הלוואה
צילום: depositphotos

האמריקאים זועמים על הבנקים, טוענים שמעדיפים לווים גדולים

הכאוס סביב תוכנית ההלוואות לעסקים קטנים בארה"ב נמשך: ברקע לדיווחים על הסכם מתקרב להרחבת התוכנית, תביעות הוגשו בימים האחרונים נגד שורה של בנקים גדולים בטענה כי הם מעדיפים הלוואות לחברות גדולות
ניצן כהן |
נושאים בכתבה הלוואות

התפשטות וירוס הקורונה ומדיניות הריחוק החברתי כמו גם הסגר על האנושות גורמת ללא מעט אנשים ברחבי העולם לבקש את עזרת בתי המשפט כדי לעמוד על זכויותיהם. ניתן ללמוד ממה שנעשה בתחום זה בארה"ב, על העתיד לבוא על מערכות המשפט ברחבי העולם בימים שלאחר הסרת מגבלות התנועה ברחבי העולם.

בארה"ב הוגשו תביעות נגד שורה של בנקים בהם: וולס פארגו, ג'יי מורגן, בנק אוף אמריקה ויואס בנקורפ בטענה כי הבנקים הללו ועוד שורה של בנקים אחרים מעדיפים מתן הלוואות לחברות גדולות על פני מתן הלוואות לעסקים קטנים ולקוחות פרטיים תוך שהם עושים שימוש בכספי הסיוע של הממשל בהעדפתם זו.

תוכנית הסיוע לעסקים בארה"ב דומה לזו הישראלית והיא למעשה מעניקה ערבות מדינה להלוואות שהמערכת הבנקאית נותנת. על פי כתב התביעה, העמלות שגובים הבנקים על הלוואות גדולות לעסקים גדולים גבוהה באופן ניכר מהעמלות שהמערכת גובה מהלוואות קטנות יותר לעסקים קטנים. פער העמלות הזה, לטענת התובעים, מביא את המערכת הבנקאית להעדיף את החברות והעסקים הגדולים על פני הקטנים.

על פי התובעים, עסקים קטנים מתלוננים על כך שאינם מצליחים לקבל את ההלוואות שהובטחו לעסקים על ידי הממשל ומעמידים אותם למעשה במצוקה כה כבדה עד כי חלק ניכר מהם עלולים להיסגר במידה ולא יונגשו עבורם כספי הסיוע הממשלתי.

קרן הסיוע לעסקים הושקה בארה"ב ב-3 באפריל, ב-13 באפריל פרסמה הקרן כי שני שליש מהאמצעים העובדים לרשותה כבר הובטחו וב-16 באפריל הודיעה הקרן כי לא תקבל יותר בקשות חדשות לסיוע.

התובעים טוענים כי שלושה ימים לפני שנגמרו כספי קרן הסיוע, הלוואות לעסקים עד גובה של 150 אלף דולר נדרשו לעמלות וריביות גבוהות משמעותית ועד פי 2 מבקשות שהוגשו לקבלת הלוואות גבוהות יותר, על ידי חברות שעמדו בתנאים לקבלת הלוואות בסדר גודל גבוה יותר.

הקרן שהוקמה על ידי הממשל האמריקאי הייתה בגובה של 2.2 מיליארד דולר. המערכת הבנקאית, על פי דיווחים שונים, גבתה מהלקוחות ריבית של 5% על הלוואות בגבוה של יותר מ-350 אלף דולר ו-3% על הלוואות בטווח של 350 אלף דולר עד 2 מיליון דולר ו-1% על הלוואות בטווח של 2 מיליון דולר עד 10 מיליון דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

על פי חישוב שערכו התובעים, ירוויח כל בנק 17,500 דולר על הלוואה בגובה של 350 אלף דולר לעומת 100 אלף דולר על הלוואה בהיקף של 10 מיליון דולר מה שגרם, לטענת התובעים, לבנקים להעדיף הלוואות גדולות על פני הלוואות קטנות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.