיכאון) לאחר 10 שבועות. האישור כולל אפליקציה לניטור התקדמות, עם תזכורות ושילוב נתונים רפואיים. עם זאת, המכשיר דורש מרשם ואינו מיועד למצבים חריפים או כטיפול יחיד ללא פיקוח.