באזל 3: הבנקים ידרשו לשמור על יחס גבוה של מזומנים - מה ההשלכות?

לאור החלטת ועדת באזל יידרשו הבנקים בישראל במהלך שנת 2015 ליישם הוראה חדשה של הפיקוח על הבנקים בדבר "יחס כיסוי נזילות"
אבי שאולי | (2)

כחלק מלקחי המשבר הפיננסי בשנת 2008, ולאור החלטת ועדת באזל, יידרשו הבנקים בישראל במהלך שנת 2015 ליישם הוראה חדשה של הפיקוח על הבנקים בדבר "יחס כיסוי נזילות". רו"ח אבי קיסר, העומד בראש תחום הבנקאות ב- Deloitte, מסביר ל-Bizportal על השינוי הצפוי.

מה זה יחס כיסוי נזילות שהבנקים יצטרכו להגדיל בהדרגה במסגרל תקני באזל 3? יחס כיסוי הנזילות נועד לשפר את עמידותו בטווח הקצר של פרופיל סיכון הנזילות של תאגידים בנקאיים. הדרך לכך היא להבטיח שתאגידים בנקאיים יחזיקו מלאי הולם של נכסים נזילים לא משועבדים, הניתנים להמרה למזומן בקלות ובמהירות בשווקים הפרטיים, כדי לענות על צורכי הנזילות בתרחיש קיצון של נזילות הנמשך 30 ימים קלנדריים. היחס מחושב על-ידי חלוקת המונה מלאי הנכסים הנזילים באיכות גבוהה למכנה סך תזרים המזומנים היוצא נטו על בסיס שוטף.

הבנקים אמורים לדווח בתחילת 2015 כיצד יישום התקן החדש ישפיע על הדוחות הכספיים והמאזנים שלהם במסגרת ביאור הלימות הון. השינוי הראשון אמור להתבצע עד אפריל 2015. רו"ח אבי קיסר מעריך שבעתיד יוטלו על הבנקים מגבלות נוספות.

מה תהיה ההשפעה על הפעילות השוטפת של הבנקים על האסטרטגיה שלהם? קיימים מקדמים לתחזית לסך התחזית המזומנים היוצא - המכנה. למשל פקדון משקי הבית עד 0.5 מיליון שקל, אשר אמורים להיפרע ב-30 הימים הקרובים, קיבל מקדם של 5% בלבד לעומת מקדם של 25% של לקוח מוסדי. לכן, על-מנת לעמוד ביחס זה, חלק מהבנקים שאינם מוטי קמעונאות, יצטרכו לשנות את האסטרטגיה שלהם ולהגדיל את היקף הפיקדונות הקמעונאיים, מסך תמהיל הפיקדונות שלהם".

איזה נתונים ידועים לגבי רמת ריביות במגזר העסקי לעומת המגזר הפרטי היום והאם יחול שינוי בעקבות יישום התקן? "בדוחות הכספיים ניתן מידע מה המרווח מפיקדונות ומאשראי לפי מגזרי הפעילות העיקריים, לרבות בנקאות עסקית וקמעונאית. בנקים שיתקשו לעמוד ביחס האמור, ינסו להגדיל את היקף הפיקדונות הקמעונאיים, לרבות מתן ריבית גבוהה יותר".

האם האזרח הפשוט, "גברת כהן מחדרה", תושפע משינוי זה? "חלק מהבנקים יצטרכו לשנות את תמהיל המקורות מאשראי למוסדיים לצרכנים הקטנים - הבנקים יחזרו אחרי קמעונאים. איך הם יעשו זאת? הבנקים יתנו תמריצים כמו ריבית גבוהה ויפנו ללקוחות שהם לא שלהם".

כל מניות הבנקים ירדו בבורסה מתחילה השנה. תקני באזל, הכוללים רגולצה בינלאומית בנושא ניהול סיכונים בגופים פיננסיים, עלולים להקשות על הבנקים להציג צמיחה כיוון שהם יצטרכו לפעול בזהירות גדולה יותר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רק מחוייבות של הבנק המרכזי יכולה למנוע -ריצה אל הבנק- (ל"ת)
    ליצן 22/12/2014 09:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    היחיד שירויח אחרי פיצול מניית החברה לישראל. (ל"ת)
    לאומי 22/12/2014 09:23
    הגב לתגובה זו
צחי חג'ג', יו"ר חג'ג' אירופה, צילום: שי תמירצחי חג'ג', יו"ר חג'ג' אירופה, צילום: שי תמיר

צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%

הנפקה מעין פרטית למקורבים בדיסקאונט מפילה את המניה; החברה גייסה כ-50 מיליון שקל נמוך ממחיר הסגירה של אתמול בכ-10%

צלי אהרון |

חברת חג'ג' אירופה חג'ג' אירופה 3.26%  , העוסקת בנדל"ן יזמי ונדל"ן להשקעה ברומניה, קיימה והשלימה אמש גיוס של כ-50 מיליון שקל ממשקיעים מסווגים, במסגרת מכרז מוקדם שנערך לקראת אפשרות של הנפקה לציבור. במסגרת ההנפקה הוצעו יחידות הכוללות מניות רגילות וכתבי אופציה במחיר של 925 אג' ליחידה - מחיר הנמוך בכ-10% ממחיר הסגירה של המניה אתמול בבורסה. בפועל ההנחה הא גדולה מ-10% כשמתחשבים בשווי האמיתי של האופציות.  

מצב כזה פוגע כמובן במשקיעים הפרטיים. הם מדוללים במחיר נמוך, והמניה נופלת כעת ב-11%. צחי חג'ג' יכול היה לגייס במסגרת הנפקת זכויות או באפשרויות אחרות ואז המשקיעים הפרטיים היו יכולים להשתתף בהנפקה. עם זאת, חשוב להדגיש כי גם הנפקת זכויות גורמת במקרים רבים לירידה במניה, אך היא מספקת שוויון אמיתי בין בעלי המניות.  חשוב גם להגיד שהמניה זינקה ב-120% בשנה על רקע עסקאות והשבחות בפעילות שלה. כלומר, משקיעים הרוויחו תשואה מרשימה.  

החברה ציינה כי התקבלו התחייבויות מוקדמות לרכישת 54,059 יחידות, מתוכן בחרה להקצות 50,004 יחידות, בהיקף כספי כולל של כאמור כ-50 מיליון שקל. בין המשתתפים בהנפקה נכללו גם בעלי עניין בחברה, ובראשם נפתלי שמשון (נ.ש אחזקות), שהתחייב לרכוש כ-5,377 יחידות. עם פרסום ההודעה נרשמה תגובה חריפה מצד השוק: מניית חג'ג' אירופה צונחת כעת בכ-10% במחזור גבוה של כ-1.68 מיליון שקל. הירידה החדה משקפת את חוסר שביעות הרצון של המשקיעים מהדיסקאונט שניתן בהנפקה.

סימני שאלה. מדוע דווקא עכשיו?

הנפקה בדיסקאונט נתפסת לרוב בשוק ההון כמהלך של חולשה, כאילו החברה נאלצת "למשוך" כסף במחיר נמוך מהשוק כדי להבטיח ביקושים. מנגד, העובדה שהחברה בחרה לגייס דווקא אחרי תקופה של עליות במניה - 50% מתחילת השנה, מלמדת על רצון בעצם לדלל את החזקות בעל השליטה אחרי העלייה.   

התגובה השלילית כעת עשויה גם לשקף חשש משבירת המומנטום החיובי שראינו בתקופה האחרונה. השאלה המרכזית היא מדוע לגייס דווקא עכשיו. ייתכן שמדובר בצורך לממן פרויקטים יזמיים חדשים ברומניה, או ברצון לנצל חלון שבו המשקיעים מוכנים להזרים הון בתנאים יחסית נוחים לחברה. לחלופין, מדובר בצעד לחיזוק הנזילות והחוסן הפיננסי של החברה, שיאפשר לה גמישות רבה יותר בשוק תנודתי. במידה וההון יופנה לפרויקטים קיימים או להשבחת נכסים, הדבר עשוי להוות בשורה למשקיעים, שכן הוא עשוי לתרום לגידול עתידי בהכנסות וברווחיות. 

תנצ בדימוס קובי זריהן הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן. קרדיט: יח"צתנצ בדימוס קובי זריהן הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן. קרדיט: יח"צ

שופרסל מטעה צרכנים ונקנסת בכ-2 מיליון שקל

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה על כוונתה להטיל עיצום כספי בהיקף של כמעט שני מיליון שקל על רשת שופרסל, בעקבות הפרת חוק הגנת הצרכן, כשלא הוצגו מחירים על גבי אלפי מוצרים, נמצאו מוצרים שמחירם בקופה היה גבוה יותר מהמחיר שהוצג על גבי המוצר או השלט

רן קידר |
הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן פרסמה הודעה על כוונתה להטיל עיצום כספי על רשת שופרסל , בסכום של 1,971,840 שקל , בעקבות שורת ממצאים חמורים שהתגלו בבדיקות פיקוח. לדברי הרשות, ההפרות כוללות אלפי מוצרים שהוצגו ללא מחיר , סימון שגוי או חסר של ארץ ייצור , וכן פערים חוזרים בין המחיר במדף למחיר שנגבה בפועל בקופה זו אינה הפעם הראשונה השנה שרשת שיווק מקבלת קנס על עבירות מסוג זה , ורק בחודש האחרון הוטלו קנסות בגין עבירות דומות על קרפור ועל יוחננוף, ונשאלת השאלה המתבקשת , האם זו פרקטיקה מקובלת בענף והאם היא משתלמת?  

קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן: "אי הצגת מחירים, סימון מטעה של ארץ ייצור והפערים לרעת הצרכן בין המחיר במדף שהוצג לצרכן לבין המחיר בקופה, פוגעים ישירות בכיס ובאמון של הצרכנים. לא נאפשר מצב שבו רשת קמעונאית גדולה מתעלמת מהחוק ומהסטנדרטים המחייבים. הרשות תמשיך לפעול בנחישות כדי להבטיח שכל צרכן יקבל מידע אמין, ברור ומלא בעת הקנייה".

הרשות ציינה כי מדובר באחת מהכוונות להטלת קנסות הגבוהות שניתנו עד כה בענף הקמעונאות, כחלק ממדיניות אכיפה שמטרתה לייצר הרתעה ולהבטיח שחקנים הוגנים בשוק. לשופרסל ניתנה כעת זכות טיעון בת 45 ימים, במסגרתה תוכל להציג טענות עובדתיות ומשפטיות בנוגע לעצם ההחלטה או לגובה הקנס. 

רשתות השיווק מציגות: בדרך לרווחים מטעים את הצרכנים

יוחננוף הטעה צרכנים ויקנס כמעט במיליון שקל - זה בכלל מרתיע?

טיפה בים

לשם ההשוואה לגבי גודל הקנס, וככל הנראה על מידת ההרתעה שלו, נוכל להסתכל על ההכנסות שדיווחה הרשת ברבעון השני, שעמדו על 3.69 מיליארד שקל. ההכנסות של שופרסל ירדו ברבעון האחרון לעומת הרבעון המקביל ב-8% אך הרווחים שלה עלו ועמדו על 196 מיליון שקל. כך או כך, אם נסתכל על ההכנסות זוהי טיפה בים ואפילו אם נסתכל על הרווחים זה חלק זעום מהרווחים הרבעוניים. 

וכך, אמנם קשה לשער מה מידת "הרווח" מהטעויות של הצגת מחירים שגויים, אבל לגבי היחס בין הקנס לבין הכנסות או רווחי החברה, הוא בבירור מזערי ובלתי מורגש. כך זה במקרה של שופרסל וכך זה במקרה של שאר רשתות השיווק, שנקנסות על עבירות כאלו מדי כמה חודשים. 

ואם זו אכן פרקטיקה מקובלת, וככל הנראה משתלמת, האם אין פה צורך לשנות את מנגנון הפיקוח, ויותר מכך, את גובה העיצומים הכספיים?