נייקי ריסקה את התחזיות – המניה טסה ב-13% לאחר המסחר

המכירות באונליין עזרו לחברה להכניס 10.6 מיליארד דולר, כשהרווח למניה עלה בהרבה על תחזיות השוק עם 0.95 דולר לעומת צפי ל-0.48 - 97% יותר מצפי הקונצנזוס. האונליין וצמצומים תפעוליים הביאו לזינוק ברווחיות
ארז ליבנה |

נייקי (NKE) פרסמה אמש את תוצאותיה לרבעון האחרון, ואיך נאמר זאת, ענקית הביגוד והספורט דוהרת קדימה כשבדרך היא מכה את הצפי המוקדם. החברה אמנם הציגה ירידה של כ-1% בהכנסות, אבל הרווח התפעולי, המכירות המקוונות שקפצו ב-82% וירידה בהוצאות הפרסום הזניקו את ההכנסות ואת הרווח למניה. 

 

החברה דיווחה אמש, לאחר נעילת המסחר על הכנסות של 10.6 מיליארד דולר ביחס לקונצנזוס שצפה 9.1 מיליארד הכנסות. הרווח למניה עמד על 0.95 דולר, ביחס לתחזיות המוקדמות שעמדו על 0.48 דולר למנייה.

 

המנוע המרכזי מאחורי המספרים הפנומנליים, הוא המכירות המקוונות, שקפצו ב-82% ביחס לשנה שעברה. "ההאצה בתחום הדיגיטלי, פותחים את הפוטנציאל ארוך הטווח של החברה", כתב מנכ"ל החברה, ג'ון דונהו.

 

בנוסף, החברה אומרת ש-90% מהחנויות בעולם נפתחו עד חודש יוני, אבל היקף התנועה ירד בשל אמצעי הריחוק החברתי. עם זאת, הוצאות המכירה וההנהלה ירדו ב-11%, כשהוצאות תקציב הפרסום התכווץ ב-33%, בשל ביטולי אירועי ספורט רבים.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.