שינוי מגמה? ג'נרל אלקטריק משלימה ראלי חד
מניות ג׳נרל אלקטריק General Electric (סימול:GE) מטפסות הערב בכ-3.5% נוספים ומשלימות זינוק של מעל ל-65% בתוך חודשיים בלבד. הקונגלומרט התעשייתי הפתיע לטובה את המשקיעים כשדיווח על רווח מתואם ותזרים מזומנים חיובים בתוצאות הרבעון השלישי, וכאשר הציפיות להתאוששות המשק על רקע הודעות החיסון המיוחל, המשקיעים חוזרים לסמל האמריקאי.
לאחר מגמת ירידה ירידה ארוכת טווח, נראה שהמשקיעים אהבו את השינוי הארגוני שביצעה החברה עם פתיחת שנת 2020. המטרה המרכזית הייתה לשפר את שולי הרווחיות ולהגדיל את תזרים המוזמנים החופשי, אך אף אחד לא ציפה להתרסקות שהיווה עמה מגפת הקורונה. עיקר הרה-ארגון בוצע במגזרי פעילות GE Power ובמגזר האנרגיה המתחדשת, כאשר בטווח הקצר המטרה הייתה ליצור מהפעילויות הללו תזרים מזומנים חיובי, ובטווח הארוך להגיע לשולי רווחיות בדומה למתחרות הגדולות: ענקית אנרגית הרוח מדנמרק Vestas, והמתחרה הגרמנית Siemens .
ברבעון השלישי הכנסות האנרגיה צמחו ב-3% ל-4.03 מיליארד דולר, ומעל לצפי של 3.89 מיליארד דולר, כאשר הכנסות מגז עלו ב-7%. ההכנסות מאנרגיה מתחדשת עלו ב-2% ל-4.53 מיליארד דולר, ובדומה לצפי האנליסטים, מונעת בעיקר מאנרגיית רוח.
משקיעים רבים תלו תקוות בתחום הבריאות המתפתח, אשר צפוי לספק תזרים מזומנים חיובי של כמיליארד דולר בשנת 2020. הכנסות מתחום הבריאות צנחו ב-7% ל-4.57 מיליארד דולר במהלך הרבעון השלישי מכיוון ש-״הביקוש הקשור למגפה המתמתן״ אמר המנכ״ל, אך יחד עם זאת GE Healthcare צפוי להישאר כמגזר פעילות יציב וחזק שיתמוך בחברה בהמשך.
- 600% בארבע שנים: שלוש החברות של ג’נרל אלקטריק מתפצלות בביצועים
- החברה בת ה-134 שנולדה מחדש לפני 6 שנים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ללא ספק שהתחום שהכי נפגע ממשבר הקורונה הוא מגזר התעופה. לפני הפנדמיה, מגזר התעופה GE Aviation, היה צפוי להפיק תזרים מזומנים חיובי של כ-4.4 מיליארד דולר בשנת 2020. למרבה הצער, המציאות הכתה את החברה ועיכבה את השאיפות הללו. תעופה נותר המגזר העסקי החלש ביותר ב-GE והוא צפוי להישאר ככזה גם במהלך שנת 2021. ההכנסות ממגזר התעופה במהלך הרבעון השלישי צנחו ב-39% ל-4.92 מיליארד דולר, מתחת לצפי של 4.95 מיליארד דולר, וזאת כאשר נמכרו 385 מנועים פחות משנה שעברה, לצד ירידה בביקושים נוספים.
ג׳נרל אלקטריק היא אחת מהחברות הוותיקות בבורסה האמריקאית, כאשר רשמית החברה נוסדה בשנת 1879, ובשנת 1896 כבר נכנסה אל מדד הדאו. הסמל האמריקאי הגיע לשווים של מעל ל-400 מיליארד דולר, אך כיום החברה נסחרת לפי שווי של כ-85 מיליארד דולר בלבד. לצורך השוואה, זום ZOOM TECHNOLOGIES INC (סימול:ZM) ושופיפיי SHOPIFY INC (סימול:SHOP) שקיבלו דחיפה חזקה מנגיף הקורונה נסחרות לפי שווי של כ-122 מיליארד דולר וכ-120 מיליארד דולר בהתאמה. ההכנסות של שופיפיי ברבעון השלישי לשנת 2020 זינקו ב-96% לכ-767 מיליון דולר, וההכנסות של זום צפויים להסתכם בכ-694 מיליון דולר. ההכנסות הכוללות של ג׳נרל אלקטריק במהלך הרבעון הסתכמו ב-19.42 מיליארד דולר, ירידה של 17% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, אך מעל לצפי האנליסטים בסך 18.73 מיליארד דולר.
GE מספרת סיפור שמתחיל בימיו של אדיסון, ואת עתידו ניתן לחלק לשני סיפורים מרכזיים. הראשון הוא סיפור על הזדמנויות צמיחה המבוססוץ על ארגון מחדש של עסקי הכוח והאנרגיה המתחדשת של החברה. הנרטיב השני יכלול את סיפור ההחלמה הארוך והאיטי של GE Aviation (תעופה). ובכן, על מנת שלסיפור הזה יהיה סוף טוב, העלילה תצטרך לחלול החלמה מהירה של המשק ותפוצה רחבה של חיסונים יעילים כנגד הווירוס. למרבה המזל, האירועים האחרונים מרמזים על כך שלסיפור הצמיחה של חברת הערך הוותיקה יהיו עוד פרקים נוספים.
- 1.למעלה למעלה (ל"ת)חן 23/11/2020 20:55הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
