היא בידיו: חיים סבן ישלם 972 מיליון דולר בעבור בזק

קבוצת סבן-אייפקס-ארקין תשלם למדינה את הסכום בתמורה להעברת בעלות מיידית על 30% ממניות בזק, ואופציות לרכישת 10.66% נוספים בהמשך. מחיר המכרז נמוך בכ-30 מיליון דולר משווייה בבורסה
רם דגן |

משרד האוצר הודיעה הערב באופן רשמי, כי קבוצת סבן-אייפקס-ארקין היא הזכתה במכרז הבעלות בחברת התקשורת הגדולה בישראל, בזק. קודם להודעת האוצר שיגרה הקבוצת המשקיעים המפסידה הודעת פרישה מן המכרז.

קבוצת המשקיעים הזוכה תקבל לבעלותה באופן מיידי את הבעלות בכ-30% מהון המניות של בזק ואופציות לרכשית 10.66% נוספות בהמשך, זאת בתמורה לכ-972 מיליון דולר, סכום הנמוך בכ-30 מיליון דולר מהשווי הנגזר ממחיר מניית בזק בבורסה.

הבוקר הגישו שתי הקבוצות המתמודדות שנותרו במכרז את ההצעות הראשוניות שלהן, כאשר לאור הסכומים הנמוכים דרשה המדינה מן המתמודדות לשפר את הצעותיהן. בתגובה הגישו כל אחת מן המועמדות הצעה נוספת אשר לא עמדה גם היא בציפיות של פקידי האוצר, אשר דרשו שוב לקבל הצעה גבוהה יותר.

בשלב הזה הודיעה קבוצת המתמודדים בראשותו של איש העסקים, בני אלג'ם, כי היא פורשת מן המכרז, כאשר המשמעות של ההודעה היתה, כי בשלב ההצעות השלישי נותר מתמודד יחיד, אשר זכה בבעלות - קבוצת סבן-אייפקס-אקרין.

בהודעה הרשמית של משרד האוצר נאמר היום, כי רשות החברות הממשלתיות סיכמה את עסקת מכירת החזקות המדינה בבזק לקבוצת אייפקס-סבן-ארקין תמורת 4.237 מיליארד שקל, שהם כ-972 מיליון דולר.

בסך הכל מוכרת המדינה 30% מהון מניות של בזק בתוספת אופציות לרכישת 10.66% נוספים. מבנה ההחזקות בחברה לאחר המכירה יהיה: 35.87% בידי הציבור מניות נסחרות בבורסה, 17.75% מניות זאבי בכינוס נכסים, 10.66% מדינת ישראל אופציות לרכישה על ידי הרוכש, 4.71% מניות עבור העובדים שיהיו זכאים לרכישתם בהנחה של 30% ממחיר העסקה, בפרישה על-פני 4 שנים ו-1.01% שיישארו בידי מדינת ישראל.

מנהל רשות החברות הממשלתיות, איל גבאי, אמר כי לאחר שנתיים של עבודה מאומצת ונחישות, הגיעה רשות החברות הממשלתיות לשיאו של התהליך היום. העבודה הרבה שהרשות השקיעה הוכיחה את עצמה והעסקה הושלמה בהצלחה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.