פורד רכב
צילום: Istock

פורד תקים מפעל סוללות EV בשווי 3.5 מיליארד דולר עם שותף סיני

פורד תהיה הבעלים של המתקן החדש באמצעות חברה בת בבעלות מלאה, דבר שכמה יצרניות רכב עשו עם שותפים שאינם סין בארה"ב; המפעל צפוי להיפתח ב-2026 ולהעסיק כ-2,500 עובדים
דור עצמון |

פורד FORD MOTOR הודיעה כי תשתף פעולה עם ספק סיני במפעל סוללות חדש בשווי 3.5 מיליארד דולר עבור כלי רכב חשמליים (EV) במישיגן, למרות המתיחות בין ארה"ב לסין.

ההכרזה הצפויה על העסקה בין פורד ל-Contemporary Amperex Technology Co. (CATL), באה בעקבות מושל וירג'יניה גלן יאנגקין שאומר שהוא מוציא את המדינה מתהליך תחרותי כדי למשוך אליה את מפעל פורד המתוכנן על רקע הקשר שלה לחברה הסינית.

ליסה דרייק, סגנית נשיא פורד לתיעוש EV, אמרה שיצרנית הרכב תהיה הבעלים של המתקן החדש באמצעות חברה בת בבעלות מלאה במקום להפעיל אותו כמיזם משותף עם CATL, דבר שכמה יצרניות רכב, כולל פורד, עשו עם שותפים שאינם סין בארה"ב. "טכנולוגיית ה-LFP כבר כאן בארה"ב. היא נמצאת בהרבה מכשירי אלקטרוניקה לצרכן, היא למעשה במוצר OEM אחר, אבל, למרבה הצער, היא תמיד מיובאת", אמרה דרייק. "הפרויקט הזה נועד להוריד את הסיכון בכך על ידי בניית היכולת להרחיב את הטכנולוגיה הזו בארה"ב, שבה יש לפורד שליטה".

המפעל צפוי להיפתח ב-2026 ולהעסיק כ-2,500 עובדים, כך לפי החברה. היא תייצר סוללות ליתיום ברזל פוספט חדשות (LFP) בניגוד לסוללות ניקל קובלט יקרות יותר, שבהן החברה משתמשת כיום. הסוללות החדשות צפויות להציע יתרונות שונים בעלות נמוכה יותר, ולסייע לפורד בהגדלת ייצור ה-EV ושולי הרווח.

פורד עוקבת אחר מובילת ה-EV, טסלה, המשתמשת בסוללות LFP בחלק מכלי הרכב שלה, בין השאר כדי להפחית את כמות הקובלט שהם צריכים לרכוש לייצור תאי סוללה ומארזי סוללות במתח גבוה. דרייק אמר שפורד לא בהכרח מודאג מכך שהממשלה הסינית תתערב בעסקה, ואמר שהחברות "בוודאי חשבו על זה ואלה הוראות". הבעלות של פורד עשויה לסייע לה להימנע מביקורת פוליטית נוספת ואפשרות לזיכוי מס פדרלי על כלי רכב.

פורד אמרה כי היא צופה שייצור תאי הסוללה יזכה לתמריצים פדרליים של 35 דולר לכל קילוואט שעה מיוצרת ו-10 דולר למודול. המפעל צפוי להיות מסוגל לייצר 35 ג'יגה וואט שעה (GWh) של קיבולת סוללת LFP. מפעל ה-LFP החדש מתווסף לשיתופי הפעולה של פורד עם LG Energy Solution ו-SK מדרום קוריאה, כולל מיזם משותף למפעלי סוללות ליתיום-יון תאומים בטנסי ובקנטקי. המפעלים הללו צפויים להיכנס לרשת ב-2025 וב-2026.

פורד מתכננת לספק קצב ייצור שנתי של 600,000 כלי רכב חשמליים ברחבי העולם עד סוף השנה הנוכחית ו-2 מיליון בכל העולם עד סוף 2026. החברה שואפת להשיג שולי רווח מותאם של 8% על עסקי החשמל שלה עד אז.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טסלה
צילום: אתר החברה

כמה עולה טסלה משומשת והאם המחיר ימשיך לרדת?

מחירון לוי יצחק וכן הצעות ביד2 חושפים ירידה של עד 10% במחירי טסלה המשומשות כתוצאה משרשרת הורדת המחירים של ענקית הרכב החשמלי; למה הירידות צפויות להימשך ומה יותר כלכלי - רכב חשמלי או רכב על בנזין?
דור עצמון |

רוצים לקנות טסלה? מתלבטים אם רכב חדש או יד-שנייה? יהיו כאלה שהנתונים של מחירון לוי יצחק וההצעות שמופיעות בלוחות השונים, לרבות ביד2, יגרמו להם להפסיק להתלבט ויביא אתכם היישר לשולחן המחשב להזמין רכב מהאתר. מחירי הרכבים המשומשים יורדים, הם יורדים בגלל הרכבים החדשים שמחירם יורד. הרכב החדש נעשה יותר נוח לרכישה, אבל אף אחד לא מבטיח שהירידה לא תימשך.  טסלה, קרדיט: יצרן ענקית המכוניות החשמליות הודיעה פעם אחר פעם על הורדות מחירים כאשר בפעם האחרונה היא הורידה את המחירים של רכבי דגם Y מגרסת "long range" ו"performance" ב-3,000 דולר כל אחד ואת דגם 3 מגרסת "rear-wheel drive" ב-2,000 דולר ל-39,990 דולר. החברה בראשות אילון מאסק הורידה את המחירים בארה"ב של דגם הבסיס שלה ב-11% עד כה השנה ושל דגם Y שלה ב-20% - מהלכים שמגיעים בזמן שארה"ב, השוק הגדול ביותר שלה, מתכוננת להציג סטנדרטים מחמירים יותר שיגבילו זיכוי מס על רכבים חשמליים. הורדת המחירים בעולם הגיעה כמובן גם למחירים בארץ. אתם יכולים לקנות טסלה 3 חדשה  במחיר של קצת מעל 190 אלף שקל.  כשלוקחים בחשבון את העלויות השוטפות של רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין, מבינים שהפער בעת הרכישה בין טסלה לרכב על בנזין שמגיע ל-50 אלף שקל בממוצע, מוחזר תוך כמה שנים של שימוש ברכב החשמלי. יש סיכונים כלכליים - הסוללה הולכת ומשתפרת ובעוד כמה שנים, הסוללות הקיימות יהיו כמעט לא רלבנטיות. מעבר לכך, השחיקה וירידת המחירים בחשמליות צפויה להיות משמעותית יותר, גם כי בסוף הדרך וזה לא רחוק - מחירי הרכבים החשמליים יתקרבו למחירי הרכבים על בנזין.  ועדיין רכב חשמלי מספק כדאיות כלכלית לארוך זמן. הכדאיות הזו רק תלך ותגבר במקביל לירידת מחירי הרכבים האלו. למי שמעוניין להתעמק בעניין - הנה מדריך: איזו מכוניות משתלמת כלכלית? בנזין או חשמלית?

כמה עולה טסלה משומשת?

הורדת המחירים הביאה כמובן לירידת הערך עוד יותר של הרכבים המשומשים/יד-שנייה, ולמרות שטסלה מודל Y כמעט ולא ספגה פגיעת ערך, גרסת הבסיס של טסלה 3 משומשת מודל 2023 ירדה למחיר של 175-178 אלף שקל. מודל 2022 ירד ל-165-170 אלף שקל ואילו מודל 2021 נמכר ב-160-165 אלף שקל. המחירים האלו לא מבטאים את מלוא התגלגלות ירידת המחירים, והם צפויים להמשיך לרדת. לא הגיוני לרכוש טסלה שנתיים על הכביש רק ב-20% מתחת לטסלה חדשה. ברכבי בנזין זה 20%-30% מתחת למחיר רכב חדש, ברכבים חשמליים זה אמור להיות משמעותי יותר.  כך נוצר מצב שאלו המחפשים לרכוש מכונית טסלה חדשה מרוויחים מהורדת המחירים גם של החברה גם בשוק היד-שנייה, ואילו המוכרים מנגד מצאו עצמם עם ירידת ערך משמעותית של המכוניות אותה הם מעוניינים למכור. לכך יש להוסיף את העובדה שהירידה במחיר בין היד הראשונה לשנייה היא חדה יותר - בכל סוג של רכב - מאשר הירידה במחיר מהיד השנייה והלאה. הירידה בשווי בין רכב בשנתו הראשונה לרכב בשנים הבאות היא גם חדה יותר. כלומר, ברגע שרכשתם רכב חדש, הפסדתם במידי עשרות אלפי שקלים. אם רכב חדש בממוצע עולה 130 אלף שקל, אזי יש ירידת ערך מקובלת של 15% תוך שנה - כ-20 אלף שקל. בהמשך זה הולך ופוחת.