פורד רכב
צילום: Istock

פורד תקים מפעל סוללות EV בשווי 3.5 מיליארד דולר עם שותף סיני

פורד תהיה הבעלים של המתקן החדש באמצעות חברה בת בבעלות מלאה, דבר שכמה יצרניות רכב עשו עם שותפים שאינם סין בארה"ב; המפעל צפוי להיפתח ב-2026 ולהעסיק כ-2,500 עובדים
דור עצמון |

פורד FORD MOTOR הודיעה כי תשתף פעולה עם ספק סיני במפעל סוללות חדש בשווי 3.5 מיליארד דולר עבור כלי רכב חשמליים (EV) במישיגן, למרות המתיחות בין ארה"ב לסין.

ההכרזה הצפויה על העסקה בין פורד ל-Contemporary Amperex Technology Co. (CATL), באה בעקבות מושל וירג'יניה גלן יאנגקין שאומר שהוא מוציא את המדינה מתהליך תחרותי כדי למשוך אליה את מפעל פורד המתוכנן על רקע הקשר שלה לחברה הסינית.

ליסה דרייק, סגנית נשיא פורד לתיעוש EV, אמרה שיצרנית הרכב תהיה הבעלים של המתקן החדש באמצעות חברה בת בבעלות מלאה במקום להפעיל אותו כמיזם משותף עם CATL, דבר שכמה יצרניות רכב, כולל פורד, עשו עם שותפים שאינם סין בארה"ב. "טכנולוגיית ה-LFP כבר כאן בארה"ב. היא נמצאת בהרבה מכשירי אלקטרוניקה לצרכן, היא למעשה במוצר OEM אחר, אבל, למרבה הצער, היא תמיד מיובאת", אמרה דרייק. "הפרויקט הזה נועד להוריד את הסיכון בכך על ידי בניית היכולת להרחיב את הטכנולוגיה הזו בארה"ב, שבה יש לפורד שליטה".

המפעל צפוי להיפתח ב-2026 ולהעסיק כ-2,500 עובדים, כך לפי החברה. היא תייצר סוללות ליתיום ברזל פוספט חדשות (LFP) בניגוד לסוללות ניקל קובלט יקרות יותר, שבהן החברה משתמשת כיום. הסוללות החדשות צפויות להציע יתרונות שונים בעלות נמוכה יותר, ולסייע לפורד בהגדלת ייצור ה-EV ושולי הרווח.

פורד עוקבת אחר מובילת ה-EV, טסלה, המשתמשת בסוללות LFP בחלק מכלי הרכב שלה, בין השאר כדי להפחית את כמות הקובלט שהם צריכים לרכוש לייצור תאי סוללה ומארזי סוללות במתח גבוה. דרייק אמר שפורד לא בהכרח מודאג מכך שהממשלה הסינית תתערב בעסקה, ואמר שהחברות "בוודאי חשבו על זה ואלה הוראות". הבעלות של פורד עשויה לסייע לה להימנע מביקורת פוליטית נוספת ואפשרות לזיכוי מס פדרלי על כלי רכב.

פורד אמרה כי היא צופה שייצור תאי הסוללה יזכה לתמריצים פדרליים של 35 דולר לכל קילוואט שעה מיוצרת ו-10 דולר למודול. המפעל צפוי להיות מסוגל לייצר 35 ג'יגה וואט שעה (GWh) של קיבולת סוללת LFP. מפעל ה-LFP החדש מתווסף לשיתופי הפעולה של פורד עם LG Energy Solution ו-SK מדרום קוריאה, כולל מיזם משותף למפעלי סוללות ליתיום-יון תאומים בטנסי ובקנטקי. המפעלים הללו צפויים להיכנס לרשת ב-2025 וב-2026.

פורד מתכננת לספק קצב ייצור שנתי של 600,000 כלי רכב חשמליים ברחבי העולם עד סוף השנה הנוכחית ו-2 מיליון בכל העולם עד סוף 2026. החברה שואפת להשיג שולי רווח מותאם של 8% על עסקי החשמל שלה עד אז.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רכב חשמלי
צילום: shutterstock

צי הרכבים הממשלתי עובר להנעה אלטרנטיבית, חשמלית והיברידית

החשב הכללי במשרד האוצר פירסם את רשימת הדגמים שזכו בתיחור הרכבים ההיברידיים של מנהל הרכב הממשלתי

רן קידר |

שדגככ

החשב הכללי במשרד האוצר פרסם את רשימת הרכבים ההיברידיים שזכו בתיחור החדש של מינהל הרכב הממשלתי. מדובר במהלך רחב היקף שנועד לקדם את יישום החלטת הממשלה על מעבר הדרגתי לרכבים עם הנעה אלטרנטיבית בלבד – היברידיים וחשמליים. בין הדגמים שזכו: יונדאי אלנטרה על כל גרסאותיה, MG ZS HYBRID, רנו ארקנה, ניסאן ג'וק היברידי, קיה נירו, טויוטה יאריס קרוס, דאצ'יה דאסטר וג'וגר, טויוטה קורולה קרוס, קיה ספורטאז', טויוטה ראב 4, קאמרי, יונדאי סונטה וסנטה פה, ודגמים נוספים.

לדברי החשב הכללי, יהלי רוטנברג, כיום כ-70 אחוז מכלי הרכב המשמשים את משרדי הממשלה הם כבר בעלי הנעה אלטרנטיבית, לעומת כ-18 אחוז בלבד בתחילת 2022. התיחור החדש מרחיב את מגוון האפשרויות לעובדי המדינה ומאפשר בחירה בין דגמים היברידיים וחשמליים. רוטנברג הודה לחטיבת הנכסים ולמינהל הרכב על קידום המהלך. הרחבת ההיצע ההיברידי מתבצעת במקביל להיערכות לקראת פרסום תיחור נוסף עבור רכבים חשמליים, שצפוי להתפרסם בשבועות הקרובים.

חשוב לציין כי בשוק הרכב הממשלתי והפרטי, עובדי ציי רכב נהנים מהטבת שווי שימוש חודשית – 1 310 שקל לרכב חשמלי, 1 090 שקל לפלאג‑אין, ו‑540 שקל להיברידי מלא. עם זאת הטבות אלה מוגבלות לעד סוף 2025 והמדינה עשויה לרענן אותן לאחר מכן. 

לדברי החשב הכללי, יהלי רוטנברג, כיום כ-70 אחוז מכלי הרכב המשמשים את משרדי הממשלה הם כבר בעלי הנעה אלטרנטיבית, לעומת כ-18 אחוז בלבד בתחילת 2022. התיחור החדש מרחיב את מגוון האפשרויות לעובדי המדינה ומאפשר בחירה בין דגמים היברידיים וחשמליים. רוטנברג הודה לחטיבת הנכסים ולמינהל הרכב על קידום המהלך.

צמצום עלויות ושיפור סביבתי

המעבר להנעה אלטרנטיבית אינו רק צעד טכנולוגי, אלא גם כלכלי וסביבתי. במשרד האוצר מדגישים כי השימוש ברכבים היברידיים וחשמליים מפחית את הוצאות הממשלה על דלק ותחזוקה, מפחית את זיהום האוויר, ומייעל את פעילות גופי המגזר הציבורי.