טסלה
צילום: Dylan Calluy Unsplash

האם טסלה תהיה החברה הבאה שתגיע לשווי של טריליון דולר?

מניית יצרנית הרכבים זינקה בכ-6% ויש מי שכבר צופה תרחיש בו החברה שהפכה את אילון מאסק לאדם השני הכי עשיר בעולם, תהיה הבאה שתגיע לשווי של טריליון דולר
ערן סוקול | (7)

מניית יצרנית הרכבים טסלה TESLA INC (סימול: TSLA) זינקה בכ-6% לשווי שוק של כ-530 מיליארד דולר ויש מי שכבר צופה תרחיש בו החברה שהפכה את אילון מאסק לאדם השני הכי עשיר בעולם תהיה החברה הבאה שתגיע לשווי של טריליון דולר.

האנליסט דן אייבס מ-Wedbush, העלה את מחיר היעד שלו בתרחיש האופטימי למניות טסלה ל-1,000 דולר. זה שווה ערך למחיר של 5,000 דולר למניה לפני פיצול המניות ביחס 1 ל-5 שהתרחש באוגוסט. אם אכן המניה תגיע למחיר היעד של אייבס, שווי השוק של יצרנית הרכב החשמלי יעמוד על קצת מתחת לטריליון דולר.

ההמלצה הרשמית שלו למניית טסלה, לעומת זאת, היא המלצת "החזק" (Hold) ומחיר היעד הרשמי שלו הוא 560 דולר, במרחק של כ-5 דולר בלבד ממחיר השוק הנוכחי. מחיר היעד של 1,000 דולר משקף תרחיש מאוד אופטימי לגבי עתיד החברה, אך הפער של 440 דולר הוא במרחק של כמעט 90% ממחיר המניות הנוכחי.

חברה עם פוטנציאל של טריליון דולר בהמלצת החזק?

אפשר להבין משקיעים אם הם תוהים מדוע חברה עם פוטנציאל של טריליון דולר מקבלת המלצת "החזק" בלבד. אבל אייבס, הוא לא היחיד שפרסם המלצה הכוללת את התרחיש "הטוב ביותר" למניות טסלה. נראה שזו הגישה המועדפת על וול סטריט להתמודד עם חלק מחוסר הוודאות לגבי עתידה של תעשיית הרכב החשמלי.

האנליסט אדם ג'ונאס, מבנק ההשקעות מורגן סטנלי, למשל, הציב מחיר יעד גבוה אף יותר מזה של אייבס - 1,068 דולר למניה בתרחיש האופטימי. התרחיש הגרוע ביותר שלו לעומת זאת, משקף מחיר יעד של 250 דולר. בתרחיש האופטימי של ג'ונאס, הוא מניח שטסלה תספק 8 מיליון כלי רכב בשנה עד 2030. התרחיש הפסימי שלו לעומת זאת, לא כל כך ספציפי. ג'ונאס הניח שהביקוש לרכבים חשמליים יאט וטסלה תתחיל להיסחר במכפילים דומים למניות אחרות של יצרניות רכב. אגב, ג'ונאס העניק למניות טסלה המלצת "קניה" עם מחיר יעד של 540 דולר למניה (נמוך בכ-15 דולר ממחיר השוק הנוכחי).

האנליסט דן לוי, מקרדיט סוויס, מדרג את מניות טסלה בהמלצת "החזק" ויש לו מחיר יעד של 400 דולר. גם לוי מפרסם תרחישים אופטימיים ופסימיים למניה. בתרחיש הטוב ביותר שלו, הוא צופה מכירות של 2.8 מיליון כלי רכב בשנת 2025. בתרחיש זה מניית טסלה שווה כמעט 1,100 דולר. התחזית הפסימית ביותר שלו היא למכירה של פחות ממיליון כלי רכב בשנת 2025 ומחיר יעד של 39 דולר למניה.

10% מהרכבים החדשים בעולם יהיו חשמליים עד 2025

אייבס, מצדו, מניח שחדירת הרכבים החשמליים תעלה מכ-3% ממכירות הרכבים החדשים בעולם לכ-10% עד 2025. "בסך הכל אנו רואים נטייה משמעותית של הביקוש לרכב ברחבי העולם", כתב אייבס. ומחיר היעד החדש שלו של 1,000 דולר (בתרחיש האופטימי) משקף "עקומת אימוץ הביקוש תלולה יותר במשך 18 עד 24 החודשים הבאים".

קיראו עוד ב"גלובל"

חיזוי שיעור החדירה הוא עניין מסובך. טסלה מכרה עד כה רק ​​כ-1.2 מיליון כלי רכב, בעוד יצרני רכב מסורתיים מוכרים מיליוני רכבים בכל רבעון. באיזו מהירות העולם יאמץ את הרכבים החשמליים היא השאלה הקריטית עבור מניית טסלה בעשור הקרוב. הבדל של 10% בחדירת הרכב החשמלי בעולם עד סוף העשור עשוי להוות פער של עד 2 מיליון מכירות רכב בשנה. זה אומר כ-100 מיליארד דולר במכירות שנתיות וכ-20 מיליארד דולר ברווח גולמי לטסלה.

ענף הרכב עבר שינויים מסוג זה לפני יותר ממאה שנה. בשנת 1902 היו 23,000 מכוניות בדרכים אמריקאיות ו-17 מיליון סוסים. חדירת המכוניות לניידות אישית הייתה 0.1% בלבד. בשנת 1912 היו 900,000 כלי רכב רשומים. עד 1922 היו 10 מיליון. מכירות הרכב צמחו בכ-35% בשנה בממוצע לדור.

היום בו הסוס איבד את עבודתו

בשנת 1922 הסוס איבד למעשה את עבודתו לטובת מכוניות ועגלות חשמליות. אם זה יקרה למנוע הבעירה הפנימית, מכירות הרכב החשמלי יצמחו בכ-25% בשנה בממוצע במשך עשור לפחות. מעטים בוול סטריט מאמצים את התרחיש הזה, אך הם מוכנים לפרסם מה תהיה ההשפעה של צמיחה כזו על תעשיית הרכב החשמלי.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    רק לא לעשות שורט על המניה,אפילו שהיא מנופחת לגמרי (ל"ת)
    שי.ע 25/11/2020 19:36
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    גם הבלון הזה יתפוצץ בסופו של דבר (ל"ת)
    אא 25/11/2020 15:57
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    טסלה 25/11/2020 10:20
    הגב לתגובה זו
    טסלה היא לא חברת רכב, טסלה היא חברת אנרגיה, תוכנה, דאטה, אינטרנט ורכב. החברה צומחת 100% כל שנה בהכנסות. כבר ב-2021 מכפיל הרווח שלה יירד ל-70, ב-2022 המכפיל יורד ל-20. לכו תלמדו!
  • 3.
    אמיר 25/11/2020 08:06
    הגב לתגובה זו
    תיקחו דוגמה עסקית: משקיע רוצה לקנות 100% מטסלה ולהפוך אותה לפרטית. הוא לוקח הלוואה ל-10 שנים ב-4% בסך 530 מיליארד. החל משנה 6 עד 10 הוא צריך להחזיר את הקרן. כמובן שהוא מצפה גם לרווח גדול. כעת כל שנה יש לו תשלומי ריבית של 21 מיליארד דולר, ובשנה 6 ואילך יש לו גם 106 מיליארד דולר בשנה להחזיר. איך בדיוק הוא יממן את זה ועוד ירוויח הרבה אם כעת הרוול כה קטן וגם אם יצמח ב-50% בשנה זה יהיה כלום לעומת ההלוואה. מכאן שהשווי הוא רק לנכס הסחיר בגלל בועת הפד.
  • 2.
    נשאר רק למכור קצת רכבים - פי 200 בשנה נעכשיו (ל"ת)
    שמוליק 25/11/2020 06:40
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    זו החברה הראשונה שתפיל את הנסדק .כמו כל דבר חדש, בהתחלה עולה יקר אבל אחכ כשצצים מתחרים המחיר יורד , ואז שווי החברה יורד. לכל טסלה זו אשליה בועתית נעימה לפרק זמן קצר מאוד. (ל"ת)
    אלי 25/11/2020 01:10
    הגב לתגובה זו
  • שלום 27/11/2020 08:16
    הגב לתגובה זו
    טסלה היא לא אנרון וגם לא אמזון של שנת 2000 . היא אפל של הרכבים החשמליים . בטוח שיהיה תיקון. השאלה כמה ומתי
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

נייקי מתחזקת 3%, מיקרון 1.2%; אינטל נחלשת 1.6% - המדדים נסחרים ביציבות

יום המסחר המקוצר נפתח ביציבות כשהמדדים נסחרים ללא שינוי משמעותי סביב שערי הפתיחה; המשקיעים עדיין מעכלים את התמ"ג החזק של הרבעון השלישי בארה"ב, שהפתיע עם קצב שנתי של 4.3%; נייקי מטפסת בעקבות הרכישות של טים קוק; אינטל נחלשת אחרי הפרסומים על עצירת השת"פ עם אנבידיה

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

וול סטריט פותחת את יום המסחר באווירה רגועה יחסית, כמעט מהוססת, עם מחזורי מסחר דלים לקראת ערב חג המולד ויום מסחר מקוצר. אחרי רצף עליות בימים האחרונים ושיאים חדשים במדדים, השוק עובר למצב המתנה. אין דרמה מיוחדת בנתוני המאקרו הבוקר, והסנטימנט מושפע בעיקר מהעונתיות, מהרצון לשמור על פוזיציות קיימות ומהמבט קדימה אל סוף השנה והימים הראשונים של 2026.


הדאו יציב על שערי הפתיחה גם ה-S&P והנאסד"ק עדיין על ה-0 ללא שינוי ניכר. ה-S&P 500 מדשדש סביב רמות השיא שנקבעו אתמול, הנאסד"ק נחלש קלות והדאו מצליח להחזיק בעלייה מתונה. זה מסחר שמרגיש יותר כמו שמירה על עמדות מאשר חיפוש כיוון חדש, עם נטייה ברורה של השמקיעים לא להגדיל סיכונים ערב החג. במקביל, הסיפור עובר גם לשווקים אחרים, כשמחירי המתכות היקרות ממשיכים לטפס והזהב קובע שיא חדש מעל 4,500 דולר לאונקיה, על רקע מתיחות גיאופוליטית וציפיות להורדות ריבית בהמשך הדרך - ההזהב מעל 4,500 דולר: למה המשקיעים רצים למתכות היקרות?



המשקיעים עדיין מעכלים את נתון הצמיחה החזק של הרבעון השלישי בארה"ב, עם קצב שנתי של 4.3%, גבוה משמעותית מהציפיות. הנתון הזה חיזק את התמונה של כלכלה אמריקאית עמידה, גם בסביבה של ריבית גבוהה, והיה אחד הגורמים שדחפו את המדדים לשיאים חדשים בימים האחרונים. עם זאת, דווקא העוצמה הזו גרמה לחלק מהשוק לצנן ציפיות להורדות ריבית מוקדמות, גם אם בשוק החוזים על הריבית עדיין מתמחרים שתי הורדות עד סוף 2026.


השווקים נכנסים לתקופה המכונה “ראלי סנטה קלאוס”, שמתחילה רשמית השבוע. לפי נתונים היסטוריים מאז 1950, מדד S&P 500 רשם בתקופה זו תשואה ממוצעת של כ־1.3%, עם תוצאות חיוביות בכ־78% מהמקרים. עם זאת, אנליסטים מדגישים כי מדובר בדפוס היסטורי ולא בהבטחה. נתונים נוספים מראים כי יום המסחר שלאחר חג המולד היה לאורך השנים אחד הימים החזקים ביותר לשוקי המניות, אך גם כאן, ההיסטוריה אינה ערובה להמשך המגמה.


שווקי המניות בוול סטריט רשמו אתמול עליות שערים בנפח מסחר דליל יחסית, כאשר המשקיעים עיכלו שורת נתוני מאקרו לקראת חופשת חג המולד. מדד S&P 500 עלה זה היום הרביעי ברציפות, בהובלה ברורה של מניות הטכנולוגיה, למרות שנתוני הכלכלה לא חיזקו את ההערכות להורדות ריבית קרובות מצד הפדרל ריזרב. מחזורי המסחר היו נמוכים בכ־35% מהממוצע החודשי, נתון אופייני לתקופה שלפני החגים. למרות זאת, המדדים המרכזיים המשיכו להתקדם, וה־S&P 500 עלה ב-0.5% וחצה את רמת 6,900 הנקודות. הנאסד״ק טיפס ב-0.6% והדאו ב-0.2%.