לא עוד קומוניקטים: קווים לדמותו של היחצ"ן הדיגיטלי
השליטה על המידע, שהייתה בעבר נחלתם של בעלי ההון והקרובים לצלחת, נחלשה. כלי התקשורת המסורתיים - עיתונים, ערוצי טלוויזיה, תחנות רדיו ואתרי אינטרנט - כבר אינם הצינורות הבלעדיים שדרכם זורם מידע לציבור. כל נער זב חוטם יכול להביע את דעתו - גם אם היא מופרכת - ולייצר באזז על כל מוצר. כל בחורה משועממת יכולה להפוך לבלוגרית אופנה, להחליט שהיא בודקת מוצרים מעולם תוכן כלשהו, להביע דעה סובייקטיבית -ולהשפיע בכך על אלפי העוקבות אחרי הפוסטים שלה. הכוח עבר לידיהם של הפרטים - לאנשים, והוא רב ועוצמתי.
הביזור במקורות המידע, שמוזרם לציבור, הופך את תפקידו של איש יחסי הציבור למאתגר ומורכב מכפי שהיה בעבר. אם בעשור הקודם די היה לאיש היח"צ לעמוד בקשר שוטף עם תא העיתונאים הנוגע בתחום כדי לשתול ידיעה בתודעה הציבורית, היום הוא צריך לתקשר עם גורמים הולכים ומתרבים, שצצים מכל עבר מבלי שאיש מינה אותם לתפקיד המבקרים, הטועמים או הנסיינים. הוא צריך לטפל במשברים צרכניים שנולדים בפייסבוק ולכבות שריפות תדמיתיות שגורמים משפטים קצרים שנכתבים כלאחר יד בטוויטר.
טיפוח הקשרים ארוכי השנים עם עיתונאים ותיקים, ששומנו היטב באמצעות מתנות ופינוקים, שהורעפו עליהם, איבד מחשיבותו. זו הסיבה לכך שאנשי יחסי ציבור חדשים לא יסתפקו רק בקשר עם העיתונאי, משום שהם מבינים שצריך להאכיל עוד הרבה "פיות רעבים". מי? דעתנים מטעם עצמם, פליטי ריאליטי שמעוניינים לשרוד בתודעה הציבורית בכל מחיר וקבוצות לחץ תובעניות, כמו אלה של אמהות שמתאגדות לקבוצות רכישה או אבות שמצפים שהמפרסמים יתייחסו גם אליהם.
מחפשים דם חדש
כדי לשמור על כוחם של משרדי יחסי הציבור, מייסדיהם מצאו את עצמם נזקקים להזרמה של דם חדש. בתגובה לשינויים במפת התקשורת הם מגייסים עובדים צעירים ומעודכנים, שמסתגלים במהירות לשינויים התכופים במדיה הדיגיטלית, כאלה שיודעים לקרוא טרנדים ולסמן את האנשים הנכונים החדשים.
בראש משרד יחסי ציבור טיפוסי עומדת דמות של אישה או גבר בשנות החמישים או השישים לחייהם. דמות זו, ששמה מוכר בברנז'ה, נשענת בעיקר על מוניטין רב שנים, אך היא מתקשה להדביק את קצב השינויים בעולם הדיגיטלי התוסס, המשתנה באופן תדיר. כדי לחפות על חוסר היכולת לעמוד בקצב, הדמות הדומיננטית מעסיקה תחתיה צעירים, בעיקר צעירות.
גילם הממוצע של התקציבאים האלה הוא 25 והם על פי רוב בוגרי חוגים לתקשורת או למנהל עסקים. אבל לא בזכות ההשכלה האקדמית הם נושאים חן בעיני המייסד אלא יותר הודות לתכונות אישיות שהופכות אותם למתאימים לעולם התקשורת "המשוגע", שיצא משליטה. הם עירניים, יוזמים, קומוניקטיביים, 'דוארים' בלתי נלאים ומעודכנים דיגיטלית.
אישיות מפוצלת וחובבת פיתוחים טכנולוגיים
הם כבר לא צריכים להיות בעלי ידע מעמיק. מספיק שהם קלילים וזורמים, בעלי מוכנות גבוהה להסתגל למצבים חדשים. לתקציבאי החדש יש "אישיות מפוצלת" ויכולת לפזר קשב ולטפל במקביל בכמה נושאים כדבר שבשגרה.
אבל התכונה המוערכת ביותר של אנשי יחסי הציבור מודל 2013 היא שכבני דור ה-Y, הם גדלו לתוך ההאצה בפיתוחים הטכנולוגיים בתחום המחשבים, האינטרנט והסלולר. ככאלה, הם בעלי נגישות לאפליקציות מתקדמות ויש להם יכולת לימוד מהירה של כל השינויים והעדכונים בסמארטפונים.
בזכות הקשרים החברתיים שלו, שחלקם בכלל וירטואליים, התקציבאי החדש מסוגל להביא לאירועי יח"צ אנשים מגניבים, מהמילייה שלו. כלומר, סלבס שמהווים מודל לחיקוי עבור קבוצת הגיל 18 עד 25, שבה מתעצבים הרגלי הצריכה.
שכר נמוך = נאמנות נמוכה
התקציבאי החדש צריך להיות מעודכן תמידית, כלומר להתחבר בכל רגע נתון לכל מה שקורה מכל מקום. האירועים במדיה החברתית מתרחשים בכל שנייה ומתעדכנים ללא הרף. התקציבאי הצעיר חייב לעמוד בקצב, לא יכול להסתמך על עיתונים יומיים או על חדשות המתעדכנות אחת לשעה. זאת ועוד, הוא נדרש לידע נרחב ומולטי דיספלינרי בתחום העיסוק שלו, ועליו להיות מסוגל לפזול לעולמות התוכן המשיקים בצורה נרחבת. כדי למנף את המותגים עליהם הוא אמון, הוא נדרש לחשוב כל העת מפן של יצירת עניין לציבור ולנסות ליצור סיפור חדשותי למותג באופן שימנף את עבודת היח"צ מכוח עצמה.
היות שהשוק מוצף במבקשי עבודה, שכרו של התקציבאי הצעיר נמוך, כמעט מגוחך. זהו אבסורד בהתחשב בעובדה שבעלי המשרדים, למעשה, תלויים בצעירים אלה. השכר הזעום גורם לכך שנאמנותם של התקציבים למעסיק נמוכה. קל לפתות אותם לעבור למשרד אחר תמורת תוספת שכר לא גבוהה. עם ניסיון של 4 או 5 שנים בשרשרת של משרדים ותיקים בקנה, הם עלולים לפרוש כנפיים ולהקים עסק עצמאי משלהם.
מעניין לראות ממרחק הזמן, אם תחום יחסי הציבור ישכיל לבצע את קפיצת המדרגה המיוחלת ולבנות את הדור הבא המתבסס על פרופיל הסקרן הדיגיטלי בעל ה-EQ הנצרך.
הכותב הוא שותף בחברת ההשמה
- 14.פינטו 07/11/2013 23:59הגב לתגובה זואין עלייך מרתק כרגיל!
- 13.משה דיין 07/11/2013 22:35הגב לתגובה זוגישה או תפיסה מעניינת, שאין לפסול אותה על הסף, כשם שאין לקבל אותה כלשונה. התרחבות (לרוחב - לא לעומק) של מגוון המדיות וכלי התקשורת ושל העוסקים בהם, מחייב התאמה אישית ! וקביעת כללים בהתאם לרמת ההצלחה תוך כדי פעולה. תמיד היו עיתונאים וכלי תקשורת שסרבו/נמנעו מלקבל "קומוניקטים" ותמיד היו אנשי יחסי ציבור שהתאימו עצמם לגופו של מקבל.
- 12.קווים לדמותו של הקשקשן הדיגיטלי (ל"ת)רוני 06/11/2013 12:48הגב לתגובה זו
- 11.קודקס חברה תותחית (ל"ת)אחת מהתחום 05/11/2013 11:48הגב לתגובה זו
- 10.אישה בשלה 04/11/2013 23:47הגב לתגובה זוhttp://www.ice.co.il/article/view/372629
- 9.יעלה 04/11/2013 23:01הגב לתגובה זובן כמה אבי ואת מי הוא מנסה לשווק - עלבון לאינטליגנציה- עדיין אנשים בני 25 ומעלה ויש כמה גם צעירים יותר שמחפשים גם תוכן ורצוי קצת יותר עבה מציפוי הטפלון שמר זיתון מציג- ועוד עצה- תחליף את העיצוב של האתר שלך - כבת 50 אני אומרת לך שהוא מיושן ואני לא אשת יחצ ואני מאחלת לכל לקוח שיהיו לו יועתצים עם קצת ידע כללי וענווה
- אמפטית 06/11/2013 11:17הגב לתגובה זומקווה שמרדי השמה כמוכם יעזרו לפתור בעיות השמה כאלה ויצילו את התחום מהפופוליזם המטופש של "העולם שייך לצעירים"
- 8.קומוניקטים לנצח ! 04/11/2013 16:08הגב לתגובה זומי שלא שומר על קשר אישי עם תא העיתונאים שלו ומחפשת גימיקים לא יודע מה זו עבודת יח"צ טובה!!!
- תתעדכנו! 05/11/2013 11:49הגב לתגובה זוקשר עם העיתונאים זה ערוץ אחד מהאלף הקודם שנשמר ואליו נוספו עוד לפחות 6 עיקריים. אנשים שעוסקים בתקשורת צריכים לשמור על ראש פתוח. קומוניקטים זה פאסה. תתקדמו!
- 7.לייק (ל"ת)משה 04/11/2013 13:54הגב לתגובה זו
- 6.הלקוח לא סופר 04/11/2013 13:16הגב לתגובה זוהלקוחות משלמים על הפעילות המסורתית את הנתח הגדול של הריטיינר. לא יעזור! באים הצעירים והם מקשטים את הקמפיין העיקרי שמבצע היחצן המסורתי
- 5.נאוה תנעמי 04/11/2013 12:15הגב לתגובה זוגם אם החברה צעירים, אמביציוזים ויש להם נגישות לכל אתר,אפליקציה,בלוגים וכדמ' עדיין צריך הבנה וידע רב בכל תחום, תלוי באיזה תיקים הם מטפלים, אם זה אופנה אז זה לא ביג דיל והחברה הצעירים אכן יהיהו טובים בזה, אותו כנ"ל בנושא ג'אדטים ודומיהם שזהו תחום בו הם שולטים וגם בתחום הבידור אבל אם נכנסים לעומק בתחומי כלכלה,שוק ההון,שיווק,נדל"ן ועוד תחומים נדרש ידע רחב והבנה בתחום. וכן היום כל אחד יכול לפתוח בלוג להקים אתר ולקבל חומרים מכל משרד וגם הם יקבלו מתנות על פרסום החומרים באתרם,כך שהגברת רק... "שינתה אדרת", גם אותם בלוגרים ובעלי אתרים המעלים את התכנים של היחצנים ששולחים להם קומניקטים + תמונות מקבלים "מתנות חינם" בדיוק כמו המקבילים בעיתונות הכתובה ובמדיה התקשורתית. הם לא עושים זאת לשם שמיים ובקיצור בסה"כ הרחיבו את היריעה והשכילו להבין שהכח עבר יותר למדיה האינטרנטית. וכן משרדים "מנצלים" צעירים אלו ומשלמים להם שכר נמוך בתמורה ל "למידה" והם בתמורה למקצוע "נחשק" !!
- תקראו את הכתבה על בת 05/11/2013 11:51הגב לתגובה זוכואב הלב. אנשים שמכירים את תחום העיתונות על בוריו מביאים הרבכה ערך ללקוח
- (ל"ת)צודק לחלוטין 04/11/2013 16:48הגב לתגובה זו
- 4.מאמר יפה! (ל"ת)אסף. נ 04/11/2013 11:12הגב לתגובה זו
- 3.ג 04/11/2013 10:41הגב לתגובה זוכשיחצ"ן מתקשר אליך ולא מבין את התחום שהוא מסקר אז זה מורגש ומוריד מקרנו של המקום שהוא מייצג. למשל, כשהתשואה על האג"ח של חברה עולה - זה לא טוב...אין לך צורך להזכיר לי את זה.
- מסכים 05/11/2013 11:50הגב לתגובה זונסיון בתחום תורם, בעיקר בתחומים מורכבים, אבל זיתן צודק - צריך להכיר אפיקים חדשים ולדעת למנף אות0
- 2.דניאל 04/11/2013 10:22הגב לתגובה זויחצנים שהרבה זמן בשוק מתקשים להבין את המציאות החדשה
- 1.יחצנית 04/11/2013 10:19הגב לתגובה זועולם היחצ אכן עובר שדרוג ונדרשיפ חבר'ה ברמה גבוהה. מאוד קשה למצוא את אלה שהם גם וגם וגם