אל על: אם אנחנו מונופול - הכריזו על המתחרות גם כן

בחברת התעופה של קבוצת בורוביץ' רועמים על הכוונה של הממונה על ההגבלים העסקיים לשקול להכריז עליה כמונופול ביעדים מסויימים. אם אנחנו מונופול - אז גם חברות רבות המתחרות בנו - מונופול
חזי שטרנליכט |

הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום הודיע לאל על, כי הוא בוחן את מעמדה בשווקי תעופה שונים ושוקל להכריז עליה כבעלת מונופולין בשווקים מסוימים, וחברת התעופה שהופרטה לידי קבוצת בורוביץ' עותרת היום לבג"ץ בקשר לבחינת מעמדה על ידי הממונה בשווקי תעופה הרלוונטיים.

עמדת הממונה מציינים באל על, כי יש לראות כל צמד ערים (City Pairs) המהוות נקודת מוצא ונקודת יעד לטיסה, כשוק נפרד לצרכי חוק ההגבלים העסקיים, וכן יש להבחין בין נוסעי עסקים לנוסעי נופש.

בהתאם להגדרה זו קיימות למיטב ידיעת החברה חברות תעופה רבות המטיסות למעלה ממחצית הנוסעים בנתיבים שונים ועל כן, בהתאם להגדרת הממונה, עשויות להיחשב, לפחות בחלקן, כבעלות מונופולין באותם נתיבים.

באל על מציינים כי פניית החברה לבג"צ נועדה למנוע מצב של הסדרה ואכיפה בלתי שויוניים בתחום התעופה ולמנוע חוסר שויון ואפליה כנגד החברה, העלולים לפגוע בחברה ובתחרות ולהעמידה בנחיתות מסחרית ועסקית בלתי מוצדקת אל מול מתחרותיה.

לטענת החברה, אם היא מהווה בעלת מונופולין בנתיבים מסוימים, גם רבות ממתחרותיה מהוות בעלת מונופולין, כל אחת בנתיב או בנתיבים הרלבנטיים לה. לטענת החברה על הממונה לבחון, במקביל לבחינתו את אל על, גם את מעמדן של חברות התעופה האחרות בשווקי התעופה הרלבנטים, ואם ימצא לנכון לעשות כן, להכריז במקביל גם על החברות האחרות כבעלות מונופולין בנתיבים הרלבנטים לכל אחת מהן.

זהו עולם חדש ואמיץ - במיוחד לחברות המופרטות, ונראה כי כל השנים שבהן פעלה אל על כחברת תעופה ממשלתית, לא השכיחו ממנה את הטעם המתוק של "החברה הלאומית". בג"ץ יידרש להכריע.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה