טראמפ
צילום: gettyimages

ארה"ב שוקלת מכסים על אירופה; החוזים העתידיים מאבדים גובה

ממשלו של טראמפ שוקל השתת מכסים בהיקף של למעלה מ-3 מיליארד דולר, על סחורות שמגיעות בעיקר מצרפת גרמניה, ספרד ובריטניה. החוזים העתידיים על וול סטריט מגיבים בירידות של עד 1%
ארז ליבנה | (10)

אם היו כאלה שחשבו שמגפת הקורונה תאט את התוכניות של ממשל טראמפ במלחמת הסחר, הם ככל הנראה התבדו. לפני שעה קלה דווח בסוכנות הידיעות בלומברג כי ארצות הברית שוקלת להשית מכסים ומסים בהיקף של 3.1 מיליארד דולר על מספר סחורות שמגיעות מהכלכלות הגדולות באיחוד האירופי ובריטניה.

 

לפי הדיווח, בממשל שוקלים להשית מכסים על זיתים, בירה, ג'ין ומשאיות. כמו כן הם שוקלים להגדיל את המסים על גבינות, יוגורט ובתחום התעופה. הדיווח הפיל את החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט, לאחר שעלו הבוקר בעד 0.4% וכעת עברו לירידות של עד 1%.

השיטה שבה כינו האמריקאים את השתת המכסים היא אכזרית במיוחד והיא נקראת: "קרוסלת נקמה"; שמטרתה להשית כמה שיותר כאב על כמה שיותר סקטורים במקביל. זה לא סימן מעודד.

 

הראשונים שייפגעו מהמכסים הם מותגי העל, בהם ג'יבנשי, הרמס, לואי ויטון ועוד, שהתעשיות שעליהן המכסים החדשים יושתו קשורות בטור לתעשיות שלהם.  

 

הסובסידיות לאיירבוס שהפכו למלחמה

שורש המאבק שבין ארצות הברית והאיחוד הוא סקטור התעופה. כבר 15 שנים שהן מנהלות את המאבק, כאשר ארצות הברית טוענת כי האיחוד מעניק סובסידיות לא חוקיות לאיירבוס, שפוגעות בתחרות עם בואינג וחברות תעופה אמריקאיות נוספות. באוקטובר האחרון, ארגון הסחר העולמי אישר לארה"ב להטיל מכסים של 7.5 מילארד דולר לאור ההפרות הללו.

 

ראוי לציין שזרוע נוספת של המאבק היא המלחמה שמנהלת אירופה נגד ענקיות אינטרנט אמריקאיות, בהן פייסבוק (סימול: FB) וגוגל (סימול: GOOG), הן בחשד להיותן מונופול והן בחשד לשימוש פסול במידע אישי של משתמשים כדי לפגוע בתחרות.

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שמבין שמלחמת הסחר עם סין תצטרך להמתין עד לאחר הבחירות בנובמבר - כשבינתיים הצדדים מגלים גמישות על היעדים של השלב הראשון בהסכם הסחר - לא מתכוון לוותר לאירופה. יתר על כן, אירופה במצב עדין ושברירי, במיוחד לנוכח יציאתה של בריטניה מהאיחוד והמצב הכלכלי הלא שפיר עוד מלפני פרוץ הקורונה.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    הטוב שבנשיאים (ל"ת)
    Alnrdo lich 24/06/2020 20:20
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    רק טרמפ יכול עליהם, יישר כוח... (ל"ת)
    Siv 24/06/2020 16:22
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    לא חכם, אלא אם הוא רוצה להאיץ את פירוק האיחוד האירופאי (ל"ת)
    רבקה 24/06/2020 16:05
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    שחף 24/06/2020 15:00
    הגב לתגובה זו
    התנהגות שלו והתבטויות הלא פולטקלי קורקט, עושים נזק. ההתיחסות לאפרו אמריקן שנהרג בזילזול וחירחור מלחמה, זה מה שיפיל אותו. לפני זה, הוא היה זוכה לנשיא הכי טוב בארה"ב, עשה הכי הרבה לשיפור הכלכלה והתמודדות מול מעצמות אחרות, ולא טמינת הראש בחול.
  • 5.
    טראמפ איש עסקים כושל ואדם ללא יושר או מצפון (ל"ת)
    ששי 24/06/2020 13:18
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    דודאברהםandjelכהן 24/06/2020 13:08
    הגב לתגובה זו
    יחי טראמפ....אדוננו , מלכנו , אם לא הוא ...היה צורך להתפלל לשמיים דנסתברו כריקים , דואה
  • סטואי 24/06/2020 13:53
    הגב לתגובה זו
    כנראה ההערצה לטראמפ תגיע לסיומה בנובמבר או שהעולם ישרף באש הדולרים שהוא מפזר
  • 3.
    3 מיליארד זה בוטנים, כנראה שהחוזים יורדים לא בגלל זה (ל"ת)
    24/06/2020 12:57
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    tomerd.ins 24/06/2020 12:55
    הגב לתגובה זו
    שטויות במיץ הכל משחקים של טראמפ
  • 1.
    אנונימי 24/06/2020 12:53
    הגב לתגובה זו
    בחור סוחר ברמה מאוד גבוההאבל אותי מעניין אם זה הצבע הטבעי של השיער או שהוא צובע?
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.